soubeh dvou loko

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod Jirka_US » pon 06 kvě, 2013 3:22 pm

Zdeno, je třeba se zaregistrovat zde: http://groups.yahoo.com/group/jmriusers/ a pak v adresáři "Files/Script examples/Speed table Scripts/" vybrat co se mně hodí (podle verze JMRI).
Napřed doporučuji vyzkoušet senzory se zabudovaným rycloměrem v JMRI (volba Tools-Speedometer). Použití magnetů (asi Hallova sonda by byla lepší) nebo optozávory se mně jeví jako přesnějśí pro měření rychlosti než klasická detekce obsazení úseku, zejména pokud dělení není na rovné koleji.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod zdeno » ned 23 čer, 2013 8:34 am

ja uz mam taky meric rychlosti a zatim je to vrabci hnizdo s jazyckovymi relatkami a nutnosti pricvaknout nekde na loko magnet, ktery sepne ty relatka. Idealni je zlomek magnetu z nejakeho hardisku
---
Je docela problem, zhotovit nejakou tabulku, kde urcity stupen na ovladaci odpovida predem dane rychlosti. Podle mne by melo tech tabulek byt vic, aspon 4. teda na max rychlost 50, 70, 90, 110 a podle typu loko priradit loko do dane tabulky a nastavit prislusne CV.
---
Docela mne prekvapilo pouziti CV 2, 5, 6, kde se taky da celkem snadno dosahnout velmi slusny soubeh dvou loko. Teda se nastavi minimalni a maximalni rychlost a pomoci Vmid se upravi prubeh krivky mezi obema krajnimi hodnotami. Ty loko ale musi byt dost podobne.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod Jirka_US » ned 23 čer, 2013 5:44 pm

No ještě před tabulkou je potřeba si změřit rychlost loko pro jednotlivé rychlostní stupně, ideálně všech 28 stupňů, kterým odpovídají příslušná CV.Ale obvykle stačí každý 2., tedy 14 a někdy i méně a zbytek se lineárně proloží. A na základě tohoto měření pak upravím hodnoty v CV 67-94. Jen upozorňuji, že je třeba mít nastaveno v DCC centrále 28 rychlostní krok a v případě LocoNetu je třeba zjistit jaký rychlostní stupeň LocoNetu (2-127) odpovídá tomu konkrétnímu ryclostní stupni v rozsahu 1 aź 28. Je s tím docela dost práce a je to běh na dlouhou trať, takže si myslím, že jsou lepší 2 následující varianty:
1) postup který je popsán výše (z 11.dubna) tj. přímo pomocí PoM nastavím hodnotu CV tak, aby loko měla požadovanou rychlost, je to sice metoda pokus-omyl, ale jde to docela rychle.
2) použít přímo skript v JMRI, který loko změří a tu tabulku vytvoří za mě.

Jinak mé doporučení, které jsem již také zmínil, je nejdříve nastavit CV související s PID regulací, aby nedocházelo k prodlevě, která je zmíněna např. zde:
mpinta píše:
.....Mašiny rozdílné vykazují odchylky především při rozjíždění, brzdění, změnách směru jízdy. Jde však jen o krátké okamžiky při změně rychlosti (1-2 s),.....

Pro mě bylo zpoždění 1-2s příliš velké a přijatelná hodnota z mého pohledu je ca. o 1 řád nižší. A je celkem jedno jestli souběh 2 loko je proveden na úrovni dekodéru (pomocí CV67-94) nebo softwaru.

Nastavení pomocí CV 2, 5, 6 můźe být dostačující, pokud je průběh motoru dostatečně lineární mezi body CV2 a CV6 a potom CV6 a CV5.Nicméně platí, že dokud si nezměřím charakteristiku motoru, tak nevím jak je ta charakteristika lineární….
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod zdeno » pon 24 čer, 2013 1:35 pm

