skryte nadr a dcc

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

skryte nadr a dcc

Příspěvekod shark » úte 27 říj, 2009 2:57 pm

zdravim,
potrebuju radu, precetl jsem co se dalo a nic....

1. mam digitalni kolejiste, system roco, vlak ridim multymysi, vyhybky routecontrol.

2. nechci pc

3. mam skrytak, 3 koleje a jde mi o to :

1. jak indikovat obsazeni koleje vlakem
2. jak zastavit aby stal vlak "akorat" na koleji
3. jak zamezit nastaveni vymen aby nesel na obsazenou kolej pustit dalsi vlak

lze to vubec nejak automaticky osetrit?

diky
shark
 
Příspěvky: 34
Registrován: čtv 15 říj, 2009 3:31 pm

Příspěvekod Danny » úte 27 říj, 2009 6:25 pm

Tedy
1, indikaci pomocí tohohle obvodu http://vlacky.brozek.org/images/obsah/o ... schema.gif

2.taky sem řeši lten problém nejlepší bude asi funkce ABC
3.to nevim tedy sledovat a sledovat aby se nci takového nestalo :D
Amatérské patrové kolejiště TT , DCC / reléovka, epocha IV,V
Danny
 
Příspěvky: 49
Registrován: pon 27 říj, 2008 4:37 pm
Bydliště: Brno venkov - Zastávka

Příspěvekod shark » úte 27 říj, 2009 8:43 pm

diky
indikaci zkusim

dekodery s abc nemam
premyslel jsem koupit brzdovy generator a udelat neco jako autoblok

zatim zkousim sbirat zkusenosti
shark
 
Příspěvky: 34
Registrován: čtv 15 říj, 2009 3:31 pm

Příspěvekod shark » úte 27 říj, 2009 8:48 pm

v puvodnim navrhu zde http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?t=1897
je zapojeni trochu slozitejsi, napadlo me misto zarovky dat rele, ktere by nedovolilo prehodit vymenu kdyz je kolej obsazena. 3 koleje, 3 rele, moznost 3 cest, vzdy pujde jet na tu volnou....
shark
 
Příspěvky: 34
Registrován: čtv 15 říj, 2009 3:31 pm

Příspěvekod Houmr » stř 28 říj, 2009 9:16 am

No pokud je to skryté nádraží, tak bych jednoduše udělal izolované úseky, bez napájení a řešil to částečně jako analogové ovládání přes relé. I když, v tomto případě je právě výhoda ovládání přes PC jasná volba.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod PatMat55 » pon 09 lis, 2009 9:09 pm

Také přemýšlím jak u DCC s analogovým ovádáním všeho kromě vozidel udělat zastavení vlaku ve skrytém nádraží na určité koleji, mohu to udělat tak, že kolej izoluji a budu jí napájet přes vypínač, kterým tuto kolej mohu úplně odpojit před vjezdem valku=vlak zde zastaví? Nezničí se tím třeba motůrek??
PatMat55
 
Příspěvky: 66
Registrován: sob 14 bře, 2009 8:44 pm

Příspěvekod Danny » úte 10 lis, 2009 6:01 am

Já to asi budu dělat pomocí funkce ABC no zatím si udělá mizolované úseky na ABC a detekci a pak se uvidí
Amatérské patrové kolejiště TT , DCC / reléovka, epocha IV,V
Danny
 
Příspěvky: 49
Registrován: pon 27 říj, 2008 4:37 pm
Bydliště: Brno venkov - Zastávka

Příspěvekod MirekTT » úte 19 led, 2010 5:44 pm

Existuje nějaká možnost bez použití PC u dělat v DCC automatické oběhy vlaků ve skryťáku?

Tedy:
Pošlu vlak do tunelu a ten automaticky zaparkuje na volné koleji - ovládací panel mi sdělí na které (v nejhorším kamera s malým LCD).
"Přivolávacím tlačítkem" na ovládacím panelu řeknu automatice skryťáku, který jiný vlak mi má poslat.
Automatika si zapamatuje, kterou kolej jsem uvolnil a příště tam zaparkuje jiný vlak atd.

Lze to vůbec? Asi jo, ale myslím nějak rozumně. Pro menší kolejišťata by tohle mohlo být zajímavé jak pro hraní, tak pro jízdu dle grafikonu.

Jen doplním: zůstanu při zemi a mám standardní průjezdný skryťák s x počtem odstavných kolejí, žádné kusé koleje, točny ani přesuvny.
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Pavel Dryml » úte 19 led, 2010 6:20 pm

MirekTT píše:Existuje nějaká možnost bez použití PC u dělat v DCC automatické oběhy vlaků ve skryťáku?

Tedy:
Pošlu vlak do tunelu a ten automaticky zaparkuje na volné koleji - ovládací panel mi sdělí na které (v nejhorším kamera s malým LCD).
"Přivolávacím tlačítkem" na ovládacím panelu řeknu automatice skryťáku, který jiný vlak mi má poslat.
Automatika si zapamatuje, kterou kolej jsem uvolnil a příště tam zaparkuje jiný vlak atd.

Lze to vůbec? Asi jo, ale myslím nějak rozumně. Pro menší kolejišťata by tohle mohlo být zajímavé jak pro hraní, tak pro jízdu dle grafikonu.

Jen doplním: zůstanu při zemi a mám standardní průjezdný skryťák s x počtem odstavných kolejí, žádné kusé koleje, točny ani přesuvny.


No já jsem si začal projektovat automatiku pro SN které vlastně tvoří smyčku. Ale Loni mi do toho přišla maturita, pak bratrova stavba, trochu lenosti a teď zkouškové - hlavně, že se mám na co vymluvit :D Takže odpověď je v elektronice jde všechno, je to jenom o tom jak. Jen bych Ti doporučil co nejvíce používat polovodiče - jsou levné a bezúdržbové.
H0, DCC, V epocha, ale končím u vznniku Carga
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod Ferda » úte 19 led, 2010 10:45 pm

Podobný automat jsme před cca 30ti léty řešili. Skryté nádraží 4 koleje, zhlaví s mateční kolejí. Tehdy se vše řešilo pomocí relátek Zeuke, ale z důvodu vysoké ceny (tehdy neskutečných 18,-Kčs, BR75 stála 60,-) jsme, kde to šlo využili koncové spínače u výhybek.

A teď k funkci:
Ze širé trati vjížděl 1. vlak na 1. kolej. Zastavil v izolovaném úseku. Při najetí do tohoto úseku mašina propojila na chvíli odpojený úsek a napětí se použilo pro přehození výhybky za sebou, čili další vlak odbočil na matační kolej. Další vlak najel na 2. kolej a stejným způsobem za sebou přehodil výhybku a tak to může pokračovat donekonečna. Protože nekonečno je jen matematický pojem, tak když se obsadila poslední kolej, nepřehazovala se už žádná výhybka (taky tam už žádná nebyla :) ) ale přehodilo se relé, které zakázalo odjezd z nádraží do skryťáku. Vlastně nejdříve do dalšího izolovaného úseku před skryťákem. Byly tam ještě 3 další v tunelu, ale končilo to tím zakázaným odjezdem z nádraží. obsazení kolejí jsme tenkrát neřešili, protože skryťák byl pod hlavním nádražím, tedy u přední hrany panelu a když jsem se sklonil, tak jsem do něj viděl.
Odjez byl podobný postup. Postavil jsem vlakovou cestu a tlačítkem jsem připojil izolovaný úsek na dané koleji (tlačítko proto, aby po odjezdu zůstal úsek zase vypnutý). Při stavění cesty k odjezdu se zároveň přehodila výhybka na vjezdovém zhlaví skryťáku pro vjezd na tuto uvolněnou kolej. Koncové spínače výhybkových přestavníků nedovolily úsek připojit, když nebyla postavena cesta. Vlak vyjel ze skrytého na širou trať a při vjezdu do nádraží kolejovým spínačem přehodil relé, které zapojilo izolovaný úsek před skrytým nádražím a tím pádem další vlak mohl do skrytého na uvolněnou kolej.

Jen pro doplnění mezi skryťákem a nádražím byl ještě stejným způsobem realizován autoblok. Ten byl na viditelné širé trati, takže byl doplněn návěstidly (pouze Stůj a Volno), napojenými na relé Zeuke.

Kdyby se to doplnilo o podobnou funkci v nádraží, tak by vlaky mohly kroužit do nekonečna. Původně jsme uvažovali, že odjezd ze skrytého uděláme taky na ten automat, ale pak jsme od toho upustili, protože to nedávalo možnost vybrat si, který vlak má přijet a taky by to pak byla asi nuda.

Celý ten román je tu jen pro představu, že to jde. Dnes bych to řešil přes PS, případně elektronikou. Ony ty relátka byly kupodivu docela spolehlivé, ale celý systém byl dost složitý a čas od času k nějaké té mimořádce přece jen došlo.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MirekTT » stř 20 led, 2010 11:43 am

:!: DODATEČNĚ VKLÁDÁM INFORMACI, ŽE NÁSLEDUJÍCÍ DEBATA JE ODSUD DO ZHRUBA POLOVINY NÁSLEDUJÍCÍ STRÁNKY MIMO TÉMA NADPISU :!:

Ferdo ono to není ani z dnešního pohledu nijak out. Tebou popsané funkce jsou jednoduché, nějak tak jsem si to představoval a je možné, že to i takhle řešit budu (se současnými komponenty). Nic méně moje představa by byla, kdyby nějaký prodejce/vývojář už měl k dispozici DCC paket pro ovládání průjezdných skrytých nádraží jak pro ovládání počítačem, tak tlačítky. Že se digitální převodník tlačítek pevného ovládacího panelu běžně dělá, jsem už zjistil, teď ještě aby někdo dokoumal ten zbytek a je to. Avšak ladit nějaké CV v něčem a zadávat číselné sekvence pro nastavení, to už je přes příliž. Jo až někdo opustí tento primitivní sekvenční systém a začne nastavení dělat ve stylu woknouws v češtině klidně pod linuxem chcete-li, se všemi zpětnými i chybovými hlášeními opět v češtině, pak se do toho možná pustím.

Zde si dovolím jeden poznatek s praxe. Brácha v minulosti se svojí firmou dělal řídící elektroniku pro pletací stroje. Něco snímačů a stykačů a jeden procesor. Velmi jednoduché ovládání pomocí třech talčítek a dvou kontrolek. Levněji a jednodušeji už to nešlo. Pro totální uživatelskou nepřízeň při ovládání to museli překopat na několika řádkový česky komunikující lcd displej a dalších pět tlačítek. Pak řídit pletačku zvládla i uklízečka a zařízení jim šlo nadračku i do zahraničí. Zkrátka se nechci z manuálu učit, že (příklad) CV 2 je rychlost a zadáním 4 ji zvednete, to je volovina. Chci vidět: V tomto menu si můžete nastavit rychlost - ukazatelem nahoru nebo dolu se přidává, nebo ubírá, váš požadavek byl uložen, chcete změny vrátit?. Už jsem to tu psal mockrát - jmenuje se to uživatelský komfort.
Naposledy upravil MirekTT dne čtv 21 led, 2010 10:57 am, celkově upraveno 1
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Ferda » stř 20 led, 2010 12:20 pm

To co píšeš o uživatelském komfortu je sice pěkné, ale to se bavíš pouze o softwaru. Ten když bude běhat pod woknama, tak bude běhat i pod linixem. Má to však jeden háček. Když to napíše Pepa z Depa, tak tomu bude patrně chybět podpora. Když to dodá výrobce, tak to bude chodit jen s jeho dekódery. Jediná cesta k něčemu podobnému by byla, že se toho ujme nějaká nezávislá softwarová firma a dodá i Pluginy pro jednotlivé dekódery. Aby to mělo podporu i do budoucna, tak tam musí být motivace něco takového dělat, a jsme u peněz. Sledovat, který výrobce zrovna vyvinul novou řadu dekóderů a pokud možno okamžitě dodat nový Plugin taky něco stojí. Mám pocit, že pro českou klientelu je něco takového v současné době málo pravděpodobné. Na tomto fóru je přihlášeno cca 1250 uživatelů, ale v DCC myslím nejede ani 300 lidí a z nich většina stylem koupím, požádám někoho o pomoc s nastavením a pak používám. Mám obavu, že o podobný soft za několik tisíc + placená aktualizace nebude velký zájem.

Navíc jak jsem psal výše většinou potřebuješ dekóder nastavit jen jednou a pak už ho jen používáš. Jiné je to u ovládacího softwaru pro ovládání jízdy vlaků. Tady by snad časem mohlo k lokalizaci dojít a patrně dojde. Je to jen otázka času a poptávky. Wokna taky kdysi češtinu neuměla.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod mlha » stř 20 led, 2010 12:41 pm

Ono taky nasednout do DCC z analogu taky není zrovna jednoduché,abych pravdu řekl,dost v tom plavu,jsou tu sice fóra a na netu stránky s vysvětlením jak co funguje nebo co by to mělo dělat,ale všechno nakonec musíš vyzkoušet a osahat sám.
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2692
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Příspěvekod Ferda » stř 20 led, 2010 1:42 pm

Ono přesednout z koně do auta taky nebylo jen tak, ale z nějakého důvodu to lidé udělali :D .
Myslím, že DCC bude něco podobného a naše děti se budou strašně divit, jak je možné, že nám to kdysi taky jezdilo.

DCC mám zatím taky pouze načtené a těch nezodpovězených dotazů mán na stovky. Už teď vím, že jsou věci, které DCC nedokáže ještě dnes, a mně by se moc líbily.
Snad časem a nebo opět samodomo jak je v našich zeměpisných šířkách zvykem. Hlavu nevěším, český člověk si vždy musel umět poradit a denně se setkávám s něčím co potvrzuje, že stále umí!

Jak se říká: Všechno jde, krom malého dítěte a zkaženého budíku!
Ps: Dítě jednou vyroste a budík se dá opravit :lol: .
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Zx1974 » stř 20 led, 2010 5:00 pm

Např. JMRI je zdarma, jenže vzhledem k zemi původu je v oblasti programování dekodérů příslušenství orientovaný na Loconet. Což tady asi většině lidí nebude vyhovovat, protože jsou zvyklí na Lenz a Roco. Programování lokomotivních dekodérů a řízení kolejiště není omezený jen na Digitrax (seznam podporovaných centrál je na stránkách) a trošku umí i česky .

to: MirekTT - proč vlastně nechceš řídit kolejiště pomocí PC?
Zx1974
 
Příspěvky: 382
Registrován: úte 17 říj, 2006 10:01 am
Bydliště: Písek

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků