Já by si dovolil přidat nějaké zkušenosti o kolejivu ve velikosti TT.
My "téčkaři" sice nemáme toliko výrobců jako "hánulkáři",ale i tak bych řekl,že sortiment je pro běžného modeláře,je vcelku slušný.Budu se věnovat nejvíce používanému kolejivu a to od německé fa TILLIG a kolejivu českého výrobce fa Litomysky.
Existuje už i kolejivo fa KUHN,ale zatím neznám nikoho kdo by jej ve větší míře používal.
Začnu obecným popisem,který platí pro obě zmíněné fy.
Kolejivo je vyrobeno z kovu který se nazývá "Neusilber". Materiál je dobře odolný korozi a je možno jej pájet.Bavíme se pochopitelně o profilu typ " I " místo původního plechového profilu " U ". Kov je opravdu velmi odolný.V běžném pokojovém prostředí neoxiduje,což se pochopitelně o "starém plechovém" Zeuke či BTTB kolejivu říci nedá (několikrát jsem kolejivo čistil ve vodě a nikdy nechytlo nejmenší náznak koroze).Kolejnice Neusilber se ale pochopitelně pokrývají vrstvou špíny (prach atp.),která zhoršuje napájení vozidel elektřinou.Tuto špínu je třeba čas od času odstraňovat mechanicky či chemicky.Z toho plyne,že staré "plechové" kolejivo rovnou vyhodíme.O dalších výhodách si povíme dále.
Začneme tím "naším" od fa Litomysky.Jak jsme si již řekli kolejový prut (kolejnice) je vyrobená z kovu Neusilber.Výška jeho profilu je 2,00mm (CODE083).Kolejivo se prodává v takzvaném "Flexibilním" provedení.Co to je? Kov Neusilber má další velmi pozitivní vlastnost a to je,velmi dobrá ohebnost.Z toho plyne název "flexi".V praxi to znamená,že pomocí tohoto kolejiva můžeme natvarovat nejrůznější oblouky a to vždy s určitého (800mm) dlouhého kusu.Ano kolejivo Litomyský se prodává v délce 800mm.Pokud si ovšem např. natvarujeme kolejivo do tvaru " S " a ničím ho "nezafixujeme" kolejnicový prut se opět snaží srovnat do přímé délky.No a aby toho nebylo mámo můžeme si vybrat zda modelovat "na dřevěných pražcích" či na "betonových pražcích".Oba typy mají stejné vlastnosti pouze se liší tím pražcovým provedením."Pražcová pole" jsou na kolejových prutech nasunuta pomocí "zobáčků" a jsou posunutelná (to aby to bylo flexi).Pokud nevyužijeme celou délku tak kolejový prut velmi jednoduše uřežeme (žiletková pilka,pilníček atp).Jde to velmi dobře.Pražce jsou z plastu,takže odkrojíme čímkoliv co řeže.Cena tohoto flexi kolejiva (o00mm délka) se pohybuje cca. 80,- až 95,- Kč.Pozor na patu kolejového prutu,je odlišný
Kolejivo fa TILLIG je daleko rozmanitější a uspokojí velkou část modelářů.Záměrně nepíšu všichni,protože někteří mají nároky vyšší,ale řekněme 90%.Toto kolejivo bych rozdělil na část "STANDARD" a "MODELL" (PILZ-TT-MODELLGLEISSYSTEM) .Kolejivo "MODELL" je vyrobeno z kovu Neusilber.Výškový profil je o kapku vyšší a to 2,03mm (CODE083).Spojování kolejiva TILLIG a Litomysky je naprosto bezproblémové,vlastní zkušenost.Začnu tím "STANDARD".STANDARD kolejivo je v podstatě to,co všichni známe z minula od fa BTTB.V novém kabátě vzniklo kolejivo "MODELL".Jedná se o kusové kolejivo,které se klasicky sestavují dle požadovaného plánku.Tedy "rovinky a oblouky". Co je nového? Změnil se poloměr oblouků.Nejméně používaný a nejmenší je poloměr R267mm.Některé lokomotivy však mají problém tento poloměr zvládnout.Dále následuje R310mm,R353 a R396mm.Dvoukolejnou trať v hračkovém pojetí jednoduše postavíme použitím R310 a R353.Obloukové kolejivo se nabízí v prodeji v úhlech 30°,15° a 7°30´,né u všech poloměrů. Kolejivo přímé (rovné) jsou různých délek.Základní délka je 166mm a další délky kolejiva jsou 83mm,41,5mm a doplňkové 43mm a 36,5mm.Kolejivo MODELL je pouze a jen s imitací dřevěných pražců.Ceny jsou různé v řádech desítek korun.V nabídce najdeme i kolejivo flexi.Platí totéž co jsme si popsali u kolejiva Litomyský.Pouze se dají nakoupit různé varianty.Základní délka flexi TILLIG s imitací "dřeva" je 664mm.V provedení betonových pražců (Litomysky) délka 520mm.Dá se sehnat i varianta " s ocelovými pražci" opět délky 520mm.Jednotná cena se pohybuje kolem sta korun.Od TILLIGU se ovšem dá koupit i "stavebnice" kolejiva.Co to je? No koupíme si zvlášť pruty a zvlášť pražcové lože.Pruty zvlášť se prodávají v délce 1000mm.Pražce pak betonové v délce 125mm a dřevěné v délce 220mm (nevím kde na tu délku dřeva došli vždycky prostě zbude na rozdíl od betonu kde to vyjde akorát).No a doma si pak pěkně pruty navlečeme do pražcových loží.Chce to troch cviku,ale jde to.Metod a postupů je vícero,ale o tom zase někdy příště.Tato varianta vyjde ze všech typů nejlevněji.Metr kolejiva vyjde na cca 120,-Kč.Ještě abych nezapomněl,kolejnicové pruty se dají koupit ve verzi "holý kov" nebo tak zvané "brunýrované" (patinované).Poslední kombinací kolejiva MODELL je podloží a kolejnicových prutů.Pokud se někomu nelíbí spojování kolejniček a přesto by rád využil "normovaných" poloměrů může koupit dřevěné pražce továrně vytvarované do poloměrů R310,R353,R396 (neohebné,pevně vytvarované) a do nich "natlačit "metrové" kolejové pruty.Méně spojů více radosti.
Poslední možností pro ty,kteří si chtějí pouze občas "zajezdit na koberci" se dá koupit kolejivo hobby i s plastovým podložím.To se dá jednoduše pospojovat např. na koberci.Pak opět rozebrat a schovat.žádné lepidlo,žádné hřebíčky (chce to vidět).
No a nakonec se zmíním o spojování kolejí.Koupit se dají "kolejové spojky" a to buď kovové (vodivé) nebo plastové (izolační).Spojky se jednoduše nasunou na I profil asi do půlky a připojí se další prut.
Samostatnou kapitolou jsou kolejové vyhýbky a křižovatky.Ale o tom zase příště pokud bude zájem.
Pokud jsem něco zapoměl prosím o doplnění.děkuji.
Jen doplním Tomáše.Původní kolejivo od BTTB "STANDARD" (obracené U) je nadále ve výrobě a v původní geometrii.Byla zde zmínka o kolejivu ROCO v modelové velikosti TT/1:120.Fa ROCO žádné kolejivo v této velikosti neprodukuje.Jedná se o doplňkové kolejivo (paprsky) k točně (ROCO/35900/183mm) v této modelové velikosti.
Obě kolejové soustavy STANDARD a MODELL mají svojí geometrii kolejiva.Liší se nejen délkou a poloměry kolejiva,ale taky úhly oblouku a výhybek (výjimka je oblouková výhybka STANDARD).
Nepíše se zde ještě o kolejivu KUHN.Zde je odkaz na diskusi k tomu to kolejivu
viewtopic.php?f=16&t=5069&start=75Kobercové kolejivo.Tak jsem toto kolejivo našel přes upozornění JanaTT.Díky