udelal jsem si okruh, osadil jazyckove rele a nefunguje to dobre.
Problem jsou pristupy prevodniku Loconet na Com port nebo USB a zpracovani v PC, kdy casy se pohybuji od 1 do 50mS na zpracovani paketu B2, plus se k tomu pridavaji priority Loconetu. Takze chyba je okolo 52mS a to uz je kurnik dost.
Rychlost pri 100km/hod je 10 000 000cm / 3600vt. / 87scale = 31,93 cm/ vt. Takze 50mS je chyba 31,93/20 = 1,6 cm, coz je kurnik dost, pokud si uvedomite, ze jedna loko ujede za vterinu o 1,6 cm vic nez ta druha :?
Ta chyba se pochopitelne zmensuje s rychlosti, ale i tak pri polovicni rychlosti je to stale o 8mm rozdil na kazde vterine. Takze za deset vterin je to 8cm a to je dost na poradny prusvih.
Navic mam takovy blby dojem, ze chyba je mnohem vetsi, podle toho, jakou prioritu tomu daji samotne Wokna pri mnohonasobnem multitaskingu, ktere Wokna provozuji. Navic to vubec nemam pod kontrolou a kazdy prujezd loko ukazuje neco jine v rozmezi 0-7%.
Mozna tam mam chybu, o ktere nevim a docela by mne potesilo, kdybych to mohl dotahnout do nejakeho rozumneho konce.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod Jirka_US » pon 24 čer, 2013 3:19 pm

Zkoušel jsi měřič rychlosti v JMRI (speedometer) ? Pokud ne, tak bych tím asi začal, nastavení 2 senzorů je otázka asi 10s. A pak bych to porovnal s tím co mám.
Chyba ca. 1% je reálné číslo ať uź použiji software nebo “ruční” nastavení. Z toho usuzuji, že problém s velkou pravděpodobností nebude ani OS počítače, ani LocoNet ani USB převodník. Myslím, že jazýčkové relé+magnet má na přesnost větší vliv než ostatní zmíněné faktory.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod BohousP » pon 24 čer, 2013 5:15 pm

TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod zdeno » pon 24 čer, 2013 5:21 pm

Jirka_US píše:Zkoušel jsi měřič rychlosti v JMRI (speedometer) ? Pokud ne, tak bych tím asi začal, nastavení 2 senzorů je otázka asi 10s. A pak bych to porovnal s tím co mám.
Chyba ca. 1% je reálné číslo ať uź použiji software nebo “ruční” nastavení. Z toho usuzuji, že problém s velkou pravděpodobností nebude ani OS počítače, ani LocoNet ani USB převodník. Myslím, že jazýčkové relé+magnet má na přesnost větší vliv než ostatní zmíněné faktory.

mas to opravdu osobne odzkousene ???
uvedomujes si, ze NCE AIU je vec, kterou treba postavit a zkalibrovat ??
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod zdeno » pon 24 čer, 2013 5:44 pm

BohousP píše:Zkuste se podivat na tento meric rychlosti - ma opticke snimani. http://www.eshop-honzikovyvlacky.cz/honzikovyvlacky/eshop/11-1-DIGI-CZ/0/5/428-Univerzalni-meric-modelove-rychlosti

videl jsem to, ale nevyhovuje. Je to pro mne polotovar, ktery treba pracne dokoncit na ulohu, kterou potrebujem.
Nezhazujem to, pro nekoho to muze byt dobre, ale ja mam vyssi naroky na obsluhu a nasledne kalibrovani loko na spojeni do vicenasobne trakce.
Moje idea je takova, krouzi loko do kruhu a na dvou usecich merim rychlost na urcity stupen ovladace. Chcem vytvorit tabulky, kde kazda ze ctyr moznych skupin loko bude mit definovanou rychlost na dany stupen na ovladaci.
Pokazde kdyz loko projede, tak mi ukaze rychlost. Pres OPS programovani zmenim CV 67-94 a zase testuji.
---
Cim dal vic uvazujem o mericim vagonu, ktery by mne neomezoval a ukazoval okamzite on-line rychlost a ja bych jen nastavoval CV67-94 v realnem case.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod radeksindy » pon 24 čer, 2013 5:50 pm

Zdeno, můžeš mi jenom popsat jak si zjistil chybu 50ms?

Ještě pár poznámek.
- vliv priorit můžeš zanedbat, resp. považovat za konstantní, protože za plného provozu to nikdo kalibrovat nebude
- doba průchodu rozhraním LocoNet/USB je konstatní
- celá doba průchodu od koncového zařízení do PC je prakticky konstatní
- ten zbytek ne, ale solidní SW umí zaznamenta dobu příchodu paketu do PC spřesností na ms (viz JMRI), takže si schopen počítat velice přesně
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod fulda » pon 24 čer, 2013 6:27 pm

zdeno píše:videl jsem to, ale nevyhovuje. Je to pro mne polotovar, ktery treba pracne dokoncit na ulohu, kterou potrebujem.
Nezhazujem to, pro nekoho to muze byt dobre, ale ja mam vyssi naroky na obsluhu a nasledne kalibrovani loko na spojeni do vicenasobne trakce.
Moje idea je takova, krouzi loko do kruhu a na dvou usecich merim rychlost na urcity stupen ovladace. Chcem vytvorit tabulky, kde kazda ze ctyr moznych skupin loko bude mit definovanou rychlost na dany stupen na ovladaci.
Pokazde kdyz loko projede, tak mi ukaze rychlost. Pres OPS programovani zmenim CV 67-94 a zase testuji.
---
Cim dal vic uvazujem o mericim vagonu, ktery by mne neomezoval a ukazoval okamzite on-line rychlost a ja bych jen nastavoval CV67-94 v realnem case.


OPS je programování na hlavní trati? Česky PoM?

Jinak to co jsi popsal je přibližně přesně ta jedniná funkce kterou tachometr dělá. Jediné co mu schází je škatulka.

Pokud si ovšem pamatuju, tak slušné softwary zohledňují také křivky zrychlení a zpomalení, aby se mašinky nehádaly při rozjezdu a nebo při zastavování.
Myslím, že už to tu Martin popisoval.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod HonzaM » pon 24 čer, 2013 7:31 pm

BohousP píše:Zkuste se podivat na tento meric rychlosti - ma opticke snimani. http://www.eshop-honzikovyvlacky.cz/honzikovyvlacky/eshop/11-1-DIGI-CZ/0/5/428-Univerzalni-meric-modelove-rychlosti

Tento měřič mohu z vlastní zkušenosti doporučit, používám ho v sekci N Zababova k nastavování modelové rychlosti mašin k naprosté spokojenosti. Mám ho zabudován v "tunelu" ze styroduru, napájím ho 9V lithiovou baterií, abych nebyl závislý na externím zdroji. Výhodou tohoto řešení je možnost položení na libovolné vhodné místo layoutu (ale pro nastavování obvykle používám přípravek s dvoumetrovou kolejí). Musím se touto cestou omluvit Jindrovi Fučíkovi alias fuldovi - zpočátku jsem zpochybnil potřebnost a účelnost měřiče, protože pro změření rychlosti mašiny lze použít funkci TrainControlleru. To sice možné je, ale pokud potřebuju změřit víc než jednu nebo dvě lokomotivy, je to velice nepraktické a téměř nereálné.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod HonzaM » pon 24 čer, 2013 7:40 pm

K diskusi o specifické funkci centrály Z21 pro řešení souběhu dvou loko (vedené k tomuto tématu ve vláknu Centrála Z21), od Roco mi dnes na můj dotaz odpověděli, že se zitra nebo pozítří na http://www.z21.eu objeví ve formě instrukrážního videa informace o způsobu jak se dá s touto centrálou multitracking řešit.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod Jacek » pon 24 čer, 2013 8:05 pm

Od teorie k praxi:
postrk s němkami
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... tQCGc_1yy0

totéž s brejlovci:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ly548nd7lo

Žádnou šílenou vědu jsem s tím nedělal. U obou mašin jsem jen sladil rychlosti v CV 5, 6 a nahrubo CV 3 a 4. Nic víc. Oproti vědecké teorii a dohadům jsem došel jízdami v praxi k několika poznatkům:
- Největší problém je větší výpadek proudu u jedné z mašin. (mám TT). Lokomotiva se zpravidla "chytí", protože je v soupravě druhá. Ale rozjíždí se od nuly, zatímco druhá tlačí naplno. Pokud člověk nepoužije nouzový stop, vyzouvají se bandáže... U obou mašin vypínám křivku F4 a rozjíždím/brzdím ručně, záleží na modelech a jejich sběru proudu.
- Menší výpadky jsou bez problémů, za své ale berou výše popsané teorie o dokonalém souběhu a kalibraci.
- Čím delší soupravy, tím spolehlivější jízda. Např. ty němky samy o sobě utáhnou do stoupání jen 5 vozů, spolu jich mají tuším 13. Při případném výpadku proudu nemá druhá mašina takovou tažnou sílu, aby vozy vykolejila. Navíc při délce soupravy je ve spřáhlech poměrně velká vůle.
- lokomotivy bez bandáží byly úplně bez problémů, i když nebyly úplně přesně sladěné.
- ladit je třeba také soupravu, jízdní vlastnosti, kinematiky spřáhel.
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod Bedlisch » pon 24 čer, 2013 8:05 pm

zdeno píše:udelal jsem si okruh, osadil jazyckove rele a nefunguje to dobre.
Problem jsou pristupy prevodniku Loconet na Com port nebo USB a zpracovani v PC, kdy casy se pohybuji od 1 do 50mS na zpracovani paketu B2, plus se k tomu pridavaji priority Loconetu. Takze chyba je okolo 52mS a to uz je kurnik dost.
Rychlost pri 100km/hod je 10 000 000cm / 3600vt. / 87scale = 31,93 cm/ vt. Takze 50mS je chyba 31,93/20 = 1,6 cm, coz je kurnik dost, pokud si uvedomite, ze jedna loko ujede za vterinu o 1,6 cm vic nez ta druha :?
Ta chyba se pochopitelne zmensuje s rychlosti, ale i tak pri polovicni rychlosti je to stale o 8mm rozdil na kazde vterine. Takze za deset vterin je to 8cm a to je dost na poradny prusvih.
Navic mam takovy blby dojem, ze chyba je mnohem vetsi, podle toho, jakou prioritu tomu daji samotne Wokna pri mnohonasobnem multitaskingu, ktere Wokna provozuji. Navic to vubec nemam pod kontrolou a kazdy prujezd loko ukazuje neco jine v rozmezi 0-7%.
Mozna tam mam chybu, o ktere nevim a docela by mne potesilo, kdybych to mohl dotahnout do nejakeho rozumneho konce.


Copak měříš rychlost každou vteřinu?
Přeci záleží na tom, na jakém úseku budeš ten čas měřit. Na takovém běžném malém okruhu v H0 bude ten okruh dlouhý přes 3m, když si tam tedy vyměřím úsek 3m tj přepočtených 261m, tak při rychlosti 100km/h (31,93cm/sec) ujede loko tento úsek za 9,396 sec. Tento čas!!! bude zatížen tou tvojí chybou 52ms. Ve výsledku to znamená, že se lokomotivy budou teoreticky lišit v ujetí o 0,35cm/sec. tj chyba cca 1%. Čím delší úsek, tím méně se projeví chyba těch 52ms.
Bedlisch
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 09 lis, 2010 8:43 pm
Bydliště: Liberec

Re: soubeh dvou loko

Příspěvekod Jirka_US » úte 25 čer, 2013 5:36 am

to Zdeno:
Vyzkoušené to samozřejmě mám včetně OPS/PoM programování a nejen já. Uživatelů JMRI a ostatních komerčních programů je docela dost a řekl bych, že žádný problém s tím nemají. Respektive dosažená přesnost je dostatečná pro použití v modelové železnici při souběhu 2 loko. Já sám razím cestu nejmenšího odporu, tedy používám měřič rychlosti, ktery je zdarma a je součastí instalace JMRI + skripty.
Znovu se opakuji, ale nestálo by přeci jen zato otevřít si JMRI záložka tools – speedometer, zadat adresu těch 2 senzorů, projet lokomotivou a pak napsat jak to funguje-nefunguje, abychom se posunuli dále. Zkouška za 1-2 minuty hotová….Osobně si myslím, že měřící vůz je krok zpět a ještě vice komplikované řešení, hlavně přijdu o možnost automatického zápisu CV pomocí OPS/PoM po změření rychlostní křivky lokomotivy.

to HonzaM:
Pokud ti to k něčemu bude, tak v JMRI můžeš pomocí toho rychloměru (respektive rychloměrů) měřit rychlost všech loko, ve všech úsecích najednou a budeš vidět rychlost každé loko v daném úseku. Mám na mysli domácí kolejiště rozumné velikosti.

Jinak řešit souběh 2 loko pomocí komerčního programu asi není úplně ideální řešení, protože jsem limitován na místo, kde ja daný program k dispozici. Tam kde není si asi moc nezajezdím (souběh 2 loko) + samozřejmě jsou to peníze navíc. Tudíž použití CV67-94 pro souběh 2 loko má přeci jen něco do sebe. Platí samozřejmě, že to musí umožňovat daný dekodér.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků