od JanoH0e » pon 16 led, 2017 7:27 pm
Úvrate - na rozchode 1435 mm, verejných tratiach, tak tie neboli (mimo Tisovca, ale aj tam sa potom postavil tunel). Za to sme si ich postavili na lesných železniciach "neúrekom". Na veľkom rozchode sa dávala prednosť rôznym "vlásenkam", smyčkám a pod. Z tohto pohľadu je zaujímavá trať Prievidza - H. Štubňa. Častejšie už boli na priemyselných železniciach, vlečkách a iných neverejných tratiach.
P.s. - zabudol som na "najväčšiu" úvraťovú trať ktorá síce existovala krátko, ale o to významnejšia. V roku 1944 vyhodili nemecké vojska Lupkovský tunel do vzduchu. Počas opravy tunela postavili sovietsky ženisti úvraťovú trať po povrchu. Bola na 2 rozchodoch 1524,1435 a úvraťová. Jej prezývka bola "čertova trať alebo čertova slučka" , pretože sklony boli diabolské. Po tejto trati išiel aj prezident Beneš do Košíc.