FREDi pro 16 funkcí

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod radeksindy » pát 23 srp, 2024 11:51 am

Zdeněk V.:
ale moje úvaha se týkala spíše potřeby obladače pro více funkcí ke konkrétnímu stroji,
který má třeba víc než 16 funkcí v krabičce od FREDi,
kterou by si jeho majitel mohl v klubu či na volných jízdách projet.
Jedním z příkladů je třeba jeřáb ROCO, který má 24 funkcí.


Jenomže je to asi totéž, jako přidělávat na Oktávku radlici, protože kromě ježdění do práce máš za barákem malé pole 8)
Úprava FREDI bude pracná, drahá a výsledek bude proti jiným řešením sotva poloviční.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod zdeno » pát 23 srp, 2024 1:33 pm

radeksindy píše:
Zdeno:
Dost mne prekvapilo, ze ovladac Fredi si bere 14 mA, coz je v norme, ale je to dost. To je posun k horsimu.

Pokud máš ovladač FREDI s takovým odběrem, tak je špatný. FREDI verze 1.10 si bere pod 3 mA, 1.10 SWD kolem 5 mA. Autoři nejsou blbý, aby konstruovali ovladač, který žere víc než stará verze, která měla cca 10-15 mA. Kromě jiného je minimalizovaný odběr jedním ze základních požadavků na modulový ovladač, proto žádné displeje.

Meril jsem celkem 8 ovladacu Fredi, teda vsechny jsou spatne ? Majitel je Martin Vaňo, Bojnice.
Zitra pojedu znova, zmerame vsechny, co bude mozne.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod Pavel-HP » pát 23 srp, 2024 1:59 pm

HonzaM píše:
zdeno píše:vcera jsam byl na setkani v Ziline a vzal jsem se sebou meric odberu ovladacu.
https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2022090001
Dost mne prekvapilo, ze ovladac Fredi si bere 14 mA, coz je v norme, ale je to dost. To je posun k horsimu.
Stare 3-tlacitkove Fredy si braly 12mA.
---
Oto-MD si bere 5mA a to ma displej.

Máš na mysli ten FREDi s osmi funkčními tlačítky? Ten aktuální se 16 funkcemi (osm tlačítek se shiftem) se pokud vím zatím nedodává.


Tak mě kupříkladu stačí ten stávající, 4 tlačítka a dva shifty. A je tam 16 funkcí jak vyšitejch.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1132
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod zdeno » sob 24 srp, 2024 10:34 am

tak som zpatky a zmerali sme asi 50 Fred ovladacu.
Odber je od 7mA do 12mA, ani jeden Fred nema 5mA a mene.
---
dodatek:
14mA to zere, pokud ten horsi Fred nema adresu a blika, to ale neni normalni stav.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod zdeno » pon 26 srp, 2024 8:21 am

radeksindy píše:Kromě jiného je minimalizovaný odběr jedním ze základních požadavků na modulový ovladač, proto žádné displeje.

Aj LED diody jsou svym zpusobem displej a jejich odber taky neni zrovna malicky.
Zvlast zelene a zlute LEDky vyzaduji proudy okolo 2mA na slusne svitěni.
Proto zakaz modrych 7-segment displeju s odberem 200uA na segment povazujem za nespravny.
Pokud mi neveris, Honza Merhaut ma jeden Oto-MD a u neho si to muzes zmerit.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod radeksindy » pon 26 srp, 2024 2:44 pm

Proto zakaz modrych 7-segment displeju s odberem 200uA na segment povazujem za nespravny.


Nejseš ani člen FREMO, ani uživatel FREDI, ani jeho konstruktér, takže koho zajímá, co považuješ nebo nepovažuješ za nesprávný. Prostě si toho ovladače nevšímej 8)

Tak mě kupříkladu stačí ten stávající, 4 tlačítka a dva shifty. A je tam 16 funkcí jak vyšitejch.


Samozřejmě FREDI pro 16 funkcí (s jedním shiftem) existuje, to je v podstatě ta kouzelná zkratka SWD. Mimochodem v posledních verzích už umí vyšší fukce přes IMM i D3, takže kompatibilita s centrálami je vyšší, ale 100% to nikdy nebude, protože výrobci centrál jsou vynalézaví.

A ještě pár poznámek k tzv. vizím ze sousedního vlákna. HW na kterém je FREDI postaven odpovídá době vzniku (před 2010) a ani dneska to nic hrozného. Účelu vyhovuje a změnit HW je časově náročné. A jestli jsou nějaké vize, tak se týkají bezdrátové verze a jejího fungování s více centrálami a speciálních verzí s různými funkcemi, např. FREDI s brzdičem.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod zdeno » pon 26 srp, 2024 3:25 pm

radeksindy píše:
Proto zakaz modrych 7-segment displeju s odberem 200uA na segment povazujem za nespravny.

Nejseš ani člen FREMO, ani uživatel FREDI, ani jeho konstruktér, takže koho zajímá, co považuješ nebo nepovažuješ za nesprávný. Prostě si toho ovladače nevšímej.

Nevsimam si, ale kdyz se ten nepodarek sam vnucuje do pozornosti. Napisme si na rovinu, ze to neni žádny zazrak, jen marketing.

dodatek:
jinak hnusna argumentace, protoze to prodavate neclenum FREMO za cenu 50Eur za kus, coz je opravdu dost.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod RadekTandler » stř 28 srp, 2024 7:31 am

Jacek píše:K těm zvukům si dovolím pár slov. Za celé roky se na mě obrátilo možná tak pět modelářů kvůli přemapování pro Fred a ještě to každý to chtěl jinak. Z toho plyne, že není žádná norma a nemá význam připravovat takové verze hromadně. A také jak bylo napsáno výše, na modulovkách jde spíš o provoz, ne o efekty. Zvuky jsou spíš rušivý element, reálné chování (rozjezdy/brzdění, zátěž/bez zátěže) jsou pak komplikací.

Radek Tandler:
Ve Vratimově padlo jak mě kluci mají „rádi“ za posun a křivky F3, F4. No a proč nenapíšou a nezeptají se. Tak radši nadávají než aby se naučili jedno CV..
U dekodérů Zimo se vše dá velmi pohodlně přemapovat během minuty a dojde spolehlivě k přesunu všech funkcí, nastavení, skriptů. Vypadalo by to takto:
...


Při provozu na setkání lokomotivu zpravidla neovládá její majitel. Takže se dost často ani nedozví, že je na ní něco, co jiným lidem vadí. Komunikační schopnosti bohužel často nejsou to, v čem by modeláři železnic zrovna táhli společnost k dokonalosti.
S tím se pojí další fenomén, že i když se majitel o "problémech" dozví, dost často není schopen si "těch pár CV nastavit" Já sám tohle řeším by voko pro 5 lidí v mém okolí. Takže amatérskou statistikou mi vyjde, že z 5 "to dává" jeden. Na druhou stranu tak hezky stavět modely nebo dělat krajinu na modulech jako oni já neumím. Takže v rámci socialistické dělby práce jsem to pojal takto:
-Udělal jsem mapování funkcí OELEG, aby existoval nějaký pevný bod, ke kterému se postupně já a mé okolí snažíme přiblížit.
-Před naším provozním setkáním se snažím lokomotivy, které na něm hodláme provozovat, dostat do příslušného nastavení.

K tipům bych ještě dodal 2 nastavení zvukových dekodérů Zimo, která je dobré při ježdění na ostro, speciálně na posunu, potlačit. Detailní čísla CV nevím, ale zhruba si pamatuju jejich název v JMRI
- dovolit odjezd, pokud ještě hraje zvuk startujícího motoru
- zkrátit nebo úplně potlačit "odfouknutí" před rozjezdem

@Jacek - snad doplní čísla CV a význam hodnot

Radek
Uživatelský avatar
RadekTandler
 
Příspěvky: 67
Registrován: stř 12 zář, 2012 9:26 pm

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod radeksindy » stř 28 srp, 2024 10:15 am

jinak hnusna argumentace, protoze to prodavate neclenum FREMO za cenu 50Eur za kus, coz je opravdu dost.


FREDI není určen pro nečleny, v každém případě platí, že buď ber nebo nech ležet.


Při provozu na setkání lokomotivu zpravidla neovládá její majitel.


To je potřeba napsat tučně a podtrhnout. FREDI není ovladač pro majitelovi libůstky s konkrétní lokomotivou, ale univerzální ovladač, který drží během setkání desítky lidí s různou znalostí a očekáváním.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod Jacek » stř 28 srp, 2024 11:07 am

RadekTandler

Tak samozřejmě pro úpravy mapování mám pochopení a nějaké rady. Pro úpravy chování (rozuměj degradaci) zvuku už ne. To už není o kompromisech, ale o výběru jestli zvuk za každou cenu nebo radši bez zvuku.

Odstrašujícím příkladem je toto video, jedno z mnoha
https://www.youtube.com/watch?v=vYIiUo6Uxsg

uživatel vypne rozjezdové/brzdící křivky a jezdí systémem parní válec. Popojede, zastaví a hned se rozjede opačným směrem. Ventilátor, který reálně dobíhá 15 sekund, dobíhá logicky stejnou dobu i v modelu. Stejně tak zvuky odboček. Výsledek tohoto ježdění je jakýsi mišmaš všeho možného, při rozjezdu je ticho, pak hrají zvuky doběhu, při zastavení rozjezdové sekvece. Jako pěstí do ucha. Co tam chceš zvukově upravit nebo zkrátit, aby to reagovalo správně na takový styl jízdy? Leda nechat tak houkačky..
- Zvuk startu se dá přeskočit a rovnou se rozjet, to je u všech mých projektů ponecháno z prostého důvodu. Při výpadku napájení model jede dál. U Esu, Uhlenbrocka, Piko, atd. zůstane stát a startuje, aby hned zase následoval výpadek a další start, atd., což je velmi iritující.
- Odbrzdění, to co jsem psal výše, rozjezd trvá 2 sekundy. Logicky odbrzdím, pak přidám stupeň, pak následuje pohyb. Pokud pohyb bude jako první, je to kravina. To nemáte v tom grafikonu ani 2 sekundy čas? :D
- U parních lokomotiv je doba delší, ale obojí je už spíš o úpravě na přání než o radách čím to zmršit :roll:
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod RadekTandler » stř 28 srp, 2024 3:28 pm

@Jacek

Samozřejmě, že i má volba je pořád o kompromisech a hledání schůdné cesty. Jen má perspektiva vychází z jiné strany.
Například když dávám svůj model vybavený zvukovým dekodérem, na kterém jsem se drbal x hodin s patinou, v šanc na setkání. Mé šance ovlivnit, jaké "dítě" ve věku 10-99 let jej tam dostane do ruky jsou značně omezené. Takže existuje pravděpodobnost, že s ním bude jezdit někdo, kdo považuje rozjezdové zpoždění speciálně někde na zhlaví, v reálu způsobené odfouknutím a já nevím čím ještě, za chybu sběru proudu a bude to řešit tak, že modelu začne k pohybu pomáhat mechanicky. Buď rozpojovačem nebo rukama. Což je nežádoucí, zejména s ohledem na pracnost případných oprav povrchové úpravy, která tímto dost trpí.
Takže pokud mám volit, jestli za cenu změny pár nastavení CV udělám model živější pro ježdění na setkání, nebo upřednostním věrnost zvuku za cenu zvýšeného rizika poškození povrchovky, pak za mě je volba číslo jedna lepší varianta.

Ber to tak, že když kolem Tvého uměleckého díla pojede stříkající fekál, je jednodušší je po dobu řádění vétřiesky zakrýt plachtou. Plachtu natáhnu i sundám rychle, ale když nechám každého řidiče kochat se sochou, hrozí daleko víc, že h...a pak budu ze záhybů kabátce maršála Rybalkova čistit já a to dost pracně. Neříkám, že každej fekálista se úmylsně trefí, ale je lepší tomu nechodit naproti.

Zimo:
Umožnit rozjezd hned a nečekat na přehrání startu motoru CV154 = 2 původně 0
Prodleva odfuku, která zdržuje rozjezd, než dohraje odfuk CV273 = 0 původně nenulová hodnota (Singrovka 20, páry i vyšší desítky)
Uživatelský avatar
RadekTandler
 
Příspěvky: 67
Registrován: stř 12 zář, 2012 9:26 pm

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod Jacek » čtv 29 srp, 2024 9:52 am

Radek:

pak je právě otázka jestli vůbec zvuk používat a nenechat aktivní jen houkačky, píšťaly. Tedy F8 deaktivovat.

Při stejné analogii s tou plachtou, autor sochy nemůže vědět jak nebo čím takovou plachtu vyrobit. Majitel sochy pak nemůže vědět jak mistr vysochal nějaký záhyb.

CV273 je zpoždění rozjezdu, hodnota v desetinách sekundy. Diesly/elektriky 20, páry 70, tedy nula
CV581 odbrzdění při rozjezdu, zrušení nula. Původní hodnotu zapsat nebo pak vrátit resetem, v každém projektu je jiná.
Ovšem CV154 je k něčemu úplně jinému. Jak jsem psal, všechny moje projekty od počátku umožňují okamžitý rozjezd přeskočením startu. Čekání na přehrání celého startu je tuším v CV836, nikdy bych to ale do projektů nedal kvůli výpadkům proudu. Prostě zmáčkneš F8, otočíš kolečko a jedeš. Nemusíš nic nastavovat.
CV154 slouží k jiným věcem. Bit 1 a 2 pro (ne)přeskočení nějakého zvuku klidu, asi je tím myšlen přechod zvuku volnoběhu do změny otáček, to ale nemá vliv na rozjezd
Bit 4 pak používám pro spouštění kompresoru po zastavení, je tam hodnota 16

Pokud se vrátím k původnímu tématu, stačí před každým ježděním naprogramovat těch 10 - 12 CV a po ježdění uvést do původního stavu resetem CV8=8. Je to záležitost minuty a není k tomu třeba PC ani znalosti struktury projektu.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod RadekTandler » čtv 29 srp, 2024 7:50 pm

CV154 slouží k jiným věcem. Bit 1 a 2 pro (ne)přeskočení nějakého zvuku klidu, asi je tím myšlen přechod zvuku volnoběhu do změny otáček, to ale nemá vliv na rozjezd
Bit 4 pak používám pro spouštění kompresoru po zastavení, je tam hodnota 16


Podle dokumentace u projektů diesel a elektro lokomotiv:

Bit 1 = 1: DIESEL: Sofort abfahren, auch wenn
Standgeräusch noch nicht zu Ende abgespielt.
Bit 2 = 1: DIESEL, ELEKTRO: Bei Abfahrt kurz nach
Stehbleiben Warten auf Standgeräusch


Chápu bit 1 tak, že to, co je v projektu definováno jako "Standgeraush" musí při 0 nejprve dojet do konce a pak se model pohne. Protože pokud by tento zvuk neměl na pohyb vliv, pak hodnota 1 podle popisu "Okamžitě se rozjet, i když se ještě Standgerausch nepřehrál" nedávala smysl. A proto jsem zapisoval tento bit na 1. Což bych nedělal, kdyby to nepomáhalo okamžité reakci modelu na povely.
Bit 2, hodnota 1 říká "Při odjezdu krátce po zastavení počkat na "Standgerausch". T.j. tento bit má má podle dokumentace taky vliv na pohyb.

Za co se musím omluvit, je záměna "Standgerausch" za zvuk startu motoru. Čemuž teda dost napomohla terminologie v JMRI, která ten bit 1 označuje jako
"Drive away if startup sound still playing"

což je česky "Odjet i když ještě hraje zvuk startu".
Uživatelský avatar
RadekTandler
 
Příspěvky: 67
Registrován: stř 12 zář, 2012 9:26 pm

Re: FREDi pro 16 funkcí

Příspěvekod Jacek » pát 30 srp, 2024 7:08 am

Radku,
to už by chtělo odsunout do jiného vlákna.
Tyto dva bity by bylo třeba podrobně otestovat co to vlastně dělá. Jedno je jisté, na zpoždění rozjezdu to vliv opravdu nemá. Zapneš F8, otočíš kolečkem, jedeš bez startu.
Mělo by jít o nastavení chování zvuku volnoběhu a přechodu do prvního stupně. Na vysvětlení, wav volnoběhu má např. 1,8 sekundy, hraje ve smyčce. Jakmile otočíš kolečkem, smyčka buď dohraje do konce nebo se utne v aktuálním místě a zahraje třeba o tři desetiny sekundy méně.
Včera jsem to zkoušel, nepozoroval jsem žádné rozdíly. To by ten wav musel mít 10 sekund.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Předchozí

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník