JuTi píše:Dobrý deň,
takže po krátkej diskusii vo veci výhybiek a ich modelov, ktorá tu vznikla, som dospel k predbežnému záveru, že najviac podobný mojej predstave je v tomto prípade model výhybky Weinert H0 Mein Gleis, 26,4 cm, 8,6º (napr. 74401), a to z dôvodu, že má koľajový profil Code 75, pružné jazyky a odbočovaciu vetvu s väčším polomerom oblúka r = 1450 mm (ako napr. model výhybky H0 Tillig Elite EW3, 28,4 cm, 12º (napr. 85352) s polomerom oblúka r = 1350 mm). Jediná vec, prečo uvažujem ešte stále aj o použití modelu výhybky typu H0 Tillig Elite EW3, 28,4 cm, 12º (napr. 85352) sú tie dvojité podvaly na výhybke Weinert H0 Mein Gleis, 26,4 cm, 8,6º (napr. 74401).
S pozdravom
Juraj
Zdravím.
Věc k zamyšlení, možná i rada.
Píšete, že se chystáte stavět stanici na dvoukolejné trati s elektrifikací. Už jste promýšlel, kam s takovou modulovou stanicí plánujete jezdit? Mátě nějakou skupinu/klub, ke které by jste se rád přidal? Pokud vím, tak mezi CZ/SK kluby modulovky (podle Fremo) jako jsou Zababov, Ostramo a jiné momentálně snad žádné elektrifikované moduly nejsou. Popravdě ani žádná pořádná stanice na hlavní trati. U nás frčí v drtivé většině neelektrifikované jednokolejné lokálky. V Zababově jsou rozestavěné dvoukolejné traťové moduly a byla v plánu i stanice, snad i s elektrifikací, ale v jakém je to momentálně stavu netuším. Pokud stanici neplánujete jen na ježdění doma v obyváku, ale opravdu jezdit někam na setkání, tak momentálně se taková stanice na českých a slovenských setkáních moc neuchytí, resp. nejspíš nevyužije tu elektrifikaci (ale třeba to také někoho dalšího inspiruje a vznikne více elektrifikovaných modulů). Potom Vám zbývají zahraniční setkání ve Fremo, kde existuje několik skupin zaměřených na elektrifikované tratě. Nejbližší k nám je asi rakouská skupina, která pořádá Fremo-E setkání např. v St. Valentinu, kde bývá pravidělně i československá účast (ovšem zatím bez modulů, jen s vozidly).
Nemyslím to tak, že bych Vás chtěl odrazovat od stavby elektrifikované stanice na dvoukolejce, to rozhodně ne. Naopak taková stanice tu zatím není, a třeba bude inspirací i pro další, aby se přidali. Ale je dobré dopředu zvážit v jaké skupině, modelovém klubu či tak, bude stanice použitelná, kam byste se rád přidal. A tomu i přizpůsobit výběr výhybek, poloměry oblouků a další normované věci (přechodové profily čel, období atd, atd,..)
Momentálně setkání elektrifikovaných modulů pořádá právě jen Fremo a v tom případě bych silně doporučoval dodržet Fremo normu. Ta jasně stanoví pro dvoukolejnou hlavní trať v hlavních kolejích minimální poloměr R=3000mm a v odbočné větvi výhybek v hlavních kolejích min R=2000mm. To žádná z Vámi výše zvažovaných výhybek nesplňuje. Proto bych Vám doporučil minimálně ve všech dopravních kolejích ve stanici (tedy těch na které se dá vjet z tratě, či z nich odjet přímo do tratě) použít výhybky s poloměrem alespoň těch 2000mm. Což jsou např. Tillig EW5 a EW6, popř. Weinert 74901/2, 74661/2. V manipulačních kolejích, na vlečkách atd pak jsou přípustné i výhybky krařší, s maximálním úhlem odbočení do 12st.
Vemte také v úvahu, že na hlavní elektrifikované trati jezdí povětšinou dlouhé rychlíkové vozy, které se na kratších výhybkách vzhledově nepřirozeně lámou. Na lokálkách s provozem motoráčků se kratší výhybky jako je EW3 mnohem lépe schovají a vypadají přirozeněji, zatímco na hlavní trati bijí více do očí. A je škoda stavět novou modulovou stanici pro hlavní trať s lomeňáky ve výhybkách, jen aby se ušetřil nějaký ten metr. Je to modulovka, ne domácí kolejiště.
Přeji hodně úspěchů při stavbě.