Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, reflektor

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » čtv 27 led, 2022 1:41 pm

20220127_143617.jpg
Pôvodná DPS a potrebné kontaktné pliešky.

20220127_143544.jpg
...tieto

20220129_090454.jpg
Upravená čelná DPS s osamostatneným pravým svetlom
Naposledy upravil horak dne sob 29 led, 2022 8:22 am, celkově upraveno 1
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 732
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » čtv 27 led, 2022 1:46 pm

20220129_091639.jpg
Ďalšia upravená čelná DPS
20220127_141037.jpg
Osadená pomocná DPS na osvetlenie kabíny

20220127_141100.jpg
Originál balast
Naposledy upravil horak dne sob 29 led, 2022 8:23 am, celkově upraveno 1
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 732
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » čtv 27 led, 2022 1:49 pm

20220127_141219.jpg
Príprava na frézovanie

20220127_141450.jpg
Vyfrézované (prevedenie sa mi nie celkom páči, ale funkčné to je)

20220127_141531.jpg
Cvičné osadenie DPS do karosérie
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 732
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » čtv 27 led, 2022 1:53 pm

20220127_143106.jpg
Osadené...

20220127_143211.jpg
Bočný pohľad

20220127_143301.jpg
Svetelná "izolácia" LED reflektora od LED osv. tabuliek
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 732
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » čtv 27 led, 2022 1:58 pm

20220127_143337.jpg
Protikus zatienenia...

Malý Hektor svetlá A 75 dpi.png

Malý Hektor svetlá B 75 dpi.png
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 732
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod jipol57 » sob 29 led, 2022 6:09 pm

Konečně jsem realizoval zapojení s popisovaným použitím logických vývodů. Jednoduché řešení, zvláště když je na starších MTB příprava na spřáhlo.
Ale při zapojení centrály, nebo přerušení styku s kolejí, vždycky ty pravé pozičky bliknou. Dost rušivý faktor. Mám něco blbě, nebo je to neduh tohoto zapojení?
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » sob 29 led, 2022 11:13 pm

Aj ja som si to všimol, že to občas blikne, ale či len tie SUSI - Tranzistorové výstupy, to si nepamätám. Už to beriem ako vlastnosť. Čo je príčinou neviem, ani som po tom nepátral. Napadá ma jedno, že u MTB ľavé svetlo + reflektor po odškrabaní od pravej LED, majú k LED zapojený paralelne 10k (či 27k ?) "zhášací" odpor. To upravené svetlo ho nemá. Moja úprava SERGEJA od GUTZOLDa má na oboch bielych pozičných LED paralelne pripojený odpor 10k, lebo pri prudoch pod 0.18mA svietili. Ale či sa to prejavuje aj tam, fakt netusím...

Môžem skúsiť porovnať zapojenie s MOSFETom a klasickým tranzistorom, že či to robí tiež. A pri akej manipulácii sa to prejavuje. Možno je to dekodérom, možno je to švajčiarskym mapovaním...

Mám jediný MS, nepožívam na ňom SUSI "vystupy", odskúšať je ho možné jedine keď ho hodím do testera a preprogramujem. Neslubujem, že to bude zajtra...
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 732
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod jipol57 » ned 30 led, 2022 2:44 pm

Mám to zapojení zatím jen na jediné loko. Hektor, starší s přípravou spřáhla a dekokodér MS. A blikne to po každém připojení dekodéru k napětí, téměř na vteřinu.
Já pro to mám vysvětlení takové. Logické výstupy na Susi pracují negovaně, jestli se nepletu. Po připojení napětí je na výstupech logická 1, tranzistory otevře (rozsvítí). Až se zaktivuje program, tak to zhasne.

Já bych to zapojení provedl jinak. Podobně jak to mám s logickým obvodem 4001. viewtopic.php?f=7&t=12756#p275073
Tam výstup zkratuje ledku, a ta nesvítí. Píšu o zkratu, ale jsou to mA, které pohltí předřadný odpor, a jeho proud se zvýší minimálně oproti proudu do ledky.
A úpava by byla ještě jednodušší. Původní přívod k Led by se nemusel přerušuvat, a spoj od plošky spřáhla připojit mezi odpor a levou ledku.
Nechat CV37, 3 a po stisku F3 otevřít tranzistory, které levou ledku vyzkratují - zhasnou.

