Provoz na modulech H0/TT/N

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký

Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Mcx » sob 12 lis, 2011 1:39 pm

Provoz a pravidla pro moduly
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 719
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod Mcx » sob 12 lis, 2011 1:43 pm

Vytvořil jsem nové vlákno pro diskuzi o pravidlecha provozu na modulech H0, poslední diskuze k délkám stanic a doporučením Fremo, Zababov, OstraMo.....
Poslední příspěvek jsem psal já:

Tady vzniká asi nedorozumění - sice jsou tratě na modulech v "rovině" myšleno nestoupají neklesají - tedy asi většinou,ale modelujeme i krajinově trati, které ve stoupáních jsou. Což je můj případ. A například na trati (hlavní trati) Ostrava - Krnov přes Opavu byla norma pro Sergeje jedním směrem 900 t a opačným 1400 t. Tedy těch 900 tun je 11 ložených Wapek, při délce vozu 13,5 metru 1,7 metru - dospělý vlak jak píšete, pokud realizujete postrky tak více, opačným směrem 2,7. Jinak norma délky je na té trati dodnes 500 metrů. Ono vše záleží na traťové třídě, tedy stoupání trati. A pak je pro trať přes Ramzovou pro T478.2 norma pouze 300 tun ani ne 4 ložené Eas, Vsa ... na plnou ložnou - dospělý vlak. Tož tak je to s dospělými vlaky.
Pokud všude považuji, že mám traťovou třídu I pak je to opravdu na "trochu" delší vlaky a to my v naším kopečkách nemáme. A rovněž něco jiného je Pn kde mezi skryťákama v podstatě nemanipuluji, něco jiného je Mn - stačí se podívat do sešiťáku na rozdíly ve strojích a normách zátěže. Pokud použijete Grafikon pro tvorbu a použijete zátěžové tabulky tak mnohdy zjistíte, že T435.0 tam nedotáhne ani 200 tun.
Je třeba si trochu rozmyslet zda to bude hra na železnici se vším všudy, tedy i s tou manipulací, nebo maketa hlavní trati néjlépe se smyčkama na koncích, kde budu pro potěšení obecenstva honit vlaky sem - tam.
No jinak pokud již máte skutečně zatrolejováno a budete honit bobinu na modulech - přijedu se podívat na nějaké provozní setkání s grafikonem podívat, tedy pokud to není celé jen suchá teorie.

Jinak ukončme tady tu diskuzi, trochu jsme to tu Fofrosovi zaplevelili něčím jiným než Frýdlantem. Asi by to chtělo nové vlákno.

Nové vákno je zde!
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 719
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod cipisekmp » sob 12 lis, 2011 4:58 pm

No zrovna jsem premyslel ze bych zalozil nove vlakno taky a privedla me na to dizkuze ohledne zrychleneho casu. Ma vubec nejaky vyznam zrychlovat cas? Prece kdyz vim ze vlak z stanice A do stanice B jede cca 2min, tak muzu ten grafikon sestavit i v realnem case? Sice asi nebude odpovidat realu, protoze asi ve skutecnosti nejede vlak mezi stanici A a B 2min. Preci by slo proste ten grafikon ZHUSTIT a nemusel by se cas zrychlovat? Premyslime totiz ze si nase slovacke setkani ozivime grafikonem, ale na co resit zrychleny cas, na to jsme nedosli. S pozdravem Cipisek
H0/MODULY SLOVÁCKO

http://kzmslovacko.cz/
cipisekmp
 
Příspěvky: 814
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod MirekTT » sob 12 lis, 2011 8:24 pm

My jsme už taky uvažovali, co s časem na modulech. I když jsme grafikon ještě nezkoušeli. S cer.tem a jeho příspěvkem ve "Frýdlantu" já osobně souhlasím a shrnul bych to větičky: nemíníme se nechat vláčet okolnostmi. A vzhledem k tomu, že na krátké a nedostatkové mezistaniční úseky se musí čas zrychlit a přitom na posun o moc rychlejší, než reál, být nemůže, padl v naší debatě na skajpu termín "proměnlivý čas".
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 1809
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod Morris Zapp » sob 12 lis, 2011 8:27 pm

Mcx píše:Vytvořil jsem nové vlákno pro diskuzi o pravidlecha provozu na modulech H0

Jenom H0? Hm, tak to jsem tady blbě. :wink:

Mcx píše:sice jsou tratě na modulech v "rovině" myšleno nestoupají neklesají - tedy asi většinou

Většinou. Sekce TT má hlavní trať, co zdolává 30 cm převýšení. Těžké nákladní vlaky tam jezdí, nokdobytobylřekl, s postrkem...

Mcx píše:A například na trati (hlavní trati) Ostrava - Krnov přes Opavu byla norma pro Sergeje jedním směrem 900 t a opačným 1400 t.

A zrovna Opava východ je příkladem nádraží, jehož koleje nejdou při převádění do modelu výrazně zkrátit, aniž by vznikl paskvil. A určitě v tom nebude sama. Tak proč zkracovat vlaky, když stejně nemůžu zkrátit nádraží?

Mcx píše:Ono vše záleží na traťové třídě, tedy stoupání trati.

Technická: traťová třída vyjadřuje únosnost trati, nikoliv stoupání. To je třída sklonu.

Mcx píše:A pak je pro trať přes Ramzovou pro T478.2 norma pouze 300 tun ani ne 4 ložené Eas, Vsa ... na plnou ložnou - dospělý vlak. Tož tak je to s dospělými vlaky.

No jo, Ramzová... To je spíš výjimka, než pravidlo.

Mcx píše:Je třeba si trochu rozmyslet zda to bude hra na železnici se vším všudy, tedy i s tou manipulací, nebo maketa hlavní trati néjlépe se smyčkama na koncích, kde budu pro potěšení obecenstva honit vlaky sem - tam.

Proč tam máte spojku vylučovací? Obojí se přece vzájemně doplňuje: manipuláky a relační Pn tvoří vrstvu nákladní obsluhy stanic, tranzitní Pn (Sn, Nex) potom zahušťují provoz na hlavní trati. Úplně stejně, jako na našem velkém vzoru. Mimochodem: smyčkové skryťáky jsou již v realizaci.

Mcx píše:No jinak pokud již máte skutečně zatrolejováno a budete honit bobinu na modulech - přijedu se podívat na nějaké provozní setkání s grafikonem podívat, tedy pokud to není celé jen suchá teorie.

Trolej teda ještě nemáme :(
Ale nějaké pokusy o ni jsem zaznamenal právě u kolegů z H0. Tak my to pak okopírujeme :lol:
TT
zlatý věk železnice: epocha I/II
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 228
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm
Bydliště: Colonia supra Alba

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod Morris Zapp » sob 12 lis, 2011 8:31 pm

cipisekmp píše:Ma vubec nejaky vyznam zrychlovat cas?

Sloužil jste někdy jako výpravčí někde na venkovské jednokolejce (ve skutečnosti)? Nuda. Hodinu se nic neděje, pak frmol - křižování, pak zase hodinu nuda. Tohle přenášet do modelu by asi nemělo velký úspěch. A proto to zkrácení času.
TT
zlatý věk železnice: epocha I/II
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 228
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm
Bydliště: Colonia supra Alba

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod cipisekmp » sob 12 lis, 2011 8:42 pm

Ahoj, sak kdo rikal ze tam musi byt hodinu prostoj? Sak umerne zpomaleni casu resp. nastaveni casu na normalni by se umerne zahustil grafikon. Proste v grafikonu 1/5 vlak jede ze stanice A do B 5min a v grafikonu realnem tj. 1/1 by jel 1min. Me jde o to, zdali jde vubec grafikon udelat v case 1/1?
A troleje tvori kolega NJ. Je to delane z leptu. Maji to vlastni navrh. Vic o tem nevim. viz http://vlacky.netintra.cz/images/storie ... 2010/c.jpg http://vlacky.netintra.cz/index.php?opt ... &Itemid=54
Jinak k poznamce: nejsem vubec zamestnancem drah ani jineho podobneho uskupeni. O vlacky se zajimam jen ze zajmu jako konicek nic vic. Mejte se Cipisek
H0/MODULY SLOVÁCKO

http://kzmslovacko.cz/
cipisekmp
 
Příspěvky: 814
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod cipisekmp » sob 12 lis, 2011 8:45 pm

Jo zapomel jsem na ten vyraz "promenlivy cas" . Jak to resit technicky? Jde me o to, ze na modulisti se odehrava spousta veci zaraz a nedovedu si predstavit ze by v ruznych castech panoval ruzny cas. Preci kdyz na jedne strane posunujes, na druhe jede rychlik. A ty jako posunovac preci nemozes spomalit cas protoze rychlik by z te stanice X do Y musel jet pulhodiny tech 5m nez ty se vyradis na posunu? Tomu nejak nerozumim. Ahoj Cipisek
H0/MODULY SLOVÁCKO

http://kzmslovacko.cz/
cipisekmp
 
Příspěvky: 814
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod MirekTT » sob 12 lis, 2011 8:50 pm

cipisekmp píše: Tomu nejak nerozumim. Ahoj Cipisek

Já taky ne, ale bude to předmětem výzkumu a pokusů. Každopádně se chceme pokusit o digitální bigben, který by nějaké čachry s časem umožňoval.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 1809
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod Morris Zapp » sob 12 lis, 2011 8:50 pm

Grafikon 1:1 udělat lze - například skutečné železnice to tak dělají :mrgreen:
Dá se udělat i pro moduliště - akorát bude tragicky nemodelový, pokud ho uděláte tak, aby se obsluhy stanic nenudily. Třeba osobáky na lokálce co patnáct minut, manipulák každou hodinu...
TT
zlatý věk železnice: epocha I/II
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 228
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm
Bydliště: Colonia supra Alba

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod Mcx » sob 12 lis, 2011 9:13 pm

To zkrácení času je tam pouze z důvodu, že člověk má nějak tak opticky představu průběhu dne a dopravy, jinak je to naprosto jedno jestli použiju čas 1:1, nepoměr délky mezistaniční jízdy a následně manipulace a práce ve stanici zůstane stejný - myšleno od manipulace s vozy, telefonování.....,
Prostě abych za cca 2- 3 hodiny jednoho grafikonu - déle to lidi v kuse nebaví, měl neustále nějaký provoz, nemůže mi převažovat pouze staniční práce. Na hlavní jednokolejné trati su dá za 2,5 reálného času projet s 30 vlaky i s nutnou manipulací ve stanicích - nějaké křižování, objíždění souprav, odstavování vozů, to v případě že stanice budu mít se staničními kolejemi cca 3 metry, další metry navíc mi ty časy začnou trochu prodlužovat (pokud budu jezdit po stanici opravdu 30 - 40 km/h) a tím snížím propustnost trati - a to je ten celý problém - už to tu bylo jednou celé napsáno.

ad TT
- o dopravním kolapsu stanice (na kraji toho stoupání, jméno jsem zapomněl) bylo již napsáno dost a problém je shodný i v jiných velikostech než TT,
- nikdo zde nehovořil o stanicích na hlavní trati s délkou staničních kolejí 1,8 metrů - byla to pouze ilustrace propočtu.....
- ano máte pravdu - slovo sklonu - mi tam vypadlo, leč to na věci nic nemění - pomiňte extrém vraťte se k Opavě - 11 Wapek, jinak Opava vychází v modelu + překřížení tratí v H0 na nějakých 13 metrů, to je rozměr k ničemu
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 719
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0

Příspěvekod Mcx » sob 12 lis, 2011 9:24 pm

Proč zkracovat vlaky - tak vzhledem k tomu, že jsem v Opavě hodněkrát viděl rozřazování Pn od Ostravy - ne dnes - "nic" tam nejede, ale v 80. letech, tak celý posun trval cca 1-1,5 hodiny - pokud přijel vlak cca těch 500 metrů, při posunu odrazem (to v modelu nejde a tak to trvá déle) a sestavení vlaků na směry další z těchto, vozů další minuty navíc (ztrávil jsem dost času pozorováním této činnosti) a toto chcete zachovat v modelu hm... takže za za jeden grafikon rozřadíte dva vlaky - to si tedy moc nezajezdíte. O to jde.
Vy to asi v TT moc neřešíte - nepoužíváte unikátní čísla vozů...... máte možná zjednodušení i jiná, netřídíte, neřadíte, ale honíte tunokilometry, to v H0 není
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 719
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Morris Zapp » ned 13 lis, 2011 8:04 am

Třídíme a řadíme - pravda, někteří členové frflají; mají pravdu, hlavním smyslem setkání je jezdit. Člověk si postaví stanici, přiveze ji na setkání a chce si ji vychutnat v provozu: tzn. GVD by měl být přiměřeně hustý, ani otravné pauzy, ani honička-nestíhačka. No a když mám hlavní trať s docela velkou propustností, čím ji zahustím? Manipulákama určitě ne, to bychom se uposunovali. Osobákama by to šlo, ale to není zrovna moc modelové. Nejlepší jsou tranzitní nákladní vlaky: jedou ze skryťáku do skryťáku, jejich vozy se neúčastní obsluhy stanic na layoutu (tzn. nemusí mít nákladní listy ani vozové karty). Takové vlaky se dokonce dají operativně odříkat a zavádět, podle toho, jestli mám zrovna nedostatek nebo nadbytek strojvedoucích. No a protože tyhle vlaky nikde nerozřazuju, tak mohou mít modelovou délku, aniž by tím způsobovaly nějaký problém.

Dopravní kolaps v TT: ano, párkrát jsme ho měli. Nápadně se podobal podobným kolapsům, známým ze Staré Paky H0 :wink: Způsobuje ho neexistence stanice, kde by se daly třídit nákladní vozy bez vzájemného rušení se s ostatní dopravou. Už jsme nalezli nouzové řešení do doby, než bude ranžír: obětuje se jedna stanice, připojí se k nějaké velké stanici na jednu z odbočných tratí (musí být napojení bezkolizní k ostatní dopravě) a používá se jako třídící kolejiště. Funguje to uspokojivě.

Opava 13 m v H0: ano, v TT mi vyšla v ostravské ose dlouhá 11,7 m (kvůli výtažné délce 4 m). Dlouhé koleje ve stanici mají délku k 5 m - nejdou rozumně pokrátit, protože tím by se rozvrátily délkové poměry v oblasti šturcových perónů. Ale to se ještě dá: takový Rumburk TT má na délku 10 metrů; jak je vlastně velká Stará Paka?
TT
zlatý věk železnice: epocha I/II
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 228
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm
Bydliště: Colonia supra Alba

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Mcx » ned 13 lis, 2011 10:01 am

Takže, tak jak jsi to popsal, to byl důvod proč jsem vlákno nazval provoz na modulech H0 - s tím co provozujete v TT to má jen něco málo společného. Toto vlákno v této podobě - nevím kdo ho přejmenoval - nemá evidentně smysl, protože si navzájem nebudeme rozumět.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 719
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Provoz na modulech H0/TT/N

Příspěvekod Mcx » ned 13 lis, 2011 10:13 am

K Opavě - není to tak, stanici lze trochu zkrátit (je nutné k tomu znát provozní situace, které zde byly a délky souprav, které byly používány, ta délka 13 m, je již trochu zkrácená - je rozkresléná do modulu H0 - stačí sehnat sponzora aspoň na 70 ti. Kč a je to.
Délka Staré Paky - celková délka je irelevantní, pro ilustraci kolej 1a má 400 cm a za ní přes středové zhlaví navazující kolej 1 má 400 cm
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 719
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Další

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Jirka A. a 4 návštevníků