PWM

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: PWM

Příspěvekod Miloš_P » stř 04 zář, 2024 5:48 pm

To co je ve videu nazýváno zpětnou vazbou je dost zavádějící. Jak píše Zdeněk, jedná se o stabilizátor napětí.
Zpětná vazba u PWM regulátoru funguje tak, že v mezerách mezi napěťovými pulzy, které roztáčejí motorek, je snímáno napětí, které v tu chvíli motorek generuje (točí se setrvačností a funguje jako generátor) a podle jeho velikosti jsou korigovány otáčky motoru, tedy délka napěťových pulzů roztáčejících motorek.

Princip pulzní regulace (v našem případě jsou ty pulzy 12V):
Přílohy
Pulse-Width-Modulation.jpg
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 641
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: PWM

Příspěvekod fulda » stř 04 zář, 2024 7:37 pm

Jmenuje se to cEMF, já mám rád označení bEMF a nebo "bEMF regulace".
Tedy případ, kdy reguluji na konstantní otáčky a ne na konstantní sílu.
A protože to vyžaduje poměrně sofistikovaný přístup, je těžké si představit modul za korunu co udělá všechno za mne.

Ale na mé stránce je popsaný dekodér včetně zdrojáku, tak si to můžeš vytáhnout :)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5004
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: PWM

Příspěvekod Havran » čtv 05 zář, 2024 3:34 am

Pánové, děkuji za vyjasnění PWM regulace se zpětnou vazbou/EMC. Takže, vhodné PWM regulátory jsou např. z firmy Alchladiče/Seidl. Nevíte, zda má zpětnou vazbu/EMC pulsní regulátor 19776 z ES-Pečky/Zajíc ?!
Díky Havran
Havran
 
Příspěvky: 51
Registrován: ned 21 úno, 2016 2:36 pm

Re: PWM

Příspěvekod Miloš_P » čtv 05 zář, 2024 9:36 am

Nemá.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 641
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: PWM

Příspěvekod Havran » čtv 05 zář, 2024 9:54 am

Pánové, tohle už je správná zpětná vazba PWM regulátoru https://www.youtube.com/watch?v=vZbYcbur70w ?! Havran
Havran
 
Příspěvky: 51
Registrován: ned 21 úno, 2016 2:36 pm

Re: PWM

Příspěvekod Havran » pát 06 zář, 2024 8:28 am

Pánové, pouze doplňuji k PWM regulátorům. Pan Miloš Zajíc mi odepsal, že jeho pulsní regulátor nemá zpětnou vazbu, protože ji ruší koleje ! Smysl to prý má pouze u digitálu - snímá se napětí na motoru.
Pan Seidl má v návodu u svých regulátorů pouze částečná zpětná vazba ?! Na své malé kolejiště TT, 100x200 cm, použiji běžně dostupné PWM regulátory. Havran
Havran
 
Příspěvky: 51
Registrován: ned 21 úno, 2016 2:36 pm

Re: PWM

Příspěvekod Zlámalík » pát 06 zář, 2024 9:50 am

Na jednu stranu je to logické - dekodér v lokomotivě má motor připojený přímo na sebe, drátky délky pár centimetrů a nic dalšího tam není. Zato ovladač pro celé kolejiště má mezi sebou a motorem několik metrů kolejí s různými indukčnostmi a kapacitami, které z pravoúhlého průběhu udělají spíše prasoúhlý a výsledek je tím značně zkreslený.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2070
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: PWM

Příspěvekod vvitty » pát 06 zář, 2024 9:57 am

A co si tak pod tou zpetnou vazbou predstavujete?

- zpetnou vazbu pro BEMF (tedy zjistovani otacek z indukovaneho napeti v rotoru) je v zeleznicnim modelarstvi domenou DCC dekodérů osazených do mašiny (a ani tam to nedělají všechny). Představa že to bude řešeno na úrovni regulátoru pro celé kolejiště je poněkud utopická - snímat to z kolejí a filtrovat od rušení, k tomu celkem běžná situace regulátoru který napájí dvě jedoucí mašiny, atd.
- jeste tak nejakou zpetnou vazbu ktera meri stredni uroven napeti do koleji a podle toho eventualne koriguje uroven PWM coz se da pouzit pro nejake mekci zdroje napeti a kompenzaci velkeho odberu.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2662
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: PWM

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 06 zář, 2024 2:04 pm

Zlámalík píše:Na jednu stranu je to logické - dekodér v lokomotivě má motor připojený přímo na sebe, drátky délky pár centimetrů a nic dalšího tam není. Zato ovladač pro celé kolejiště má mezi sebou a motorem několik metrů kolejí s různými indukčnostmi a kapacitami, které z pravoúhlého průběhu udělají spíše prasoúhlý a výsledek je tím značně zkreslený.

To je dost nepřesný popis problému - celé kolejiště jak správně píšeš má na rozdíl od krátkých přívodů v lokolmotivě z dekodéru o několik řádů vyšší indukčnosti a kapacity a to je u každého kolejiště jiné.
Prorože BMF musí snímat v nulovém čase pulzu motorem generované hodonoty pak tyto parazitní impedance kolejišté toto měření znehodnotí,
a to tím více čím větší je řídící kmitočet PWM až i znemožní tuto zpětnou vazbu uplatnit.
Celkem logicky výrobci regulátoru PWM pro modelovou železnici usoudili, že implementovat zpětnou vazbu BMF do regulátoru nedává smysl.
A to i proto, že tato vazba má význam pro řízení jen jednoho motoru, což v případě regulátorů celého kolejiště platit nemusí jak píše vitty.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2810
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: PWM

Příspěvekod fulda » pát 06 zář, 2024 3:38 pm

Pokud bych měl být detailista, tak BEMF sleduje odpojení a připojení indukčnosti. V případě mašinky na kolejích dochází k "nadskočení" celé mašinky a tak vznikají odpojení jinde, než jen na komutátoru. A po pravdě - zase tak moc užitečné to v analogu není, když nejsem schopen definovat přesný začátek úseku pro zastavení, nemohu ani definovat jeho přesný konec.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5004
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: PWM

Příspěvekod Zlámalík » pát 06 zář, 2024 4:21 pm

Zdenek Valter píše:
Zlámalík píše:Na jednu stranu je to logické - dekodér v lokomotivě má motor připojený přímo na sebe, drátky délky pár centimetrů a nic dalšího tam není. Zato ovladač pro celé kolejiště má mezi sebou a motorem několik metrů kolejí s různými indukčnostmi a kapacitami, které z pravoúhlého průběhu udělají spíše prasoúhlý a výsledek je tím značně zkreslený.

To je dost nepřesný popis problému - celé kolejiště jak správně píšeš má na rozdíl od krátkých přívodů v lokolmotivě z dekodéru o několik řádů vyšší indukčnosti a kapacity a to je u každého kolejiště jiné.
Prorože BMF musí snímat v nulovém čase pulzu motorem generované hodonoty pak tyto parazitní impedance kolejišté toto měření znehodnotí,
a to tím více čím větší je řídící kmitočet PWM až i znemožní tuto zpětnou vazbu uplatnit.
Celkem logicky výrobci regulátoru PWM pro modelovou železnici usoudili, že implementovat zpětnou vazbu BMF do regulátoru nedává smysl.
A to i proto, že tato vazba má význam pro řízení jen jednoho motoru, což v případě regulátorů celého kolejiště platit nemusí jak píše vitty.

Slyšeli jste slovo boží. Aneb - najdi deset rozdílů. :D

V poho, prostě výsledek je, že zpětná vazba má smysl, když nad tím mám plnou moc. Něco, co můžu přesně měřit a taky přesně regulovat. Jakmile tu vazbu poruším nedokonalým kontaktem, nevhodným připojením, smysl a funkce se ztrácí. Je to jako u vedení kolektivu přes několik lidí pode mnou :-)
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2070
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: PWM

Příspěvekod fulda » pát 06 zář, 2024 7:45 pm

To není přesné. BEMF zpětná vazba má nějaký smysl a nějakou cenu. Na třícentimetrovém drátku má mnohem menší cenu než na třémetrové koleji. A v analogu má menší smysl než v digitálu. Cena a smysl se pto analog těžko potkávají. Není to nemožné, ale je to těžké. To je celé.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5004
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník