jafobe píše:I když sem tam se vyjímka taky najde, aspoň podle fotky to nevypadá ani na těch 6 metrů...
Těch výjimek rapidně ubývá, protože v r. 2020 si Dobrá Správa aka SŽ(DC) po dlouholetém úsilí prolobbovala zákonné právo kácet v obvodu dráhy bez předchozího povolení orgánů ochrany životního prostředí, k velké nelibosti posledně jmenovaných, některých zákonodárců i řady samospráv.
A obvod dráhy je v současných předpisech definován šalamounsky:
Obvod dráhy je území určené územním rozhodnutím pro umístění stavby dráhy. Obvod dráhy u celostátní a regionální dráhy je vymezen svislými plochami vedenými hranicemi pozemků, které jsou určeny pro umístění dráhy a její údržbu.U
ostatních drah - tj. především vleček - je obvod dráhy
vymezen svislými plochami vedenými 3 m od osy krajní koleje.
Ta problematika je složitější. SŽ(DC) bere nehorázné peníze za údajné plnění povinností, na které ve skutečnosti obecně sere, jinak by v obvodu dráhy nenechávala dorůstat dřeviny do velikosti vyžadující povolení ke kácení (obvod kmene 80 cm měřený ve výšce 130 cm). (Otázka za milión: Kam se ty prachy ztrácejí?) A pak je ještě taky problém tam, kde je ochranné pásmo dráhy (60 m od osy koleje, nejméně však 30 m od hranice obvodu dráhy) na cizích pozemcích - zejména se to týká měst a obcí, které Dobrá Správa obecně považuje za překážky nebo přímo škůdce svého snažení, zvlášť tam, kde na radnicích sedí příznivci ochrany přírody a zastánci dodržování zákonů. Pak se u vzrostlých stromů často argumentuje tzv. dopadovou vzdáleností, která ale není nijak přesně definována. V Čechistánu pak nastávají oblíbené soudní tahanice.
A přitom by stačilo definovat příslušná pásma a povinnost jejich udržování podobně jednoznačně jako třeba pro vedení velmi vysokého a vysokého napětí... Škoda mluvit.
Omlouvám se za OT.
Edit pro Střelce: No, a Šumava je výjimka z výjimek, zvlášť v hranicích NP.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.