Určitě si to tak udělám, jen Tě budu muset poprosit o návrh švýcarského svícení. Já jsem se to pořád nenaučil a je to pro mě španělská vesnice.
Ale ono to asi bude vyhovovat to co jsi navrhl, jen bez CV442 - 447. Je to tak?
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » ned 30 led, 2022 9:52 pm

Zrovna som dokončil V60 PIKO a pozoroval som čo robia SUSI výstupy. Pri zapnutí centrály (DR5000) pravé biele LED BLIKNÚ. Mám tam MX a bliknutie trvá odhadom 0.2sek. Nie 1s ako píšeš pri MS... Takže aj v tom sa líšia MS od MX.

Švajčiarske mapovanie nie je až taká kovbojka ako to na prvý pohlad vyzerá. Keď si to pomaly prejdeš ako je to naprogramované (v mojich popisoch na začiatku), tak to pochopíš. Ide ale najskôr o 2 veci: musíš mať úplne jasno že akými tlačidlami chceš ovládať aké funkcie a za druhé vedieť presné pripojenie funkčných výstupov dekodéra na LED. Toto je jednoznačná podmienka. Inak si narobíš bordel. :mrgreen:

Potom sa ozvi. Dáme to dohromady.
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 732
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod jipol57 » pon 31 led, 2022 4:57 pm

Tak hotovo, a jsem teď maximálně spokojený. Ale i tak velké díky za inspiraci. Už žádné, ani miniaturní bliknutí při připojení napájení. Nemá důvod, protože dokud dekodér ještě není programově ustálený, tak při nechtěném otevření tranzistorů, proteče proud odporama, ale ledku nemůže rozsvítit.
Mimochodem, stalo se asi 2x, že po zapnutí napájení se pravé ledky rozsvítily a svítily, a zhasly až jsem dal nějakou libovolnou funkci - jízdu. Možná je to jen projev nového MS a možná jen toho jediného s kterým jsem to zkoušel.

Když to shrnu, a rozdělím na klady a zápory rozdílů v zapojení. Kolega Horák přídavným tranzistorem pravou ledku rozsvěcoval, já naopak levou ledku zhasínám vykrácením obvodu. Přívod od tranzistoru (plošky přípravy na spřáhlo), připojuji mezi odpor a levou ledku.

Mínus:
Pro zhasnutí levých ledek, se nepatrně zvýší proudy funkčních výstupů F0r a F0f. Nijak dramaticky.
Plusy:
Nikdy nedojde k nechtěnému bliknutí po zapnutí napájení.
Nedestrukční úprava v zapojení. Nemusí se přerušovat cestička na plošňáku.
V případě uplatnění záruky se všechno lehce uvede zpět, jen odstraněním propojky.

Podařilo se mně nastavit nové švýcarské svícení. Né že bych tomu konečně porozumněl, ale pokusomylem z původních nastavení, jsem se k tomu dopracoval. Tak jen poprosím kolegu Horáka, aby mně to schválil. Ale funguje to, tak to asi bude dobře.
Ponechat, nebo vrátit CV37, 3 rozsvítí všechny bílé pozičky

CV430, 3 zhasne reflektory a konce
CV431, 0
CV432, 195
CV433, 193
CV434, 195
CV435, 194

CV436, 3 zhasne levé pozičky - otevře tranzistory
CV437, 0
CV438, 9
CV439, 10
CV440, 9
CV441, 10

A ještě jedno upozornění. Už jsem upravoval Pielstika. Ale mým původním zapojením s CMOS 4001. A MTB udělali zase změnu, oproti doposud užitým pravidlům.
Doposud na všem bylo zapojení: Společné plus -> odpor -> ledka -> mínus od dekodéru.
Pielstick to má: Společné plus -> ledka -> odpor -> mínus od dekodéru.

Takže když bych chtěl vykrátit (zhasnout) levou ledku, podle výše uvedeného, tak by to nešlo, protože se musí vykracovat plusem.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod jipol57 » pon 31 led, 2022 6:05 pm

No to jsem ale trouba. A vymýšlím vymyšlené, ale tehdy jsem to pořádně nepochopil a nestudoval.
To samé už popisuje Radek v mém vlákně. viewtopic.php?f=7&t=12756&start=15#p280384

Edit: a ještě studuji Radkův popis. viewtopic.php?f=7&t=12756&start=15#p280513
Podmiňuje tam svícení posunu, rozsvícením světel F0. Má to logiku, protože denní posun byl bez světel, svítilo se jen v noci. To znamená ve dne, když se nesvítí, není zapnutá F0, tak ani na F3 se nic nerozsvítí.
Je to jen přepisování švýc. svícení. Propojení zůstává stejné. Uvažuji že si to tak přestavím na všem.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » pon 31 led, 2022 9:33 pm

jipol57 píše:.... Tak jen poprosím kolegu Horáka, aby mně to schválil. Ale funguje to, tak to asi bude dobře.
...
A MTB udělali zase změnu, oproti doposud užitým pravidlům.
Doposud na všem bylo zapojení: Společné plus -> odpor -> ledka -> mínus od dekodéru.
Pielstick to má: Společné plus -> ledka -> odpor -> mínus od dekodéru....

Áno, vyzerá to švajč. mapovanie OK.

No a k tomu zapojeniu MTB... Už som sa aj ja napálil s M230.5002. Prerábal som svetlá až na druhý pokus. Ten istý princíp - odpory zapojené inak ako vo všetkých ostatných "modeloch". Takže Pielstick nebude prvá biela vrana. Fakt nepochopím myšlienkové pochody autora DPS... :?
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 732
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod radula63 » úte 01 úno, 2022 9:12 am

horak píše:
jipol57 píše:.... Tak jen poprosím kolegu Horáka, aby mně to schválil. Ale funguje to, tak to asi bude dobře.
...
A MTB udělali zase změnu, oproti doposud užitým pravidlům.
Doposud na všem bylo zapojení: Společné plus -> odpor -> ledka -> mínus od dekodéru.
Pielstick to má: Společné plus -> ledka -> odpor -> mínus od dekodéru....

Áno, vyzerá to švajč. mapovanie OK.

No a k tomu zapojeniu MTB... Už som sa aj ja napálil s M230.5002. Prerábal som svetlá až na druhý pokus. Ten istý princíp - odpory zapojené inak ako vo všetkých ostatných "modeloch". Takže Pielstick nebude prvá biela vrana. Fakt nepochopím myšlienkové pochody autora DPS... :?


Ono to taky budou myšlenkové pochody autora dps ovlivněné i danou LEDkou - DUO LED mají většinou společnou anodu, proto má LEDka odpory v katodě. Principielně je to úplně jedno zda má LEDka odpor v anodě nebo katodě. Jedno to není jen při takovémto přepojování, jako je zde popisované. Takže autora DPS bych neobviňoval z chyby, žádnou neudělal.

Klobouk dolů před pány, kteří s překopají DPS k obrazu svému. Taky jsem překopal některé DPS v TT velikosti.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1369
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod jipol57 » úte 01 úno, 2022 1:04 pm

Popisovanou M230.5, jsem ještě nepředělával, ale ten Pielstick má červenou a bílou ledku samostatně. Takže zapojení jinak je jen vrtoch autora. Ale je pravda, že když se do toho nevrtá, a nepředělává k obrazu svému, tak je to jedno.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » pát 04 úno, 2022 2:35 pm

Predtým, než sa vrhnem na popis úprav ďalšieho stroja, tak iba drobná poznámka k PIKO Malému Hektorovi. Pri posune (jedno biele svetlo do kríža) je vidno, že LED zostáva slabo parazitne svietiť. Ja som ti to nevšimol, upozornil ma na to Jirka K. Riešenie je jednoduché – kondenzátory C1 a C2 na čelných osvetľovacích DPS vymeníme za odpory 10k a je hotovo. Ak by niekoho trápili zlé jazdné vlastnosti ako pri PIKO Čmeliakovi / Ragulinovi, tak kondenzátor C4 z hlavnej DPS pôjde von. Obrázky s popisom sú tu: viewtopic.php?f=6&t=13002&start=120#p301576

No a teraz pokračujem v úpravách... Tentokrát je to PIKO V60 v priemyselnej verzii OKR-D (Ostravsko-Karvinský revír – doprava) T435.2568. Tak ako v predchádzajúcom prípade – PMT T435.0 – som sa rozhodol, že vyrobím novú DPS a vyšmýkam z dekodéra maximum. Použil som z rozmerových dôvodov ZIMO MX648R (NIE Plux16), pretože sa líšia v počte výstupov – PluX má o 2 menej. Budem sa opakovať: DPS dokáže všetko to čo aj Malý Hektor od PMT a iné lokomotívy. Teda posun do kríža, samostatne ovládaný reflektor (s väzbou na biele pozičné svetlá), samostatné červené svetlá a aj osvetlenie kabíny. DPS obsahuje 3 tranzistory a 3 dvojité diódy. Samozrejme aj potrebné odpory. Zapojenie je principiálne zhodné s pomocnou DPS pre SERGEJa od GUTZOLDa (viď pár príspevkov dozadu). Akurát hustota súčiastok na 1cm2 sa zvýšila. Vstupy sú štyri + GND (Fo0F, Fo0R, SUSI C, SUSI D + GND). Jedno SUSI zapína posun, druhé SUSI reflektor v závislosti od pozičných svetiel Fo0F, Fo0R. DPS je rovnakého rozmeru ako originál. Nato, aby som mohol samostatne ovládať jednotlivé LED, tak som musel obe čelné osvetľovacie DPS upraviť. Na originál DPS svietia všetky tri biele LED súčasne. Ja som osamostatnil pravé a ľavé svetlo – preškrabal som dva prepoje + ku nim dotiahol dva nové vodiče (šedý a čierny). Reflektor zostal originál pripojený na bielom resp. žltom vodiči. Červené svetlá detto, avšak farebné označenie vodičov je opačné – žltý resp. biely vodič. No a samozrejme modrý spoločný (+) pól. Ku všetkým LED sú paralelne pripojené kondenzátory, pre biele pozičné sú to (opäť) C1 a C2, a tieto som vymenil za odpory 10k, aby LED parazitne nesvietili. Ďalej bolo potrebné doplniť výstupy z dekodéra – „vyzliecť“ ho zo zmršťovačky, doplniť vodiče pre SUSI C, SUSI D, GND a výstup Fo3 pre osvetlenie kabíny. Nato aby tam všetko vošlo, tak bolo treba skrátiť časť balastu. Na rad prišlo osadenie skompletovanej DPS a pripájanie vodičov od kolies, motora, dvoch upravených čelných DPS a dvoch vodičov s konektorom pre osvetlenie kabíny mašinfíru. Nakoniec som pripájal vodiče od dekodéra a zasunul 8-PIN päticu. Zmotal som vodiče dekodéra + prilepil reproduktor výšky 9mm obojstrannou silikónovou lepiacou páskou priamo na súčiastky DPS. Dekodér išiel na kant medzi bok lokomotívy a repro/8-pin konektor. Do kabíny som osadil LED s dvomi vodičmi a konektorom na konci + panáka. Pri kompletovaní som sa trocha potrápil so zatvorením karosérie na pojazd – je to tam natesno. Dekodér som mal vopred naprogramovaný (zvuk JACEK V60) a upravené štandardné a švajčiarske mapovanie podľa nového HW zapojenia. Odskúšané s výsledkom 1 s hviezdičkou na prvý pokus...

Mapovanie CV a obrázky:

PIKO T435.2568 mini.png
Naposledy upravil horak dne pon 07 úno, 2022 1:27 pm, celkově upraveno 1
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 732
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků