Trixt píše:tondakladno: Jsem sice začátečník, ale díky tomu jsem měl k dané problematice nezaujatý přístup. Nebyl jsem zatížen bohatými zkušenostmi s analogem nebo dokonce hotovým kolejištěm v analogu. Též jsem hledal výhody analogu a digitálu a přemýšlel, kam se vrtnu. Nakonec jsem se rozhodl pro digitální řízení. V čem jsem spatřoval výhody já? Bylo to následující:
- možnost provozu více lokomotiv bez ohledu na členění na samostatně napájené úseky
- lokomotivy i vagóny mohou být osvětleny i když stojí (nevypadá to modelově, když vše zhasne, jakmile lokomotivu v analogu zastavím)
- na lokomotivy se dají doinstalovat digitálně ovládaná spřáhla, což zvyšuje výrazně možnosti posunu
- je možno zajistit, aby lokomotiva se identifikovala svým jménem, uváděla okamžitou rychlost .. (RailCom)
- bezproblémová detekce obsazení jednotlivých úseků vlaky
- jednodušší elektroinstalace (k dekodéru vedu dva dráty od centrály a k přestavníkům výhybek již jen krátké vodiče od vhodně umístěných dekodérů, obdobně je to s detekovanými úseky)
- možnost jednoduše zrealizovatelného ovládání lokomotiv pomocí mobilu
- a hlavně řízení kolejiště pomocí počítače (vlaky jezdí dle jízdních řádů, já mohu posunovat ručně na manipulačních kolejích v nádraží nebo vytvářet mimořádné události ). To je opravdu super.
- navíc v digitálu vidím budoucnost, dle mě je analog "dinosaurus" (toto ber s nadsázkou a humorem )
Určitě jsem na něco zapomněl, ale i tak mně digital vyšel jako jasný vítěz.
P.S: Ještě mě napadl takový příklad. V digitálu je možno zrealizovat například kolejový jeřáb, který by bylo možno ovládat a napájet právě prostřednictvím signálu obsaženého v kolejích. V analogu bys na to musel jit nejspíš bezdrátově a pomocí akumulátorů, neb když by lokomotiva táhnoucí jeřáb zastavila, nebyla by v kolejích žádná šťáva pro napájení jeřábu. Digitál prostě dává možnosti, které si ani neuvědomujeme.
Trixt: Děkuji za inspirující a hezkou odpověď. Ano, většinu z uvedených výhod nedokážu. Například: Kdyby jste znal můj mobil, tak mávnete rukou a řeknete si, ty
zůstaň u svého analogu a kdyby jste znal mne, tak zjistíte, že jsem " buldok " který v analogové elektronice řeší problém dokud ho nevyřeší. Elektronika je mým
koníčkem. Proč jsem zvolil analogové řízení ? Víte, mám hezký pocit, když si něco navrhnu, zhotovím a ono to funguje. U digitálu prostě koupím a zapojím.
Uvádím zde dvojitou smyčku, kde provoz řídí programovatelný čip PICAXE (čip určený hlavně pro robotiku, což vyhovuje k ovládání kolejiště, ale pro mne hlavně
důležité, že se programuje v jazyce Basic, který znám a i pro začátečníky je nejsrozumitelnější). Při zapnutí napájení jezdí soupravy dle programu, který mohu
změnit. Jestli používáte elektromagnetické přestavníky k výhybkám Tillig EW1 ( TT ), tak Vám od dekodéru k přestavníku podle mého musí vést 3 vodiče. Mě ano.
Chcete-li přestavět výhybku do druhé polohy musíte dát signál tlačítkem na ovladači ? Přeji hezký život.