KOLEJIVO

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Zlámalík » sob 23 bře, 2024 6:58 pm

cliftorr píše:Ahoj
Mám další dotaz, předpokládal jsem, že poloměry obloukůy kolejí jsou normované a zároven je to pro výrobce vláčků závazné , koupil jsem vagónky TILLIG 16411 a náhodně jsem zjistil že min. poloměr je 310mm . Takže tento parameter, říká pouze větší jak 310mm nebo současně rovno a větší jak 310mm ? Když to bude poue větší , jaký problémy můžou nastat ? Vykolení ?

Když bude poloměr VĚTŠÍ, tak bude oblouk méně zatočený, tam asi žádné problémy nenastanou. Myslels poloměr menší, tedy více "utažený", žejo.

No, mně projede všechno i menší poloměry, kromě jednoho vozidla - Desiro Tillig se pod 310 mm opře v kloubu a při dalším zmenšení poloměru už vyskočí.
Použij selský rozum - loko s podvozky, vozy s podvozky - to vše často projede i o dost ostřejší oblouky, než je psáno. Krátké vozy taky. Parní loko s několika nápravami za sebou ale může mít problém, jejich boční posuv nevyřeší vše, problém taky mají dlouhé dvounápravové vozy - vůz tvoří vůči oblouku tětivu a kola drhnou o kolejnice.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod cliftorr » sob 23 bře, 2024 8:51 pm

Dík za info , už jsem lekl že budu muset dělat re-design kolejiště a shánět centimetry navíc :)
Přesně tak : Myslels poloměr menší, tedy více "utažený", žejo.
cliftorr
 
Příspěvky: 19
Registrován: pát 03 lis, 2023 10:21 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Zlámalík » sob 23 bře, 2024 9:15 pm

cliftorr píše:...už jsem lekl že budu... shánět centimetry navíc :)

To budeš dělat stejně :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod StandaR » úte 25 čer, 2024 6:16 pm

Zdravím, využiji toto všeobecné téma k dotazu

Má někdo už praktické zkušenosti s kolejivem PECO CODE 75 Bullhead?

Je mi vcelku sympatické i přesto, že k nám (nejspíš) víceméně moc nepasuje. Líbí se mi teda hlavně to, že nabízí pevné jazyky od výroby a univerzální srdcovku. O něco vyšší cenu jsem schopný akceptovat s tím, že dostávám moderně zpracovanou výhybku která vypadá jak má a elektricky je spolehlivá

Moje hlavní dotazy jsou :
- Stavěl na něm u nás už někdo něco? :D
- Kolejivo je pro velikost 00, tedy 1:76. Nebudou na něm vozidla velikosti H0 vypadat zvláštně? Nebo se rozdíl ztratí pomocí štěrku a patiny?
- Mohl se tento typ kolejiva vyskytovat někde jinde než na území UK?
- Zapadalo by toto kolejivo i někde k přelomu I a II Epochy?
H0 V Epocha osobní, VI Epocha Nákladní

Víc změněných plánů, než kdy výrobci vyrobili modelů :)
StandaR
 
Příspěvky: 742
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod hank » úte 25 čer, 2024 7:47 pm

StandaR píše: Mohl se tento typ kolejiva vyskytovat někde jinde než na území UK?

Po r. cca 1850 určitě ne.

StandaR píše:Zapadalo by toto kolejivo i někde k přelomu I a II Epochy?

Britové mají epochy jinak než my, ale zhruba řečeno ano, kolejnice typu bullhead (česky stoličkové) se začaly používat ve 2. polovině 19. století a ještě v 50. letech století minulého byly i na většině britských hlavních tratí; od té doby se při rekonstrukcích a novostavbách používají kolejnice širokopatní (aka Vignolovy), a to až na pár výjimek - např. na muzejních a nostalgických (preserved, heritage) tratích, především kvůli snadnému výzisku použitého materiálu (a samozřejmě z důvodu historické věrnosti), nebo v tunelech (kde jsou při výměnách potíže s nasazením soudobé traťovácké techniky - zřejmě kvůli ostrovnímu průjezdnému profilu).

Stoličkové kolejnice vznikly vývojem z dvouhlavých kolejnic, používaných už od dob George Stephensona; tehdy si od nich slibovali snadnou údržbu - po sjetí hlavy se kolejnice měla jednoduše otočit. To se však neosvědčilo, protože spodní hlava většinou zrezavěla dřív, než se horní ojela. Proč se už tehdy na ostrovech nepřešlo na Vignolovy kolejnice, těžko říct. Možná šlo o využitelnost stávajících upevňovadel a drobného kolejiva nebo prostě o lpění na zavedených zvyklostech. Viz drážní pravidlo č. 1: Vždycky se to dělalo takhle.

BTW, když se ve Velké Británii zaváděl systém závazných státních norem (BS - British Standards), tak úplně první vydanou normou byla v roce 1905 právě norma popisující kolejnice bullhead. Podle její aktualizace z r. 1924 se pak stoličkové kolejnice vyráběly až do samého konce jejich používání.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod michal_n_cz » stř 26 čer, 2024 3:30 am

hank píše:
StandaR píše: Mohl se tento typ kolejiva vyskytovat někde jinde než na území UK?

Po r. cca 1850 určitě ne.


Já jsem si kdysi na starých fotkách Lotschbergbahn všiml, že jsou tam právě stoličkové kolejnice. Zde je to zmíněno - v úseku Frutigen-Brig: https://railwaywondersoftheworld.com/bernese_alps.html
Pak jsem zaregistroval na nějakých modelech z Francie, že také toto používají a předpokládám, že to má důvod, ale je to asi nějaký jiný výrobce než Peco.
BLS-Stuhlschienen-Oberbau-1913.JPG
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod hank » stř 26 čer, 2024 8:40 am

... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Zlámalík » stř 26 čer, 2024 7:58 pm

P.T. panstvu doporučuji k shlédnutí fotku stanice Petrovice u Karviné po dokončené rekonstrukci (celý článek zde). Jednak je tam na pravé straně hezky vidět použití výhybek na betonu a na dřevě a za druhé bych doporučil k bližšímu studiu typy výhybek, odbočné úhly a rovnoběžnosti kolejí na straně levé. Šestá epocha jak vyšitá :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod richardisko » stř 09 říj, 2024 6:22 am

Pro stavbu stanice sháním výhybky s kovovými pražci. Vyrábí někdo vůbec takové? Ve stanici je kombinace betonu, dřeva a kovu. Jako na potvoru je několik výhybek s kovovými pražci. Zatím se mi nepodařilo nic takového v H0 najít. Peco dělá kovové pražce, ale jen pro kolej, nikoliv výhybku. Díky za případné tipy.
www.zeleznicepodbaba.cz
Uživatelský avatar
richardisko
 
Příspěvky: 63
Registrován: sob 05 pro, 2009 7:18 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod BohousP » stř 09 říj, 2024 9:58 am

richardisko píše:Pro stavbu stanice sháním výhybky s kovovými pražci. Vyrábí někdo vůbec takové? Ve stanici je kombinace betonu, dřeva a kovu. Jako na potvoru je několik výhybek s kovovými pražci. Zatím se mi nepodařilo nic takového v H0 najít. Peco dělá kovové pražce, ale jen pro kolej, nikoliv výhybku. Díky za případné tipy.

A nestačila by povrchová úprava plastu?
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 3031
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod hank » stř 09 říj, 2024 1:20 pm

Zkus se zeptat u Weinerta na systém Mein Gleis. Údajně ho nabízejí ve všech třech variantách pražců - na betonu, dřevě i oceli. Viz zde:
https://weinert-modellbau.de/images/htm ... ml#issue/2
A tady
https://www.mein-gleis.de/meine-weichen
jsou i odkazy na příslušné diskusní příspěvky v H0-Modellbahnforum. Třeba najdeš něco i v té diskusi nebo se zeptej tam.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Havran » stř 26 bře, 2025 10:07 pm

Vážení, nevíte z jakého plastu jsou flexi pražce Tillig ? Díky Havran
Havran
 
Příspěvky: 55
Registrován: ned 21 úno, 2016 2:36 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Havran » pon 14 dub, 2025 5:27 am

Vážení, jak uchytit kolejivo TT k podkladu - korek 2 mm + dřevotříska 17 mm. Lepit se mi moc nechce, myslíte, že stačí hřebíčky 1x14 mm nebo vruty 1,4x15 mm, případně kombinace ?! Většinou používám flexi kolejivo, při navlékání oblouků 90°jsem na střed použil 2 obloukové přåžce 30°, zbytek je flexi. Předpokládám, že obloukové pražce zaručí lepší souměrnost sousedních kolejí u oblouků R310 a R353 mm ?! Díky Havran
Havran
 
Příspěvky: 55
Registrován: ned 21 úno, 2016 2:36 pm

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod rawen » pon 14 dub, 2025 6:41 am

- s obloukovými pražci souhlasím

- proti přitloukání nebo šroubování protestuji

Je pravda, že při stavbě modulovky vychází traťové poměry jinak než na panelech, ale i tak jsem zvyklý pražce lepit Duvilaxem (Herkulem) s vloženou přímou nebo obloukovou šablonou a pod pořádnou zátěží. Jednou přilepené se samo nemá šanci pohnout. Kdežto přitlučené (šroubované) koleje mají stále kam uhnout ve vazbě na navazující úseky nebo okolní poměry.

Tolik můj názor, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: KOLEJIVO

Příspěvekod Pavel-HP » pon 14 dub, 2025 7:37 am

TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1132
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník