JuTi píše:Dobrý deň,
prečítal som si tu vo Vašom príspevku, že používate koľajnice od výrobcu Weinert Modellbau. Predpokladám, že od tohto výrobcu používate aj príslušenstvo ku koľajivu. Pri spájaní koľajníc (Code 75) od tohto výrobcu používate len bočné spojky (kód produktu je 74015) alebo aj tie, ktoré sa nasúvajú zo spodnej strany koľajníc? Ide mi aj o pevnosť konštrukcie. Pozeral som aj tie spojky so skrutkou (kód produktu je 74019), tak neviem, ako najlepšie postupovať. Vopred Vám, prípadne aj ďalším diskutujúcim, ďakujem za prípadné odpovede na tieto moje otázky.
S pozdravom
Juraj
Zdravím.
Žádné kolejové spojky nepoužívám. Resp. používám ty leptané kat. č. 74017, které lepím na boky kolejnic každých 173mm abych naznačoval spoje 15-ti metrových kolejnic. Ale tyto slouží pouze jako dekorace, nikoli k fyzickému pevnému spojování kolejnicových prutů ve stylu těch nasouvacích spojek.
Ony nasouvací spojky mají opodstatnění pokud si stavím koleje doma na podlaze a chci je nějak pospojovat dohromady aby držely. Ale na kolejiště či moduly, kde jsou koleje napevno upevněné k podkladu, mi tyto spojky nesmí. Nejsou modelové a vzhledově ruší a nevypadají hezky. Pakliže jsou koleje napevno přilepené k podkladu, tak nevidím důvod k používání pevných spojek, ty koleje se nikam nehnou. Dá se pomoci si tím, že vždy kolejové pruty nové koleje zasunu do pražcového podloží vedlejší koleje - tedy předěl kolejnic a předěl pražcového pole není ve stejném místě. Jediný důvod pro tyto kolejové spojky by mohl být přenost proudu mezi jednotlivými kolejovými pruty, ale jelikož já každý prut napájím zvlášť samostatným vodičem, tak na to spojky nepotřebuji.
U modulů je pak ještě nutnost zafixovat nějak kolejnicové pruty na koncích modulů, aby se výškově ani směrově nikam nehnuly. K tomu se dají použít ty spojky s vrutem 74019, díky tomu jejich "zavrtání" do podkladu zaručují, že se kolejnicové pruty na koncích modulu nebudou nikam hýbat. Jiná varianta jak toho docílit mohou být např. kuprextitové pražce na hraně modulu. A nebo úplně nejjednodušší je zavrtat obyčejný vrut pod každou kolejnici a pruty připájet shora na jejich hlavičku a přečnívající okraje zabrousit.