Opäť som sa dostal k úpravám. Tentokrát sa mi „pod nôž“ dostal starší model
MTB M275.115. Scenár bol viac – menej rovnaký: osamostatniť pravé biele svetlá na posun. Reflektor je ovládaný samostatne cez tranzistorom spínaný (+), ale zviazaný s pozičnými bielymi svetlami (štandard MTB). V tomto modeli nenájdeme žiadnu prípravu pre riadené spriahlo – nie je tu žiadny MOSFET na SUSI výstupoch a ani nie je na DPS vytvorený tento obvod. Takže som doplnil malú DPS s osadeným MOSFET-om a dvomi 27k odpormi. Ako náhrada môžu byt použité dva NPN tranzistory. Upravil som hlavnú DPS tak, že som pri PluX22 pätici naznačil a navŕtal malé dierky na vodiče pri PIN-och SUSI C, SUSI D a GND (neskôr aj spoločný (+) pól – viď ďalej). Prevliekol vodiče a naspájkoval na jednotlivé PIN-y. Druhé konce vodičov som pripojil na MINI DPS (strana troch pripojovacích bodov – stredný je GND, krajné sú SUSI). Ďalšou úpravou prešli obe čelné DPS osvetlenia, kde som preškrabal prívod od pravej LED, pripojil nový vodič a dĺžku upravil tak, aby vodič dočiahol na pomocnú DPS s MOSFET-om. Okrem tejto úpravy som vymenil napájacie vodiče z nehnaného podvozku – idú mimo viditeľný priestor interiéru.
Úpravu napájania – demontáž usmerňovača na hlavnej DPS a prepoje medzi (+) a GND dekodéra na hlavnú DPS som nemal v pláne robiť – chystal som sa kúpiť plochý super-kondenzátor 6800uF, 15V a keď ho budem mať, tak urobím úpravu, tak aby bol kondíkom zálohovaný celý dekodér... Ale život je zmena, či zmena je život... Viď ďalej.
Tak ako obvykle, som použil dekodér
ZIMO MX645P22, zvukový projekt JACEK.
DEFAULT mapovanie (F3-posun, ½ rýchlosť, F4-deaktivácia zotrvačnosti, F5-osvetlenie interiéru, F6-Voľnobeh) som zmenil na môj štandard – uvoľnil som F4 – (F3-posun, ½ rýchlosť, deaktivácia zotrvačnosti,
F4-zhasnutie zadného čela, keď je privesený vagón, F5-osvetlenie interiéru, F6-Voľnobeh). Švajčiarske mapovanie toto moje nastavenie zohľadňuje. Kto to chce mať v nezmenenom JACEK-ovom nastavení, tak švajčiarske mapovanie pre
F4 jednoducho vynechá. Prípadne ešte posunie skupiny švajčiarskeho mapovania.
Keď bolo všetko hotové, vodiče vyzväzkované pomocou nite, tak na rad prišlo na skúšanie. Všetko bolo OK, svetlá fungovali tak ako mali, len keď som zapol zvuk, tak som skoro ošedivel – zvuk prskal, bol nepríjemný. Po vizuálnej prehliadke som zistil, že sa reprák odlepil od ozvučnice. Ani po opätovnom pritlačení to nebolo OK, mal tendenciu sa odliepať. Tak opäť rozborka, celá DPS dole, všetko vyzväzkované rozstrihať, čelné DPS tiež von a ešte aj závažie (balast) nad motorom išiel von, len aby som sa dostal k repráku.

Urobil som výmenu repráku – dal som nový (ROCO náhradný diel) so samolepiacou penovou páskou na starú ozvučnicu. Všetko poskladal, vyzväzkoval a skúška dopadla obdobne... Opäť sa odliepal reprák. A navyše som zistil, že sa mi divne správajú pravé biele LED – pri zapnutí F0 svietili slabšou intenzitou a pri aktivácii posunu F3 všetky LED zhasli (to bolo OK), ale dve pravé biele LED na posun sa nerozsvietili... Tak do tretice opäť kompletná rozborka, oprava iba „prilepeného“ GND vodiča na pätici PluX22 (preto nešli LED korektne) + demontáž odlepeného repráku, demontáž nepodarenej ZIMO ozvučnice, jej očistenie a zahladenie do roviny (evidentne nerovný povrch a ešte aj zasratý zvyškami lepidla z prvého repráku – podotýkam bola to originál kocka ZIMO), očistenie plochy izopropylalkoholom a nalepenie repráku späť + zapojenie. Už keď som to mal tretí krát rozhádzané, tak som sám seba presvedčil, že osadím PIKO POWER PACK 1F s odporom 100 Ohm a diódou. Ako prvú som urobil demontáž 4ks diód tvoriacich usmerňovací mostík na hlavnej DPS. Následne som z pätice PluX22 vytiahol spoločný „modrý“ (+) dekodéra, pripojil ho na (+) pól na hlavnej DPS. To isté som spravil s GND. Do DPS som navŕtal 4 dierky na voľných plochách (kde obojstranne nič vodivé nebolo) a do nich osadil diódu a odpor pre nabíjací obvod kondenzátora. Keďže tento PIKO POWER PACK má na sebe elektroniku, tak tlmivka nie je potrebná, navyše na tej mini DPS bola osadená. Kondenzátor som napchal medzi steny interiéru v nástupnej časti medzi WC a prilepil ho o „strop“ k hlavnej DPS. Trocha vidno mini DPS – zamaskoval som ju stojacimi panákmi. Zvonka si to nik nevšimne. Každopádne po toľkých rozborkách a zborkách som mal toho plné zuby, ale nakoniec bolo všetko OK, zvuk, svetlá a samozrejme aj kondenzátor robil to čo má. Pri stojacej mašine bez zvuku so zapnutými svetlami zostali tieto svietiť cca 7 sek po zdvihnutí z koľají. Pri jazde so zvukom a svetlami to bolo cca do 1sek – avšak je to dostatočné keď si uvedomíme, že to má zabrániť blikaniu interiéru počas jazdy na špinavých koľajách resp. nenapájaných srdcovkách. Po nasadení karosérie som pozeral svetlá – červené svietili slabšie ako petrolejky – na čelných DPS sú (všade) osadené 27k odpory, tak som ich vymenil za 10k (len pre červené LED). Odvtedy to vyzerá normálne. Presvitanie reflektorov cez strechu (napriek šedému nástreku strechy) som riešil začiernením z vnútra (bol som lenivý na REVEL-ku a použil som čiernu fixku CENTROPEN-ku). Obdobne okolo pozičných svetiel. Napriek tomu, je vidno presvitanie od pozičných svetiel do interiéru kabíny v priestore „kokpitu“ pri čelných sklách. Napchal som tam samolepiaci čiernu „molitanovú“ hmotu. Žiadna sláva to nie je. Celkový dojem z presvitania cez karosériu je zlý. Neviem prečo sú LED na osvetlenie interiéru osadené v blízkosti kraja DPS a navyše ešte sú LED osadené nie v osi okna, ale v osi stĺpikov medzi oknami. Práve tam sa najviac prejavuje to presvitanie. Keby LED boli osadené v osi okien a ďalej od kraja DPS (prípadne jeden rad v strede – toto treba to konfrontovať s realitou), tak by tieto problémy neboli také markantné, alebo by vôbec neboli. Čiastočným riešením (s neistým výsledkom) je úplne nová DPS so správne umiestnenými LED + doplneným MOSFET-om a odpormi + s nabíjacím obvodom okolo kondenzátora – bolo by to celé pekne upratané. Ale robiť to kvôli jednej doske? Asi až v stave vysokej nasratosti... Druhá vec je, že sa používa svetlý plast na lisovanie. Čierny by bol OK, akurát by sa interiér musel striekať na krémovo. A dodatočné striekanie je ťažko realizovateľné, keď sú všetky okná poctivo lepené... Celé zle...
Poďme na švajčiarske mapovanie a foto...
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!