Chtěl bych zde prezentoval probíhající projekt tvorby modulové stanice Dobříš ve velikosti H0. Stanici stavím dle norem Fremo na provozní setkání se sekcí H0-Old, která se zaměřuje na II. epochu.
Tato sekce má už celkem stabilní československou účast a na podzimních setkáních v německé Grossposně pravidelně již několik let tvoříme i ČSD větev s přeshraničním provozem do Německa. (pro ukázku fotografie z ročníku 2019
http://patrick.thwoditsch.de/dreiskau2019/ )
Příprava projektu začala sháněním podkladů. Fotografií z doby Monarchie či První republiky se mi mnoho sehnat nepodařilo. Detaily, které mi chybí jsem se tedy rozhodl okoukat z ostatních nádraží na té stejné trati a stavěných stejnou stavební firmou, ze kterých existuje fotografií vícero - hlavně nádraží Vrané nad Vltavou, kde se nachází stejná přijímací budova jako v Dobříši. Velkou pomocí a základem byl pak samozřejmě plán stanice z fondu Generální Inspekce Rakouských drah v Národním archivu v Praze.
Dobříšské nádraží je koncovou stanicí odbočné větve místní dráhy Čerčany - Modřany s odbočkou ze Skochovic do Dobříše, označované jako Místní dráha Čerčany - Modřany - Dobříš. V době jejího otevření v roce 1897 (a až do konce 40. let) to byla tříkolejná stanice, z dnešního pohledu o dvou kolejích dopravních a jedné manipulační. Přijímací budova této nejvýznamnější stanice na odbočce byla patrová budova 16/H, již od začátku se totiž počítalo s pokračováním tratě do Příbrami, k čemuž nakonec nikdy nedošlo. U manipulační koleje se nacházelo 8 metrové skladiště s rampou a vagonová váha. Dále se zde nacházela dvoumístná remíza s vodárnou, skladiště na uhlí s rampou pro zbrojení parních lokomotiv, a také krátká vlečka k parní pile, kde se překládalo řezivo z úzkorozchodných vozíků na železniční vozy. Dvoumístná remíza 46/H poskytovala stání pro 2 lokomotivy řady 97 (310.0), a již během 20. nejpozději 30. let byla prodloužena, aby v ní mohly nocovat větší stroje řady 423.0.
Planek stanice z roku 1897 ještě bez vlečky k pile, která byla postavena až asi po 3 letech. Vlečka pily vznikla prodloužením kusé koleje na plánku označené jako IV. o asi 50 metrů.
Celkový pohled na stanici od kusých kolejí. V popředí je vidět nakládka dříví z místních lesů na kusé "příbramské" koleji, za ní jsou vidět vozy s řezivem u rampy na vlečce pily s naloženým úzkorozchodným vozíkem na rampě. V pozadí pak kolejiště stanice, skladiště i přijímací budova, nalevo pak stoupá dým od lokomotivy před výtopnou. (zdroj: Facebook - Dobříš historická)
Parní vlak v Dobříši. Vyfoceno v Městském muzeu Dobříš. Popisek fotografie je špatně, lokomotiva řady 422.0 má ještě pořád rakouské označení 178, a vozy již jsou s označením ČSD. Půjde tedy o období První republiky do roku 1925.
Fotografií z tohoto období mám ještě několik málo kusů, ale nikdy nezachycují žádnou větší část nádraží. Pokud by měl někdo nějaké k dispozici, budu rád pokud se mi ozve.