Moduly (původní téma)

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Morris Zapp » pát 08 bře, 2019 10:35 am

Oestli si dobře pamatuju, tak 17 promile. Z hlediska domácího kolejiště je to xmíchu, ale pro čtyřicetivozový modelový nákladní vlak, nebo šestnáctivovozový rychlík, je to slušná darda.

Odvratná výhybka není, jak říkají kolegové z Německa, Vorbildorientiert.

A nejde ani tak o zúžené provozní hrdlo, jako o to, že skutečná váha vlaku neodpovídá modelové (vlak prázdných wapek váží prakticky to samé, co vlak ložených wapek - a přitom ten prázdný by měl jet bez postrku, kdežto ten ložený s postrkem) a skutečná tažná síla neodpovídá modelové (některé malé lokomotivy postrk nepotřebují, některé velké potřebují i s lehčím vlakem).
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 670
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Vaclav86cz » pát 08 bře, 2019 2:07 pm

D píše:milan ferdián:
Litický kopec se skládá z 17 segmentů asi 80cm délek, takže nastoupá 30 cm na zhruba 13 metrech. Sklon je to ale pro hlavní trať i tak pořádný, na hlavní trati bych prudší nebo zatočenější jezdit nechtěl.

Litický kopec jsem vyjel několikrát bez problémů. Nepamatuji, že by ujel vagón. Tedy kromě jednoho svého, který jsem nechal ujet schválně, abych zjistil, jaký je to švuňk. Pořádný. V půlce kopce má nízkostěnný dvouosák takovou rychlost, že navzdory svému nízkému těžišti vylítne i z mírného oblouku.

Postrk se řešil jednoduše, nebyl třeba žádný speciální výcvik. Postrková lokomotiva byla zbavena spřáhla. Ve stanici pod kopcem najela zezadu na nákladní vlak a dojela s ním ke kopci. Stačilo, aby v kopci měla o fous nižší rychlost, než tažná. Jakmile šla tažná lokomotiva do skluzu, postrková ji pomalejší jízdou dohnala a zabrala. Když se dojelo na kopec, postrková lokomotiva se odpoutala a sjela dolů čekat na další vlak. Odpadlo jen modelové odvěšování postrku v horní stanici, ale zvýšila se tím praktičnost a dodržení jízdních řádů. V případě potřeby šel postrk i na rychlík mimo jízdní řád.

Na mezinárodním setkání jsem si také všiml, že drtivá většina českých i zahraničních klubů vůbec nepochopila, co je to standartní výška, a drze jezdí na rozdílné výšce (kupodivu ale všichni na shodných 1000 mm). Podcházení kolejí řeší podlézacími mosty.

Mirkův nápad s prudkými oblouky typu Sluníčka jako řešení změny výšky je vhodný na lokálku. Na hlavní trati, kde jezdí vlaky dvoumetrové i delší, se klidně stane, že se vlak nevleze ani do jedné smyčky spirály a síla lokomotivy spolu s odporem zadních vagónů v oblouku způsobí sesypání středních vozů do smyčky. Nemluvě o boční síle kinematik na krátkých lehkých dvouosých vozech na začátku těžkého vlaku.

Takže nezavěšený postrk... :-D
To ale předpis na území ČR a SK zná :-D
Jinak třeba ve Slovinsku jezdí nezavěšené postrky před několik stanic, ale to jen tak pro zajímavost :-)
Vaclav86cz
 
Příspěvky: 314
Registrován: pon 03 lis, 2014 9:33 pm
Bydliště: Brünn

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod milan ferdián » pát 08 bře, 2019 2:50 pm

Vše co jste napsali,beru.Co neberu je poloměr tratě.Máte daný R1250 pro hlavní trať a máte problémy i v rovině?Například na viadukty pod Dielom a Čertov budou poloměry R2500 a sklon 1:20/50 promile.Jako atrakci do layoutu by jste ozubnicu nebrali :wink: :?:
Milan
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10526
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod modelarTT/TTe » ned 10 bře, 2019 8:20 am

D píše:
Litický kopec jsem vyjel několikrát bez problémů. Nepamatuji, že by ujel vagón. Tedy kromě jednoho svého, který jsem nechal ujet schválně, abych zjistil, jaký je to švuňk. Pořádný. V půlce kopce má nízkostěnný dvouosák takovou rychlost, že navzdory svému nízkému těžišti vylítne i z mírného oblouku.

Postrk se řešil jednoduše, nebyl třeba žádný speciální výcvik. Postrková lokomotiva byla zbavena spřáhla. Ve stanici pod kopcem najela zezadu na nákladní vlak a dojela s ním ke kopci. Stačilo, aby v kopci měla o fous nižší rychlost, než tažná. Jakmile šla tažná lokomotiva do skluzu, postrková ji pomalejší jízdou dohnala a zabrala. Když se dojelo na kopec, postrková lokomotiva se odpoutala a sjela dolů čekat na další vlak. Odpadlo jen modelové odvěšování postrku v horní stanici, ale zvýšila se tím praktičnost a dodržení jízdních řádů. V případě potřeby šel postrk i na rychlík mimo jízdní řád.

Na mezinárodním setkání jsem si také všiml, že drtivá většina českých i zahraničních klubů vůbec nepochopila, co je to standartní výška, a drze jezdí na rozdílné výšce (kupodivu ale všichni na shodných 1000 mm). Podcházení kolejí řeší podlézacími mosty.


No, proti gustu žádný dišputát, jen doplním, že existují provozní setkání (v TT), jejichž účastníci podobným kratochvílím ("...navzdory svému nízkému těžišti vylítne i z mírného oblouku...") tedy neholdují, připadá jim to pro modely a moduly nejen vlastní, ale hlavně a především ostatních kolegů, dost nebezpečné. Jako aby mě nějaký hračička (o modeláři v takovém případě nemůže být řeč) nechal svůj "švuňkující" vagón najet, byť nechtěně, na přes tři roky vyvíjenou a piplanou lokomotivu, tak to je pro mě děsuplná představa. Je na to úsloví, které vzniklo v reakci na podobné experty: Když vás modelování provozu nebaví, běžte si hrát na písek!

Problémy s nedostatkem citlivých a školených fírů a fyzikálními a mechanickými omezeními modelového postrku v TT řešíme u nás, nejsouce tak pokrokoví, abychom spouštěli vagóny dole kopcom, a mírně konzervativní, tím, že místo postrku praktikujeme přípřež.

Tak bohaté mezinárodní zkušenosti a široký a podrobný přehled o dění v zahraniční, jaké má zjevně pan kolega předpisatel "D", to nemám, abych tvrdil cokoli o drtivé většině českých i zahraničních klubů a výšce modulů na podlahou, kterou užívají. Pouze doplním fakt, že již léta např. TT - Club Bayern, saské skupiny z okruhu FKTT, Railnet, TT - provoz, frakce TTe a KŽM Kokava pořádávají svá setkání s moduly ve výšce 1300 mm. Ano, řada skupin a klubů používá výšku 1000 mm. Stejně tak řada používá 1300 mm. V okruhu modelářů a modulářů, v němž se pohybuji, je 1300 mm standardem. Uznávám, že můj rozhled a mezinárodní zkušenosti určitě nemusí dosahovat rozhledu a zkušeností pana kolegy předpisatele "D".

Ad milan ferdián:
"Co neberu je poloměr tratě.Máte daný R1250 pro hlavní trať a máte problémy i v rovině"

Nemáme problémy na rovině. Popisovaný problém je obtíží kinematik a kulis krátkého spřáhla krátkých dvouosých vozů zařazených do delších vlaků (cca přes 60 náprav), kdy síly na takovou kinematiku spřáhla působící a mechanické vlastnosti kinematik způsobí vykolejení vozu. To je problém a vlastnost modulovky, to se domácích kolejišť netýká. Jedním z řešení je přezbrojování vozidel. Jde to pomalu. Dalším řešením je více fírů, kteří nejezdí "s vláčkama", ale modelují provoz a umějí takový třímetrový směsný Mn vlak rozjet a jet s ním. To jde taky pomalu, protože spouštěním vozů z kopce, aby zjistili, kdy se takový vůz převrátí, se to pochopitelně naučit nedá.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 125
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Morris Zapp » ned 10 bře, 2019 10:12 am

modelarTT/TTe píše:místo postrku praktikujeme přípřež.
Což má zase problém s modelovostí, protože skutečná železnice preferuje postrk (aby se vyhnula překročení dovoleného namáhání šroubovek v tahu, která není nijak velká). Takže za sebe doporučuji modelování takovýchhle špeků (postrků a přípřeží těžkých vlaků) se prostě vyhnout.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 670
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod modelarTT/TTe » ned 10 bře, 2019 11:18 am

Morris Zapp píše:
modelarTT/TTe píše:místo postrku praktikujeme přípřež.
Což má zase problém s modelovostí, protože skutečná železnice preferuje postrk (aby se vyhnula překročení dovoleného namáhání šroubovek v tahu, která není nijak velká). Takže za sebe doporučuji modelování takovýchhle špeků (postrků a přípřeží těžkých vlaků) se prostě vyhnout.

A to jó, preferuje. Nicméně přípřeže si budeme modelovat klidně dál, doporučeními tohoto typu se budeme zabývat, až je někdo napíše do propozic jím uspořádaného provozního setkání, na němž ovšem předpokládám v loko skutečné spalovací motory. Když modelovost, tak pořádnou. :-). Do tý doby mě tyhle názory o modelovosti nechávají chladným.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 125
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Morris Zapp » ned 10 bře, 2019 11:27 am

No jo, každej to vidí jinak, to je v pořádku.
Já po spalovacím motoru v modelu lok netoužím - bohatě mi stačí zvukový dekodér a k němu správně nastavené křivky, aby byla iluze dokonalá. :wink:

Ale lok na přípřeži místo na postrku tu správnou iluzi moc nevykonává.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 670
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod modelarTT/TTe » ned 10 bře, 2019 3:20 pm

Morris Zapp píše:No jo, každej to vidí jinak, to je v pořádku.
Já po spalovacím motoru v modelu lok netoužím - bohatě mi stačí zvukový dekodér a k němu správně nastavené křivky, aby byla iluze dokonalá. :wink:

Ale lok na přípřeži místo na postrku tu správnou iluzi moc nevykonává.


Tomu rozumím a souhlasím, jde o dokonalost iluze a to, že právě každej iluzi a její realizaci a způsob jejího dosažení vidí v trochu něčem jiném a jinak, o tom žádná, právě proto je potřeba různým druhům iluzí dát a vytvořit prostor.

Někomu postačí jen "krabičky od algeny" a jen BTTB vozy, aby do toho mohli bušit i neškolenci, někdo se piplá s lepty a půjčí freda jen proškoleným, někdo je holt na ty křivky a každý zabrumlání tlumiče vod barčy. De gustibus ....

Co se týče přípřeží, jsem skromný člověk, já se s nimi, na rozdíl od postrků, zatím, do doby dostatku zkušených fírů pro postrky, spokojím. Ale abych vyrval vepředu mašině kupli a markýroval najížděním na vlak nezavěšený postrk v epochách III a vyšších? Tak to neumím, asi jsem na to málo odvážnej. Jo, způsobná jízda 100 m za vlakem dle předpisů epochy II, psaných složitým archaickým jazykem, to jo, tomu bych rozuměl. Ale opět, de gustibus non est disputandum. Samozřejmě je možné, že se ve všem hluboce mejlím a nemám ten správný a dokonalý mezinárodní rozhled a zkušenosti z těch jedině správných mezinárodních setkání ve správné standardní výstavní výšce drtivé většiny klubů. Opět a zase: mě to křižování mikád (bez zatím zvukových dekodérů) s předjížděním ušatých ve výšce 1300 mm stačí. Vím, není to nic moc, co by stálo za zmínku a řeč, jsou na modulovce jinačí a lepší borci, co jim je moře po kotníky a Pacifik po kolena. Já si skromně zůstanu na svým, nikomu to necpu a nenutím. Chápu, nějakej zelenej sazometnej rychlíkovej šrot, co s tím, že, jen to při konstrukci grafikonu překáží, že ano. Naštěstí nejsem v tom sám, že to mám takříkajíc "rád a ve voblibě", no.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 125
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Morris Zapp » ned 10 bře, 2019 5:15 pm

Ano, přiznávám, že to zalíbení v rychlících (zdaleka nejen tvoje) moc nechápu: pro mě je to nudný had zelených (v lepším případě) vagónů, který layoutem profrčí, aniž by hru výrazněji obohatil. Ovšem de gustibus non est disputandum.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 670
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod milan ferdián » pon 11 bře, 2019 8:56 pm

Takové skvosty nechtějí na modulech.S ozubnicí,tomu fakt člověk nechce uvěřit :mrgreen: :wink: .
Milan

P.S.
Sašo,jsi moje krevní skupina :D :wink: .M.
Přílohy
certov.jpg
viaduktpoddielom.jpg
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10526
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Zákupy 2019

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 14 bře, 2019 8:49 am

IMG_0149.jpg
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 670
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Kopec

Příspěvekod Petr Šimral » ned 17 bře, 2019 10:42 pm

Ahoj.

Problematika kopce je zajímavá a velice oživující naše modulaření. Například Polsko jezdí na 1000 mm a tam jsme spolu prakticky na každém provozním setkání TT-ČSD.

Osobně mám již pár let v hlavě provozní námět Karlovy Vary horní nádraží - Karlovy Vary dolní nádraží. Relativně rozumné rozměry, 30 promile klesání mezi nádražími. Zadávat ke stavbě to určitě v dohledné době (otázkou je, jestli vůbec) nebudu. A tam by to bylo o přípřeži a k tomu postrku, obzvláště při používaných normativech délky vlaku (hmotnost je v modulovce nezajímavá, to již napsali předřečníci).
Postrková či přípřežní služba:
To geniálně řeší právě ta lokomotiva, která směrem do kopce nemá spřáhlo :-)

Soupravy rychlíkové či ucelené zpravidla z továrních vozů --> klidně přípřež --> není problém... Mé soupravy Wa vozů z produkce ESP Peček jsou sice malosériové, ale nerozpojují se --> není problém.

Soupravy JVZ, my tomu říkali na skutečné železnici "hadrota" --> s postrkem --> dvojnápravové vozy jsou nejslabším článkem. A tomu postrk dovede kvalitně pomoci.

I ve stanici, která je vodorovná je problém s odjezdem vlaku z koleje 201 (Týnov, Michalovce, poloměr oblouku přesných 500 mm), pokud nejsou dvojnápravové vozy řazené poctivě na konci. A to často nejde nejen pro nedostatek času, ale podle předpisů velké železnice hlubinové vozy musí být řazené na konci vlaku nebo stačí, že vlak je řazen skupinově, typicky Mn.
Petr Šimral
 
Příspěvky: 13
Registrován: úte 01 zář, 2015 4:44 pm

Re: Moduly (původní téma)

Příspěvekod Morris Zapp » stř 01 kvě, 2019 2:03 pm

Minulý týden proběhlo modulové setkání TT v durynské Zelle-Mehlis.

I tady se projevil problém dnešního TT: dostatek úplně všeho, kromě lidí. Spousty modulů, spousty vozidel - provoz je omezen pouze množstvím dostupných strojvedoucích. Ano, v sobotu odpoledne jsem si vyzvedl směnu a do nástupu zbývaly 4 modelové hodiny; jenomže po večeři už to spadlo do záporných čísel... Doprava na páteřní dvojkolejce byla tak zředěna, že Jens si v Knotitz stihl číst knížku! :shock:

Ranžíry (hlavně tedy spádoviště v Knotitz) taky zely celkem prázdnotou - a je to škoda, protože bez posunu s jednotlivými vozy se doprava stává převážením pořád stejných ucelenek tam a zase zpátky, což po několika kolečkách přestane oku lahodit... Něco zachránil Hartmannsdorf se svojí vlečkou do skladu minerálních olejů, který sice spotřebovává i produkuje ucelenky (kotlů), ale na vlečce je rozřazuje a zase dává dohromady, takže pořadí vozů se mění. Hodné následování pro ty, co touží po velké vlečce.

Do krásy nám roste Pöhlau: obě traťové koleje teď vedou pečlivě zakrajinovaným zářezem, který se stal středem obdivu řady modelářů. Okolí pöhlauského ranžíru se obalilo další překližkou, na které postupně vyroste houští průmyslových vleček. Hodně dělá také 3D-efekt: zatímco traťové koleje z obou konců modulu (neměřil jsem to, ale 8 metrů to dlouhé bude určitě, spíš víc) klesají do dolíku, ranžír je na kopečku nad nimi a do vlastních vleček bude ještě brutální stoupání. Takže vlastně kaskáda o třech rovinách; dobře vymyšlené.

Na úzkokolejce mazal Joschi hlavy kolejnic grafitem - prý podle osvědčeného amerického vzoru. Slyšel o tom tady někdo? Nedovedu si představit, že by to zavedla třeba zababovská sekce TT-ČSD: to by na Kopec nevyjely ani osobáky...

Pozoroval jsem cvrkot na spádovišti v Knotitz (tedy když zrovna nějaký byl - jak jsem psal, doprava mi přišla dost utlumená): spádoviště samo, i přes to obrovské převýšení, které potřebuje model oproti skutečnosti, vypadalo díky obalení krajinou docela okulahodně; ovšem jízdy odvěsů se vůbec nepodobají realitě. Vozy po odvěšení na hrbu prudce akcelerují, dosahují vysokých rychlostí (brzdy buď fungují nějak rozpačitě, nebo vůbec ne) a narážejí na směrových kolejích do stojících vozů dost zprudka - až se divím, že to majitelům vozů nevadí. A přitom mi celková výkonost toho spádoviště nepřipadala nějak vyšší, než našeho ranžíru v Moldavě, který spádoviště nemá a musí se pěkně zajíždět na směrové koleje a zase zpátky. Nechci hanět - spíš hledám poučení. Ranžír je základem pestré nákladní dopravy.

Každopádně návštěva u německých kolegů se vždycky vyplatí: panuje tam přátelská atmosféra, nikdo si nehraje na nějaké "zásluhy", a kdo má oči otevřené, načerpá spousty zkušeností jak z ranku "aha, tudy ne", tak i z toho lepšího "vida, tohle bychom měli taky zavést!".
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 670
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Předchozí

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků