Skryté nádraží

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod HonzaM » ned 09 bře, 2025 7:34 am

Bez komentáře.
Naposledy upravil HonzaM dne ned 09 bře, 2025 9:11 pm, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod Zlámalík » ned 09 bře, 2025 7:49 pm

- Dobrý kamna jsou taky Musgrávky. Trvá poměrně dlouho, než se rozhicujou, ale pak o to zase líp hřejou.
- Nebo americká kamna. Na těch je krásné to, že to teplo člověk nevnímá nejen pokožkou, ale i očima. Jak ten oheň skrz tu slídu nádherně svítí.
- On by pánové stačil i bubínek. My jsme jednou hráli s magistrem Boučkem šachy a já jsem ten bubínek roztopil úplně doruda. A najednou magistr Bouček povídá: Vojtěchu mě se zdá, že jsou ty kamna nějaký malý. A já povídám: Vždyť to jsou taky nejmenší kamna, který jsou k mání. A on povídá: Ale mně se zdá, že jsou pořád menší a menší. Tak já se vám na ten bubínek podívám a vidím, že on se těma rozžhavenejma nožičkama propálil do podlahy.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod Miloš_P » ned 09 bře, 2025 9:06 pm

:lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 672
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod Zlámalík » úte 11 bře, 2025 9:04 pm

Chtěl bych tady trochu urovnat vášně a současně připravit prostor pro debatu. HonzaM sem dal příspěvek o skrytých nádražích, který shrnoval a popisoval jejich výhody a problémy. Zdálo se mi to trochu vytržené z kontextu a tématu, protože příspěvek nenavazoval na nic dříve zde napsaného a ani nebyl nijak uvedený, k čemu by měl směřovat - tak jsem reagoval po svém, výše uvedenou citací Cimrmana z Dobytí severního pólu. HonzaM pak příspěvek smazal, nicméně jsme se vzájemně dohodli, že nebudeme jitřit vášně, já se tímto omlouvám za rýpání (ale slibuju, že s tím - ovšem v dobrém - nepřestanu) a Honzu poprosím, aby debatu o skrytých nádražích začal znova. Díky.
Jen tedy prosím, aby - pokud se to nemá týkat elektriky a elektroniky, byl příspěvek radši uvedený v příslušném tematu či kategorii.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod HonzaM » stř 12 bře, 2025 8:09 am

Děkuji kolegovi zlámalíkovi. Moje chyba byla, že jsem využil existenci názvu, aniž bych vzal v úvahu předchozí obsah (na které ovšem nenavazuje). Považuji ale za účelné upozornit zejména začínající modeláře na možné problémy. Jistě jsou některé méně podstatné, nicméně je dobré si jich být vědom a zvážit. Zde je tedy mírně upravený původní příspěvek, určený i k diskuzi o jejich významu nebo existenci.
Výhody aplikace skrytého nádraží a důvody jeho použití jsou jasné. Při jeho návrhu a také instalaci je ale vhodné vzít v úvahu možné problémy, které z jeho aplikace vyplynou. Postavil jsem několik kolejišť a také je provozoval a provozuji. Mé zkušenosti mne dosud od aplikace skrytého nádraží, do nějž je obtížný nebo dokonce žádný následný přístup, odradily. Z provozního hlediska je dobře počítat s tím, že může dojít k odjezdu lokomotivy/vlaku do výhybky, postavené v nesprávné poloze. To může způsobit vykolejení, obyvkle to ale také způsobí zkrat, jehož následkem je vypnutí kolejového napájení z centrály, často dojde i k vypnutí napájení pro příslušenství. S lokomotivou pak nelze odjet. Je nutné ji odsunout zpět a výhybku přehodit do správné polohy. Výhodou je, je-li příslušenství napájeno nezávisle, takže je možné výhybku přehodit a vlak může po zrušení vypnutí kolejového napájení z centrály pokračovat v jízdě. Může také dojít ke ztrátě kontaktu mezi lokomotivou a kolejemi v důsledku znečištění kolejí nebo/i koleček lokomotivy. Také v tomto případě je nutné lokomotivu postrčit rukou. To je problém zejména u N, ale pravděpodobně také u TT kvůli menší hmotnosti hnacích vozidlel. To je tedy další důvod nutnosti dobrého přístupu do skrytého nádraží, nutného pro možnost čištění kolejí. Je ale dobré počítat s tím, že může být nutné vyměnit nabo opravit výhybku, případně přestavník. Podle mne je hazard kolejiště stavět tak, že po postavení spodního patra se nad ním postaví pevně ukotvené další patro nebo část krajiny, znemožňující možní přístup do spodního patra vůbec nebo jen po náročné demontáži horního patra (je-li to možné). Spodní patro by mělo být také vždy přístupné zespodu, porucha a nutná výměna výhybky, přestavníku nebo závady na elektronice nejsou nic vyloučeného nebo vyjímečného. Spodní patro by proto nemělo být jen třeba někoiik centimetrů nad podlahou.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník