Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod ladiznet » ned 02 čer, 2019 9:39 am

Vyvíjím pro svoji stanici Hora Sv. Šebestiána dobové lucerny.

Založil jsem proto toto vlákno, které se bude věnovat jejich studii, možnostmi realizace a následné výrobě.

Fotogalerie projektu je zde
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 597
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod Zippich » ned 02 čer, 2019 10:01 am

Nejstylovějším vzorem je ta lucerna ze Zubrnic, ale ostatní fotky ukazují, že ani šestiboká lucerna není špatně. Pak je otázka, nakolik se zde vyplatí vyvíjet vlastní vzor, nebo jít cestou outsourcingu, jako základ použít stavebnici Viesmann za 5€ a mírně ji upravit. .. https://viessmann-modell.com/sortiment/ ... -warmweiss
Zippich
 
Příspěvky: 178
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod hank » ned 02 čer, 2019 10:13 am

Pozor na to. U dráhy - aspoň na našem území - byly snad všechny petrolejové lucerny čtyřboké. Šestiboké - jako vyrábí ten Viesmann - jsem nikde na starých fotkách ani výkresech neviděl. Mohu se samozřejmě mýlit; jestli máte někdo jakýkoli důkaz o opaku, sem s ním.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3100
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod ladiznet » ned 02 čer, 2019 10:57 am

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 597
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod svata60 » ned 02 čer, 2019 4:41 pm

hank píše:Pozor na to. U dráhy - aspoň na našem území - byly snad všechny petrolejové lucerny čtyřboké. Šestiboké - jako vyrábí ten Viesmann - jsem nikde na starých fotkách ani výkresech neviděl. Mohu se samozřejmě mýlit; jestli máte někdo jakýkoli důkaz o opaku, sem s ním.


Šestiboké lampy například: Hradec Králové, Hlinsko, Turnov, Kuks a mnohé další v knihách Železniční tratě na starých pohlednicích, nakladatelství Tváře.
Uživatelský avatar
svata60
 
Příspěvky: 32
Registrován: sob 10 lis, 2018 9:42 pm
Bydliště: Boršice u Buchlovic

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod ladiznet » ned 02 čer, 2019 5:00 pm

Máme k dispozici dva dobové plány.

Jeden je se čtyřbokými podstavami sloupů, druhý s šestibokými.

Lucerny na obou projektech jsou 4-boké.
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 597
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod hank » ned 02 čer, 2019 6:08 pm

svata60: Které mnohé další? Zatím to tedy vypadá tak, že tou jednou výjimkou mohly být tratě SNDVB.

Koukám do té publikace (Železniční trať z Pardubic do Liberce na starých pohlednicích) a na fotce z perónu v Žel. Brodě na str. 98 je jediná lucerna 6boká a 5 4bokých... Např. v publikaci téže řady o havlíčkobrodské větvi SNDVB na str. 78 je krásná zřetelná fotka z Medlešic se 4bokými lucernami... Takže takhle zobecnit bych si to asi netroufl.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3100
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod hank » ned 02 čer, 2019 6:12 pm

ladiznet píše:Máme k dispozici dva dobové plány.

Jeden je se čtyřbokými podstavami sloupů, druhý s šestibokými.

Lucerny na obou projektech jsou 4-boké.


Ano, a řekl bych, že to odpovídá normáliím kkStB, které přebíraly i další dráhy.

Nemohu samozřejmě vyloučit, že BEB to mohla mít jinak, ale předpokládám, že asi máte nějaké dobové fotky přímo z HSŠ.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3100
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod svata60 » ned 02 čer, 2019 6:39 pm

hank píše:svata60: Které mnohé další? Zatím to tedy vypadá tak, že tou jednou výjimkou mohly být tratě SNDVB.

Koukám do té publikace (Železniční trať z Pardubic do Liberce na starých pohlednicích) a na fotce z perónu v Žel. Brodě na str. 98 je jediná lucerna 6boká a 5 4bokých... Např. v publikaci téže řady o havlíčkobrodské větvi SNDVB na str. 78 je krásná zřetelná fotka z Medlešic se 4bokými lucernami... Takže takhle zobecnit bych si to asi netroufl.


Hanku, nejsem znalcem železniční historie jako Ty. Jen se dívám do publikací. A zajímavá věc - nevím jestli to bylo normální, ale třeba stanice Bransouze má na budově čtyřbokou a na peróně šestibokou.To samé stanice Starč-Třebíč a nebo stanice Znojmo.
Uživatelský avatar
svata60
 
Příspěvky: 32
Registrován: sob 10 lis, 2018 9:42 pm
Bydliště: Boršice u Buchlovic

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod ladiznet » ned 02 čer, 2019 7:11 pm

Z dobových fotografií, které jsou k dispozici v knize "Krušhoroská železniční trať Chomutov - Vejprty" od J. Kadlece jsou staré fotografie některých nádraží i s dobovými lampami. Jsou čtyřboké.
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 597
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod hank » ned 02 čer, 2019 7:28 pm

svata60 píše:
hank píše:svata60: Které mnohé další? Zatím to tedy vypadá tak, že tou jednou výjimkou mohly být tratě SNDVB.

Koukám do té publikace (Železniční trať z Pardubic do Liberce na starých pohlednicích) a na fotce z perónu v Žel. Brodě na str. 98 je jediná lucerna 6boká a 5 4bokých... Např. v publikaci téže řady o havlíčkobrodské větvi SNDVB na str. 78 je krásná zřetelná fotka z Medlešic se 4bokými lucernami... Takže takhle zobecnit bych si to asi netroufl.


Hanku, nejsem znalcem železniční historie jako Ty. Jen se dívám do publikací. A zajímavá věc - nevím jestli to bylo normální, ale třeba stanice Bransouze má na budově čtyřbokou a na peróně šestibokou.To samé stanice Starč-Třebíč a nebo stanice Znojmo.
svata60 píše:
hank píše:svata60: Které mnohé další? Zatím to tedy vypadá tak, že tou jednou výjimkou mohly být tratě SNDVB.

Koukám do té publikace (Železniční trať z Pardubic do Liberce na starých pohlednicích) a na fotce z perónu v Žel. Brodě na str. 98 je jediná lucerna 6boká a 5 4bokých... Např. v publikaci téže řady o havlíčkobrodské větvi SNDVB na str. 78 je krásná zřetelná fotka z Medlešic se 4bokými lucernami... Takže takhle zobecnit bych si to asi netroufl.


Hanku, nejsem znalcem železniční historie jako Ty. Jen se dívám do publikací. A zajímavá věc - nevím jestli to bylo normální, ale třeba stanice Bransouze má na budově čtyřbokou a na peróně šestibokou.To samé stanice Starč-Třebíč a nebo stanice Znojmo.


Ano. Takže ÖNWB a SNDVB zjevně používaly stejné normálie. Použití 6bokých luceren nejspíš bylo jejich zvláštností. Jak píše ladiznet v dalším postu, na fotkách ze stanic BEB jsou 4boké. A tím to snad můžeme uzavřít.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3100
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod milan ferdián » ned 02 čer, 2019 7:50 pm

Podívejte se nalevo.
Zdroj:
Stopou železnic v Podorlicku/Stanislav Hendrych/Kruh/1987
Milan
Přílohy
lampa.jpg
---výluka od 3.6. do 30.6.19.---
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10355
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod hank » ned 02 čer, 2019 8:39 pm

milan ferdián píše:Podívejte se nalevo.


Ano, zase jsme u ÖNWB/SNDVB. Ale v popisu snímku je uvedeno "osmiboká", což je v tomto případě evidentní nesmysl.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3100
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod JanoH0e » ned 02 čer, 2019 9:04 pm

Osemboké sú svetla na lokomotíve, nie lucerna. Preto aj píše "Podívejte se nalevo."
JanoH0e
 
Příspěvky: 1120
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

Příspěvekod Trixt » ned 02 čer, 2019 9:37 pm

lucerny.jpg
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail
Trixt
 
Příspěvky: 486
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Další

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků