hank píše:Člověk často intuitivně považuje za krásné ty věci, které se vyskytují v přírodě.
V modelářství nehodnotím jako estetické to, co je "krásné", ale to, co je "pravdě-podobné".
Například to, co _není_ pravdě-podobné je to, že by v reálu někdo v zhlaví udělal výhybku tak, aby hodně odbočila od požadovaného směru proto, aby ji pak mohl následujícím protiobloukem co nejnásilněji směrovat tam, kam vlastně chtěl (tzn. to, co dělají oba návrhy, kde je použita trojcestná výhybka vlevo).
Jo, teoreticky to třeba mohl někde na chvilku vzniknout (třeba pokud byly trojcestné výhybky s velkým odbočením zrovna ve slevě), ale hned při první přestavbě zhlaví by byla velká snaha tuto "vadu" odstranit.
A právě tyto záležitosti vyrábějí "neelegatnost" návrhu a to, že to "nelahodí oku" - protože oko není ... víme co.
Návrh, který je "elegantní" ("plynulý", "štíhlý") v reálném světě zvyšuje rychlost a bezpečnost (protože se snaží o co nejmenší vybočení z požadovaných směrů a co největší a co nejplynuleji navázané oblouky), takže si myslím, že ve skutečnosti se stavitelé stanic o "elegantnost" snaží*, protože ta v důsledku šetří čas, materiál a energii (a proto se také vyskytuje v přírodě).
Jen tedy nešetří prostor na délku a peníze.
*a ta štíhlost stanic, která tak dobře vypadá v modelu tedy v reálu není "vstup" návrhu stanice, ale jeho přirozený "výstup"