Plan kolajiska V

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod milan ferdián » čtv 19 srp, 2010 12:22 pm

Max píše:To skryté nádraží v tunelu lokálky je jedinečná možnost jak lokálku prodloužit o nějakých "20-50 km", takže pak už to není jen čtyřkilometový frncálek jako třeba Kunčice-Vrchlabí.
Míval jsem ho namalované už před x-lety, někdy dokonce hned v prvním tunelu za zhlavím odbočné stanice, takže vlak z ní odjel, ale nikde se neobjevil - až po dlouhé době. Ta stanice se dá využít pro křižování i předjíždění a tím se dá výrazně zvýšit počet vlaků na lokálce. Snad jen bych ji trošku prodloužil, aby se tam vešel i Mn.


V případě delšího manipuláku ,stačí rozdělit zátěž v žst.Dolní Lhotě na části.Zátěž odstavíme klidně na 3 koleji.Vyjedeme pouze s vozy se zátěží ,určené do koncové staničky.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod Max » čtv 19 srp, 2010 7:25 pm

Mě tak napadá, že na mnohém kolejišti je sice plánována epocha III - s parním provozem , ale pokud jde o délku vlaků , tak to je epocha V.
Za dob páry se tahaly vlaky, co se často nevešly do nádraží......nejen nákladní, ale i R, Ex.
Když na Masaryčce zastavil Ex z Berlína, poslední vozy už byly na výhybkách. 20 vozů nebyla výjimka ale pravidlo.
Dnes je jiná doba, vlaky jsou taky jiné - ale dělat mix z epoch na kolejišti ?
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod milan ferdián » čtv 19 srp, 2010 8:20 pm

Max píše:Mě tak napadá, že na mnohém kolejišti je sice plánována epocha III - s parním provozem , ale pokud jde o délku vlaků , tak to je epocha V.
Za dob páry se tahaly vlaky, co se často nevešly do nádraží......nejen nákladní, ale i R, Ex.
Když na Masaryčce zastavil Ex z Berlína, poslední vozy už byly na výhybkách. 20 vozů nebyla výjimka ale pravidlo.
Dnes je jiná doba, vlaky jsou taky jiné - ale dělat mix z epoch na kolejišti ?


A kdo z modelářů v domácím prostředí je schopen Maxi ,tuto délku vlakových souprav dodržet na svých domácích kolejištích :?: Toto nejsou schopni dodržet ani ti co mají svá kolejiště v samostatných místnostech.
Nevím jak teď ,ale kdysi,pro velikost H0 byla doporučována délka osobní vlaku na vedlejší trati 1000mm,TT 750mm a pro N 540mm.U rychlíku u H0 aspoň 1500mm,přeloženo do počtu vozu,tak ti vyjde cca 5 vozů typu "Y" (zkrácená verze 250mm)+lokomotiva.
Nebo by modeláři by museli začít stavět železniční stanice v reálu,ale to by museli by být majitelé tělocvičen :wink:

A abych nezapoměl ,délka nákladního vlaku se vždy počítá jako dvojnásobná délka osobního vlaku.Příklad Os 1000mm,tak Mn musí být 2000mm.Tak a co teď s tím. :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod radekkrupka » čtv 19 srp, 2010 8:54 pm

Max píše:Mě tak napadá, že na mnohém kolejišti je sice plánována epocha III - s parním provozem , ale pokud jde o délku vlaků , tak to je epocha V.
Za dob páry se tahaly vlaky, co se často nevešly do nádraží......nejen nákladní, ale i R, Ex.
Když na Masaryčce zastavil Ex z Berlína, poslední vozy už byly na výhybkách. 20 vozů nebyla výjimka ale pravidlo.
Dnes je jiná doba, vlaky jsou taky jiné - ale dělat mix z epoch na kolejišti ?

Každý model je "výtvarná zkratka". Často se různé prvky upravují tak, aby působily v celkovém modelu věrohohně a proporcionálně "správně". Např. silnice se často modelují užší, v menších měřítcích se používají světlejší odstíny, atd atd... Neodpovídá výška kolejnice (vždyť je třeba u Tilliga pro H0 i TT stejná), velikost okolku vozů, ... a stejně tak se zkracují staniční koleje a zejména vzdálenosti na širé trati. Tak proč v takto redukovaném modelu tahat nekonečné vlaky? Kdo z nás má vůbec tak bohatý vozový park?
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 20 srp, 2010 9:56 am

Dá se na to koukat i z druhé strany. Leckdo doma vozí rychlíky a nákladní vlaky přes celou stanici, přestože mají jen pár vozů... Otázka je, jestli to je kvůli modelovosti. :wink:
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod miroslav lengyel » pát 20 srp, 2010 5:01 pm

No je to skutečně na každém co si kdo vozí po svém kolejišti.Já jsem se cca před rokem a půl po 30-ti letech vrátil k mašinkám a měl jsem v plánu N-ko,abych neměl malé poloměry atd.Když jsem viděl ty mrňky,rychle jsem přehodnotil plány a skončil u H0.Na svém kolejišti(3400x1600mm) mám poloměry 360 a 420 mm a samozřejmě jsem si nemohl odpustit i velké mašiny.Vyřešil jsem to tak,že rychlíky mám ve skrytém nádraží a občas projedou nádražím,na kterém jsou krátké osobní vlaky.Zkrátka průjezd rychlíku,byť jen se 4-mi vozy tažených BR 39 má i tak pro mě svoje kouzlo.Kdybychom chtěli dělat vše podle předlohy,skončili bysme asi u velikosti Z a koukali na to přes lupu :D I tak mám obří problémy,padesátka na krku,sokolí zrak :shock: ,tak co by člověk chtěl,že?Hlavně,že nás to baví,dělá nám to radost a máme kam vrážet prašule a že jich není málo :| ,tak proč si ještě přidělávat další starosti.Dělám DRG a mám i pár mašin a vozů z epochy I.No asi je ještě nestačili přeznačit,třeba. :lol: Hlavně,že je mír a pohodička,ne?Práci zdar a té naší modelářské zvlášť přeje všem,Míra
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod JanoH0e » pát 20 srp, 2010 7:40 pm

k vlakom na lokálke. Všetko závisí od toho, čo sa nakladá, resp. vykladá. Boli stanice, ktoré aj vo vrcholnom období neprijímali, neodosielali v priemere viac ako 50 t denne, dnes možno mesačne. Tak že úplne stačí napr. v epoche III 2-3 x Z, cisterna, poprípade iné podľa komodit, spestrenie môže byť uhlákový vlak podľa potreby a pod. Ďalšia vec je stúpanie trate. Aj v reáli je tomu tak, že ak daná lokomotíva neutiahne vlak smerom hore, tak ho delí v odbočnej stanici a po zvyšok sa vracia lokomotívním vlakom ako násled. Koľko ton môže lokomotíva odviezť do stúpania je v tabuľkách traťových pomerov, poprípade si to môžte vypočítať. Všeobecné platí, čím ľahšia lokomotíva na poháňanú - adhéznu nápravu, tím menej do stúpania odvezie.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod Max » pát 20 srp, 2010 10:26 pm

Jak to vypadalo na lokálkách v roce 1980, je vidět zde
http://yfrog.com/g0smrz2jx
a sklon tam je 25 promil.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod JanoH0e » pát 20 srp, 2010 10:38 pm

Ale Maxi, pochybujem, že takýto vlak išiel do Jozefovho dolu, tento bol na "hlavnej" (sice v vedená ako vedľajšia pre osobnú)do Smržovky a ďalej.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod Max » sob 21 srp, 2010 7:11 am

miroslav lengyel píše:No je to skutečně na každém co si kdo vozí po svém kolejišti. Na svém kolejišti(3400x1600mm) mám poloměry 360 a 420 mm a samozřejmě jsem si nemohl odpustit i velké mašiny.Vyřešil jsem to tak,že rychlíky mám ve skrytém nádraží a občas projedou nádražím,na kterém jsou krátké osobní vlaky.Zkrátka průjezd rychlíku,byť jen se 4-mi vozy tažených BR 39 má i tak pro mě svoje kouzlo....

Ano - přesně tak to je. Málokdo má k dispozici veliký prostor , a tak musí hledat kompromis mezi tím, co by chtěl a jaké má prostorové možnosti. Ty 20tivozové rychlíky nejsou k vidění ani na klubových kolejištích. Ale tahat nákladní vlaky delší než je stanice, to není žádný prohřešek ( jak zde bohužel často zaznívá ). Takové vlaky se kdysi tahaly běžně, jen si musel výpravčí v takové stanici pohlídat, aby se mu tam nesešly dva takové. Jeden krátký, a jeden dlouhý vykřižují v pohodě. A pokud je možnost kam část odstavit, pak i ty dlouhé. Ve stanici Veleliby se kvůli křižování couvalo na vlečku, až pak jeden z vlaků si odvezl vrata vlečky sebou na náraznících.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod Max » sob 21 srp, 2010 7:19 am

JanoH0e píše:k vlakom na lokálke. ... Ďalšia vec je stúpanie trate. Aj v reáli je tomu tak, že ak daná lokomotíva neutiahne vlak smerom hore, tak ho delí v odbočnej stanici a po zvyšok sa vracia lokomotívním vlakom ako násled. Koľko ton môže lokomotíva odviezť do stúpania je v tabuľkách traťových pomerov....

Místo teorie něco ze skutečnosti - o výkonu lokomotiv : 423.0 + Ds +3 Be + 3 Sa s pískem, sklon 25 promil, pravidlo ještě v GVD 70/71.
Z Plešivca do Muráňa chodili eště po vojne tristodesiny, pak 320.2 a 331.0, potom 423.0, 534.03 a nakonec 556.0.
Na ostatních lokálkách to bylo podobné.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod JanoH0e » sob 21 srp, 2010 10:43 am

Max
Max píše:Místo teorie něco ze skutečnosti - o výkonu lokomotiv : 423.0 + Ds +3 Be + 3 Sa s pískem, sklon 25 promil, pravidlo ještě v GVD 70/71.
Z Plešivca do Muráňa chodili eště po vojne tristodesiny, pak 320.2 a 331.0, potom 423.0, 534.03 a nakonec 556.0.
Na ostatních lokálkách to bylo podobné.

Tvoj príklad hovorí iba o tom, že niekde chodili zmiešane vlaky a na nákladoch cc. 3 vozne. Čo odpovedá mojmu príkladu :D .
To, že sa na lokálkách objavovali výkonne lokomotívy cc. od 60. rokoch, svedčí o tom, že nastupuje éra dieselový a elektrických lokomotív na hlavných tratiach a presune parných loko na lokálky.
Tiež hodím jeden obrázok http://www.chocen-litomysl.cz/historie- ... ysl-07.jpg
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod milan ferdián » sob 21 srp, 2010 11:35 am

Tak to vypadá osmivozový rychlík v krajině a kompromisním poloměru oblouku (R1000mm).Obrázek jsem si zapůjčil z naší sekce.

Obrázek

Uploaded with ImageShack.us
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod Max » sob 21 srp, 2010 11:47 am

JanoH0e píše:To, že sa na lokálkách objavovali výkonne lokomotívy cc. od 60. rokoch, svedčí o tom, že nastupuje éra dieselový a elektrických lokomotív na hlavných tratiach a presune parných loko na lokálky.
Tiež hodím jeden obrázok http://www.chocen-litomysl.cz/historie- ... ysl-07.jpg

Dávat snímek z šotoušské akce jako příklad dopravy z let šedesátých....aj ja jaj ! To by chtělo trochu víc zájmu o historii.
Ještě koncem 60.tých let nevěděli třeba na trati Krnov-Olomouc, jak vypadá štokr 556.0, takže ten jejich přesun na lokálky byl až o nějakou dobu později.
Ale původní můj příspěvek k plánku od Milana byl v tom, že skrytá stanice na lokálce umožní mít na ní v provozu více vlaků, než jen ten jeden mezi odbočnou a koncovou stanicí. Dva vlaky stojí ve skryťáku, jeden právě jede a dva stojí na koncích trati - vezmeme-li interval osobáků 2-3 hodiny, pak to je natažení trati o těch 30-50 km. Na to nikdo diskuzi nenavázal, odbočila k délce vlaků.
A ještě něco k třícestným výhybkám, všeobecně odmítaným (taky ji plánuju jen na lokálce) - bývaly kdysi i ve stanicích, kde jezdily rychlíky. Dle tabulky jsou výměny č.1 a 2 od sebe vzdáleny 7 metrů.
http://yfrog.com/fv3cestnavyhj
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Plan kolajiska V

Příspěvekod Max » sob 21 srp, 2010 11:55 am

milan ferdián píše:Tak to vypadá osmivozový rychlík v krajině a kompromisním poloměru oblouku (R1000mm).Obrázek jsem si zapůjčil z naší sekce.
Ano - to je Milane ten správný rychlík, přesně takový (8 vozů) jsem plánoval na kolejiště 4x4,6m. Nyní jsem trochu ubral, takže by měl mít o 2 vozy méně. Ale tohle mi vnuklo nápad :

miroslav lengyel píše:...Vyřešil jsem to tak,že rychlíky mám ve skrytém nádraží a občas projedou nádražím,na kterém jsou krátké osobní vlaky.Zkrátka průjezd rychlíku,byť jen se 4-mi vozy tažených BR 39 má i tak pro mě svoje kouzlo.

....takže ve skryťáku by stál rychlík asi 10-12 vozů a jen by se vyjel ven projet....
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

PředchozíDalší

Zpět na Diskuze k plánkům kolejišť

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník