od BFIZ » úte 13 říj, 2009 11:34 pm
Dobrý den všem!
Děkuji všem za reakci, ale nechme úvodní oťukávaní a pojďme se bavit o něčem užitečném.
Mám chvíli čas a ještě se mi nechce spát a tak se podělím o pár zkušeností které nevyžadují obrázky.
Tak například o impulsní regulaci chodu stejnosměrných komutátorových motorků.
Předně je nutno poznamenat, že ne každý motorek se pro takovouto regulaci hodí. Při tom se dá říct že čím je motorek konstrukčně starší tím se dají předpokládat větší problémy. Proč? Jeden z důvodů je v kvalitě plechů použitých pro rotor. Impulsní regulace sebou nese fakt že na svorky motorku se přivádí střídavé napětí s nebo bez základní stejnosměrné složky, to záleží na tom jak je tato regulace organizována. Navíc toto napětí nemá jenom jednu frekvenci ale celou plejádu harmonických složek, které mají nezanedbatelnou energii vůči stejnosměrné složce a nebo k hlavní harmonické. (tj. ke kmitočtu na kterém regulace probíhá) Plechy, tedy magnetické materiály, které nejsou navrženy pro tyto vyšší kmitočty se pak energií obsaženou v těchto složkách ohřívají a jejích energie nepřispívá k točivému momentu motorku. To samé platí o feritových materiálech statoru, protože i na ně působí elektromagnetické pole vyšších frekvencí z rotoru.
Dále každá mechanická konstrukce má nějaké rezonanční kmitočty. V případě motorů má každý také elektrické rezonance. Když jsem navrhoval impulsní regulátor tak jsem změřil na 50 různých motorků starších i novějších konstrukcí. Šlo o to stanovit nějaký rozumný kmitočet na kterém by pracovala PWM regulátoru. Zjistil jsem, že mnohé ze starších motorků vykazovali výraznou elektrickou rezonanci v oblasti 200 až 600 [Hz], u novějších druhů nebyla tato rezonance v oblasti kontrolovaných kmitočtů (do 10 kHz) výrazná. Ty motorky které rezonovali se dokázali na daném kmitočtu otáčet velmi pomaly s relativně velkým záběrovým momentem, ale za několik málo minut se na nich dala vařit voda, hřáli se jak vařič. Po vyhodnocení těchto experimentů jsem zvolil kmitočet 4 [kHz].
Dalším pravděpodobným problémem při použití impulsní regulace je bzučení či pískání motorků. Motorek obsahuje cívku v magnetickém poli a tedy z určité části má podobnou konstrukci jako reproduktor. Nejčastěji bzučí málo dotažené nebo nenalakované vynutí rotoru. Pokud to lze, a nebo si na to troufnete, pak motorek rozeberte, rotorové vynutí umyjte v nějakém vhodném organickém rozpouštědle – pozor na části komutátoru aby je rozpouštědlo nenaleptalo. Doporučuji nejdřív technickým benzínem nebo petrolejem a pak lihem. A pak nechte do vinutí vsáknout naředěný nitro lak. Rotor nechte alespoň 24 hodin schnout. Podobně ošetřete sestavu statoru a lakem vyplňte prostor mezi magnety a pouzdrem statoru. Prostě přilepte všechno co může v motorku vibrovat. Ale nepoužívejte sekundové lepidla – ty se po několika tepelných cyklech utrhnou.
Další krok ke utišení modelu na impulsní regulaci je realizace pružného uchycení motorku v modelu. Tu se osvědčili silentbloky ze silikonových tmelů.
No, pro teď je to všechno, jak by měla být navržena dobrá impulsní regulace to příště.
přeji hodně úspěchú! BFIZ.