Výroba skály

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod Houmr » sob 05 led, 2008 8:46 am

Jasně že to sem dej, ať to vydíme že :lol:
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Tomáš » sob 05 led, 2008 11:28 am

no tak tady něco na ukázku..včera jsem si udělal ty kousky kamínků z uhlí..nabarvil....dneska od rána jsem se to celý snažil nějak napasovat na kolejiště...teď to ale musím ukončit..moja nadává :roll: :roll: ..trochu to tady smrdí lakem :D :D

http://tauvec.rajce.idnes.cz/skaly_z_uhli/

http://tauvec.rajce.idnes.cz/na_kolejisti/
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod kvasha » ned 06 led, 2008 8:31 pm

já osobně zůstávám věrný kombinaci polystyren-sádra.

Jedna ukázka, zatím bez finálního zašpinění a úprav:

http://vlacky.kvasha.net/pic/zricenina_skala.jpg
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod Myšpulín » pon 07 led, 2008 7:40 am

Hele, kvasha, to vůbec nevypadá špatně. Nechceš to trošku zdokumentovat a pak to někde vystavit? (pokud to již někde není?)
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod kvasha » pon 07 led, 2008 9:53 am

díky :-)

bohužel zdokumentované to nemám. Dělal jsem to v době, kdy jsem čekal na digikomponenty od LENZe, abych nebyl vytrženej od mašinek moc dlouho :-) ... to je ta závislost ... následně to přijde zasadit do krajiny ...

Nehledej v tom žádné složitosti.
- jsou to 3 vrstvy polystyrenu v základu seřezané na přiblížný tvar ...
- následně rašplí zdrsněné a mírně dotvarované ...
- vydlabaná roklička ...
- sádrové matláma - patlápa, paprťála, paprťála, ..., pak ještě trochu matláma - patláma ...
- a už jen nabarvení. já preferuji, možná nelogicky, lesklý balakryl. Žádná kombinace barev a odstínu. Jen jedna barva. ...
- zbývá jen pigmenty trochu dobarvit, udělat tomu tu přirozenost. O zbytek se postará přirozené světlo)

Tenhle pokus není přímo podle nějaké předlohy, ale všiml jsem si, že spousta skal v terénu se také leskne a má překvapivě šedivou barvu, kterou tady někdo nedoporučoval. Je to opravdu o gustu každého. A tak to má byt, tak je to správně. Abych použil další citát z filmu :-) Příroda je strašně rozmanitá. Mám někde fotky skály, která je zblízka úplně černá (čedič), přitom zdálky má takový lesklý modrý nádech. I to by mohlo vypadat zajímavě. Ale většina lidí by si řekla, modrá skála, blbost ....

Neboj se i zdánlivě nesmyslných experimentů ....
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod Dusan » pon 07 led, 2008 10:41 am

Tomáš píše:no tak tady něco na ukázku..včera jsem si udělal ty kousky kamínků z uhlí..nabarvil....dneska od rána jsem se to celý snažil nějak napasovat na kolejiště...teď to ale musím ukončit..moja nadává :roll: :roll: ..trochu to tady smrdí lakem :D :D

http://tauvec.rajce.idnes.cz/skaly_z_uhli/

http://tauvec.rajce.idnes.cz/na_kolejisti/

vypadá to taky zajímavě, nemáš strach z toho co udělá to uhlí až úplně vyschne, tzv. na prach ? Akorát mám pocit, že tou sádrou právě zanikne ta členitost, která je např. na první fotce v prvním albu :cry:
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1336
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Příspěvekod Myšpulín » pon 07 led, 2008 6:11 pm

To kvasha: Nejsem sice z čedičového kraje, ale právě že to jako čedič vypadá. Neřešil jsem barvu, ta by asi mohla být malinko světlejší, ale to, jak se ti povedlo to zvětrání čediče. Osobně nevím, jak bych špachtlí modeloval ten tvar skal. Takže vyřežeš do ps tvar jednotlivých bloků balvanů nebo se ti to povedlo vysochat ze sádry špachtlí a štětcem? Samozřejmě nemyslím tvar ropce, ale vlastní skály (balvany).
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod kvasha » pon 07 led, 2008 7:19 pm

je to jenom sádra a špachtle ...

... musím ale říct, že není nad sádrové odlitky. Tam jsou detaily jedna báseň. I to doporučuju vyzkoušet. Bohužel, teď nemám žádné gumové formy k dispozici abych něco vyzkoušel a třeba i průběh nafotil. Vřele ale doporučuji prohlédnout si famózní dílo Houmra: http://houmrovyvlaky.bluehost.cz/Galerie/Patina/img00181.htm

...
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod Tomáš » pon 07 led, 2008 7:31 pm

Dusan píše:
Tomáš píše:no tak tady něco na ukázku..včera jsem si udělal ty kousky kamínků z uhlí..nabarvil....dneska od rána jsem se to celý snažil nějak napasovat na kolejiště...teď to ale musím ukončit..moja nadává :roll: :roll: ..trochu to tady smrdí lakem :D :D

http://tauvec.rajce.idnes.cz/skaly_z_uhli/

http://tauvec.rajce.idnes.cz/na_kolejisti/

vypadá to taky zajímavě, nemáš strach z toho co udělá to uhlí až úplně vyschne, tzv. na prach ? Akorát mám pocit, že tou sádrou právě zanikne ta členitost, která je např. na první fotce v prvním albu :cry:


no zkoušel jsem prvně ten obal uhlí v sádře..sádra byla dost vodnatá a uhlí obalila celkem dokonale..potíž nastal u menších kousků když se na ně dostala voda ze sádry..uhlí začalo praskat...a někde se pak sádra uplně rozdrolila....proto jsem to zamítl a budu uhlí obtiskovat v plastelíně......po logickém popřemýšlení jsem došel k závěru že v měřídku 1:120 bude detail odlitku tak akorád
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod kvasha » pon 07 led, 2008 7:35 pm

a co zkusit např. uhlí nejdříve nastříkat bezbarvým vytvrzovacím lakem ?!
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod TomBart » stř 09 led, 2008 7:32 am

Když se tu bavíte o výrobě skal, bylo by dobré zauvažovat, jestli ta skála je v tom a v tom místě reálná. Skála je skála, ale geologicky to může být několik druhů a pro nás modeláře to je hlavně struktura a barva.
Co jsem ale hlavně chtěl. Když plánujete skálu, tak se musíte vžít do situace, kdy celá trat vznikala. Bezte v úvahu, že brodit se skálou nebyla nikdy zrovna levná záležitost a i když jsou ve skutečnosti případy, že se "skála" nachází kolikrát 50 cm po rostlým terénem, tak ne vždy se zrovna chtělo tu skálu lámat. Když se někdo zeptá, proč tam je ta skála, tak to musíte umět odůvodnit a odpověd stylu, ".. je tam, protože se mi líbí.." je trochu nesmysl. Když už je někde skála použita tak by tam mělo být několik zodpovězených otázníků:
- opravdu ta skála je tak mělce pod terénem
- opravdu ta trat v době vzniku nešla vést tak, aby náklady na ražbu kamene nešly vyloučit
- ta skála je skutečně stejnobarevná
- proč ta skála támhle je jiná než tahle když se v měřítku bavíme o cca 1 km rozdílu (je spousta kolejišt, kde je jedna skála taková a druhá taková a třetí maková)
Když se řekne skála, tak si hned vybavím kolejiště co bylo na hlavním nebo jestě možná je to TT s dvoukojekou. Tam je ukázka starého lomu a to je přesně ono, co je ve většině případů v reálu.
TomBart
 
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 21 pro, 2006 10:14 am
Bydliště: Chrudim

Příspěvekod kvasha » stř 09 led, 2008 10:12 am

no tady si dovolím trochu Ti oponovat. Nikoliv proti Tvému názoru, ale spíš obecně. Dosažení reálnosti je jedna věc, možnosti většiny modelářů věc druhá. Je nutné uvědomit si při úvahách nad měřítkem, že 1 skutečný km je asi 11,5 metru modelového. Když se podívám do reálné krajiny, skála podél tratě, která je dlouhá 500m není žádnou extra výjímkou. Potom by na modelovém kolejišti měla být dlouhá 6 m ?! :-( Mám asi nadstandardní prostor pro kolejiště, ale tohle je přestě věc, která u mne bude nemodelová. Podstoupím i to riziko komentářů, že skály na kolejišti jsou nerealistické, zejména z pohledu toho, že jedna skála vypadá jako žulová, druhá břidlicová a třetí čedičová, které v reálném terénu (podle Tvých geologických pravidel) dělí několik desítek km (řekněme plochu 100 km2. Pro takové reálné znázornění bys musel mít k dispozici 100 x 100 metrů :-(

opravdu ta skála je tak mělce pod terénem


Co se týká mělkosti pod terénem, tak zase z pohledu měřítka: 1 cm je skoro 1 m reálnej, tedy mám-li přechod mezi terénem hlínou a terénem skálou 2 cm, je to ve skutečnosti 1,7 metru, což mi vůbec nereálné nepřipadá

opravdu ta trat v době vzniku nešla vést tak, aby náklady na ražbu kamene nešly vyloučit


opět je nutné to rozdělit
a/ na kolejiště na větší ploše: vzhledem k tomu, že většina takových kolejišť je plánována dopředu, tak si myslím, že tenhle problém vlastně odpadá, protože pro vedení kolejí je vždy vybrána ta nejefektivnější cesta.
b/ na kolejiště na malé ploše: tady je deformace reality významná úplně všude, takže zrovna skála se ztratí
c/na modulová kolejiště: tady tento problém odpadá úplně, jelikož tato kolejiště jsou kocipována jako "úzká" dráha, takže pohled na ráz krajiny je hodně omezený.

ta skála je skutečně stejnobarevná


tady hodně záleží na celkovém "barevném provedení kolejiště" a na světelných podmínkách, které jsou v té dané místnosti k dispozici. I skála, která je natřená celá na černo, má při vhodném tvarování a dobrých světelných podmínkách různé odstíny, které kolikrát udělají víc (hezčí a realističtější efekt), než 10 barev.

tolik můj názor :-)
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod TomBart » stř 09 led, 2008 10:50 am

já tím hlavně chtěl naznačit, aby celkový dojem kolejiště vypadal trošku reálně. Aspon trochu to má vypadat tak, že jsou koleje v terénu, nikoliv opak. S tou skálou jsem to uvedel jak by to bylo ideální, takovej opak a je potřeba volit kompromis. Na kolejišti skálu mám taky a ikdyž vím, že vypadá vcelku impozantně, je jinak než ve skutečnosti. kdybych tam měl šířku aspon ještě 20cm a délku nějakej matr navíc, už by tam byla naznačena řeka a je to taky trochu jiné. Je to taková optická hra.
Česká krajina je hodně členitá. Na jedné straně spousta špičatých kopečků (žatec) na druhé straně vysočina. Pokaždé jinak, ale námět kolejiště by měl být jen z jedné lokalizace.
TomBart
 
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 21 pro, 2006 10:14 am
Bydliště: Chrudim

Příspěvekod kvasha » stř 09 led, 2008 11:07 am

námět kolejiště by měl být jen z jedné lokalizace.


už k tomu jen dovětek: na větším kolejišti je možné (a osobně si dovolím tvrdit, že i vhodné) si dopřát právě větší různorodost a tyto dva odlišné "rázy krajiny" oddělit větším terénním předělem např. třeba větším kopcem a nebo zvolit variantu kolejiště do "L". To z důvodů, aby to při pohledu na celek kolejiště nepůsobilo tak jak popisuješ. Aby "divák", který přejde na jiné místo v místnosti a podívá se na kolejiště z jiného úhlu, viděl třeba jiný ráz krajiny a kolejiště na něj působilo dojmem jiným. Já osobně plánuji kolejiště do tvaru hranatého A. Kde v jedné části (levá spodní)bude větší nádraží + město + továrna + kontejnerové překladiště (tedy část provoz) a na té druhé (pravé horní) části bude spíše krajina, menší městečko a trochu zastrčeně i uhelný důl ...

Pokusím se tím docílit výše popisovaného efektu. kdo bude tíhnout ke krajině, toho postavím do pravého horního rohu místnosti a kdo holduje provozu, toho do levého spodního rohu ...

... jak to tak píšu, zdáse mi, že to bude legrace :-) ... jsem zvědav jak dopadne realizace :-)
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod TomBart » stř 09 led, 2008 12:17 pm

to je asi věc názoru. ostatně, je větší a větší kolejiště. Kukal jsem na tvoje rozměry a ikdyž to budoucí budu mít plochou obdobné, tak se budu snažit zachovat ten styl jakej mám ted doma. Zase to je o tom, jak dlouhé soupravy, jak velké nádraží, protože jsem s hrůzou zjistil, že nádraží nakonec vyjde na délku pomalu 7 m....no strašný. proč jsem nezačal s TTčkem :lol:
TomBart
 
Příspěvky: 526
Registrován: čtv 21 pro, 2006 10:14 am
Bydliště: Chrudim

PředchozíDalší

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků