ahoj, nenašel jsem tu nikoho, kdo by měl funkční zubačku, tak jsem se do toho pustil sám
Můj systém je čistě amatérská práce, plánovaná jako mikro-série jen pro mě, s co nejjednodušším provedením a s tím, že nemám problém přihmouřit oči při některých nedostatcích, které také uvedu.. Ale přesto pro zájemce o zubačku může být něco z toho inspirativní, proto to zde prezentuji.
Idea
* Abtova soustava s 2 hřebeny - vzor Kořenovská zubačka - dostupný výkres zde
* provoz T426.0 - zde jsem pořídil kvůli pojezdu BR106DR od PIKO, pěkná recenze: trainmania, kastli pak nahradím T426.0
* zachovat modelovost zubů/hřebenu, funkčnost, ale nepouštět se do složitostí typu zpřevodování pohonu ozubeného kola - a zde je první kompromis oproti reálu. Je potřeba sladit rychlost ozubeného kola s koly lokomotivy, tedy oproti reálu má moje ozubené kolo průměr roztečné kružnice stejný jako průměr kola - tj. 9,2 mm. Rychlost je tím sladěna, ale ozubené kolo je větší než v reálu (ale stejně není pořádně vidět),a odlišný výkon než v reálu, ale pro mě velká výhoda jednoduchosti instalace - přímo na osu.
Model Ozubnice
* v reálu zuby mají rozteč 120cm - což je u TT ideální na výpočet - zanechal jsem pro model, tedy rozteč (zub+mezera) mám 1mm
* na určení tvaru zubů jsem si stáhl truhlářský software (který byl zdarma) - vzhledově mi tvar vyhovoval a dle toho jsem pak přemodeloval v Blenderu (3D SW zdarma)
* v reálu má hřeben tloušťku 44mm, což mi v 3D tištěném modelu přišlo málo (0,36mm) a zvolil jsem širší hřeben (0,6mm) tedy přepočteno 72mm
* rozteč patek uchycení hřebene je v souladu s dostupnými pražci Tillig. Oproti reálu rozdíl asi 1 zubu mezi pražci. Modelováno cca dle výkresu a hlavně podle oka.
* pod patkou je umístěn trn, který se zasouvá do vyvrtaných děr v pražcích.
* vertikální umístění hřebenu nejsem logicky schopen ovlivnit, v reálu je hřeben postavený výše nad kolejnicí, u mě vyčnívají nad kolejnicemi jen hlavy zubů
Pozn.: Jelikož je ozubnice vidět, snažil jsem se ji ze začátku modelovat co nejvěrohodněji. Ale po umístění na nemodelové kolejivo Tillig, jsem už pak nic neřešil , a s klidem nasílil hřeben z 0,4 na 0,6mm aby víc vydržel atp.. Ty masivní kolejnice Tillig mě fakt štvou..
Výroba
Ozubnice
* mám k dispozici 3D tiskárnu SLA Formlabs Form 2, tisknu z čiré pryskyřice, vrstva 25micronů (systém podpěr ještě upravím)
* zuby jsou dostatečně pevné, na testovacím kusu jsem projel mnohokrát bez jakéhokoliv poškození. Samozřejmě když budete silou tahat mašinou po kolejích, tak zuby odrbete.. Ale není problém vytisknout nový hřeben a poškozený nahradit.
* ozubnice je flexi, takže pro oblouky na viditelné trati není třeba tisknout obloukovou ozubnici. Ale není problém v Blenderu model ohnout dle libovolné křivky.
Ozubené kolo
* pro první testy jsem si ozubené kolo též vytisknul z pryskyřice. Ale jelikož do budoucna fakt nechci se znovu hrabat v pojezdu a měnit kolo, rozhodl jsem se utratit pár stokorun, a nechal jsem si model kola odlít z bronzu na shapeways
Instalace do mašiny
* jak jsem již psal výše, použil jsem pojezd BR106DR od PIKO
* není zde moc místa, na osičku hnané nápravy kvůli převodovce velké ozubené kolo nenacpete, ale jelikož jsou vlastně hnané všechny nápravy, využil jsem nápravu na konci mašiny, kde nebudu zapřahávat vagóny (díky prostoru pro kolo jsem přišel o kinematiku spřáhla). Nevadí mi to, mašina nepřepřahá v koncových stanicích.
* ruční frézkou jsem vyfrézoval díru pro kolo, kdy kolo má boční vůli cca 1mm (aby se náprava mohla v obloucích trošku hýbat do stran)
* nakonec jsem ji i odpružil, vyvrtal pod uchycení osy díry průměru 1,5mm a vložil pružiny průměru 1,45mm, ale nevím jestli je efekt znát