Pánové díky za poklonu
Čížkovice_N_1:160_1000*800_PECO/CODE55/10°_Martin_D:
Původně zde měl být zmenšen návrh kolejiště z modelové velikosti TT/1:120 číslo 012.Ale jelikož nerad navrhuji jednu věc stejně dvakrát,tak jsem zachoval jen základní téma.
Je pondělí ráno.Venku je tma ,singrovka se ve stacátu jízdy pohupuje po kolejích.Motorový vůz je pěkně vytopen a většina cestujících to bere s povděkem.Někteří poklimbají a dohánějí spánkový deficit,další již čile studují zadní stranu ranních novin ,kde jak známo je sportovní rubrika.Vůz je zcela zaplněn neboť veze první lidi do práce.Stále je tma, na dnešní den to vypadá na zataženou oblohu s deštěm.Míjíme služební domek pro obsluhu mechanických závor a přilehlou vlečku pro nákladku zemědělských produktů.V těchto dnech je ještě přes nepřízeň počasí stále vytížena.Je třeba dobrat z posledních hektarů cukrovku a brambory,než udeří první mrazíky.Mechanické vjezdové návěstidlo je sice v poloze volno,ale kolmo druhé žluté rameno hlásá ,že naše jízda motorákem tady končí.Kola zarachotily po ocelovém mostě ,který překračuje hlavní trať do okresního města.Stačíme zahlédnout v ranním přítmí místní stavědlo se strážním domkem i s dvojmístnou remízou.Singrovka pomalu zastavuje u nástupiště.Cestující, ač neradi vystupují z vyhřátého motorového vozu ven,kde je dosti sychravo.No nazdar, začalo i drobně mžít.Pár lidí po vystoupení ve stanici zahnou doleva do místního výrobního družstva,další se schovají do autobusové čekárny,ale řidič již po chvíli, otevírá dveře autobusu RTO a nechává je nastoupit.Stejně ještě musí počkat na další lidí ,kteří přijíždějí ranním spojem po hlavní trati.Hned pod naší stanici je přestupová zastávka směrem do zmiňovaného okresního města.Táhle zahoukání a z tunel se vynořila M262.0 s jedním Balmem.Zase bude ve vlaku narváno,jako by nemohli přidat ještě jeden přípojný vůz navíc.Po chvilce nástupu lidí,průvodčí dává znamení na odjezd a souprava se dává do pohybu.Autobus přibírá poslední cestující z vlaku a taktéž odjíždí.My máme dnes dovolenou a jelikož jsme fandové železnice ,tak jsme si přijeli nenápadně obhlídnout ruch a klapot ve stanici.Akorát nám počasí nepřeje.Budova stanice nese všechny typické znaky ,budované pro místní tratě (Lužec nad Vltavou/Edmund Kvapil).U skladiště již stojí prázdná zetka a o kousek dál u volné skládky naložený vůz plný uhlí.Jelikož je nám vlezlá zima ,tak využíváme pohostinství místního bufetu,kde si rádi dáme ke snídani teplé párky s hořčicí a výjimečně s čerstvým chlebem a samozřejmě nezbytný horký čaj s rumem.Chlapi,kteří čekají na odjezd naší singrovky si jen povzdechnou,oni nemůžou ,jedou do práce.Po občerstvení se dáváme na další část prohlídky stanice.Procházíme okolo záchodku a hned uvidíme přistavené další dvě prázdné zetky na vlečce místního výrobního družstva.A vidíme novou přistavenou kotelnu a u ní nezbytná velká hromada uhlí.Z nástupiště si prohlížíme dvoumístnou lokomotivní remízou s vodárnou i s dílnou.I když uhelná skládka ve strojové stanici má ještě povinnou týdenní zásobu uhlí,konec parní éry se nenávratně blíží,ale bejček (423.0),jako by to nebral na vědomí.Manšífira s topičem obskakují svoji krasavici,ví ,že je čeká dnes perná šichta.Vypomáhají hektoru v nákladní dopravě na této trati,podzimní sezóna sice už končí,ale je třeba dopravit ještě pár vozů cukrové řepy do místního cukrovaru.
Blíži se náš odjezd zpět domů.Během prohlídky se již rozednilo ,drobný déšť zatím neskončil,naopak zesílil.Nastupujeme do vyhřáté singrovky spolu s ostatními cestujícími.Motor dostává na odjezdovém mechanickém návěstidle volno.Je to zajímavé,stanice má sice jen dvě dopravní koleje,ale pro její čilý provoz ve stanici je to nezbytné.Singrovka zahouká a zvolna se dává do pohybu.Konečně vidíme naší krásnou krajinu.Krajina je vyloženě zemědělská,oko kam dohlédne vidí pole s vyoranými brambory a se sbíranou cukrovou řepou.Sem tam louka nebo pastvina.Holé větve ovocných a ostatních listnatých stromů nám zvěstují brzký příchod královny zimy.V dáli zamračenou oblohu ,podtrhuje temný hustý smrkový les.
Stanice leží jakoby na vyvýšeném místě,protože konkurenční poměry v minulém století, nedovolily napojit tuto místní trať na hlavní.Okem zahlédneme,ještě budovu výrobního družstva,dole vedle závorářského stanoviště je malá retenční nádrž ,okresní silnice a po mostě překračujeme opět hlavní trať .Na vlečce v polích stojí přistavené ,dnes již jen dva uhláky,pro naložení zbytku řepy.Singrovka zahouká na pozdrav provoznímu zaměstnanci ,samozřejmě dle předpisu i čekajícím automobilům na chráněném přejezdu a mizíme v tunelu.My se zachumláváme do teplých bund a šálů , štěbetání dětí jedoucích již do školy,pohupování singrovky , nás pomalu ,ale jistě dostává do sladkého poklimbávání na cestě domů……a do snění ,jak proháníme modelové vláčky na svých modelových kolejištích.
Pro doplnění popisu kolejiště.Hlavní trať je složená osmička,která má zakryté propojení dvěma obloukovými výhybkami v tunelu .Tato varianta dovoluje vlakům objet sice jen trať dokola ,ale již se znovu nevynoří ze stejného směru,neboť výhybka je přestavena do skrytého nádraží.Skrytá stanice má dvě průběžné koleje a jednu kusou.Vedlejší lokálka je v podzemí napojena jen výhybkou,ale vlakové soupravy se můžou provozně dostat i na hlavní trať.Kusá kolej nalevo umožňuje buď odstavení singrovky z lokálky nebo v případě napojení kolejové kazety může zpestřit množství vlakových souprav na kolejišti.V tomto případě ,ale musí řeka nalevo zmizet a musíme se zde vymodelovat jen pole.Dno řeky by zasahovalo do průjezdného profilu.
Přeji příjemnou jízdu na této výjimečně kolejově uspořádaném modelovém kolejištátku…