Dostal jsem se k prakticky začátečnickému dotazu:
Potřebuju vůbec DPS, nebo nějakou elektroniku, když jezdím klasicky v analogu a nepotřebuju ani světla?
Mám rozestavěné čtyři modely ke kterým zatím nemám vhodnou DPS. Normální postup: U výrobce koupím DPS k podobnému vozidlu, nebo jí vykuchám z nějakého vraku na díly a tu nabastlím do modelu. Ale ted mi stojí stavba několika mašinek a motoráků, pro které nemám vhodnou dárcovskou DPS a tak se chci zeptat, co vlastně potřebuju za součástky mezi moderní modelářský motorek (vesměs motory Mashima z ND mašin Tillig, Kuehn a dalších) a sběrače proudu? Staré modely měly paralelně k motoru připájený kondenzátor - např.Ragulin BTTB z roku 1988 tam má kondenzátor označený F 33n8 (asi má být hodnota 33 µF), jehož odpájením se jízdní vlastnosti mašiny prakticky nijak nezměnily, a z každé strany přívodu motoru cívku. Ty cívky odstiňovaly rušení, jejich odpájením začaly motory v mašinách BTTB z NDR rušit příjem rádia - to bylo asi tak před třiceti lety, když jsem u modelaření naposledy poslouchal Zákrutu.
A pokud je DPS potřeba - třeba kvůli vlastnostem motoru - co přesně by na ní mělo být? Pojistka, tlumivka, kondenzátory? Jaké parametry, schéma zapojení a pod. Že bych si navrhnul a nechal vyleptat nějakou základní mini DPS s - bazarnickou hantýrkou řečeno - výbavou holobyt, jen s tím nejnutnějším, aby se to všude vešlo.
Všimnul jsem si jedné nepříjemnosti - že se zvýšením napětí v síti z 220 na 230, reálně ale máme v zásuvce ještě víc - se zvedlo i napětí na svorkách trafa, dává klidně i 16 V. Nevím - a měřit jsem to nezkoušel - jestli třeba toto přepětí umí DPS “vychytat” a vyšší napětí do motoru nepustí. Věděl by někdo víc?
Předem díky za odpověď a posílám písničku od Miroslava Kefurta:
https://www.youtube.com/watch?v=kX4JFdJxlQA