hanku, děkuji Ti za reakci, byly to skromné německé údaje (tuším z Wiki), možná ve smyslu "kolik nám (= jim) toho bylo ukořistěno nebo skutečně ukořistěno". Psali o 5 kusech, a podle jimi uvedeného označení by mohlo jít o ty "naše nejisté" typy z počátku českého číslování.
EDIT - našel jsem to:
https://de.wikipedia.org/wiki/DR_135_061_%E2%80%A6_132Fünf Fahrzeuge gelangten 1945 zu den Tschechoslowakischen Staatsbahnen (ČSD): 135 067, 135 072, 135 073, 135 090 waren als M.140 001–004 eingereiht. 135 117 war nicht unnummeriert und schon 1945 ausgemustert.[1]Zdejší (čs) diskuse o násobně větších počtech v Čechách a na Moravě jsem samozřejmě četl a odkazoval jsem na ně v tom původním příspěvku. Byly (a jsou) v tom ale nejasnosti; ono vlastně celé to období bylo hodně divoké (a bohužel nejen u ČSD). V těch poválečných zmatcích byla jako řada M 140.3 (M 140.3xx) možná označena i jiná vozidla než Manky - byla asi snaha je honem honem někam rychle zařadit a postihlo to zřejmě vozy M 140.301 až M 140.307. Dále jsou pochybnosti o obsazení těch dvou "veselých" dep (na Slovácku a v Mezimostí) a jejich "bezprizorní" Mance 17ce (a možná i Manka 14ka v tom lítá). Různě se s tím podle potřeby (a při vytloukání klínu klínem) šíbovalo a ne všechno je dnes možno dohledat a prohlásit za spolehlivý údaj. Něco, zřejmě jako součást těch veselských(?), mělo být také nějakou dobu dislokováno v Českých Budějovicích /kde, jak známo, by prý chtěl být dislokován každý/ a v Jihlavě. A hlavně pak až do konce této éry v Nymburku a na dalekém severu v Podmoklech (Děčín) a v Ústí, kde všude asi ty Manky u ČSD dosloužily.
- M_140.3_Veseli-n-L_(vypracoval_Tomas_Dolejsi).png (4.25 KiB) Zobrazeno 5005 krát
Jako šťastný majitel dobře jezdící Manky (má kvalitně provedený pojezd s osetrvačníkovaným motorem Mashima) jsem se nechtěl přiživovat na vlně euforie a s počtem ukořistěných Manek jsem se držel při zemi. Ale uznávám, že to šlo formulovat obecněji a připustit, že jich pravděpodobně mohlo být i okolo 15 kusů - čili možná dokonce až polovina z celkového množství, které souběžně jezdilo v celém západním Německu. Což by vzhledem k velikosti našeho území a k počtu obyvatelstva znamenalo mnohem větší "hustotu" (relativní četnost) těchto
německých motoráčků u ČSD než u DB.
(můj příspěvek z 20. září 2022 samozřejmě tedy může být v duchu tohoto množstevního konsensu doplněn/zpřesněn)________________________________
Když jsme u toho poválečného Německa, dovolím si malou historickou vsuvku. Pro většinu z nás starších to asi nebude nic nového, ale mladší generace má možná tuto epochu už skoro utopenu v mlze dávnověku.
Po válce bylo Německo okupováno vítěznými mocnostmi a rozděleno mezi 4 "vlastníky" do čtyř různých zón: sovětské na severovýchodě, americké na jihovýchodě, britské na severozápadě a menší francouzské na jihozápadě. A podobně byl rozdělen i samotný Berlín jakožto někdejší hlavní město Německa. Z geopolitického hlediska to tedy byly v podstatě 2 hlavní a zároveň protikladné zóny - menší tzv. východní (sovětská) a větší západní (americká + britská + francouzská). Ze "společné" západní zóny (ze tří západních zón) pak koncem 40. let vzniklo tzv. "západní Německo" (NSR - Německá spolková republika, BRD - Bundesrepublik Deutschland) a následně z východní zóny tzv. "východní Německo" (NDR - Německá demokratická republika, DDR - Deutsche demokratische Republik).
Všimněte si toho (chytře) zvoleného názvu západoněmeckého státu a zároveň jeho chybného českého překladu - takto (záměrně?) špatně to bylo ze začátku s oblibou překládáno. Aspoň tedy tak si to pamatuji z dětství. Potom už později se začal postupně v TV a v novinách používat správný překlad oficiálního názvu - možná k tomu došlo po KBSE v Helsinkách v roce 1975 (a pod diplomatickým tlakem?)...
Faktem /nikoli pouze lingvistickým/ je, že zatímco na východě to byla "jen" jakási republika, byť s přívlastkem německá, tak podstatou názvu konkurenčního státu na západě bylo slovo "Německo". Správně se to tedy mělo u nás překládat ne jako Německá spolková republika (česká zkratka NSR), ale jako Spolková republika Německo (SRN). Tento oficiální název už podvědomě evokuje, který z těch dvou států je toho Německa nositelem - a že snad někdy v budoucnu bude zase jen jedno a sjednocené. K čemuž nakonec došlo a bývalá Německá demokratická republika byla po 4 desetiletích své existence začleněna do stávající Spolkové republiky Německo.
Jenže k tomuto obratu bylo tehdy ve 40. a 50. letech ještě velmi daleko; došlo mezitím mj. ke dvěma Berlínským krizím (k blokádě západního Berlína v letech 1948/49 za Stalina a ke stavbě 165 km dlouhé Berlínské zdi okolo celého západního Berlína v roce 1961 za Chruščova), obě země se ve 40. letech musely vypořádávat s katastrofálními následky války, a hlavně v západních zónách (do doby, než se Spojenci rozmysleli, jak vlastně k poraženému Německu a k Němcům přistupovat) s nedostatkem všeho včetně jídla, a oba státy se pak staly opět mohutně vyzbrojenými německými členy dvou světově nejmocnějších protikladných vojenských bloků. Ale už v 50. letech se přitom západní Německo proměnilo ve výkladní skříň Západu a demonstraci jeho možností, když pod vlivem kancléře Konráda Adenauera, s velkou pomocí USA a s využíváním hospodářského plánu na poválečnou obnovu Evropy (jeho hlavním zaštiťujícím autorem a propagátorem byl dlouhodobý Eisenhowerův "mentor a ochránce", 5hvězdičkový U.S. generál George Marshall, náčelník generálního štábu za WWII a poválečný ministr zahraničí a ministr obrany) došlo k obrovskému vzestupu ekonomiky a životní úrovně - a tomuto období (zhruba od konce 40. do konce 50. let) se všeobecně říkalo německý hospodářský zázrak.
(omlouvám se všem, které jsem případně obral o trochu času, ale historie je vedle mašinek mým velkým koníčkem už od časného mládí)
Takže teď už k železnici (té skutečné i modelové) poválečného západního Německa...
... aneb
Záchranáři a zachránci vedlejších tratí:Stávající předválečné motoráčky (známé i nám jako Manky) brzy ani zde už nemohly svými přepravními výkony vyhovět rychle se rozvíjející poválečné společnosti. Podobně jako u ČSD, kde Manky nestačily mj. ani svým počtem, a byl proto rychle vyvinut jejich hromadně vyráběný nástupce M 131.1 Hurvínek, ani ve SRN již jejich "Manky" (u DB to byla řada VT 70.9, přeznačené to motoráčky původní celoněmecké předválečné řady VT 135) nepokrývaly ani zdaleka tamní potřeby.
Nastoupily proto další a lepší stroje - legendární Uerdingeny: Roter Brummer - Červený bzučák /bručák, bručoun, brumla/
Další přezdívky, zejména mezi venkovským obyvatelstvem:
-
Blutblase - Krevní puchýř
-
Eule - Sova
V severním Německu pak i
Ferkeltaxi (Ferkeltaxe) - Selátkový taxík /Selečí taxi/
Citát z Wikipedie:
"Jako motorové vozy Uerdingen (německy Uerdinger Schienenbus) jsou označovány dvounápravové železniční motorové vozy lehké konstrukce, které byly v 50. a 60. letech 20. století vyráběny ve firmě Waggonfabrik Uerdingen (později DUEWAG, nyní včleněna do společnosti Siemens AG), která se nachází v Uerdingenu, části německého města Krefeld. Celkem jich bylo vyrobeno (včetně licenční výroby) 1 492 kusů. Byly využívány společností Deutsche Bundesbahn (DB) a dalšími soukromými dopravci. DB, u kterých nesly řadu VT 95 (později 795) a VT 98 (později 798), je vyřadily nejpozději do roku 2000. Část vozů řady 798 byla v roce 1988 upravena pro jednomužnou obsluhu (pouze strojvedoucí) a nově byla označena řadou 796.
Vozová skříň je samonosná ocelová a je usazena na dvou jednonápravových podvozcích. Vozy řady 795 mají pouze jeden motor, jenž pohání jednu z náprav, řada 798 již je vybavena dvěma motory, takže hnací jsou obě nápravy. Vstup do vozu je zajištěn dvěma skládacími dveřmi v každé bočnici, dveře ústí na plošinu, kde se nachází stanoviště strojvedoucího. Sedačky v oddílu pro cestující jsou rozmístěny 2+3."V zásadě existují 2 hlavní verze Uerdingenů:
1)
Původní (starší) jednomotorové (81/96/110 kW) VT 95 (později od roku 1968 řada 795), s mechanickým přenosem výkonu a s pohonem kol jen jedné nápravy (podobně jako např. i náš o více než 20 let novější Šukafon M 152.0) - vyrobeno 584 kusů
(pozn.: kromě většinového cca 13tunového provedení vozů o délce přes 13 metrů a s rozvorem 6 metrů existovala i malá úvodní 11kusová série lehčího a skoro o 3 metry kratšího VT 95 z roku 1950 s rozvorem jen 4,5 m)
2)
Novější dvoumotorové (2x 110 kW) VT 98 (později od roku 1968 řada 798; některé pak od roku 1987 jako řada 796 s úpravou pro jednomužní obsluhu), rovněž s mechanickým přenosem výkonu, s pohonem obou dvou náprav a s hmotností okolo 20 tun - vyrobeno 329 kusů
(úvodní a něco málo přes 13 metrů dlouhé 3 exempláře z roku 1953 a pak v letech 1955 až 1962 hromadně vyráběné cca 20 tunové vozy o délce 14 metrů, všechny VT 98 s rozvorem 6 metrů)
Tyto nové "moderní" poválečné motoráky (+ komplementární přípojná vozidla) byly také exportovány např. do Lucemburska, Španělska, Turecka, Rakouska, Jugoslávie a dalších zemí, a v některých byly tyto původně německé vozy vyráběny licenčně. Třeba zrovna v Jugoslávii ke 40 v Německu vyrobeným a zakoupeným Uerdingenům bylo v licenci na místě pro jugoslávské potřeby vyrobeno dalších 270 kusů.
Pro Uerdingeny je charakteristická "vysoko posazená" karoserie s nápadně velkými převisy-přesahy nad relativně malým 6metrovým rozvorem podvozku (náš zhruba stejně dlouhý Orchestrion má rozvor 8 metrů), opticky výrazně vyčnívající (dlouhé) nárazníky, a v kontrastu s temným zvukem "bubnujícího" výfuku motoru sopránová, vysoko posazená houkačka (skoro jako píšťala).
Od roku 1950 až do roku 1971 jich bylo - originálně i licenčně - vyrobeno 1492 kusů (dobře se to pamatuje jako rok, kdy Kolumbus objevil Ameriku), a včetně přípojných a řídících vozů jich bylo celkem 3306 kusů.
Uerdingeny byly univerzálně používány buďto jen jako samotný motorák anebo velmi často v soupravách o celkovém počtu 2, 3, 4, 5 nebo až 6 vozů, a vzhledem k počtu už i jen těch originálně vyrobených a nasazených VT 95/98 a spol. se tyto vozy staly legendou a na několik desetiletí neodmyslitelným koloritem zejména západoněmeckých lokálek a vedlejších tratí. Velmi dobře je znaly a denně používaly celé generace západoněmeckých občanů, ať už to byli pracující otcové a matky z rodin nižší a střední třídy nebo spousty malých školáků, žáků a větších studentů - ti všichni se těmito kolejovými autobusy v jejich typickém tmavočerveném nátěru dopravovali ráno do zaměstnání a do škol, a odpoledne nebo navečer pak zase zpátky domů. A o víkendech s nimi za pěkného počasí podnikali turisté i celé rodiny výletníků cesty do blízkého i vzdálenějšího okolí. Zvláště v Německu a mezi starší a střední generací jsou proto "Uerdingeny" dodneška pojmem - tyto motoráky mají v úctě prakticky všichni, kdo se s nimi dlouhá léta pravidelně vozili nebo je i jenom dennodenně vídali.
Mám z první ruky, že srdce každého takového pamětníka zrovna zaplesá, když ještě i dnes po čase opět náhodou někde uslyší ten typický klapavý až chrchlavý zvuk výfuků dieselových motorů těchto vozů pod zátěží nebo v rozběhu krátce po přeřazení...
Tady je pro představu několik pěkných ukázek (skutečné vozy 1:1):
Z množství nabízejícího se materiálu je ale skoro nemožné vybrat jen dvě tři "nejlepší" videa, a tak to nechám na laskavém divákovi:
Der Schienenbus - Retter der Nebenbahnen 2016-07-25
https://www.youtube.com/watch?v=sw_5y2v_eNcDer Schienenbuss VT 98 - oder : Der letzte Langläufer 2018-07-20
https://www.youtube.com/watch?v=ocXwnzqJ1_kDer Uerdinger Schienenomnibus 2011-10-02
https://www.youtube.com/watch?v=Gz8idKBqWUgSchienenbusromantik Nebenbahn Kall - Hellenthal 07.2006 2006-07-09
https://www.youtube.com/watch?v=txwUPpQBm2YRAILBUS - 5. Oct. 2019. Mayschoss, Germany. 2019-10-07
https://www.youtube.com/watch?v=f80pKJ5HMC8Der Uerdinger Schienenbus Einst&Jetzt 2020-05-11
https://www.youtube.com/watch?v=myuvjSQ4khABundesbahn-Schienenbusse im Daadetal | 1991 | Baureihe 796 2012-09-02
https://www.youtube.com/watch?v=0cX0GxJoKaEUerdinger Schienenbus - Der rote Brummer VT 98 - Siegen - Kreuztal / Aug 2015 2015-08-10
https://www.youtube.com/watch?v=expSXp2fbSMDer Uerdinger Schienenbus 2022-01-15
(poslední Uerdingeny v jižním Bavorsku - film z roku 1998)
https://www.youtube.com/watch?v=kU4tWtaXcfgAuf den Gleisen der alten Kalibahn 2020-09-28
(dobrodružná výprava, paráda od začátku do konce, záznam z 27.9.2020)
https://www.youtube.com/watch?v=e3LrZnYakko- Na co zírá mašinfíra Uerdingenu...Führerstandsmitfahrt VT98 Neuenrade - Binolen | 12.06.2016 | Hönnetalbahn mit hist. Fahrzeugen | 2017-04-23
https://www.youtube.com/watch?v=iMcYyETVhgsMit dem VT98 von Kappeln nach Eckernförde / Fst-Mitfahrt / BR 798 2022-09-02
https://www.youtube.com/watch?v=49_-5d7lPeo- A ten zvuk... :--)Toller Motorensound mit Schienenbus 798 (VT98) auf der Hellertalbahn / 1995 2015-06-05
https://www.youtube.com/watch?v=ahutjjNHx_kDie volle Dröhnung VT 98! 2013-08-28
https://www.youtube.com/watch?v=9kcBYvUcJyoSchwarzwaldbahn Schienenbus WeilderStadt - Calw 1981/83
(natočeno začátkem 80. let na superosmičku a částečně dodatečně ozvučeno)
https://www.youtube.com/watch?v=y4Eg98m9S7sDer Schienenbus 2022-01-25
https://www.youtube.com/watch?v=xei-9kdmkTAFilm: Der Schienenbus ist angekommen am 01.03.2013 im Landschaftspark
(špeditéři doručili Uerdingena až na místo)
https://www.youtube.com/watch?v=6KLB03ueq9UUerdinger Schienenbuss der Baureihe 798 (VT 98) 2016-04-02
https://www.youtube.com/watch?v=xp0giNSvR-cRote Brummer im aktiven Dienst 2020-05-18
https://www.youtube.com/watch?v=acUTRCeH12c__
Rád potvrzuji, že i H0 modely (moje konkrétně od Roco) mají nejenom velmi dobré jízdní vlastnosti i přes výhybky, ale že originálně ozvučená DCC varianta má i stejně krásný zvuk, jako je ten naposlouchaný z množství videí skutečných Uerdingenů v měřítku 1:1
Modellbahn H0 Realistik pur: "Roter Brummer" trifft V100 Nahverkehrszug 2015-06-12
https://www.youtube.com/watch?v=OFjAYQByz20Bentink Modelspoor presenteert de Roco Railbus VT98 (63078) 2013-03-04
https://www.youtube.com/watch?v=cI3q5DoV67wDieseltriebzug VT 798 / VS 998 der DB auf unserer Anlage "Kannstehaben" 2012-09-12
https://www.youtube.com/watch?v=A8_0RrRPegkPIKO [V055] H0 Expert Schienenbus - Modellvorstellung 2017-12-04
https://www.youtube.com/watch?v=Yj77WlH4LiEROCO VT98 mit Sound 2017-11-19
https://www.youtube.com/watch?v=reBG10upNR0Roco VT798 mit Sound Testfahrt 2016-02-16
https://www.youtube.com/watch?v=qhxNL5tcukcVT98 / ÖBB 5081 / GKB VT10 mit Sound by LeoSoundLab 2020-03-20
https://www.youtube.com/watch?v=HgTrvZiyHl4- nejenom ve velikosti H0, ale i v menších. např. v NSpur N - Minianlage auf 0,35m² 2017-12-28
https://www.youtube.com/watch?v=H7r0zlHTTOUMinianlage auf 0,35m² - Video 2 2018-02-26
https://www.youtube.com/watch?v=Fidgqt8Sw6Q- taky ve větších zahradníchSchienenbus VT 98 in Spur 0 von Lenz Digital Modellbahn 2013-07-28
https://www.youtube.com/watch?v=O7G3KaFZhsQVT 98 (DB-Schienenbus) Piko G 2014-03-24
https://www.youtube.com/watch?v=9GriuGUMqVM- očivišče bardzo fajny počjong, taky trošečke šinobus postaveny na tore, vyglonda sympatyčně :--)PREZENTACJA #3 Motorak VT98 od Roco 2021-07-01
https://www.youtube.com/watch?v=MR1dmDwmDtE- bel modello e suono di prima classeroco 63073 schienenbus with sound zimo 2012-03-26
https://www.youtube.com/watch?v=T3wf44rEXRQNechci už dál unavovat technickými podrobnostmi, takže kdo případně má zájem o další informace a zajímavosti a přitom třeba nevládne němčinou a/nebo angličtinou, může si nechat některé dostupné materiály přeložit Google translatorem.
Zde tedy do začátku už jen 3 odkazy z mnoha dalších možných:
https://en.wikipedia.org/wiki/Uerdingen_railbushttps://www.epoche-3.de/?page=schienenbushttps://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C ... _Uerdingen___
Jak šel čas s malýma motoráčkama (a co dům dal):