Průzkum - kolejiště / liborj

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod liborj » sob 16 pro, 2023 9:05 pm

souhlasím úplně se vším,
ano našel jsem na tu stavbu odkazy, tak mám alespoň o čem přemýšlet a případně i navázat,
navíc je to opravdu od nás a ještě tam byl původně cukrovar, to prostě nemůže být náhoda...
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod liborj » ned 17 pro, 2023 8:56 pm

večerní pozdrav,

tak už jsem našel pár věcí pro Mochov, vlastně i tady na fóru. Nemá ještě někdo něco k počátkům stanice Mochov? Obec Mochov má dokonce na svých www stránkách scany své obecní kroniky od roku 1910. Na první dobrou jsem tma našel pěkné zmínky o místním cukrovaru v roce 1945. Takže teď nejlépe po novém roce do archivu. A epocha? Nyní to vypadá na I. No uvidíme.
lj.
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod Zlámalík » ned 17 pro, 2023 9:29 pm

liborj píše:souhlasím úplně se vším,
ano našel jsem na tu stavbu odkazy, tak mám alespoň o čem přemýšlet a případně i navázat,
navíc je to opravdu od nás a ještě tam byl původně cukrovar, to prostě nemůže být náhoda...

Můžu poprosit, jestli bys sem ty odkazy nedal? My jsme taky zvědaví, dík :D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1919
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod liborj » ned 17 pro, 2023 10:24 pm

http://mochov.nase-kronika.cz/Mochov

http://koda.kominari.cz/?action=fotka&id=19034

Také je tam krásná fotografie cukrovaru, myslím, že dřevěná budova v popředí je původní zastávka (budova nákladiště).
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod liborj » pon 18 pro, 2023 4:53 pm

Také mne napadlo, že dobré a zajímavé retro by byl provoz Mochovských mrazíren. Takže nějaká 70. léta?
l.
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod Jarda H. » pon 18 pro, 2023 5:49 pm

Otázkou je, kdy byly zredukovány koleje původního cukrovaru na ty "současné" :roll: dvě kusé koleje ? Po úpravách cukrovaru na mrazírny nebo po změně majitele mrazíren ....

liborj píše:Také mne napadlo, že dobré a zajímavé retro by byl provoz Mochovských mrazíren. Takže nějaká 70. léta?
l.

Já osobně tedy nevím, myslím, že řada jiných vleček by nesla zajímější provoz. Tady na úzké nudli do kusých kolejí :roll: Co na tom vidíš zajímavého ?
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2796
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod hank » pon 18 pro, 2023 7:14 pm

Cukrovar v Mochově fungoval do r. 1957, mrazírny od r. 1962. Ve starších dobách (cca do r. 1927) tam býval lihovar a likérka. Trať byla v letech 1883 - 1939 používána jen pro nákladní dopravu.

Pohled do dvora závodu Fruta Mochov v září 1967.

324_336.jpg

(Foto Ondřej Řepka via vlaky.net)

Buštěhradské třiáčko, tj. lokomotiva ČSD 324.336 s tendrem 311.055, bylo zrušeno v srpnu 1964. Poslední domovskou služebnou u ČSD bylo od r. 1957 depo Praha střed a lok. většinou posunovala v Bubnech.

Ze stejné doby (září 1967) pochází další snímek O. Řepky, na kterém je zachycen prototypový motorový vůz M 230.5002 z depa Kralupy n. Vlt. při pobytu v dopravně Mochov.

M 230_5002.jpg

Kralupské motorové vozy M 240.0/820 jezdily do Mochova až do konce jejich pravidelného provozu v Kralupech v 80. letech. A bylo jich tam slušné stádečko: Kromě obou prototypů řady M 230.5 (přeznačených v r. 1977 na M 240.0121 a 0122 a zrušených tamtéž v r. 1983) šly z výroby do Kralup vozy M 240.001, 041, 043, 053, 063 a 0107. Vůz 063 byl na mochovandě fotograficky zachycen v r. 1983. S nákladními vlaky v podobě Pv vlaků s přepravou osob tam v té době (epocha III/IV) mohly jezdit lok. T 435.0 nebo i T 334.0 a další vhodné kralupské diesely. Přesnější data k tomu bohužel nemám, ale jestli to bylo podobné jako do Velvar nebo do Lužce, které se taky obsluhovaly z Kralup, tak osobní část smíšených vlaků mohl představovat jeden rybák.

Smíšený Pv vlak do Čelákovic s lok. T 435.0074, rok 1983:

T435_074.jpg

(Foto Vladimír Doksanský via vlaky.net)
Naposledy upravil hank dne pon 18 pro, 2023 9:26 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6199
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod liborj » pon 18 pro, 2023 9:22 pm

Jarda H. píše:Otázkou je, kdy byly zredukovány koleje původního cukrovaru na ty "současné" :roll: dvě kusé koleje ? Po úpravách cukrovaru na mrazírny nebo po změně majitele mrazíren ....

liborj píše:Také mne napadlo, že dobré a zajímavé retro by byl provoz Mochovských mrazíren. Takže nějaká 70. léta?
l.

Já osobně tedy nevím, myslím, že řada jiných vleček by nesla zajímější provoz. Tady na úzké nudli do kusých kolejí :roll: Co na tom vidíš zajímavého ?


no po pravdě řečeno, nevím, sbírám inspiraci a informace. Zatím asi největší motivace, že to je kousek od nás.
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod hank » pon 18 pro, 2023 9:30 pm

Jarda H. píše:...myslím, že řada jiných vleček by nesla zajímější provoz. Tady na úzké nudli do kusých kolejí :roll: Co na tom vidíš zajímavého ?


Já jsem to pochopil tak, že vlečka naváže na dopravnu/nákladiště a tím zpestří možnosti znázornění nákladní dopravy. Celé to považuji za ideální námět minikolejiště pro začátečníka.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6199
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod liborj » úte 19 pro, 2023 10:50 am

děkuji za podporu :-)
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod Vladimír_B » úte 19 pro, 2023 1:50 pm

liborj píše: 103 x 93 pro výkres projektu kolejiště

A co ten prostor rozdělit na tři a udělat nudli, jako mnozí jiní tady? Jeden díl skrytá, půl širá, zbytek nádraží a vlečka. Zajímavá je i stanice Heřmanova Huť s hezky rozvětvenou vlečkou skláren. Která překvapivě není roztažená do délky, ale do šířky, což je plus. A hlavně ve stanici HH je to co na žádné lokálce nesmí chybět - Angličan. :D Provoz obdobný jako do Mochova, akorát M240.0 tu nebyly. Na smíšených vlacích vydržel snad do 70.' modrošípový Calm-ák. Co víc chtít? :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1230
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod liborj » úte 19 pro, 2023 1:57 pm

sbírám inspiraci a především definitivní rozhodnutí o měřítku, zda H0 či TT a celkový formát, prostě začátečník...
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště Pereš / liborj

Příspěvekod liborj » úte 19 pro, 2023 3:01 pm

a zde další inspirace pro mrazírenský provoz, vlečky dokonce dvě, malá zastávka...
https://www.trat087.info/zst/ltcihelna.htm
možná využít pro mrazírnu od Jako-models?
l.
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod liborj » úte 19 pro, 2023 10:13 pm

tak opět několik úvah na pozdní večer. Stále zatím nemám ujasněno měřítko a i když jsem si tu vytvořil několik (dva) mrazírenských motivů, které mne baví myslím, že na první stavbu skutečně použiji Pereš M. Ferdiána. Konečně je to všechno tak dokonale vymyšlené, že není moc co řešit. Ale zase bych to nebyl já, kdybych si to trochu nekomplikoval. Takže úvaha, co celý příběh kolejiště neposunout do října 1938? Zábor pohraničí přerušil železniční trať a tak se jezdí pouze do zastávky/nákladiště, kde je pouze jedna provozní kolej a kusá kolej nákladní a nebo je to odbočka, která zůstala na čsl. území a dál se už nejezdí ani jedním směrem. Místo nádražní budovy by byl strážní domek s čekárnou a nákladiště (možná bez skladu, poradí někdo?). Do nějaké další budovy bych nastěhoval četníky a finanční stráž co ustoupila z pohraničí. Jezdil by jeden motorový vůz, a ty dva vozy nákladní na výměnu, ty by mohly konečně sloužit i pro evakuaci majetku a osob ze záboru, voj. materiálu a tak. Já vím komplikuji si to, ale baví mne to. Jinak by mne lákalo H0, ale nevím jestli by tím vlastně člověk nerozbil ono "do vrecka". Vlastně to může být i listopad 1938, stav na česko-slovensko - maďarských hranicích, takže i např. název odbočka Pereš/Perezs Fióktelep by se dal použít. Já vím je to švihlé.
liborj
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 05 pro, 2023 2:17 pm

Re: Průzkum - kolejiště / liborj

Příspěvekod Polabský » stř 20 pro, 2023 7:21 pm

Hezký den,
oceňuji výběr fotek kolegy Hanka.
Za 324.336 totiž stojí jeřábek PRESTO, stavebně kolejový s rozchodem odhadem dva metry (?).
Původně byly uvažovány dokonce i pro stavbu vysokých budov, kdy si sestava více jeřábků měla stavebniny přepodávat.
Víc jsem se od pamětníků nedozvěděl. Sám je pamatuji dožívající místo stavebních vrátků u svépomocného budování.
Marně se snažím někde tento kuriózní šelmostroj obhlídnout oměřit a ještě lépe získat !!!!!!
Pomůže mi někdo ???
Pohodové prožití Vánoc, P.F. 2024 !!!!

Děkuji, Polabský
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

PředchozíDalší

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků