Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf
Myšpulín píše:Nějak jsem tu nezaznamenal (možná jen špatně čtu) jednu zásadní věc. Osobně jsem si tuto otázku před pár lety taktéž položil. V mém zadání však byla ještě tato podmínka. Kolejiště je segmentové složené z šesti dílů s nutností jej rozebírat při pracích v místnosti. A jak vyřeším přenos řídících informací od panelu k danému výkonnému prvku? A tady teprve začal analog pokulhávat. Zapomeň na to, že DCC jsou dva dráty. Ty jsou pouze v případě start setu na koberci, jinak to jsou tři (případně čtyři) sběrnice (napájení, DCC, S88, XPresNet nebo Loconet - něco lze vynechat či sloučit). Přesto to je méně vodičů než z jednoho pultu táhnout samostatný kabel do každého segmentu nebo snad přeskakovat ze segmentu do segmentu. Ty konektory bych nechtěl vidět. Takže zvítězit digitál. A pak je jen otázka, jestli vlastní sběrnici nebo již hotové DCC.
tondakladno píše:K osvětlení vagonku mě napadly tři varianty v pořadí od nejjednuší. 1. Schéma popíši v pořadí zapojení. Mezi výstupy z kolejí je seriově zapojená dioda, rezistor 10k
.....
koukám a baterka by bez dobíjení měsíc udržela nepětí, tak je to možná nejlepší varianta. Oříšek vidím dostat napětí do vagonku.
tondakladno píše:Já ale tuto podmínku nemám!
belgarat píše:tondakladno píše:K osvětlení vagonku mě napadly tři varianty v pořadí od nejjednuší. 1. Schéma popíši v pořadí zapojení. Mezi výstupy z kolejí je seriově zapojená dioda, rezistor 10k
.....
koukám a baterka by bez dobíjení měsíc udržela nepětí, tak je to možná nejlepší varianta. Oříšek vidím dostat napětí do vagonku.
Vsimni si, ze jsem vubec nepsal o tom, jak realizovat osvetleni vagonku. Ale o tom, jake potize muze zpusobit odpojovaci usek "o neco delsi nez lokomotiva" s osvetlenymi (nebo jinak proud sbirajicimi) vagonky.
K tem slovnim popisum: schema by bylo lepsi. Napr. varianta 2 "nezavisle napajenI s nemennou polaritou" (pro zjisteni polohy) napr. znamena, ze vypinany usek je ve skutecnosti prepinany, "nemenna polarita" zrejme znamena, ze je izolovany oboustranne a obe kolejnice prepinane. Pochopil jsem spravne ?
tondakladno píše:koukám a baterka by bez dobíjení měsíc udržela nepětí, tak je to možná nejlepší varianta. Oříšek vidím dostat napětí do vagonku.
tondakladno píše:Nepsal jsem oddělený úsek, ale přerušený. Neměnná polarita se vztahuje k externímu napětí těch 5V, které s napájecím napětím mašinky nemá nic společného.
Ano, přerušený úsek je oboustranně přerušený a spínám ho relátkem.
JenikPluto píše:tondakladno píše:koukám a baterka by bez dobíjení měsíc udržela nepětí, tak je to možná nejlepší varianta. Oříšek vidím dostat napětí do vagonku.
Ono se tech orisku postupne najde vic - kdyz tam budes mit akumulator, vypinat to budes jak? Nejakym spinacem na kazdem vagone, tzn. rozsvitit/zhasnout vlak nebude uplne jednoduche. S DCC dekodery je to jedno tlacitko, pripadne povel z pocitace, nemluve o dalsich moznostech jako relativne bezbolestne hrani si s intenzitou osvetleni, ruzne mody ala zlobici zarivka apod. Uznavam, to uz jsou prkotiny.
Kdyz jsem pred lety problem analog vs. digital resil, tak o volbe digitalniho rizeni nebylo nejmensich pochyb a nelituju toho. Elektrobastlit se ta i tak, jen se kolo bere jako zakladni stavebni jednotka, neni ho treba vymyslet...
JP
belgarat píše:tondakladno píše:Nepsal jsem oddělený úsek, ale přerušený. Neměnná polarita se vztahuje k externímu napětí těch 5V, které s napájecím napětím mašinky nemá nic společného.
Ano, přerušený úsek je oboustranně přerušený a spínám ho relátkem.
No, ja taky nepsal "oddeleny" slo mi o to, zda chapu spravne, ze namisto trakcniho napeti privedes do oboustranne izolovaneho useku zcela jine napeti +5V (tedy 2 polove rele).
tondakladno píše: 3. Použít tužkovou nabíjecí baterii a přes stabilizátor ji dobíjet. Když na to při psaní
koukám a baterka by bez dobíjení měsíc udržela nepětí, tak je to možná nejlepší varianta. Oříšek vidím dostat napětí do vagonku.
tondakladno píše:Externí napětí ( +5V) je přiveden , teď nevím jak to pojmenovat, řekněme kolej má dva pruty. Na jeden prut přivedeme +5V, z druhého je napájena přes odpor
anoda diody optotranzistoru. Katoda je připojena na nulu ( zem ) externího zdroje. Nesmíš spojit nuly ext. a trakčního napětí. Ext. napětí ja stále přivedeno, takže
relé pro tento obvod není. Zpracování signálu z tranzistoru je jiná kapitola.
belgarat píše:tondakladno píše:Externí napětí ( +5V) je přiveden , teď nevím jak to pojmenovat, řekněme kolej má dva pruty. Na jeden prut přivedeme +5V, z druhého je napájena přes odpor
anoda diody optotranzistoru. Katoda je připojena na nulu ( zem ) externího zdroje. Nesmíš spojit nuly ext. a trakčního napětí. Ext. napětí ja stále přivedeno, takže
relé pro tento obvod není. Zpracování signálu z tranzistoru je jiná kapitola.
Anoda diody optotranzistoru ... myslis asi optoclenu (optronu). Usek je tedy stale pod +5V. A cim se tedy privede trakcni napeti pri zapntui useku ? 2polovy prepinac ? V dobe, kdy je zapnuto trakcni napeti neni +5 odpojeno (jak ?) ?
tondakladno píše:Zapojení trakčního napětí si můžeš nabastlit jak chceš !!
Například: Odstraněním bužírky na koncích vodičů a smotat je, použít vypínač, relé, variant je více. Jakou zvolíš, je na tobě.
belgarat píše:tondakladno píše:Zapojení trakčního napětí si můžeš nabastlit jak chceš !!
Například: Odstraněním bužírky na koncích vodičů a smotat je, použít vypínač, relé, variant je více. Jakou zvolíš, je na tobě.
Na okraj: opravdu jsem netusil, ze se "optotranzistor" realne pouziva (odbornici opravi), zatim jsem potkal jen jako "odborny pojem" u prodejcu pro "fototranzistor". Ackoliv se jedna o optoclen ("optocoupler"), tedy par LED+fototranzistor ve spolecnem pouzdre. Nechci dalsi lovit na slovicka, nejsem Jirka_US.
Mno, mne zajima zapojeni, protoze jsi neuvedl schema tak se ptam, obcas Ti, ktery zapojeni znasm mohou otazky pripadat pitome. Obrazek by byl mnohem lepsi. Odpojeny (detekovany) usek je (jak pises) trvale napajeny +5V, to mi dava smysl. No tak mne zajima jak to funguje kdyz pripojis trakcni napeti pro rozjezd soupravy. <oplatka-sarkasmu>Zajiste nerozjizdis lokomotivu tim, ze bys odizoloval drat a pripojil ke koleji, netusil jsem ze z otazky nepochopis ze se ptam na to, jak je elektricky reseno sepnuti napajeni pro rozjezd vlaku. </oplatka-sarkasmu>
Snazim se pochopit jak "to tvoje" celkove funguje. Sam jsem pouzil jine zapojeni, v nekterych pripadech slozitejsi tak se pidim po tom "jak"; mozna jsem neco prekombinoval nebo zmotal, a mozna jsi pro zmenu neco nedoresil Ty, nebo mas postup, ktery by mne ani ve snu nenapadl, coz muze byt namet pro priste. Bez schematu mi to vsak jde bidne - i bez ponekud trapneho rypani.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků