DCC nebo analog

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » pát 19 říj, 2018 6:01 am

Trixt píše:tondakladno: Jsem sice začátečník, ale díky tomu jsem měl k dané problematice nezaujatý přístup. Nebyl jsem zatížen bohatými zkušenostmi s analogem nebo dokonce hotovým kolejištěm v analogu. Též jsem hledal výhody analogu a digitálu a přemýšlel, kam se vrtnu. Nakonec jsem se rozhodl pro digitální řízení. V čem jsem spatřoval výhody já? Bylo to následující:

  • možnost provozu více lokomotiv bez ohledu na členění na samostatně napájené úseky
  • lokomotivy i vagóny mohou být osvětleny i když stojí (nevypadá to modelově, když vše zhasne, jakmile lokomotivu v analogu zastavím)
  • na lokomotivy se dají doinstalovat digitálně ovládaná spřáhla, což zvyšuje výrazně možnosti posunu
  • je možno zajistit, aby lokomotiva se identifikovala svým jménem, uváděla okamžitou rychlost .. (RailCom)
  • bezproblémová detekce obsazení jednotlivých úseků vlaky
  • jednodušší elektroinstalace (k dekodéru vedu dva dráty od centrály a k přestavníkům výhybek již jen krátké vodiče od vhodně umístěných dekodérů, obdobně je to s detekovanými úseky)
  • možnost jednoduše zrealizovatelného ovládání lokomotiv pomocí mobilu
  • a hlavně řízení kolejiště pomocí počítače (vlaky jezdí dle jízdních řádů, já mohu posunovat ručně na manipulačních kolejích v nádraží nebo vytvářet mimořádné události :)). To je opravdu super.
  • navíc v digitálu vidím budoucnost, dle mě je analog "dinosaurus" (toto ber s nadsázkou a humorem ;))

Určitě jsem na něco zapomněl, ale i tak mně digital vyšel jako jasný vítěz.

P.S: Ještě mě napadl takový příklad. V digitálu je možno zrealizovat například kolejový jeřáb, který by bylo možno ovládat a napájet právě prostřednictvím signálu obsaženého v kolejích. V analogu bys na to musel jit nejspíš bezdrátově a pomocí akumulátorů, neb když by lokomotiva táhnoucí jeřáb zastavila, nebyla by v kolejích žádná šťáva pro napájení jeřábu. Digitál prostě dává možnosti, které si ani neuvědomujeme.

Trixt: Děkuji za inspirující a hezkou odpověď. Ano, většinu z uvedených výhod nedokážu. Například: Kdyby jste znal můj mobil, tak mávnete rukou a řeknete si, ty
zůstaň u svého analogu a kdyby jste znal mne, tak zjistíte, že jsem " buldok " který v analogové elektronice řeší problém dokud ho nevyřeší. Elektronika je mým
koníčkem. Proč jsem zvolil analogové řízení ? Víte, mám hezký pocit, když si něco navrhnu, zhotovím a ono to funguje. U digitálu prostě koupím a zapojím.
Uvádím zde dvojitou smyčku, kde provoz řídí programovatelný čip PICAXE (čip určený hlavně pro robotiku, což vyhovuje k ovládání kolejiště, ale pro mne hlavně
důležité, že se programuje v jazyce Basic, který znám a i pro začátečníky je nejsrozumitelnější). Při zapnutí napájení jezdí soupravy dle programu, který mohu
změnit. Jestli používáte elektromagnetické přestavníky k výhybkám Tillig EW1 ( TT ), tak Vám od dekodéru k přestavníku podle mého musí vést 3 vodiče. Mě ano.
Chcete-li přestavět výhybku do druhé polohy musíte dát signál tlačítkem na ovladači ? Přeji hezký život.
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod JenikPluto » pát 19 říj, 2018 6:05 am

tondakladno píše:Rád řeším problémy a vše co se týče elektroniky si zhotovuji sám. Tak mi prosím napište ty obrovské výhody DCC. Dík


No vetsinu uz jich mas zminenou vyse, pridam jeste jednu. Ve stanici ti muze stat neomezeny pocet lokomotiv/vlaku (pomineme-li omezeni rozmerem stanice a treba maximalni zatizitelnosti centraly) a prostou volbou adresy jedes. Cili me na kolejisti bezne truni kolem 10 souprav a jezdi treba jen tri... Tohle v analogu udelas bez odpojovani a pripojovani useku (tak jsem to mel jako kluk na BTTB kolejisti)? S tim, ze osobni vozy treba sviti, fira si sviti na stanovisti? Ano, je to za cenu nakladu na dekodery, ale to zakladni zapojeni kolejiste pro jizdu vlaku (bez ovladani prislusenstvi jako vymeny apod.) opravdu v podstate spociva v pripojeni dvou vodicu... Cas, ktery se ti uvolni namisto premysleni o zapojeni kolejiste tak, aby se na nem dalo nejak rozumne jezdit, muzes venovat piplani se v titernostech typu hrani si s osvetlenim souprav atd.

Nejlepe je to nekde videt na zivo, pokud te ani to nepresvedci (nebo nepresvedcilo), pak maji vsechny nase zdejsi prispevky asi takovou cenu, jako rozhovor s jehovistama :-)

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 188
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » pát 19 říj, 2018 6:20 am

tondakladno píše:
Trixt píše:tondakladno: Jsem sice začátečník, ale díky tomu jsem měl k dané problematice nezaujatý přístup. Nebyl jsem zatížen bohatými zkušenostmi s analogem nebo dokonce hotovým kolejištěm v analogu. Též jsem hledal výhody analogu a digitálu a přemýšlel, kam se vrtnu. Nakonec jsem se rozhodl pro digitální řízení. V čem jsem spatřoval výhody já? Bylo to následující:

  • možnost provozu více lokomotiv bez ohledu na členění na samostatně napájené úseky
  • lokomotivy i vagóny mohou být osvětleny i když stojí (nevypadá to modelově, když vše zhasne, jakmile lokomotivu v analogu zastavím)
  • na lokomotivy se dají doinstalovat digitálně ovládaná spřáhla, což zvyšuje výrazně možnosti posunu
  • je možno zajistit, aby lokomotiva se identifikovala svým jménem, uváděla okamžitou rychlost .. (RailCom)
  • bezproblémová detekce obsazení jednotlivých úseků vlaky
  • jednodušší elektroinstalace (k dekodéru vedu dva dráty od centrály a k přestavníkům výhybek již jen krátké vodiče od vhodně umístěných dekodérů, obdobně je to s detekovanými úseky)
  • možnost jednoduše zrealizovatelného ovládání lokomotiv pomocí mobilu
  • a hlavně řízení kolejiště pomocí počítače (vlaky jezdí dle jízdních řádů, já mohu posunovat ručně na manipulačních kolejích v nádraží nebo vytvářet mimořádné události :)). To je opravdu super.
  • navíc v digitálu vidím budoucnost, dle mě je analog "dinosaurus" (toto ber s nadsázkou a humorem ;))

Určitě jsem na něco zapomněl, ale i tak mně digital vyšel jako jasný vítěz.

P.S: Ještě mě napadl takový příklad. V digitálu je možno zrealizovat například kolejový jeřáb, který by bylo možno ovládat a napájet právě prostřednictvím signálu obsaženého v kolejích. V analogu bys na to musel jit nejspíš bezdrátově a pomocí akumulátorů, neb když by lokomotiva táhnoucí jeřáb zastavila, nebyla by v kolejích žádná šťáva pro napájení jeřábu. Digitál prostě dává možnosti, které si ani neuvědomujeme.

Trixt: Děkuji za inspirující a hezkou odpověď. Ano, většinu z uvedených výhod nedokážu. Například: Kdyby jste znal můj mobil, tak mávnete rukou a řeknete si, ty
zůstaň u svého analogu a kdyby jste znal mne, tak zjistíte, že jsem " buldok " který v analogové elektronice řeší problém dokud ho nevyřeší. Elektronika je mým
koníčkem. Proč jsem zvolil analogové řízení ? Víte, mám hezký pocit, když si něco navrhnu, zhotovím a ono to funguje. U digitálu prostě koupím a zapojím.
Uvádím zde dvojitou smyčku, kde provoz řídí programovatelný čip PICAXE (čip určený hlavně pro robotiku, což vyhovuje k ovládání kolejiště, ale pro mne hlavně
důležité, že se programuje v jazyce Basic, který znám a i pro začátečníky je nejsrozumitelnější). Při zapnutí napájení jezdí soupravy dle programu, který mohu
změnit. Jestli používáte elektromagnetické přestavníky k výhybkám Tillig EW1 ( TT ), tak Vám od dekodéru k přestavníku podle mého musí vést 3 vodiče. Mě ano.
Chcete-li přestavět výhybku do druhé polohy musíte dát signál tlačítkem na ovladači ? Přeji hezký život.

P.S. Tím osvětlením vagonů jste mi dal podnět k realizaci. Vzhedem k tomu, že přerušený úsek je jen o něco delší než mašinka, tak vagonky jsou pod napětím.
Stačí vyřešit, jak dostat napětí do vagonku.
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » pát 19 říj, 2018 6:33 am

JenikPluto píše:
tondakladno píše:Rád řeším problémy a vše co se týče elektroniky si zhotovuji sám. Tak mi prosím napište ty obrovské výhody DCC. Dík


No vetsinu uz jich mas zminenou vyse, pridam jeste jednu. Ve stanici ti muze stat neomezeny pocet lokomotiv/vlaku (pomineme-li omezeni rozmerem stanice a treba maximalni zatizitelnosti centraly) a prostou volbou adresy jedes. Cili me na kolejisti bezne truni kolem 10 souprav a jezdi treba jen tri... Tohle v analogu udelas bez odpojovani a pripojovani useku (tak jsem to mel jako kluk na BTTB kolejisti)? S tim, ze osobni vozy treba sviti, fira si sviti na stanovisti? Ano, je to za cenu nakladu na dekodery, ale to zakladni zapojeni kolejiste pro jizdu vlaku (bez ovladani prislusenstvi jako vymeny apod.) opravdu v podstate spociva v pripojeni dvou vodicu... Cas, ktery se ti uvolni namisto premysleni o zapojeni kolejiste tak, aby se na nem dalo nejak rozumne jezdit, muzes venovat piplani se v titernostech typu hrani si s osvetlenim souprav atd.

Nejlepe je to nekde videt na zivo, pokud te ani to nepresvedci (nebo nepresvedcilo), pak maji vsechny nase zdejsi prispevky asi takovou cenu, jako rozhovor s jehovistama :-)

JP

Zapoměl jsi na velikost kolejiště. To co uvádíš (10 souprav ) těžko nahňácáš na domácí kolejiště 2500 x 1500 mm. Někdo rád přemýšlí a někdo kdo nezná problematiku
holt nemá o čem přemýšlet. Děkuji všem za příspěvky a samozřejmě je vyhodnocuji.
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod JenikPluto » pát 19 říj, 2018 6:44 am

V eNku? V pohode na 1800 x 1100, prijd se podivat ;-)

JP
Naposledy upravil JenikPluto dne pát 19 říj, 2018 6:46 am, celkově upraveno 1
JenikPluto
 
Příspěvky: 188
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod fulda » pát 19 říj, 2018 6:45 am

tondakladno píše:Rád řeším problémy a vše co se týče elektroniky si zhotovuji sám. Tak mi prosím napište ty obrovské výhody DCC. Dík
V tomto případě pro tebe žádné výhody digit8lu nejsou.
Digitál je pro ty, kteří nechtějí znovu vynalézat kolo a pro ty, kteří chtějí více modelařit a méně řešit problémy.

To co se řeší tady na fóru jsou problémy, které v analogu nikdy nenastanou. V analogu se ti prostě dvě protijedoucí mašiny nesrazí.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4538
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod sidlo » pát 19 říj, 2018 7:13 am

fulda píše:Digitál je pro ty, kteří nechtějí znovu vynalézat kolo a pro ty, kteří chtějí více modelařit a méně řešit problémy.

Můj názor je přesně opačný. Digitál dává obecně mnohem větší možnosti než analog. Proto se mnohem více věcí dá mnohem věrněji modelovat. A to sebou přináší problémy s řešením mnohem většího okruhu problémů.

Což mi připomíná jeden známý výrok

Sókratés píše:"Scio me nihil scire" - "Vím, že nic nevím."
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 2164
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod Trixt » pát 19 říj, 2018 7:18 am

tondakladno píše:Zapoměl jsi na velikost kolejiště. To co uvádíš (10 souprav ) těžko nahňácáš na domácí kolejiště 2500 x 1500 mm.


No možná mám velké oči, ale můj panel má 2520 x 1010 mm. Po diskuzích zde na fóru jsem došel k následujícímu uspořádání, viz http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=11470. Zatím vlastním jednu lokomotivu a pár vagónků a teď jsem objednal druhou, ale moje vize je následující: Ve skryťáku stojí tři soupravy, případně jedna může stát dle potřeb v jedné či druhé smyčce. Na nádraží může stát jedna souprava, u výtopny pak jedna pára. Další souprava může být v koncové stanici a jedna ve výhybně na trati do koncové stanice. Určitě bych jich tam dokázal namačkat i více ;). Současně se může i na tak malém kolejišti pohybovat až pět souprav (či lokomotiv). Dovedu si to ale představit jen v digitálu. Já myslím, že díky digitálu ti i malé kolejiště dává netušené možnosti provozu díky řízení počítačem, které bys zrealizovat v analogu nedokázal anebo jen těžko bez možnosti jednoduché změny.

P.S: Já být na tvém místě, nebál bych se toho. Ty máš zkušenosti s modelařinou, elektronice rozumíš, jediným tvým problémem je strach z neznáma a to že opustíš rybník, ve kterém se cítíš doma. Já jsem na tom se znalostmi mnohem hůř než ty. Co je překážkou digitalizace je nejčastěji hotové kolejiště (člověku se do něj nechce vrtat) a skutečnost, že hodně staré lokomotivy (nevím kdy se to zlomilo, ale moje 14 let stará lokomotiva přípravu na digitalizaci měla) se na digitalizaci moc nehodí.
Naposledy upravil Trixt dne pát 19 říj, 2018 8:20 am, celkově upraveno 1
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail
Trixt
 
Příspěvky: 721
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod belgarat » pát 19 říj, 2018 7:54 am

tondakladno píše:P.S. Tím osvětlením vagonů jste mi dal podnět k realizaci. Vzhedem k tomu, že přerušený úsek je jen o něco delší než mašinka, tak vagonky jsou pod napětím.
Stačí vyřešit, jak dostat napětí do vagonku.


Nebude to tak jednoduche, jak se na prvni pohled zda. Ve chvili kdy se na kolejisti objevi vozidlo
* kratke: prvni vagon svitit nebude, nebo prestane fungovat oddeleny usek, nebot se propoji s hlavnim rozvodem pres spojene napravy a sberace vagonu
* dlouhe: musi se prodlouzit usek "aby byl o neco delsi nez masinka"
Proto se osvetleni na kolejich pri stani vlaku v analogu zpravidla resi jinak ;)

Buldoci povaha je vyhodou - ale vazne mas radost z toho, kdyz vyzkoumas znovu neco, co uz leta funguje ... a lepe ?

To ze digital znamena "koupim a jedu" je blbost. Staci se treba podivat na prispevky Sidla - co se tyce domaciho bastleni a programovani, jedna se spis o 'vyssi level', protoze zakladni funkce jsou uz vyresene (schemata a kod k dispozici, zakladni sbernice standardizovane apod).
TT epocha IVa-b; analog + NanoX, DR5000.
Nemodelar, greenhorn, pseudoprogramator, pindac nesmyslu
belgarat
 
Příspěvky: 1332
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod D » pát 19 říj, 2018 8:08 am

tondakladno:
> To co uvádíš (10 souprav ) těžko nahňácáš na domácí kolejiště 2500 x 1500 mm.
Můj dědeček říkával: „Neříkej, že to nejde, řekni, že to neumíš“. Pokud na tuto plochu zvládneš položit jen ovál, tak na ni deset nezávislých souprav budeš dostávat těžko. Pokud však postavíš kolejiště třeba podle mistra, například na stejném rozměru Rozmarýnek, můžeš klidně nechat stát sedm vlaků ve stále průjezdném skryťáku, čtyři v nádražích, jeden ve výtopně, a dvěma dalšíma ještě bez omezení jezdit a průběžně je střídat se stojícími.

> Tak mi prosím napište ty obrovské výhody DCC.
Z tvých vyjádření vyplývá, že jsi digitální řízení vlaků zavrhl ještě před tím, než jsi se zeptal. Žádné obrovské výhody se nekonají, vlaky v analogu i digitálu pořád stojí nebo jezdí po kolejích. Digitální řízení jen rozšiřuje možnosti analogu, zjednodušuje a standardizuje napojení dalších prvků (lidí, funkcí, automatiky).

Mně přináší digitální řízení možnost bohatšího provozu za součinnosti více modelářů. Můžu i neznalé návštěvě svěřit do ruky (bezdrátový) ovladač konkrétního vlaku a nechat ji s malým zaškolením řídit vlak i mezi ostatními modeláři a podle grafikonu. Analogové řízení mi na starém kolejišti umožnilo vytvářet nemodelový provoz a kroužení bez možnosti zapojit do provozu kohokoliv jiného. Z mého pohledu nešlo o model, ale o hračku. Avšak i ta mě (v deseti letech) stačila a bavila.

Kolejiště si hlavně dělej podle toho, co tě baví. Klidně si vyvíjej obvody pro analogový provoz, když tě to naplňuje a považuješ to za správné. Jen se smiř s tím, že tu těžko sklidíš ovace za vyvinutí něčeho v analogu, co většina modelářů v digitálu považuje za samozřejmost.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1108
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod belgarat » pát 19 říj, 2018 8:11 am

tondakladno píše:Zapoměl jsi na velikost kolejiště. To co uvádíš (10 souprav ) těžko nahňácáš na domácí kolejiště 2500 x 1500 mm.


Co se mne tyce, mam 1700 x 1200 (TT) a pred 2 lety jsem rozboural tehdy jediny funkcni kus (= skrytak), protoze jsem podle grafikonu zjistil ze 4 koleje ve skrytaku jsou malo :-D Mas pravdu, ze NAJEDNOU mi asi vice nez 3 soupravy nikdy nepojedou (kdyz nepocitam posun ve stanici). Ale pokud se priblizim realite, tak minimalne motorak z kopcu a patrak (nebo 3xY) z hlavni trate pojedou zcela jiste najednou (tzn. motorak se rozjede chvili predtim nez rychlik definitivne zastavi), aby se dosahlo efektu "prestup na pripoj" v odbocne stanici. Staci kdyz do toho bude napr. v koncovem nadrazi posunovat lokotraktor nalozene drevaky pro sestaveni soupravy na svoz do udoli ... a mas hrave 3 veci co se deji "najednou".

Jednomu diteti muzu dat rizeni "hlavni" trati, druhemu "vedlejsi", kazde ma svuj "dotykac" ktery mohu zmenit pouhym software v ovladac. Sam se starat o staveni cest a posunovat. V analogu ... ne nemozne. Ale extremne (zbytecne) komplikovane.

Podobnych situaci je spousta; v analogu se "tradicne" resi tim, ze se proste dele ceka. Ale pro dosazeni "efektu" musim holt z tunelu (u sebe) vyjet s predstihem - nez souprava vyjede ze skryte smycky do viditelneho patra, chvili to trva a krizujici vlak hodinu (modelovou) ve stanici obvykle nestoji.

Neuraz se ;) ale ted jsem 4 mesice stravil programovanim "servo dekoderu" apod pro analog ... funguje, to, uspokojeni se dostavilo - ale globalne videno je to ztrata casu a slepa ulicka. Stavet nove reseni jen proto "aby bylo moje" je buldoci ... ale ve skutecnosti ztrata casu. Nemuzes totiz se slovy klasika "stat na ramenou obru" (do systemu zapojit dalsi, cizi reseni). Za par let na to prijdes.
TT epocha IVa-b; analog + NanoX, DR5000.
Nemodelar, greenhorn, pseudoprogramator, pindac nesmyslu
belgarat
 
Příspěvky: 1332
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » pát 19 říj, 2018 8:22 am

D píše:tondakladno:
> To co uvádíš (10 souprav ) těžko nahňácáš na domácí kolejiště 2500 x 1500 mm.
Můj dědeček říkával: „Neříkej, že to nejde, řekni, že to neumíš“. Pokud na tuto plochu zvládneš položit jen ovál, tak na ni deset nezávislých souprav budeš dostávat těžko. Pokud však postavíš kolejiště třeba podle mistra, například na stejném rozměru Rozmarýnek, můžeš klidně nechat stát sedm vlaků ve stále průjezdném skryťáku, čtyři v nádražích, jeden ve výtopně, a dvěma dalšíma ještě bez omezení jezdit a průběžně je střídat se stojícími.

> Tak mi prosím napište ty obrovské výhody DCC.
Z tvých vyjádření vyplývá, že jsi digitální řízení vlaků zavrhl ještě před tím, než jsi se zeptal. Žádné obrovské výhody se nekonají, vlaky v analogu i digitálu pořád stojí nebo jezdí po kolejích. Digitální řízení jen rozšiřuje možnosti analogu, zjednodušuje a standardizuje napojení dalších prvků (lidí, funkcí, automatiky).

Mně přináší digitální řízení možnost bohatšího provozu za součinnosti více modelářů. Můžu i neznalé návštěvě svěřit do ruky (bezdrátový) ovladač konkrétního vlaku a nechat ji s malým zaškolením řídit vlak i mezi ostatními modeláři a podle grafikonu. Analogové řízení mi na starém kolejišti umožnilo vytvářet nemodelový provoz a kroužení bez možnosti zapojit do provozu kohokoliv jiného. Z mého pohledu nešlo o model, ale o hračku. Avšak i ta mě (v deseti letech) stačila a bavila.

Kolejiště si hlavně dělej podle toho, co tě baví. Klidně si vyvíjej obvody pro analogový provoz, když tě to naplňuje a považuješ to za správné. Jen se smiř s tím, že tu těžko sklidíš ovace za vyvinutí něčeho v analogu, co většina modelářů v digitálu považuje za samozřejmost.

Nejsem ješitný.
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » pát 19 říj, 2018 8:30 am

Trixt píše:
tondakladno píše:Zapoměl jsi na velikost kolejiště. To co uvádíš (10 souprav ) těžko nahňácáš na domácí kolejiště 2500 x 1500 mm.


No možná mám velké oči, ale můj panel má 2520 x 1010 mm. Po diskuzích zde na fóru jsem došel k následujícímu uspořádání, viz http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=11470. Zatím vlastním jednu lokomotivu a pár vagónků a teď jsem objednal druhou, ale moje vize je následující: Ve skryťáku stojí tři soupravy, případně jedna může stát dle potřeb v jedné či druhé smyčce. Na nádraží může stát jedna souprava, u výtopny pak jedna pára. Další souprava může být v koncové stanici a jedna ve výhybně na trati do koncové stanice. Určitě bych jich tam dokázal namačkat i více ;). Současně se může i na tak malém kolejišti pohybovat až pět souprav (či lokomotiv). Dovedu si to ale představit jen v digitálu. Já myslím, že díky digitálu ti i malé kolejiště dává netušené možnosti provozu díky řízení počítačem, které bys zrealizovat v analogu nedokázal anebo jen těžko bez možnosti jednoduché změny.

P.S: Já být na tvém místě, nebál bych se toho. Ty máš zkušenosti s modelařinou, elektronice rozumíš, jediným tvým problémem je strach z neznáma a to že opustíš rybník, ve kterém se cítíš doma. Já jsem na tom se znalostmi mnohem hůř než ty. Co je překážkou digitalizace je nejčastěji hotové kolejiště (člověku se do něj nechce vrtat) a skutečnost, že hodně staré lokomotivy (nevím kdy se to zlomilo, ale moje 14 let stará lokomotiva přípravu na digitalizaci měla) se na digitalizaci moc nehodí.

Strach určitě né, rad se učím poznávat nové věci. Asi jsi se trefil s tím rybníkem.
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod jipol57 » pát 19 říj, 2018 9:13 am

Výhody digitálních loko jsou nesporné. Nedovedu si představit ježdění v depu v analogu. Mám depo na jeden úsek a nic se dále neřeší. Ale přesto jednu nevýhodu DCC taky má. Že musím zkontrolovat kde má lok. předek a zadek, abych jel správným směrem. V analogu se otočí jednoznačně ovladač, kam chci jet.
A k tomu osvětlení vagonů v analogu. Ale už asi jen pamětníci si vzpomenou na Pikácký LUX-CONSTANT. http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... ount=28998
Mám ho taky a fungovalo to.
jipol57
 
Příspěvky: 208
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: DCC nebo analog

Příspěvekod tondakladno » pát 19 říj, 2018 4:16 pm

belgarat píše:
tondakladno píše:P.S. Tím osvětlením vagonů jste mi dal podnět k realizaci. Vzhedem k tomu, že přerušený úsek je jen o něco delší než mašinka, tak vagonky jsou pod napětím.
Stačí vyřešit, jak dostat napětí do vagonku.


Nebude to tak jednoduche, jak se na prvni pohled zda. Ve chvili kdy se na kolejisti objevi vozidlo
* kratke: prvni vagon svitit nebude, nebo prestane fungovat oddeleny usek, nebot se propoji s hlavnim rozvodem pres spojene napravy a sberace vagonu
* dlouhe: musi se prodlouzit usek "aby byl o neco delsi nez masinka"
Proto se osvetleni na kolejich pri stani vlaku v analogu zpravidla resi jinak ;)

Buldoci povaha je vyhodou - ale vazne mas radost z toho, kdyz vyzkoumas znovu neco, co uz leta funguje ... a lepe ?

To ze digital znamena "koupim a jedu" je blbost. Staci se treba podivat na prispevky Sidla - co se tyce domaciho bastleni a programovani, jedna se spis o 'vyssi level', protoze zakladni funkce jsou uz vyresene (schemata a kod k dispozici, zakladni sbernice standardizovane apod).


K osvětlení vagonku mě napadly tři varianty v pořadí od nejjednuší. 1. Schéma popíši v pořadí zapojení. Mezi výstupy z kolejí je seriově zapojená dioda, rezistor 10k
a ledka. Paraelně k led je zenerova dioda 1,8 V. Kvůli změně polarizace napájení budou dvě varianty tohoto zapojení. 2. Druhé nezávislé napájení např. 5V. Zde
bude polarizace neměnná, takže odpadne dioda a zenerka. Velikost R podle napětí. Tuto variantu používám pro zjištění, zda se mašinka nachází v rozpojeném
úseku. motorek mašinky uzavírá obvod. Musí být použit optotranzistor. 3. Použít tužkovou nabíjecí baterii a přes stabilizátor ji dobíjet. Když na to při psaní
koukám a baterka by bez dobíjení měsíc udržela nepětí, tak je to možná nejlepší varianta. Oříšek vidím dostat napětí do vagonku.
tondakladno
 
Příspěvky: 123
Registrován: sob 12 kvě, 2018 12:40 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků