od hank » sob 25 led, 2025 8:35 pm
Takže to asi přece jenom bude potřeba trochu dovysvětlit.
Důležitý je ten druhý obrázek. Nezáleží ani tak na modelové velikosti jako spíš na tom, jestli se má divák donutit, aby soustředil pozornost na pohyb vlaku v krajině nebo na detail vlaku samotného, zvlášť když jde ve druhém případě o plochou krajinu nebo scénu bez krajiny (město, tovární dvůr apod.). V tom prvním případě se doporučuje výška cca 50", tj, 125-130 cm, ve druhém případě cca 60", tj. cca 150 cm. (V obou případech to platí pro stojícího diváka.) James Hilton jde ve svých úvahách ještě dál - tu úlohu pozornost přitahujícího protagonisty na scéně kolejiště může hrát i něco jiného než vlak, třeba pozemní stavba, nápadný strom apod.
Ten první obrázek sice neodpovídá přímo na položený dotaz, ale když už tady padla tahle scénografická otázka, bude záhodno zdůraznit, že vztah pozice pozorovatele a velikosti a charakteru kolejiště by se měl hodnotit jako celek, tj. s přihlédnutím k pozici pozorovatele na všech třech prostorových osách a k možnostem lidského zraku, především prostorového zorného úhlu. Z toho pak vyplyne, jak to řešit pro různé modelové velikosti i s ohledem na velikost scénické části kolejiště a na délku modelových vlaků. (A to ještě nepíšu nic o tom, jak se i s tou scénickou částí dá zacházet např. jejím "rozbitím" na více částí modely budov nebo vegetací, případně donucením pozorovatele soustředit se na určitý detail scény třeba osvětlením.)
Edit: Protože Jima Hiltona sleduji dlouhodobě, tak jenom ještě doplním, že on občas vystupuje i jako vystavovatel na různých modelářských show, takže jeho doporučení berou v úvahu i vnímání návštěvníků výstav, které přece jen může být odlišné od pozorování v klidu domova.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.