Sidlo a Povstalec.
Pokusím se Vám vysvětlit, proč podle mě není mechanická předvěst žlutým terčem.
Je to můj pohled na danou skutečnost a nikoliv žádná 100% pravda. Doufám že to dočtete do konce a napíšete svůj názor na podání daného vysvětlení.
Žlutý terč, je v předpise SŽDC D1 uvedena jako článek 1095. Návěst Výstraha (žlutý terč s černým orámováním a bílým okrajem [denní návěst]; žluté světlo umístěné na návěstidle s denní návěstí [noční návěst]) se dává přenosným návěstidlem a předvěstí návěst Stůj, dávanou přenosným nebo nepřenosným návěstidlem.
Tudíž žlutý terč je technický výraz pro žlutý terč s černým orámováním a bílým okrajem. Případně žluté světlo umístěné na návěstidle.
Pokud se zeptáš normálního strojvedoucího co je to žlutý terč, tak ti řekne, že je to to "žluté lízátko" které se dává jako návěst výstraha před návěstí stůj a většina z nich bude myslet to žluté lízátko které je opřeno na stavědlech a v dopravních kancelářích. Myslím si, že 99% strojvedoucích bude takto uvažovat a možná ten zbytek napadne (mě to nenapadlo), že názvem žlutý terč se označuje i viditelná část návěstidla mechanické předvěsti.
Oproti tomu mechanická předvěst:
4282. Samostatná mechanická předvěst je závislá na hlavním návěstidle a neplní funkci hlavního návěstidla.
4283. Samostatné mechanické předvěsti mají značení jen černými označovacími štítky (případně s bílým orámováním) s bílými nápisy.
4284. Návěst Výstraha (žlutý terč s černým orámováním a bílým okrajem ve svislé poloze [denní i noční návěst]; žluté světlo [noční návěst]) předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle.
4285. Návěst Volno (žlutý terč ve vodorovné poloze [denní návěst]; zelený kruh z odrazek nebo zelené světlo [noční návěst]) předvěstí návěst Volno nebo návěst Výstraha na následujícím hlavním návěstidle.
4286. Poškozená mechanická předvěst se přestaví na návěst Výstraha, lze-li tak učinit. Není-li možno přestavit předvěst na návěst Výstraha, nesmí návěstit noční návěst Volno. Pokud je mechanická předvěst poškozena tak, že návěstí pouze návěst Volno nebo pochybnou návěst a je-li kolem ní nutná jízda vozidel, musí se krýt přenosnou návěstí Výstraha a strojvedoucí musí být o této skutečnosti písemně zpraven. Není-li možno před jízdou vozidel, kterou poškozená předvěst ovlivňuje, zajistit krytí předvěsti, musí být strojvedoucí písemně zpraven o poruše předvěsti a o povinnosti jednat u ní jako u předvěsti s návěstí Výstraha.
Je krásné, jak předpis D1 myslí na možnou nezaměnitelnost žlutého terče v dopravě s mechanickou předvěstí. Mechanická předvěst, jakožto každé jiné nepřenosné návěstidlo totiž musí být řádně označeno... Takže pokud se podíváš na mechanickou předvěst do Kyjova ze strany od Vlkoše (a ze zrušené strany od Mutěnic) tak tam najdeš klasickou mechanickou předvěst, která je řádně označena a která díky poškození (můžeme tak klidně nazvat i demontáž lanovodu) plní článek 4284 a návěstí návěst výstraha, které je zobrazeno technickou částí mechanické předvěsti s odborným názvem žlutý terč. Pokud se zeptáš strojvedoucího co viděl, tak ti každý odpoví, že na předvěsti byla výstraha. Nikoliv, že tam byl žlutý terč...
Ano, uznávám, že D1 používá pro 2 věci stejný název. Nicméně z podstaty skutečnosti obě dvě věci vypadají stejně a plní stejnou funkci. Takže chápu gestora, že pro danou věc použil stejný název.
Mimochodem je zajímavé, že u světelné návěsti výstraha je napsáno doslovně toto: 884. Zhaslá samostatná světelná předvěst jízdu vlaku nezakazuje; strojvedoucí pokračuje v jízdě k následujícímu hlavnímu návěstidlu, na kterém očekává návěst Stůj.
Teď ještě zabrouzdám do současné platné TNŽ 34 2620.
4.1.2 Proměnná návěstidla se nově budují jen jako světelná návěstidla.
Mechanická návěstidla je dovoleno ponechat jen v zabezpečovacích zařízeních 1. a 2. kategorie. K doplnění stávajícího stavu se tam smějí i nově zřizovat.
Při úpravách zabezpečovacích zařízení je zakázáno ponechat v provozu tyto kombinace proměnných návěstidel:
a) mechanickou předvěst před světelným hlavním návěstidlem;
b) světelná a mechanická odjezdová návěstidla na jednom zhlaví;
c) světelná a mechanická vjezdová návěstidla na souběžných traťových kolejích;
d) světelná a mechanická oddílová návěstidla na souběžných traťových kolejích v jednom směru.
4.12.2 Samostatná předvěst se umísťuje nejméně na zábrzdnou vzdálenost před hlavní návěstidlo, jehož návěst předvěstí. Pro dosažení předepsané viditelnosti nebo i z jiných důvodů se smí tato vzdálenost prodloužit nejvýše na dvojnásobek zábrzdné vzdálenosti.
4.12.3 Na tratích se zábrzdnou vzdáleností 400 m a 700 m je dovoleno v provozně přijatelných případech řešit předvěst jako neproměnné návěstidlo, které návěstí jen návěst “Výstraha” (Tabulka s křížem).
Při použití neproměnného návěstidla s návěsti „Výstraha“ se doporučuje situovat vjezdové návěstidlo pokud možno tak, aby ho bylo vidět již od začátku brzdné dráhy pro zastavení nejčastěji provozovaných vlaků u vjezdového návěstidla.
V podstatě tak jak to já chápu znamená, že před světelným vjezdovým návěstidlem by měla být umístěna i světelná předvěst a před mechanickým vjezdovým návěstidlem mechanická předvěst. Jestli to je, nebo bylo někde jinak, tak se hádat nebudu, protože opravdu nemohu znát vše. Dva příklady:
V Mikulově ze strany od Valtic jsou světelná návěstidla. Je to z důvodu výstavby silničního nadjezdu do Rakous. Při stavbě bylo zapotřebí mechanické návěstidlo zbourat a dát ho jinam. Nicméně předvěst vyhovovala požadavkům na zábrzdnou vzdálenost. Přesto šla k zemi také a byla nahrazena světelnou.
V Moravských Bránicích při stavbě nového Ivančického viaduktu na kterém je umístěna předvěst do Moravských Bránic byla nově osazena světelná předvěst a nikoliv mechanická. Díky tomu byly zbourány mechanické vjezdové návěstidla jak z Moravského Krumlova, tak z Ivančic a z Ivančic byla přestavěna i předvěst z mechanické na světelnou.
Tudíž k tomu článku co Milan opsal od Saši.
Ano, před Vjezdovým návěstidlem do stanice musí být umístěna příslušná předvěst (světelná, mechanická, tabulka s křížem). Nicméně pokud bych byl nucen umístit tam přímo žlutý terč, který mám opřen na stavědle, tak pouze před tak poničená návěstidla, která by buď nestála, nebo by ukazovala pochybnou návěst.
Toť můj pohled na danou problematiku. Nevím jestli to mám celé zveřejnit, protože tuším, že tam někteří budou pořád dokola opakovat to své.
Další pohled na danou problematiku je pohled strojvedoucího. Strojvedoucí obecně není žádný nadčlověk. Je to prostý člověk, dokonce bych řekl dělník, který má nazpaměť naučené postupy. Stejně jako zedník když staví barák, tak musí dodržet určitou technologii, tak strojvedoucí když jede s vlakem, taky musí dodržet jistá pravidla. Pokud uvidím jako strojvedoucí návěst výstraha, a to ať na autobloku, nebo předvěsti, nebo klasickém žlutém terči, tak to pro mě znamená, že na nejméně zábrzdnou vzdálenost očekávám návěst stůj, což velice jednoduše znamená brzdi vole... Pokud teda nejedeš krokem nebo pomalu do prudkého kopce
Až poté co bezpečně zastavím před návěstí stůj, tak budu řešit, jestli ten žlutý terč tam měl být a jestli jsem o něm měl být nebo neměl být zpraven. Mimochodem ještě ke Kyjovu. Když zastavíš na zastávce, tak mezi stromy je vidět co ukazuje Vjezdové návěstidlo. Ale zažil jsem takovou večerní mlhu, že jsem to neviděl a i když do té doby (a vlastně vždycky) byla postavena vlaková cesta a návěstidlo dovolovalo jízdu vlaku, tak jsem k němu jel jaky kdyby bylo na stůj. Až poté, co jsem viděl že není, tak zrychlil na dovolených závratných 40 km/h, protože v Kyjově jsou místě stavěné výhybky (na Vlkošském zhlavý)...
Doufám, že jste to dočetli až sem pochopil můj myšlenkový pochod ohledně žlutého terče a proč jsem se ptal, kde v Kyjově je umístěn žlutý terč
Články z D1 a z TNŽ jsou doslovně zkopírované. A to proto, aby jste je nemusely zbytečně hledat a kontrolovat, jestli jsem si něco neupravil k obrazu svému. Neupravil...
Mimochodem k tabulce s křížem a o jejím užití. Viděl jsem ji celkem asi 3x pokud si dobře pamatuji. V Ivančicích ze strany od Oslavan a ve Velké Kraši ze směrů Vidnava a Javorník ve Slezku. Vše jsou tratě D3, které jsou zaústěny do přilehlé stanice ovládané DOZ (Ivančice) nebo Dirigující stanice (Velká Kraš). Na oslavanské trati je provoz minimální (5 vlaků za rok). Na Vidnavské v podstatě zrušený a na Javornické osobní doprava a 1x MN vlak denně, Takže žádná divočina.