Kavka_ píše:Připadám si jak dítě v cukrárně s velikým sortimentem... taky chudák neví, co si vybrat
Krása! Já snad zainvestuju i do H0.... (hank61 mne svou tvorbou stejně dávno zviklal, že není třeba se držet jediného měřítka...)
přidáme další cukroví
.
MSJF 10 Trojnámět H0 - H0e/1:87 950 x 300 FLEISCHMANN/18° H0e ELITE/18°Kolejiště je zvláštním tím, že je otevřené a přístupné ze všech stran. Byla vybrána jedna nerostná surovina a tou je vápenec, kterou poputujeme od začátku až ke konci její cesty.
Začínáme ve vápencovém lomě. Ten je otevřený, vápenec většinou získáme pomocí odstřelů, nakládka odstřeleného vápence do sklopného vozíku je buď ruční, parním bagrem nebo v dnešních dnech nakladačem na nákladní auta. V minulosti existovaly průmyslové dráhy, které přepravovaly vytěžený materiál do překladišť na tratě ČSD nebo byly u tratí postaveny vápenné pece. U nás nakládáme do přistavených nákladních vozů z drážky o rozchodu 650 mm. Náklad se ze sklopných vozíků prostě do přistavených vozů vyklopí. Naši soupravu potáhne parní lokomotiva od fa Budich A.G. (délka lokomotivy 5,0 m) o rozchodu 760 mm. Kdo má rád diesel použije motorovou lokomotivu typ HF 130 C nebo od Stavoloko BNE 50. Pod našim nakládacím místě naproti je další lomové místo. Bouda pro mistra, kůlny pro nářadí jako lopaty, vidle, sochory a krumpáče. Sbíječky jsou uloženy ve druhé kůlně. Drážka (650 mm) podjíždí dřevěný most, po kterém se vydá naše souprava. Je třeba upřesnit, že kámen se třídil podle velikosti a podle požadavků se přepravoval dále. Naše souprava se dává do pohybu a projetím tunelu se dostáváme do druhého námětu, kde kámen pomoci otevření bočnic se vysype samospádem do zásobníku. Pomoci nákladního výtahu se kámen sype do drtičky a pomocí dalšího procesu se rozdrcený kámen mele ve mlýně. Rozdrcený kámen na prášek se nakládá na přistavený nákladní vůz upraven k přepravě tohoto substrátu v podobě mletého vápence. Parní lokomotiva řady 320.1 obsluhuje tuto vlečku a setkáme se s ní za chvíli. Souprava je jen o jednom nákladním vozu (kdo bude chtít více vozů musí prodloužit celé kolejiště). Náklad je určen pro porcelánku. My se porozhlédneme po okolí a vidíme nad šturcem malou lokomotivní remízu se zbrojením pro naši průmyslovou lokomotivu. Naše lokomotiva s vozem vjede do šturcu a po přehození výhybky sune vůz pod dřevěný most do třetího námětu. Jsme v porcelánce, třetí námět. První co uvidíme je ruční točna. Náš vůz se přistaví na točnu, otočíme ji směrem na dolní kusou kolej, která slouží k vykládce mletého vápence. Porcelánka vlastní vápennou pec, kde se vápenec zpracuje. Zpracovaný vápenec slouží jako tavidlo do kameniny a do glazury. Přispívá k lepšímu vytváření glazury a taky ji zesvětluje.
U kotelny vidíme naložený nákladní vůz s uhlím. Už měl být vyložen, ale nic se neděje. Mašinfíra dostává papíry, aby přistavil krytý vůz ze stanice (skryťák) ke skladišti s rampou k nakládce hotového porcelánu o který je velký zájem. Lokomotiva popojede zpět na naši výhybku ve druhém námětu a zde se ukrývá pod dřevěným mostem druhá výhybka, která svoji kusou kolejí, simuluje přilehlou stanici. Po přehození výhybky, lokomotiva najede na krytý vůz, zapojí a vyjede zpět na naši první výhybku. Po přehození skryté výhybky, lokomotiva sune krytý vůz ke skladiště s rampou k nakládce. Mezitím, co jsme prováděly posun, uhlák byl vyložen. Prázdný uhlák se musí pomocí buď zaměstnanců nebo navijáku dostat na ruční točnu. Uhlák jsme úspěšně dostaly na točnu, pootočily a lokomotiva najela na uhlák, zapojila a stejnou cestou, jak vytáhla skrytý vůz, odstaví uhlák ve skryťáku. Aby byl zabezpečen aspoň vizuální pohled do skryťáku, máme zde v opěrné zdi zabudovanou clonu, kterou můžeme pohybovat dle potřeby, tam kde potřebujeme momentálně vidět.
-m-
zdroj:
Malodráha K.B.K. 1897 – 1962
Porcelánka Loket
PoznámkaNepodařilo se zjistit k jakému účelu se vápenec používal v porcelánce. Ví se, že se používá jen vysokoprocentní vápenec, který prochází kalcinační peci. M.F.
edit/díky hankovi informace doplněna
Poznámka IIMoji snahou je navrhovat co nejmenší provozní celky. Kdo nebude s délkou a šířkou kolejiště spokojen, rozměrově si vybraná kolejiště upraví. M.F.