Druhá část-třetí várka-Uzlová stanice s cukrovarem
Závěrečná část kolejiště pro Michala123.Zde poprvé má svoji premiéru průmyslovo-zěmědělská stavba "Cukrovar".Snažil jsem se oco nejjednoduší základní schéma kolejiště cukrovaru.Je zde výtopna pro cukrovarskou lokomotivu,jedna kolej pro nákladku cukru z cukrného skladiště,druhá kolej patří pro složení cukrové řepy do řepných splavů a před kotelnu se skládá uhlí pro kotelnu cukrovaru.Koleje mají kapacitu u cukru 3 vozy typu Ztr a řep.splavů 3 vozy typu Vtr a ještě dva vozy s uhlím.
Stojíme ve skrytých prostorech kolejiště.Jsou zde tři koncové,ale průjezdné skryté stanice.První dvě patří hlavní trati a ta vzadu patří malé lokálce.Všechny stanice jsou o třech kolejích Os/MOs/Mn a u lokálky jsou dvě koleje propojeny kolejovou spojkou.Takže tam můžou vyčkávat čtyři menší vlakové soupravy.Soupravy na hlavní se obracejí pod uzlovou stanici ve velké smyčce,lokálka má situovanou smyčku pod hradem.Je zde ještě kolejová spojka pro velký okruh (viz minule text).
Nasedáme na osobní vlak,ať můžeme si v klidu prohlédnout celé kolejiště.Vlak se rozjíždí a my začínáme stoupat.S námi souběžně pokračuje druhá kolej,ale náš konec cesty.Smyčka lokálky je na úrovni +/-0.Po chvíli se tratě od sebe vzdalují a my vyjíždíme z tunelu,překvapí nás oslnivé sluníčko letního dne.Zastavujeme v zastávce pod názvem „PODHRADÍ“Napravo od nás se tyčí menší zemanská tvrz (hrádek),který je cílem cesty hodně turistů.Budova v zastávce odpovídá normáliím malé soukromé železniční společnosti (Bystrovany).Jelikož stojíme před tzv.dětskou odbočkou,která slouží jen pro tatínky s ratolestmi.Poloha mechanického ramene je v poloze volno a my se rozjíždíme dál.Míjime prostou stavbičku budovy pro službu konajícího zaměstnance odbočky.,předvěst vjezdového návěstidla,hluboké údolí překonáváme ocelovým železničním mostem s horní mostovkou a po levé ruce se nám objevuje v pořadí,malá výtopna pro cukrovarskou lokomotivu,cukerní sklad,mezitím jsme již projeli kolem vjezdového mechanického návěstidla s označníkem.Kolejové napojení cukrovaru na trať je jednoduché,spatříme hlavní budovu cukrovaru s vápenkou a kotelnou,řepné splavy s elfou a vjíždíme do stanice na kolej 3 a lokomotiva zastavuje přesně u vodního jeřábu, aby dobrala vodu.Během času ,který máme k dispozici,si prohlédneme stanici.
Je to uzlová stanice lokálních tratí,má 5 dopravních kolejí,1 objízdnou ,1manipulační a několik kusých kolejí ,nezapomínajíc na malou strojovou stanici.Kolej 6 je objízdná ,kryta seřaďovacími mechanickými návěstidly,do ní je situovaná strojová stanice o třech paprscích v rotundě.Parní lokomotiva vjíždí kolem vyčkávacího návěstidla k popelové jámě a vodnímu jeřábu,dobere vodu,odpopelní.Přes točnu se postaví pod zauhlovací jeřáb a doplní zásoby uhlí .Buď remízuje v rotundě,zde doplní sušený písek nebo se otočí vyjede před vyčkávací návěstidlo,nafasuje ještě maziva a čeká na jízdní příkaz.Ve strojové stanici vidíme ještě jednu kolej k uhelný skládce,vedle ní kolej s cisternou a další kolej pro traťovku.Celé vše doplňují kůlny s vodárnou.Kolej 4 je příjezdová i zároveň odjezdová pro malou lokálku.Zde jezdí jen Hurvínek/M131.1 s dvěma přívěsnými vozy Blm,které může odstavit na koleji 6a.Kolej 2 totéž viz .výše jen pro naši viditelnou vedlejší trať.Kolej 1 a 3,5 dopravní.Kolej 6b skládková na kterou je napojena malá vlečka uhelných skladů.Ikdyž malá lokálka není vedena ze spádu,je tu pro ni kusá kolej 4b.Dole jsou pozůstatky koleje 5b.Osobní vlaky stojí vždy na kolejích 4,2,1 a 3.Kolej 5 je vyloženě určená pro nákladní vlaky.Příjimací budova je typizovaná ,výkres 16/H,taktéž skladiště s rampou ,výkres 25/H.Naproti stanice stojí hostinec a u něj autobusová zastávka s plechovou čekárnou.Vedle napravo jsou byty pro železničáře.
Ozve se ostrý hvizd píšťalky výpravčího a my se opět rozjíždíme.Přejíždíme kamenným mostem potok,trať se stáčí ostrým levým obloukem v zářezu,opět označník,vjezdové mech.návěstidlo a mech.předvěst,pokračuje delším přímým úsekem,abychom po chvíli podjížděli dvakrát vedlejší trať ,než zmizíme v tunelu.Zde je druhá výhybka dětské spojky,klesáme,po pravé ruce máme kolej po které jsme opouštěli tyto místa a vlak zastavuje ve skryté stanici.My tu končíme,vlak se dává do pohybu, aby se obrátil ve smyčce a vrátí se na původní kolej na kterou jsme teď přijeli.
Někteří z nás jsme přestoupili v uzlové stanici, na malý osobní vlak,tažený 422.0Přejíždíme taktéž po kamenném mostě, potok a vnoříme se do tmy tunelu.Po několika fiktivních úsecích širé trati s tunely,přejíždíme po ocelovém mostě dolní trať a stoupáme bočním údolím,abychom podruhé překročili dolní trať po ocelovém mostě s horní mostovkou.Trať se stáčí doprava a vjezdové mechanické návěstidlo na dovoluje vjezd do koncové stanice.
Míjíme po levé ruce strážní domek s zrušenou výhybkářskou boudou,po pravé ruce jednomístná remíza s vodárnou a vjíždíme do tříkolejné stanice.Kolej 1 je jediná dopravní v této stanici,kolej 2 je manipulační/objízdná,kolej 3 skládková..Na koci stanice vidíme na koleji 2 odstavený,blyštící se novotou,přípojný vůz Blm.Kolej 3b je určena jen pro nákladku cukrové řepy do zdejšího cukrovaru,opět zrušená kolej 2b a jsme na u zarážedla.Délka koleje dovoluje , zde zajet celým motorákem s přívěsným vozem a postavit se na kolej 2.Tato stanice v době řepné kampaně slouží jen pro tyto účely.Stanice je napěchovaná vozy a proto je krytá vjezdovým návěstidlem.Budovy jsou typické našich lokálek.
Co popřát majiteli,je to skutečně i přes svou jednoduchost,běh na dlouhou trať.
http://milanf.rajce.idnes.cz/modelybiz/