KOLEJIVO

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod hank » pon 14 dub, 2025 7:50 am

Mně sice po různých experimentech pořád zbývá několik artefaktů, kde jsou koleje (TT Kühn, N Fleischmann s podložím) jenom nasucho přibité nebo přišroubované s pomocí těch tilligovských příchytek, ale ty nejstarší drží jak helvetská víra i v extrémních poloměrech (v TT r=150 - 170 mm) už 10 let; a to ještě tam, kde normální člověk podkládá kolej korkem, používám pásy knihařské lepenky.

Nicméně pro definitivní provedení - zvlášť když jde o moduly, s nimiž se často všelijak manipuluje - bude fakt asi lepší lepit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod jipol57 » pon 14 dub, 2025 12:42 pm

Havran píše:myslíte, že stačí hřebíčky 1x14 mm nebo vruty 1,4x15 mm, případně kombinace ?!

Mně se osvědčily kalené špendlíky RON 431. https://www.mikov.cz/431-spendlik-kaleny/?mena=CZK jsou i někde levnější.
Jsou tenké, hlavičky malé, a délku si udělám jak chci. Jsou kalené, tvrdé, chytnu do kleští a prstem lehce ulomím v požadované délce. Nevadí, že pak nemá špičku.
Při zatloukání ale opatrně, nesmí "foukat vítr", jak se říká, když se přibíjí nakřivo. Může se zlomit. Přidržuji si ho pinzetou. Pražce ale drží dobře, a když se v budoucnu zaštěrkuje, tak se pražce taky přilepí.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Tomáš10 » pon 14 dub, 2025 1:11 pm

Já vše lepím Herkulesem, při přestavbě stačí namočit štětcem s vodou a je to.
Tomáš10
 
Příspěvky: 208
Registrován: stř 06 úno, 2013 1:28 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod HonzaV » pon 14 dub, 2025 6:25 pm

je to složité. sám bych rád používal hojně doporučované lepidlo na dřevo kategorie D2 - Herkules a jemu podobné.
Ale ...
zatím jsem ve stavu, kdy potřebuju mít kolej fixovanou HNED. Takže mám sekunďáky s urychlovačem v řadě od hustého - chytne jen jeden pražec jen na jednom jeho konci - až po super řídké - stihne zatéct pod celý pražec a nejen jeden, kterými fixuji flexi kolej jak ji potřebuju mít každých cca 10cm. Viď můj projekt (link v podpisu)

EDIT: ostrej lámací nůž si s odříznutím od podkladu poradí a pilník pak očistí staré sekundové lepidlo.
Staví TT modulovku - Herrnwalde k roku 1927
ČERVENÁBÍLÁMODRÁ

A zdědil krabici BTTB a vystavil si ji ve vitríně.
HonzaV
 
Příspěvky: 114
Registrován: sob 12 srp, 2023 7:51 pm
Bydliště: Praha 9

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Dovi » úte 15 dub, 2025 6:17 am

U Herkulesu a některých dalších disperzí bacha na jednu věc.
Ač se to u zdánlivě ekologického vodou ředitelného materiálu nezdá, jejich výpary jsou poněkud "agresivní" (poněkud dost) vůči některým kovům a slitinám.

Takže pokud nemají možnost při schnutí snadno odcházet pryč do ovzduší, kolejnice snadno chytnou lišku. Na povrchu kolejnic se vytvoří hnusný zelenočerný povlak, který není odstranitelný ani dost silnými dostupnými rozpouštědly.

Dolů to jde vlastně jen mechanicky, ale to člověk raději nechce podstupovat:
- je to pracné, a stejně se neubrání jemnému poškrábání dosud hladkých temen kolejnic
- navíc mimo hlavy kolejnic se ke zbytku nedá ani moc dobře dostat.

Takže zásadně špatný postup lepení koleje k podkladu (Herkulesem a spol.) je ten, kdy se na kolejový pás položí třeba pásy igelitu (aby se kolejnice nepoškrábaly, neznečistily atd.) a kolejnice se zatíží.
Nebo i bez toho igelitu - když se kolej zatíží hustě položenými a velkými závažími.
Toto je oboje špatně!
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 687
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod HonzaV » úte 15 dub, 2025 6:53 am

Dovi píše:U Herkulesu a některých dalších disperzí bacha na jednu věc.
Ač se to u zdánlivě ekologického vodou ředitelného materiálu nezdá, jejich výpary jsou poněkud "agresivní" (poněkud dost) vůči některým kovům a slitinám.


Podepisuju vlastní zkušeností. stačily i lokální zátěže typu plechovka s pivem, aby se pod nimi vytvořila "koroze".
Staví TT modulovku - Herrnwalde k roku 1927
ČERVENÁBÍLÁMODRÁ

A zdědil krabici BTTB a vystavil si ji ve vitríně.
HonzaV
 
Příspěvky: 114
Registrován: sob 12 srp, 2023 7:51 pm
Bydliště: Praha 9

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Pavel-HP » úte 15 dub, 2025 7:06 am

Tak používej příchytky od TILLiGa, zafixuj HERKULESem a po zaschnutí příchytky sundej.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1132
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod cipisekmp » úte 15 dub, 2025 5:54 pm

Zdravím.
Já teda dělám H0, ale bude to principielně hodně podobné. Takže já po položení kolejí je fixuju připínáčkama. Následně vyrovnám a až jsem spokojen tak fixuju sekundákem. Třeba každý 5 pražec odhadem. Až to zaschne, tak připínáčky vydělám a pak už stěrk. Ten porovnat, mírně prostříknout vodou s trochou jaru. Pak kapu stříkačkou bez jehly ředěný duvilax cca 1:1 s vodou až je to opravdu prolété durch. Teče to i do těch "járků" kolem trati.
Takhle to drží jak steklé ale jde to sundat promáčním vodou.
Cipísekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod rawen » úte 15 dub, 2025 6:42 pm

Dovi píše:U Herkulesu a některých dalších disperzí bacha na jednu věc.
Ač se to u zdánlivě ekologického vodou ředitelného materiálu nezdá, jejich výpary jsou poněkud "agresivní" (poněkud dost) vůči některým kovům a slitinám.

Takže pokud nemají možnost při schnutí snadno odcházet pryč do ovzduší, kolejnice snadno chytnou lišku. Na povrchu kolejnic se vytvoří hnusný zelenočerný povlak, který není odstranitelný ani dost silnými dostupnými rozpouštědly.

Dolů to jde vlastně jen mechanicky, ale to člověk raději nechce podstupovat:
- je to pracné, a stejně se neubrání jemnému poškrábání dosud hladkých temen kolejnic
- navíc mimo hlavy kolejnic se ke zbytku nedá ani moc dobře dostat.

Takže zásadně špatný postup lepení koleje k podkladu (Herkulesem a spol.) je ten, kdy se na kolejový pás položí třeba pásy igelitu (aby se kolejnice nepoškrábaly, neznečistily atd.) a kolejnice se zatíží.
Nebo i bez toho igelitu - když se kolej zatíží hustě položenými a velkými závažími.
Toto je oboje špatně!

Není to tak hrozné, jak to popisuješ.
Vždycky jsem přímé kolejnice zakládal 12mm hlazenkou a oblouky 12mm výpalkem a ano, vždy (ty nebrunýrované) změnily barvu. Což chápu nakonec jako pozitivum.
Navíc - k mnohem výraznější oxidaci dochází při zaštěrkování, kdy štěrk opakovaně prolévám do mezer mezi pražci, a stejně okolojdoucí výpary ztmaví nijak nezakryté pruty.

Takto hotové koleje po položení přejedu po temeni brouskem na nehty a jezdím.
Tedy na kroužku jezdíme minimálně hodinu týdně, moduly stojí několik let, přibližně jednou za měsíc stáhnu temena brouskem.
Ať si mi povídá o oxidaci a zdrsnění prutů kdo chce co chce, takhle to prostě funguje. :) :D :lol:
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod michal_d » úte 15 dub, 2025 7:43 pm

Oxidaci prutů jsem nikdy neřešil. Jak píše kolega - temeno se očistí gumou. A zoxidované boky beru paradoxně jako výhodu - lépe na nich drží nátěr.
michal_d
 
Příspěvky: 360
Registrován: čtv 13 bře, 2008 10:13 pm
Bydliště: Plzeň

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod PaTT » stř 16 dub, 2025 7:11 am

Pro rychlou fixaci se mi osvědčilo použití tenké tavné pistole (na tyčky 7mm s tenčí tryskou). Na korek nanesu TENKOU čáru lepidla zhruba pod pruty kolejí a pražce s kolejemi připlácnu podle předem nakreslených čar, přidržím 2-3minuty. V místech, kde nelze koleje nadzdvihnout, lepím konce pražců v intervalech asi 5cm malým množstvím lepidla. Podstatné je nedělat kopečky lepidla a pracovat po částech, není moc času než lepidlo ztuhne. Pokud se nepovede, lze to odříznout poměrně dobře zalamovacím nožem ještě než lepidlo úplně vychladne a lepidlo oddělit z pražců. Později to jde uříznout o dost hůře. Finální přilepení proběhne v rámci štěrkování prolitím lakem nebo duvilaxem.
PaTT
 
Příspěvky: 30
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Zlámalík » stř 16 dub, 2025 9:29 am

Obdobně to jde s lepidly na bázi MS-polymeru, FixAll/Mamut. Výhodou je delší doba pro zpracování a současně velká přídržná sila po položení.
Lepidla zůstávají pružná, což je lepší kvůli tlumení.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod prcek » stř 16 dub, 2025 10:45 am

Tohle fórum v kostce.
Otázka: Jak připevnit kolejnice bez lepení?
Dvě odpovědi k tématu a další stránka o tom, čím se dá lepit. (:facepalm:)
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 603
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod rawen » stř 16 dub, 2025 12:17 pm

prcek píše:Tohle fórum v kostce.
Otázka: Jak připevnit kolejnice bez lepení?
Dvě odpovědi k tématu a další stránka o tom, čím se dá lepit. (:facepalm:)

Když se mě někdo zeptá, jak vyměnit jistič bez vypnutí přívodu, tak mu taky napíšu, ať si to raději vypne...

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Jirkátor » čtv 17 dub, 2025 8:36 am

Osobně jsem koleje před lepením k podkladu fixoval velice jednoduše. viewtopic.php?f=1&t=12586&start=165#p296699 Pohodlně jsem je srovnal, zafixoval a ředěným Herkulesem přilepil. Lepidlo se během schnutí snadno odpaří a nepoškodí povrch kolejnic.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1229
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků