Spěšný vlak vedený Hrbounem 375.0 zastavil ve stanici. V popředí manipuluje Bejček 422.0 od nákladního vlaku. Vážení modeláři a příznivci modulové železnice.
Otevírám zde vlákno pro prezentaci práce a reportáže ze setkáních skupiny H0-Old klubu Fremo, která se zabývá modelováním a provozem ve II. epoše. Skupina H0-Old má v klubu Fremo početnou německou komunitu, zaměřující se na provoz DRG v období 1926-1930. Zároveň se však v posledních letech utvořila i vcelku slušná skupinka Českých a Slovenských členů Fremo, kterým prvorepubliková železnice učarovala, a kteří se pravidelně účastní i zahraničních Fremo setkání, kde se snažíme prezentovat naše moduly, vozidla a celkově provoz ČSD přibližne v letech 1925-1935.
Jelikož továrně dostupných modelů vozidel ČSD do II. epochy není mnoho, tak se často musíme pouštět do přestaveb továrních modelů zahraničních správ, či jejich úprav do našeho období provozu. V neposlední řadě i vyvíjení vlastních stavebnic modelů vozidel, ať už z leptů, odlitků a v poslední době i 3D tisku. Z těchto důvodů se zaměřujeme více na kvalitu, než kvantitu. Tedy větší radost než ucelenka Wapek vyndaných z krabice, nám udělá jeden či dva do detailu dodělané a napatinované vozy. Dvojkolí RP25, případně i RP25 finescale jsou samozřejmost. Dále také používáme po vzoru H0-fine modelovější spřáhla OBK s provozem nárazník na nárazník a znamenajících i nutnost odpružených nárazníků na vozidlech. Ruku v ruce s vozidly pak jde samozřejmě i kvalitní kolejivo, štíhlejší výhybky, modelovější (reálné) poloměry oblouků tak, aby nám i vozidla náročnější na kolejový svršek (například malosérie Micro-Metakit a Micro-Feinmechanik či nově BLM-model) bez problémů projížděla oblouky i výhybky. Kvalitně zpracovaná krajina a dobové reálie jako levostranný provoz na silnicích či jiné detaily jsou pak už třešničkou na dortu umocňující celkový dojem provozu železnice před téměř 100 lety. Mnoho z nás tráví čas studiem nejen historických fotografií a pohlednic, ale i procházením archivů a sháněním dobových plánů stanic, budov, či vozidel, aby naše moduly měly hezkou dobovou atmosféru.
Setkání dvou Heligónů. Malosériové modely výrobce Micro-Feinmechanik při kvalitně položeném kolejivu zvládají provoz a vozbu nákladních vlaků s přehledem. Hezkým detailem jsou i odlišné typy tendrů. Provoz v II. epoše má své kouzlo, ať už díky pomaleji ospale jezdícím vlakům za kterými člověk nemusí za jízdy "běhat", ale užívá si poklidnou jízdu krajinou a může se kochat detaily na modulech. Tak i rozmanitým vozovým parkem, s nepřeberným množstvím jak starých rakouských a dalších lokomotiv, tak i v tu dobu nových československých strojů jako je velký bejček, kremák, krasin či mikádo. V provozu jsou stále ještě i parní vozy a objevují se už první motoráky jak na lokálkách (např. věžáky), tak i v dálkové dopravě (modré šípy). Nákladní doprava je také velice rozmanitá, kromě klasických komodit jako uhlí, dřevo, nebo štěrk, se vozí i všemožné další komodity jako jsou písek, kámen, mléko, dobytek, nábytek, stroje, pivo, ryby, pošta, cukrová řepa... což znamená i rozmanitý park nákladních vozů. Tlaková brzda se teprve postupně začíná zavádět, a tak je mnoho vozů stále ještě úplně bez brzdy, nebo jsou brzděny jen ručně brzdaři v brzdařských budkách. V osobní dopravě už je tlaková brzda zavedena, ale na některých vedlejších tratích ještě dožívá provoz s brzdou sací.
Osobní vlak vedený Torpédem 354.0 přijíždí do zastávky. Vlak je ještě bržděn ssací brzdou - lokomotiva nemá kompresor.Pokud někoho II. epocha také zaujala a zajímá ho i modulovka a provozní setkání podle pravidel Fremo, a ideálně by se i rád zapojil, tak ať se určitě ozve, klidně i soukromě, a můžeme dát řeč co a jak
Z obecných informací čím se řídíme, tak samozřejmě v první řadě normou
FREMO.
A potom také námi vytvořenou a odsouhlasenou
normou pro II. epochu.
Na závěr pár reportáží od kolegů z uplynulých setkání:
Modletice 2019Grossposna 2019 (jen foto)
Grossposna 2018Grossposna 2016 (jen foto)