hank píše:Už se to různě sepisovalo víckrát na různých místech: Když stavíš kolejiště, musíš znát zásady stavby železnic, budování pozemních i inženýrských staveb, konstrukce železničních vozidel, dějin železnic a organizace železničního provozu; musíš znát něco z fyziky, geologie, hydrologie, botaniky, agronomie, zeměpisu a zásad výtvarného (včetně fotografického) znázornění krajiny; na škodu není ani seznámit se základy scénografie, divadelní a jevištní techniky; musíš si poradit se základy technického kreslení a deskriptivní geometrie; musíš zvládnout práci se dřevem, plasty, kovem a papírem; musíš se naučit něco o vnímání a míchání barev a o použití lepidel; musíš zvládnout základy nejen klasické Ohmovy a Faradayovy elektrotechniky, ale dneska i elektroniky včetně polovodičové a digitální techniky; měl bys být aspoň zhruba obeznámen s vazbami železnice k okolí, tj. s některými průmyslovými a zemědělskými technologiemi, se základy městské a venkovské i lidové architektury a urbanistiky; a k tomu všemu potřebuješ nějaké osobnostní vlastnosti, jako určitou úroveň IQ, vůle, trpělivosti, schopnosti plánovité a systematické práce, přesnosti, pečlivosti, kázně... Kdo pracuje s dorostem v mládežnických a dětských klubech, měl by disponovat i určitými pedagogickými schopnostmi a aspoň základní znalostí didaktiky, moduláři by měli být zase i schopnými manažery a komunikátory. A určitě jsem ještě na něco zapomněl. A teď ať mi někdo řekne, která jiná modelářská odbornost klade na člověka tak široké nároky.
... a to je přesně řečeno, proč mne to bavilo, baví a bude bavit z hlediska barevnosti a možností, nálady a momentálního zájmu. Takže mi vůbec navadí, jak mezi různými "disciplínami" přeskakuji.