od hank » pon 19 říj, 2020 10:21 am
Pokud jde o ty záchody, tak úplně zjednodušeně se dá říct, že se stavěly tam, kde se očekávala větší frekvence cestujících. Na lokálkách patřily ke staničním budovám s bytem a částí pro cestující, ale třeba tam, kde byl jen strážní domek a dřevěná čekárna, už většinou nebyly. Byly i výjimky - třeba na zastávce Velké Losiny byla dřevěná čekárna 11/H s dřevěnými záchody přistavěnými z boku. Ze začátku to byly jenom velice skromné kadibudky (viz třeba lokálky ÖLEG), později známá dřevěná budova s chlívkem a dřevníkem 19a/H, ale byly i varianty s více chlívky/dřevníky podle počtu bytů ve staniční budově (19b/H, 35/H). Po r. 1900 už se vedlejší budovy i na lokálkách stavěly zděné (viz např. normálie 13/H na staré Tišnovce nebo na trati Rakovník - Louny). Nebo se např. k budově 16/H přidávala boční přístavba, kde byly i záchody, tehdy ještě suché; viz třeba Horšovský Týn, Bezdružice, Blatná - řada budov 16/H dostala přístavby dodatečně. Na hlavních tratích bývaly záchody pro cestující součástí budov i na zastávkách (viz třeba dvě varianty hrázděných objektů MSCB/MGB s čekárnou, pokladnou a záchody). No a za I. republiky byl standard nově stavěných budov na zastávkách podobný - vytápěná čekárna, pokladna, záchod pro cestující, který tehdy už mohl být i splachovací. Suché záchody se nicméně udržely překvapivě dlouho, např. ještě koncem 90. let byly suché záchody ve zděné přístavbě staniční budovy v žst Kaplice, kde zastavovaly i mezinárodní rychlíky... Funkční záchody 19a/H byly ještě v 90. letech např. ve Vraném nad Vltavou. Spousta objektů 19a/H v různém stupni rozkladu existuje dodnes, ale už se jako záchody pro cestující nepoužívají; vývoj během posledních 30 let je krutě zdecimoval. Jinak k (ne)vybavení stanic a zastávek záchody se vyjadřovaly orgány hygienické služby; za císařpána byla tato funkce na základním stupni státní správy kumulována k činnosti okresních lékařů, kteří ale měli i spoustu dalších odborných i správních povinností. Suchý dřevěný záchod s oddělenými prostory pro dámy a pány tehdejším hygienickým standardům zcela vyhovoval.
Jaký z toho udělat závěr? Tam, kde je na zastávce jenom dřevěný přednosta a jednoduchá čekárna typu 11/H nebo 531/H, nehledě na to, jestli tam je strážní domek, záchod pro cestující není potřeba. Kde jsou budovy podle normálií ZvKČ (LV/H až LVIX/H) nebo jiných lokálek schválených ministerstvem (Dolnokraňské dráhy, z nichž pochází slavná budova 16/H, dále různé varianty přízemních budov 14/H a 15/H, případně budovy 253/H, 252/H), tam bude dřevěná vedlejší budova 19a/H nebo některá z ní odvozená, případně zděná budova 13/H nebo zděná přístavba. No a na hlavních tratích je nutno studovat místní poměry.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.