modelové zastavení

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

modelové zastavení

Příspěvekod grexx » ned 17 kvě, 2009 4:08 pm

Zdravím všechny,
mám otázečku, nezná někdo nějaký zapojení pro modelové zastavení na zastávce, aby fungovalo po přijetí lokomotivy v obouch směrech? Zatím jsem našel jen z jednoho směru z druhýho vlak projíždí bez zastavení. Dík všem za nápady
Uživatelský avatar
grexx
 
Příspěvky: 79
Registrován: pon 22 pro, 2008 7:02 pm
Bydliště: Kolín

Příspěvekod alexander » ned 17 kvě, 2009 4:55 pm

Predpokladám analóg...
Na opačnom konci zastávky vytvor ešte jeden izolovaný úsek a použi to isté zapojenie, ale pre vlak prichádzajúci z opačnej strany....
alexander
 
Příspěvky: 397
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

modelové zastavení

Příspěvekod grexx » ned 17 kvě, 2009 7:29 pm

jojo provoz je analog, to už mě taky napadlo, tímto způsobem to budu řešit na hlavním nádraží na zastávce nemám dostatečně dlouhou kolej :( mám ještě jednu otázečku, zjistil jsem že po zastavení vlaku stále proudí do keleje minimální proud cca 0,08v a po přidání napětí regulátorem třeba když chci zvýšit rychlost jiné soupravy, vlak stojící v úseku modelové zastavení se rozjede a opět zastaví to asi není v pořádku že? Elektronice nerozumím dokážu si vše zapojit podle schématu ale hledat závady nato už jsem krátkej :( [/img]
Uživatelský avatar
grexx
 
Příspěvky: 79
Registrován: pon 22 pro, 2008 7:02 pm
Bydliště: Kolín

Příspěvekod harmi » pon 18 kvě, 2009 1:24 pm

No da sa to aj na jedinom spolocnom useku, ak lokomotiva bude mat brzdnu drahu priblizne rovnaku ako je dlzka tohoto useku (teda mierne kratsiu). Na jeden usek zastavky su pripojene dve elektronicke brzdy, pricom kazda spina opacnu polaritu. Potom su aj dva samostatne kontakty/spinace na to, ci vlak ma ist alebo nie. Pri pouziti http://www.mtbbus.cz/basic/elbrzd.htm je to potom asi takto:
Obrázek
Kontakty A, B su neoznacene hore a dole, zapojenie je obosmerne, cize na polarite nezalezi.

Oddelovacie diody su tam kvoli tomu, ze niektore darlington tranzistory maju v sebe ochrannu diodu pre opacny smer a tie by sposobili plnu rychlost pre opacny smer. Kondenzatory maju mat hodnotu 220uF, som to skusal vo Falstad simulatore a ten ma inu casovu mierku. Ak si to chce niekto skusat, tak

$ 1 5.0E-6 6.724437240923179 46 5.0 50
t 688 368 576 368 0 1 -2.765173033661493 0.7200360143791155 1000.0
174 688 368 816 368 0 4700.0 0.5 Resistance
174 816 368 944 384 0 47000.0 0.5 Resistance
r 944 368 944 496 0 4700.0
d 944 304 816 304 1 0.805904783
c 752 352 752 208 0 1.0E-6 -2.0084438428677127
w 944 304 944 208 0
w 944 304 944 368 0
w 816 368 816 304 0
w 576 352 576 208 0
w 752 208 576 208 0
w 944 496 576 496 0
w 576 496 432 496 0
w 576 384 576 496 0
w 944 368 896 432 0
w 880 384 880 432 0
w 880 432 896 432 0
w 432 64 432 208 0
g 432 608 432 672 0
w 432 496 256 496 0
w 304 208 176 208 0
w 80 304 80 352 0
S 544 64 688 64 0 0 false 0 false 1
R 784 48 848 48 0 0 40.0 12.0 0.0 0.0 0.5
w 784 48 688 48 0
w 784 80 688 80 0
174 160 352 96 352 0 47000.0 0.5099 Resistance
w 80 352 96 352 0
w 80 352 128 400 0
w 128 368 128 400 0
w 256 496 192 496 0
w 320 336 432 336 0
w 432 336 432 496 0
w 320 368 368 368 0
w 304 208 304 272 0
w 304 272 368 272 0
w 368 272 368 368 0
w 224 352 272 352 0
w 160 352 160 432 0
w 80 352 80 432 0
w 80 432 96 432 0
w 432 496 432 608 0
r 432 64 544 64 0 24.0
t 272 352 320 352 0 -1 11.617529385751515 1.4681236054554375E-9 1000.0
174 160 352 224 352 0 4700.0 0.5297000000000001 Resistance
c 176 208 192 336 0 1.0E-6 -11.617529385862037
w 80 304 80 208 0
r 80 432 80 496 0 4700.0
w 80 496 192 496 0
s 80 208 176 208 0 1 false
s 752 208 944 208 0 1 false
d 304 208 432 208 1 0.805904783
172 784 80 848 80 0 6 -12.0 -12.0 0.0 0.0 0.5 Voltage
d 432 208 576 208 1 0.805904783
x 404 246 531 252 0 24 oddelovacie
d 160 432 96 432 1 0.805904783
x 195 300 209 306 0 24 +
x 757 266 771 272 0 24 +
o 42 64 0 34 10.0 0.2 0 -1
o 42 64 0 34 10.0 0.2 0 -1

(Odpor 24ohm uplne hore naznacuje motor a prepinac +-12V meni polaritu v kolajach, graf dole zobrazuje napatie na motore).



No a este k pohybu v useku modelove zastaveni ak akceleruje lokomotiva na susednom useku - bohuzial chyba je v samotnom rieseni. Tranzistor nevedie prud pri plne nabitom kondenzatore. V zastavenom stave je kondenzator nabity na hodnotu susedneho useku (v ktorom chce grexx menit "rychlost jine soupravy"). Pri zvyseni napatia v susednom useku sa musi kondenzator dobit na tu novu hodnotu a pocas prechodoveho stavu nachvilu je vodivy tranzistor a preto sa pohne aj vlak v zastavenom useku. Riesenim je napajat aj susedny usek nie priamo, ale cez "modelove zastavenie", potom pri pomalom rozbehu lokomotivy v susednom useku sa nabija kondenzator pomaly a otvara tranzisor len nepatrne, takze zastavena lokomotiva sa nepohne.
(Dokaz si mozete vyskusat na simulatore: prepinac polarity uplne hore date do dolnej polohy na zaporne napatie, v pravej casti obrazovky posuniete uplne spodny VOLTAGE regulator zhruba do stredu, aby zaporny zdroj na scheme uplne hore mal hodnotu napriklad 7V, lavy prepinac na scheme zopnete (kliknete), nasledne cez odpor 24Ohm ide takmer plna hodnota napajania (o ubytok na tranzsitore a oddelovacej diode, toto vidite aj na grafe na spodku obrazovky), potom rozopnite lavy prepinac a pockajte, pokial prud cez 24Ohm odpor uplne klesne na nulu. Potom posunte regulator Voltage doprava na plne napatie -12V a uvidite, ze cez odpor 24 Ohm chvilu ide prud, cize pohne to vlakom na zastavke. Ale ak pojdete bezcom doprava pomaly, napatie na 24Ohm odpore je len male a lokomotivu nedokaze pohnut.)

Ine riesenie, ktore je podla mna jednoduchsie, ale pre niekoho obmedzujuce, je mat v sirej trati medzi stanicami konstatne napatie podla smeru jazdy vlaku - napriklad trvalych 12V na sirej trati a len tesne pred stanicou mat usek pre modelove zastavenie (pripadne aj s navestidlom). Pri dvojkolajke to mozeme napojit uplne "natvrdo", prava kolaj ide v opacnom smere nez lava kolaj (toto moze byt obmedzujuce, taktiez niekto chce priebezne menit rychlost takehoto vlaku), pri jednokolajke musime polaritu v sirej trati prepinat podla smeru jazdy vlaku. Obmedzenie sa da zmiernit, ak potrebujeme spomalit vlak na sirej trati vzdy v rovnakom useku (ostra zakruta), vtedy pouzijeme niekolko usekov, na ktorych vlak spomali vdaka ubytkom na diodach (napr. 1N4001-7 znizia napatie o 0,7 az 1V), mozeme to urobit napriklad podla nasledovneho klasickeho zapojenia, pripadne namiesto diod pouzit odpory, hodnoty R treba ale optimalne vyskusat podla odberu lokomotivy, pre male motorceky bude treba mozno az 10R, pre vacsie lokomotivy bude mozno stacit aj 3-5ohmov. Useky stacia len o nieco malo dlhsie nez je lokomotiva.
Obrázek
TT moduly, Wintrack (aj cz).
harmi
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon 09 bře, 2009 6:48 pm
Bydliště: Marianka, SK

modelové zastavení

Příspěvekod grexx » čtv 21 kvě, 2009 7:31 pm

mám ještě jeden dotaz, když měním rychlost jiné soupravy a vlak stojící na modelovém zastavení se trochu rozjede, pokud bych používal pulsní regulátor bude to stejný? Dík všem za odpověď
Uživatelský avatar
grexx
 
Příspěvky: 79
Registrován: pon 22 pro, 2008 7:02 pm
Bydliště: Kolín

Příspěvekod harmi » pát 22 kvě, 2009 3:15 pm

V tomto zapojeni bohuzial ano. Vlak totiz stoji vtedy, ak je C nabity na plne napatie a to sa meni podla susedneho useku. Muselo by to byt take zapojenie, aby C bol pri zastavenom vlaku uplne vybity alebo principialne uplne inak fungujuce.
TT moduly, Wintrack (aj cz).
harmi
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon 09 bře, 2009 6:48 pm
Bydliště: Marianka, SK


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků