Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod hopeter » čtv 29 říj, 2020 3:01 pm

V rámci rozmachu minikolejišť jsem taky jedno začal. Když došlo na kolejivo tak jsem se zamotal do zapojení křížení K2 Tillig TT.
Pokud jsem správně pochopil tak čtyři vnitřní kolejnice jsou spojené na obou stranách do "V" a odizolovány izolačníma spojkama. Ale kudy tam jde proud ? Nenapájený úsek v délce přes 2 cm mě připadá pro krátké mašiny nesjízdný.
Máte s tím někdo zkušenost ?

Mě napadlo řešení dle obrázku. Povysunout jednu z kolejnic na každé straně aby vznikla mezera a dát vodivé spojky. Asi se budou muset povytáhnout i zbylé kolejnice aby nedošlo ke zkratu od kovových koleček.
K2.jpg
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3042
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod vojtas » čtv 29 říj, 2020 4:05 pm

myslím, že řešení je napájet vodiče a přepínat spolu se srdcovkami výhybek do křížení ústících. Jinak budeš vždycky řešit zkraty, zvlášť v DCC.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod hopeter » čtv 29 říj, 2020 4:30 pm

No právě na to se ptám - jak to propojit. Mě to pořád někde vychází do zkratu pokud ty "Véčka" nerozdělím. :?
Myslím , že původní záměr výrobce je nechat ty "Véčka" bez napájení a spoléhat , že po dobu přejetí dodává proud druhá náprava co je mimo. V návodu ani nic více není.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3042
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod Myšpulín » čtv 29 říj, 2020 4:40 pm

A i když ty V-čka rozdělíš, stejně si o tu druhou v jednom směru škrtneš. To bys musel ty křídlové kolejnice posunout a špičku udělat plastovou (tedy to, co je teď, ale v menším). Opravdu je lepší přepínat přestavníkem. Ale ne spojeným s výhybkami, ty klidně můžeš spojit dohromady a přestavovat přímo - do kříže. Tady to bude Zleva-doprava a Zprava-doleva.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1511
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod D » čtv 29 říj, 2020 4:54 pm

hopeter:
Křižovatka je i součástí kolejové spojky DGV a tam její srdcovky napájeny nejsou.

Možnosti napájení srdcovek křížení jsem popsal v článku Zapojení dvojité kolejové spojky DGV, na tvůj případ se dvěma výhybkami lze uvedená řešení aplikovat také. Ještě článek asi trochu přeformuluji, pro tebe může být vhodná varianta ovládání dvou výhybek zvlášť. Navážeš tedy přestavování srdcovek na první z přestavníků do odbočky a nějakým způsobem zabezpečíš, že se přes druhou výhybku v takovém případě nepojede do odbočky.

(Omluvte prosím neproporční zobrazení obrázků na webu, náprava je na cestě.)
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1360
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod hopeter » čtv 29 říj, 2020 5:54 pm

Davide díky. Už jsem nakopnutý správným směrem. V podstatě se jedná o tři stavy. První obě výhybky rovně = "véčka" bez proudu nebo jakkoliv, druhý levá výhybka do odbočky pravá rovně = pravé "véčko" - a levé + , třetí levá výhybka rovně a pravá do odbočky = pravé "véčko" + a levé - . Čtvrtý stav obě výhybky do odbočky musí být blokován jinak zkrat. A taky srážka vlaků. :wink:
Teď už jen poskládat relátka a mikrospínače. :)

Jo ještě jedna drobnost. Spojení kolejnic vnějších "véček" je pouze náhodné a nelze počítat se spolehlivým spojením. Nutno přívod z obou stran nebo proletovat. Je to hold jen polotovar za čtyři kila. :?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3042
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod Kavka_ » čtv 29 říj, 2020 7:39 pm

Řešil jsem stejný problém (světe div se :)). Obě Véčka jsem vodivě propojil s kolejnicí pokračující směr nádraží/zastávka a napájím je přes vodivou spojku. A díky tomu, že jak správně říkáš, není žádoucí poloha obou výhybek do oblouku, jsem zapojil vždy srdcovku každé z výhybek na protilehlé Véčko. Tím je zajištěna sjízdnost vždy ve směru výměny do oblouku (a netřeba další spínač nad rámec srdcovek obou výhybek)
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 426
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod D » čtv 29 říj, 2020 10:08 pm

Kavka_:
Ano, propojit srdcovky křížení do kříže se srdcovkami výhybek, které nemohou být současně do odbočky, je jednodušší řešení, které jednoznačně doporučuji. Děkuji za inspiraci, až budu mít čas, doplním do článku.

Jen bych zůstal u oddělení srdcovek křížení od pokračujících kolejnic. Propojení totiž fakticky odpojí napájení pro koncovou kolej, na kterou není přestavena výhybka do odbočky. Chápu, že v případě přejíždění jediného vozidla mezi dvěma zastávkami elektrické odpojení druhé zastávky ničemu nevadí, tím méně v analogovém provozu. Ale na hopeterově nádraží může být více vlaků, které by takto nemohly třeba posunovat, pokud by jiný vlak mířil k zastávce v druhé části kolejiště.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1360
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod Kavka_ » pát 30 říj, 2020 6:52 am

D píše:Kavka_:
Jen bych zůstal u oddělení srdcovek křížení od pokračujících kolejnic....

Souhlas, já původně počítal, že kolejnici říznu cca centimetr za křížením, ale pak mi došlo, že v mém případě to nehraje roli a tak bude přerušená až v nádraží/zastávce k zapojení koncového úseku za diodu...
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 426
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod hank » pát 30 říj, 2020 9:02 am

Kavka_ píše:
D píše:Kavka_:
Jen bych zůstal u oddělení srdcovek křížení od pokračujících kolejnic....

Souhlas, já původně počítal, že kolejnici říznu cca centimetr za křížením, ale pak mi došlo, že v mém případě to nehraje roli a tak bude přerušená až v nádraží/zastávce k zapojení koncového úseku za diodu...


Chtělo by se ti prosím nakreslit to a pověsit sem?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6213
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod Kavka_ » pát 30 říj, 2020 1:17 pm

hank píše:Chtělo by se ti prosím nakreslit to a pověsit sem?

No, pokud jde o zapojení srdcovek a kříže, bylo by to nějak takto... neřeším, jak ovládat přestavníky výhybek, zde je jen strana přepínačů u přestavníků (např. MP1):
Přejezd křízě se srdcovkou.jpg

Čtvrtý stav, kde jsou obě výměny do oblouku sám o sobě nic nezkratuje, ale je nesjízdný v jakémkoli směru.

V reálu pak nějak takto:
Přejezd kříže.jpg
Přejezd kříže.jpg (155.69 KiB) Zobrazeno 3356 krát

Na horní části stran křížení jsou vidět izolační spojky, spodní části jsou propojeny vodivě s pokračujícími kolejnicemi...
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 426
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod hank » pát 30 říj, 2020 1:41 pm

Kavka: Děkuji mnohokrát. Takže když si místo přestavníků představím ručně ovládané dvoupólové dvoupolohové posuvné přepínače polarity srdcovek, které zároveň táhlem nebo bowdenem mechanicky přestavují výměny, je to taky použitelné. A hlavně srozumitelné i se znalostí elektrotechniky na úrovni II. stupně základní školy. :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6213
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Elektrické zapojení křížení K2 Tillig TT

Příspěvekod hopeter » pát 30 říj, 2020 4:38 pm

IMG_20201030_164756.jpg

Tak nakonec mě to asi vychází takhle. Na obrázku je případ obě výhybky rovně. V případě přestavení výhybek do odbočky změní srdcovky polaritu a může se jet jednou nebo druhou větví. V případě postavení obou výhybek do odbočky zkrat nebude ale kříž nebude sjízdný. Srdcovky výhybek a křižovatky jsou zapojeny výhybka vpravo na levou stranu kříže a výhybka vlevo na pravou stranu kříže. Izolační spojky podle návodu kříže. Přepínání klasicky jedním mikrospínačem na každém přestavníku.
Ještě by se to dalo vylepšit odpojitelným úsekem na každé větvi aby se nedalo vjet na nepostavenou cestu ale to už mě připadá moc složité.
Líbí se mě i řešení pro DCC pomocí modulu smyčky jak popisuje ve svém článku David.
Zatím bude zapojení podle návodu kříže a navíc jen vývody ze srdcovek kříže , možná to přece jen mašiny přejedou i bez proudu. :wink:
Edit: P2 je přepnutý chybně , správně má spínat hnědý vodič z červené koleje.

EDIT : POZOR pokud budou obě výhybky do odbočky tak lokomotiva udělá na kříži zkrat ! Při průjezdu kříže musí být vždy jedna výhybka přímo. Bohužel jsem to zjistil až při jídních zkouškách. :?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3042
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků