Prostor pro kolejiště

Absolutní začátky s modelovou železnicí. Dotazy na úplně základní věci.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod vfjr » stř 07 dub, 2021 7:39 pm

Milane nechci samozřejmě snižovat tvoje zkušenosti, ale je ta chyba pro stavbu kolejiště na ježdění pro zábavu zásadní? Nevím, možná je. Samotného by mě zajímalo kde je ta chyba. Ale stejně to bude upravovat. Já vím, že v návrzích kolejiště jsi dobrý, ale nějaké to nedodržení NEM je na každém návrhu :wink:
vfjr
 
Příspěvky: 71
Registrován: pon 21 zář, 2020 1:58 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod milan ferdián » stř 07 dub, 2021 7:42 pm

vfjr píše:Milane nechci samozřejmě snižovat tvoje zkušenosti, ale je ta chyba pro stavbu kolejiště na ježdění pro zábavu zásadní? Nevím, možná je. Samotného by mě zajímalo kde je ta chyba. Ale stejně to bude upravovat. Já vím, že v návrzích kolejiště jsi dobrý, ale nějaké to nedodržení NEM je na každém návrhu :wink:

Kluci je to na vás. Chyba je vlevo dole, jak se sbíhají dvě tratě směrem na most :wink: .
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11193
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod začátečník Michal » stř 07 dub, 2021 9:44 pm

Tak jsem zkusil upravit ten Bohoušov, nevím jestli jsem vyřešil chybu NEM 103 :D
Ale mám tam trochu problém s návazností kolejí. Hlavně ve skryťáku, zaplácl jsem to flexi kolejivem, jen nevím, jestli to je to správné řešení. Zakracujete kusové kolejivo, nebo jen flexi?
Přílohy
Bohoušov v1..png
Bohoušov v1..png (33.89 KiB) Zobrazeno 1001 krát
začátečník Michal
 
Příspěvky: 18
Registrován: úte 23 bře, 2021 8:09 pm

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod chameleon » stř 07 dub, 2021 10:34 pm

začátečník Michal píše:Tak jsem zkusil upravit ten Bohoušov, nevím jestli jsem vyřešil chybu NEM 103 :D

Řekl bych, žes vyřešil dostatečně, vzdálenost kolejí potřeba v oblouku zvětšit kvůli malým poměrům viz mrkni sem

Ohledně plánku - je to víc vláčkodráha než modelová železnice, chápu to, každý máme jiný vkus - ale proč aspoň stanice nemůže mít reálné zhlaví nebo se aspoň trochu podobat nějaké předloze? Stejně tak vedení tratí - vše je tak geometricky přesné, na sebe kolmé... Zkus tímto směrem dále plánek ladit, bude to vypadat přirozeněji.

vfjr píše:....
nějaké to nedodržení NEM je na každém návrhu :wink:

Tohle tvrzení je nesmysl.
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 959
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod začátečník Michal » čtv 08 dub, 2021 6:26 am

Ohledně plánku - je to víc vláčkodráha než modelová železnice, chápu to, každý máme jiný vkus - ale proč aspoň stanice nemůže mít reálné zhlaví nebo se aspoň trochu podobat nějaké předloze? Stejně tak vedení tratí - vše je tak geometricky přesné, na sebe kolmé... Zkus tímto směrem dále plánek ladit, bude to vypadat přirozeněji.

Nejde mě jen o vláčkodráhu, jen se snažím maximálně využít prostor, což s nedostatkem zkušeností pak asi tvoří vláčkodráhu :( Ještě na tom zapracuju, projdu nějaký další plánky a mrknu na to zhlaví a vedení tratí.
A kdyby se našel někdo kdo se "nudí" a chtěl s návrhem pomoct, budu moc rád a dokážu se i odměnit :D
začátečník Michal
 
Příspěvky: 18
Registrován: úte 23 bře, 2021 8:09 pm

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod Dovi » čtv 08 dub, 2021 8:27 am

začátečník Michal píše:se snažím maximálně využít prostor, což s nedostatkem zkušeností pak asi tvoří vláčkodráhu :( Ještě na tom zapracuju, projdu nějaký další plánky a mrknu na to zhlaví a vedení tratí.
A kdyby se našel někdo kdo se "nudí" a chtěl s návrhem pomoct, budu moc rád a dokážu se i odměnit :D


Bez nároku na odměnu za tu půl hodinku rychloeditace v Malování na noťasu s touchpadem... :-)


Kdybych měl za úkol trochu tuto prvotní eNkovou variaci na Bohoušov vylepšit v pár bodech (kde jeden je opravdu kritický), tak bych pro začátek:

- zvětšil, a to nutně, osovou vzdálenost kolejí (na mostě a hlavně severně od něj v obloucích)

- na východním zhlaví hlavní stanice udělal kolejovou spojku, možná i dvě pro univerzálnost provozu
(anebo se vrátit k originálnímu řešení, jen trochu prodlouženému - to jsem ještě dopodrobna nepromýšlel)

- vylepšil tu svislou malou stanici na západě (hlavně prodloužil výhybnu atd., místa na to je naštěstí dost)


Dál už to jsou spíše podružnosti (i když užitečné), jako např.:

- napojení kusé koleje na západním zhlaví hlavní stanice

- prodloužení volných tratí (ve směru šipek)

- natočení té svislé vlečky dole vlevo (to kvůli rozbití rovnoběžnosti kolejiště)

- asi bych se dále pokusil trochu "zešikmit" tu dlouhou vodorovnou kolej volné trati zcela nahoře (třeba nějaké vyhnutí se skále těsně u horního okraje), a možná i dole vlevo to trochu zkosit. ať to nejsou jen ty rovnoběžné dva půl ovály


Last but not least:
Ty ostré (a pro potřeby kolejiště nikoli nezbytné) 90stupňové rohy panelů, které vyčnívají do prostoru obýváku, bych zkosil.
Opticky se tím kolejiště zmenší (hlavně ten "tunel", kterým se od dveří vchází okolo kolejiště do obýváku), a taky pak až přijdou prckové a budou ve věku tak 2 až 4 roky, nerozbijou si hlavičky o ty ostré rohy.


Zlom vaz, a i kdyby jsi nakonec celý ten Bohoušov zavrhnul a zrealizoval třeba i něco úplně jiného, nebylo by to všechno předtím zbytečná práce - při tom "projektování" se toho spoustu naučíš a ten čas s tím strávený nebude ztracen.
 
Přílohy
Bohousov_v1b.png
Bohousov_v1b.png (13.16 KiB) Zobrazeno 874 krát
- v dětství H0 a následně N
- a teď si už jen hraju (nemodelařím) s H0+H0e, analog i digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 161
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am
Bydliště: Jižní Morava

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod Tomas Lebeda » čtv 08 dub, 2021 9:25 am

A není lepší upravovat a vylepšovat plánek, který je v základu lépe navržen než ten Bouhoušov?
I po těch úpravách to bude pořád vlakodrom.
Třeba takové Bezdružice od MF http://www.zeleznicni-normalie.cz/piwigo/picture.php?/255/category/100
To je podle mě opravdu hezké modelové kolejiště a neměl by být problém ho upravit do Nka.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 258
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod HonzaM » čtv 08 dub, 2021 3:35 pm

Modelář si musí ujasnit co od domácího kolejiště očekává, jestli chce mít možnost mít současně v provozu více vlaků s možností je nechat jezdit bez obsluhy a kochat se, za cenu že kolejiště vůbec nebude interpretovat skutečnost, nebo kolejiště které co nejvíce odpovídá reálu, ovšem s koncovými stanicemi, což znamená nutnost se aktivně věnovat provozu (posun, objíždění soupravy atd.). Podle zkušenosti s mými vnuky jim vyhovuje první varianta, posun je nebavil pokud byli ve věku kdy je mašinky bavili, dnes už mají jiné zájmy, druhá varianta je vhodná pro modeláře který to staví především pro sebe a vyžívá se v aktivní činnosti. Mně rozhodně lépe vyhovuje ten Bohoušov než zmíněné Bezdružice.
Pro co největší věrnost reálu stavím modulové stanice, tam je ovšem modul stanice Sklené nad Oslavou v N dlouhý 4,4 m.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2681
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod začátečník Michal » čtv 08 dub, 2021 7:59 pm

HonzaM píše:Modelář si musí ujasnit co od domácího kolejiště očekává, jestli chce mít možnost mít současně v provozu více vlaků s možností je nechat jezdit bez obsluhy a kochat se, za cenu že kolejiště vůbec nebude interpretovat skutečnost, nebo kolejiště které co nejvíce odpovídá reálu, ovšem s koncovými stanicemi, což znamená nutnost se aktivně věnovat provozu (posun, objíždění soupravy atd.). Podle zkušenosti s mými vnuky jim vyhovuje první varianta, posun je nebavil pokud byli ve věku kdy je mašinky bavili, dnes už mají jiné zájmy, druhá varianta je vhodná pro modeláře který to staví především pro sebe a vyžívá se v aktivní činnosti. Mně rozhodně lépe vyhovuje ten Bohoušov než zmíněné Bezdružice.
Pro co největší věrnost reálu stavím modulové stanice, tam je ovšem modul stanice Sklené nad Oslavou v N dlouhý 4,4 m.


Honzo, tady jsi mi docela pomohl více si ujasnit, co od kolejiště očekávám. Je pravda, že si momentálně nedovedu představit, že mě bude bavit převážně posun ve stanici. Takže v tomhle budu asi blíže tvým vnukům. Nejvíc se těším na modelování krajiny a celého kolejiště. Takže mě bude bližší možnost nechat jezdit jednu - dvě soupravy a kochat se. Ale byl bych rád mít možnost si do budoucna vyhrát i s nějakým posunem a reálnějším provozem (až se do toho víc dostanu).
začátečník Michal
 
Příspěvky: 18
Registrován: úte 23 bře, 2021 8:09 pm

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod t29 » sob 10 dub, 2021 8:42 am

Přidám jeden pokus o realističtější využití prostoru. Šířku obou ramen L-ka jsem zvětšil ze 75 cm na 85 cm, pro usnadnění manipulace předpokládám možnost rozdělení na hlavní rám 200x85 cm a druhý rám 90x85 cm. Skryté nádraží možno dát k zadní stěně do tunelu na hlavní trati (červeně). Do hlavní stanice vede kousek dvojkolejky, za stanicí se tratě rozdělují, hlavní trať vykoukne u paty kopce a zamíří zpět do skrytého nádraží, vedlejší trať stoupá do malé staničky na kopci a pak se vrací zpět do hlavní stanice. Nemám pořádně zažitou geometrii N kolejiva, tak je to takové neučesané a bojoval jsem s výškami v místech kde se kříží tři tratě nad sebou.
I bez vratných smyček máš možnost pro simulaci reálného (nákladního) provozu na hlavní trati použít dvě stejné lokomotivy, jednu s plnými vozy jedním směrem, druhou s prázdnými vozy opačným směrem. Vedlejší trať je pouze ovál - aby šel simulovat provoz podobně jako na hlavní trati, musela by se napojit do druhého zhlaví skrytého nádraží.
Obrázek
TT + DCC věčný začátečník
Uživatelský avatar
t29
 
Příspěvky: 55
Registrován: úte 03 led, 2017 11:17 pm
Bydliště: UH

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod HonzaM » sob 10 dub, 2021 8:57 am

Na první pohled provozně zajímavé, ovšem výškové rozdíly jsou v řadě případů příliš malé a roh je prakticky nedosažitelný. Do hlavního nádraží bych přidal jednu další kusou kolej, možná i dvě a tím by byla k dispozici možnost posunu. Skrytou stanici v zadní části v žádném případě, kolejiště bude u stěny a výškový rozdíl proti viditelné koleji je tak malý, že by přístup byl prakticky nulový.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2681
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod začátečník Michal » sob 10 dub, 2021 8:36 pm

t29 píše:Přidám jeden pokus o realističtější využití prostoru. Šířku obou ramen L-ka jsem zvětšil ze 75 cm na 85 cm, pro usnadnění manipulace předpokládám možnost rozdělení na hlavní rám 200x85 cm a druhý rám 90x85 cm. Skryté nádraží možno dát k zadní stěně do tunelu na hlavní trati (červeně). Do hlavní stanice vede kousek dvojkolejky, za stanicí se tratě rozdělují, hlavní trať vykoukne u paty kopce a zamíří zpět do skrytého nádraží, vedlejší trať stoupá do malé staničky na kopci a pak se vrací zpět do hlavní stanice. Nemám pořádně zažitou geometrii N kolejiva, tak je to takové neučesané a bojoval jsem s výškami v místech kde se kříží tři tratě nad sebou.
I bez vratných smyček máš možnost pro simulaci reálného (nákladního) provozu na hlavní trati použít dvě stejné lokomotivy, jednu s plnými vozy jedním směrem, druhou s prázdnými vozy opačným směrem. Vedlejší trať je pouze ovál - aby šel simulovat provoz podobně jako na hlavní trati, musela by se napojit do druhého zhlaví skrytého nádraží.
Obrázek

Tady rozhodně musím říct, že to je mnohem lepší, než co já asi ještě dlouho budu schopen vytvořit. Proto vás taky žádám o pomoc. Moc děkuji za návrh.

Jak psal:
HonzaM píše:Na první pohled provozně zajímavé, ovšem výškové rozdíly jsou v řadě případů příliš malé a roh je prakticky nedosažitelný. Do hlavního nádraží bych přidal jednu další kusou kolej, možná i dvě a tím by byla k dispozici možnost posunu. Skrytou stanici v zadní části v žádném případě, kolejiště bude u stěny a výškový rozdíl proti viditelné koleji je tak malý, že by přístup byl prakticky nulový.

Nedokážu posoudit jak je to s výškami. Ale roh bude určitě hůře dosažitelný. Sice plánuji mít kolejiště na kolečkách, ale asi je lepší v rohu provoz co nejvíc omezit a zajistit co nejlepší průjezdnost. (Jestli se pletu, tak mě prosím opravte. Jen bych nerad několikrát během dne poodjížděl od zni, kvůli vykolejení, nebo jiným problémům na trati.)
A skryťák by asi byl ideální v přední části, kvůli přístupu. Zase mě určitě opravte, jestli se pletu.
začátečník Michal
 
Příspěvky: 18
Registrován: úte 23 bře, 2021 8:09 pm

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod HonzaM » ned 11 dub, 2021 7:16 am

Jestliže předpokládáš (nebo nevylučuješ) v budoucnosti stěhování a třeba i jiné umístění, bylo by dobré s tím počítat při návrhu a stavbě. Já mám rohové kolejiště, ale rozdělené. Usnadňuje to i vlastní stavbu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2681
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Prostor pro kolejiště

Příspěvekod Jiri Dvoracek » ned 11 dub, 2021 8:20 am

Návrh mi připadá dobrý, ale osobně se mi nelíbí rozdíl nivelit tratí 45 mm, ačkoliv je to podle NEM102 v pořádku (pouze pro motorový provoz), ale osobně si to neumím představit. Zejména když je nutné připočítat ještě podkladový materiál plus korkové lože, apod. S elektrickou lokomotivou to nebude možné. :wink:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1131
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Hradec Králové, CZ

Předchozí

Zpět na Začátečnické dotazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků