Funkční dekodér do vagónků

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Za kolik peněz jste ochotni si koupit funkční dekodér pro osvětlení vagónů?

Anketa končí za stř 09 říj, 2013 7:39 pm

Stavebnici (všechny součástky + plošňák) s celkovou cenou do 100,-
8
13%
Hotový dekodér do 100,-
8
13%
Stavebnici s celkovou cenou do 200,-
5
8%
Hotový dekodér do 200,-
23
36%
Stavebnici s celkovou cenou do 300,-
0
Žádná hlasování
Hotový dekodér do 300,-
16
25%
Stavebnici s celkovou cenou do 400,-
1
2%
Hotový dekodér do 400,-
3
5%
 
Celkem hlasů : 64

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod fulda » ned 15 zář, 2013 7:47 pm

Jirka_US píše:nějak jsi zapomněl uvést to schema, protože jinak nemá smysl porovnávat jablka s hruśkama.

Mno a tady odpovím tak jak je u tebe tradiční - schéma jsem uvedl na jiném fóru už dávno.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod chameleon » pon 16 zář, 2013 10:30 pm

fulda píše:Cena stavebnice cca 300,-, cena sestaveného mírně přesáhne 400,-

Tak a teď můžete začít uvažovat, kolik máte vagónků.

Ty jo, cena dopadla jinak než anketa :mrgreen: Neremcám, jen mě zajímá vývoj - plán vs. výsledek :wink:
Kolik je teda finální cena pro objednávky sestaveného dekodéru?
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod Jirka_US » úte 17 zář, 2013 4:43 am

To chameleon:
Pokud plánuješ provozovat funkční dekodéry v soupravě na adrese v CV19 (advanced consisting), tak doporučuji si zkontrolovat jestli dekodér má CV21,CV22 jinak se může stát, že ty světla na consist adrese v CV19 nerosvítíš….často se na tuto maličkost zapomíná.
Jinak funkční dekodéry se běźně vyrábí v ceně ca.300-400 Kč + dopravné a DPH (zdroj eBay) např. Digitrax TF1 (jeden výstup) , TF4 (4 výstupy).
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod fulda » úte 17 zář, 2013 7:14 am

chameleon píše:Ty jo, cena dopadla jinak než anketa :mrgreen: Neremcám, jen mě zajímá vývoj - plán vs. výsledek :wink:
Kolik je teda finální cena pro objednávky sestaveného dekodéru?

Tento týden se bude dělat nultá série a ta by měla dát finální odpovědi.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod chameleon » úte 17 zář, 2013 7:57 am

Jirka_US -> já dělám TT a do detailů se zatím nebudu pouštět, vystačím si tedy se základní funkcí a advanced consisting půjde zatím mimo mě...
fulda -> paráda, už se těším.. jsem si říkal, právě jestli superdrahý kondík to zbytečně nezdražuje, a že by mi místo 10s třeba i stačila polovina času...jde jen o to přejíždění přes výhybky, ne :?: Já budu kupovat jen cca do 10ti ks, takže na mě výroba nestojí, ale kdyby se cena přiblížila výsledkům ankety tak by z toho mohl být úspěšný produkt, ne? :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod fulda » úte 17 zář, 2013 8:29 am

Po pravdě - anketa vyjadřuje přání, které nelze reálně naplnit produktem, na kterej budu držet záruku a nechám na něm moje jméno.
BTW: třeba advanced consisting ty moje dekodéry podporujou.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod Jirka_US » úte 17 zář, 2013 2:36 pm

BTW: třeba advanced consisting ty moje dekodéry podporujou.

V navodu,ale popis CV21 a CV22 chybi, mozna je to jen nedopatreni a mensi "update" by to vyjasnil.Diky
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod fulda » úte 17 zář, 2013 2:42 pm

Jirka_US píše:
BTW: třeba advanced consisting ty moje dekodéry podporujou.

V navodu,ale popis CV21 a CV22 chybi, mozna je to jen nedopatreni a mensi "update" by to vyjasnil.Diky

Ne ne, sám jsi prohlásil, že na advanced consisting stačí CV19, tak si teď nevymejšlej.
Krom toho - ti lidé to chtějí používat a né o tom diskutovat.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod Jirka_US » úte 17 zář, 2013 2:59 pm

Ne ne, sám jsi prohlásil, že na advanced consisting stačí CV19, tak si teď nevymejšlej.

Nezlob se na me,pri vsi ucte, ale asi jsi to opet nepochopil...Detaily co se stane pokud nemam CV21,CV22 jsou ve vlakne "Dekodér do čistícího vozu TOMIX".
Strucne receno pokud prepnu na adresu v CV19, tak nemam jak ty svetla rozsvitit, takze to neni teorie,ale ciste prakticka poznamka k provozu, protoze na co je mne fukncni dekoder na osvetleni,kdyz ho nemuzu rozsvitit pri advanced consisting na adrese v CV19.

OBECNE:
Mam pocit, ze se z toho stava opet osobni vec.Ja poukazuji od zacatku na obecny nedostatek dekoderu (viz muj priklad), ktere nejsou vybaveny CV21,CV22 pri jizde na consist adrese v CV19, kdy neni mozne aktivovat osvetleni, obecne jakoukoliv funkci, pokud se drzi RP implementace. Samozrejme u DIY dekoderu ta implementace se muze odlisovat od RP a funkcnost dekoderu se muze odlisovat od meho prikladu, pak je asi dobre tuto odlisnost popsat a vysvetlit.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod Jirka_US » stř 18 zář, 2013 5:00 am

Ještě pár poznámek:
1) v návodu je uvedeno pouze 28 speed steps, je to pouze překlep ?
2) vypadá to, že ze schematu pravděpodobně kvůli nákladům zmizela přepěťová ochrana...
3) umí dekodér pouze funkce F0 až F8 ? Pokud ano, tak mně není úplně jasné jak to bude fungovat ve spojení se zvukovým dekodérem v loko, protože F1 až F8 jsou větśinou obsazené pro zvuk.

Jinak můj funkční dekodér, který jsem zkoušel funguje na výbornou včetně POM, funkčního mapování při advanced consisting (CV21,CV22), rozsah funkcí F0 až F28, 128 respektive 126 speed steps.
Jak dlouho vydrží bez napájení zde z pochopitelých důvodů neuvádím.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod BohousP » stř 18 zář, 2013 6:58 am

Jirka_US píše:Ještě pár poznámek:
1) v návodu je uvedeno pouze 28 speed steps, je to pouze překlep ?
2) vypadá to, že ze schematu pravděpodobně kvůli nákladům zmizela přepěťová ochrana...
3) umí dekodér pouze funkce F0 až F8 ? Pokud ano, tak mně není úplně jasné jak to bude fungovat ve spojení se zvukovým dekodérem v loko, protože F1 až F8 jsou větśinou obsazené pro zvuk.

Jinak můj funkční dekodér, který jsem zkoušel funguje na výbornou včetně POM, funkčního mapování při advanced consisting (CV21,CV22), rozsah funkcí F0 až F28, 128 respektive 126 speed steps.
Jak dlouho vydrží bez napájení zde z pochopitelých důvodů neuvádím.


Název tohoto vlákna je "Funkční dekodér do vagónků". Tedy doba, po kterou dekodér pokryje výpadek napájení, je víc než podstatný parametr. Počet rychlostních kroků u dekodéru, který neřídí žádný motor, naopak není. A co jsou to pochopitelné důvody nenapsat jedno číslo nechápu, asi na to prostě nemám, že? :lol:
Sorry, ale jalových řečí je tady už několik stran. :mrgreen:
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod fulda » stř 18 zář, 2013 7:56 am

Mno Jirka se zase ukázal jako odborník na čtení.
Protože jeho snaha je shodit všechno co není dostatečně americké, tak si z něj prosím nedělejte těžkou hlavu.
Pokud by snad někdo chtěl vysvětlení toho o čem mlží, ačkoli to sám ví, tak ho napíšu. Je dost technické, ale co se dá dělat.

DCC původně definovalo jen 14 rychlostních kroků, to se ve dvojkové soustavě vejde na 4 pozice (čtyřbitové číslo má 16 hodnot 2^4 = 16; máme 14 rychlostí pro jízdu + jednu pro zastavení podle rychlostní křivky + jednu pro okamžité zastavení). Tím pádem se do dalších volných bitů začaly ukládat funkce - tehdy to byla jen F0 (světla). Jenže s přechodem na 28 rychlostních stupňů bylo potřeba využít další bit, protože 28 se ve dvojkové soustavě vyjadřuje na 5 pozic. Tehdy se provedl přesun příznaku pro světla do dalšího slova a tím pádem je potřeba rozlišovat, jestli používáme původní systém který posílá pouze jedno slovo, ale má jen 14 jízdních kroků a nebo nový, který posílá dvě slova a umožňuje 28 jízdních kroků. Případ se 126 jízdními kroky (nesprávně 128, protože je to včetně stání a rychlého zastavení) je samostatný, protože se posílá zcela jiný typ paketu, takže to dekodér dokáže rozeznat. Nicméně některé dekodéry automatické rozpoznávání nedělají, proto si nechávají tuto hodnotu zadat. Proto se někdy používá konvence 14 rychlostních kroků jako jeden případ a více než 14 jako druhý případ. Někdy se také používá 14 a 28, což není z lingvistického hlediska zcela správné, protože norma definuje ještě případy 27 rychlostních kroků a podobně, ale ty se v praxi příliš nepoužívají.

V mém schématu je přepěťová ochrana, je nastavená na hladinu přesahující požadavky DCC. Konkrétně - DCC definuje jako maximální napětí pro měřítka TT a H0 27V, pro N 24V a pro Z je to 10V. Můj dekodér má dlouhodobé pracovní napětí 31,2V a špičkově dokáže strávit pulz odpovídající 300joule.

V NÁVODU je napsáno, že dekodér lze provozovat buď v režimu F0-F8 a nebo F0-F12. Problém funkcí F13-F28 je zejména v tom, že se v DCC neopakují. To v praxi znamená, že se pošle jen příkaz na jejich nastavení, ale pokud zrovna v tu dobu nebyl dekodér schopen si tento příkaz přečíst, tak už se to nikdy nedozví. Proto se doporučuje je používat pouze pro "momentální" funkce. Čili například pro zvuky které mají krátkodobou platnost, jako je například píšťalka, rozpojovače spřáhel a podobně. Rozhodně se nedoporučuje je používat pro funkce, které mají on/off platnost jako třeba světla. A protože můj dekodér je pro svícení, tak funkce 13-28 nemapuje.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod fulda » stř 18 zář, 2013 8:00 am

BohousP píše:Sorry, ale jalových řečí je tady už několik stran. :mrgreen:


Bohouši, víš co je zvláštní? Že ačkoli tu existuje celé téma, které řeší jízdu v soupravě a to jak na úrovni basic consisting, tak na úrovni advanced consisting, tak Jirka píše zásadně do jiných témat. To je zhruba stejně inteligentní, jako jít se před mateřskou školku vytahovat se svojima znalostma matematiky.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod Jirka_US » stř 18 zář, 2013 1:00 pm

No myslím, že je okolo toho celkem zbytečný cirkus.
ad 1)
BohousP píše:
Název tohoto vlákna je "Funkční dekodér do vagónků". Tedy doba, po kterou dekodér pokryje výpadek napájení, je víc než podstatný parametr. Počet rychlostních kroků u dekodéru, který neřídí žádný motor, naopak není.

Nevím, kde jsi vzal informaci, že já mluvím o řízení motoru....není to od tebe trochu zavádějící informace ? Obecně bych se v prvé řadě zeptal fuldy, proč to má v návodu ?
Vtip je v tom, že DCC dekodér ať už funkční nebo loko dekodér, který je navržen na 28 rychl. stupňů asi s velkou pravděpodobností nebude fungovat s centrálou, která je nastavena na 128/126 rychl.stupňů. Takže informace o tom jestli dekodér dokáže zpracovat pouze signál 14,28 rychl. stupňů nebo i 128/126 je docela důležitý, dokonce bych řekl, že více neź kolik vydrží bez napájení.
Myslím, že stačila odpověď: ANO je to překlep umí i 128/126 nebo NE umí pouze 14/28

ad 2) Řekl bych, že přepěťová ochrana u dekodéru, který má pokrývat výpadky napětí bude asi docela důležitá, poněvadź pravděpodobnost napěťových špiček (připojení, odpojení od DCC) nebude zrovna zanedbatelná ve srovnání např. se servo dekodéry, dekodéry příslušenství atd.. Nicméně to bylo fuldovi vysvětlováno skutečným konstruktérem dcc dekodérů zde :
http://diydecoder.proboards.com/index.c ... &thread=20
citace:
5. I have included over voltage protection to try and prevent high voltages building up on the reservoir capacitor when the decoder is idle - hence the use of a series pass regulator (LDO 78L05) and a zener shunt regulator. I have seen commercial decoders without properly implementing this dual protection fail from over voltage, it is a real problem.

ad3)
Bohouši, víš co je zvláštní? Že ačkoli tu existuje celé téma, které řeší jízdu v soupravě a to jak na úrovni basic consisting, tak na úrovni advanced consisting,

Můžeš tedy prosím Tě pro ostatní uvést do správného vlákna, jak se budou ovládat světla pomocí F1-F12 (původně v návodu bylo F0-F8) v soupravě např. brejlovec (se zvukovým dekodérem)+osobní vozy, tak aby nehoukala houkačka atd., když budu chtít rozsvítit osvětlení/koncová světla u osobních vozů ?
1) při basic consisting tedy všechny dekodery mají stejnou adresu v CV1
2) pri advanced consisting s adresou v CV19
Myslím, že většina potenciálních zákazníků by to uvítala, ideálně včetně hodnot CV, místo teoretizování a vyjadřování se k mé osobě poměrně expresivními výrazy. Myslím že to jim moc k objasnění funkčnosti dekodéru nepomůže.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Funkční dekodér do vagónků

Příspěvekod Petr Zatrepalek » stř 18 zář, 2013 1:43 pm

Pánové na elektriku a elektroniku jsem totální trotl a tudíž pouhý uživatel, stejně jako drtivá většina členů fora... Když to tady čtu, tak vidím že a) každý vagonek musí mít svůj vlastní dekodér b) jeden řídící vagonek s dekodérem může ovládat vodivými spřáhly propojenou soupravu. Je tedy nějaký problém mít pod jednou konkrétní adresou uloženu a pojmenovánu celou soupravu se všemi dekodéry? Když mám na několika mašinách dekodéry s adresou 9 (např) tak se taky rozjedou všechny, nebo ne?? Navíc soupravy vagonů mívají i v reálu přidělované různé mašiny, takže mi řízení světel vagonů přes mašinu přijde vlastně jako volovina - tedy pokud nechcete řídit mamutí kolejiště kde je pak problém si najít tu "správnou" adresu soupravy...

A ano, chci mít dekodér který je a) spolehlivý co můžu ovládat i "blbou" multimaus a co mi nezhasne na výhybce b) ovládá jak malý vagon s jednou/dvěma ledkama tak i třeba patrák c) umí přepínat světla na konci vagonu v závislosti na změně smeru jízdy d) umí imitovat blikání zářivek nebo i nahodilé rozvěcení kupé e) je za pro mne přijatelnou cenu... Ostatní technické parametry pro mne jsou nepodstatné a nezlobte se, diskuse na téma nějaké adresy cv19 mi tedy přínosná nepřijde... Fulda má vlastně již k prodeji hotový dekodér co mi výše uvedená očekávání splnuje, na rozdíl od kolegy, který žádný dekodér jak vidím neprodává a nenabízí... Takže tak...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: workous a 8 návštevníků