Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod milan ferdián » úte 29 led, 2019 6:20 pm

Fota ukáží více než tisíce slov.
1.odbočka Odry ve stavu jízdy
2.odbočka Odry v přepravním stavu
3.Původní nedokončený modul stanice Třemešná
(hned zkraje jdou vidět ty úpravy,čela nejsou prozatím připevněna)
Přílohy
ODRY_TŘEMEŠNÁ_II_DF.jpg
ODRY_TŘEMEŠNÁ_II_DF I.jpg
stavba DF.jpg
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10669
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod modelarTT/TTe » úte 29 led, 2019 7:48 pm

milan ferdián píše:...Správně by mělo být rozteč 40 mm
Milan


Ano, 40 mm v přepočtu 1:120 (TT) dává osovou vzdálenost sousedních kolejí 4800 mm, což se blíží nejběžnější osové vzdálenosti epochy I až III/IV, kterou většina lidí staví, a která byla 4750 mm (39,5 mm v TT), v některých případech i jen 4500 mm (vše v přímé). Ovšem při rekonstrukcích a novostavbách provedených v epoše IV už se mělo stavět na osovou vzdálenost u staničních kolejí, mezi nimiž je nástupiště přístupné v úrovni kolejí, 6000 mm, tedy v přepočtu TT 50 mm (zdroj: Klimeš, L.: Železniční stavitelství II, str. 38 - 39). Vzhledem k běžně užívanému Code 83 a šířce hlavy kolejnic není oněch 43 Tillig /44 (Kuehn) žádným optickým prohřeškem, zvláště při přepočteném rozchodu 1440 mm.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 126
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod modelarTT/TTe » úte 29 led, 2019 8:13 pm

hopeter píše:Co se týká přechových čel modulů tak jsem úplně nepochopil možnost minimální šířky modulu 200 mm a jak se pak řeší přechod na šířku 400 mm. Jedná se mě o stranu rozvětvení abych ho nemusel zbytečně natahovat k docílení šířky čel.


Pokud se pamatuji, minimální šířka čela 200 mm byla dána tím, aby modul, postavený na nohy, byl alespoň minimálně stabilní před zamontováním do layoutu a aby vedle koleje byl na obě strany minimální prostor pro vyšinutý model, který by tak nespadl přímo na podlahu haly.... Tzv. technické mosty (pro pohodlnější podlézání traťové větve fírotrasou) jsou zpravidla řešeny tak, že jsou velmi úzké, ale z obou stran podélné hrany modulu je bezpečnostní několik cm vysoká "zídka" z překližky, často maskovaná z vnitřní strany ke koleji vymodelováním zdiva, zabraňující pádu vozidel z modulu při jejich vyšinutí.

Přechod z modulu s čelem šíře 200 mm na 400 mm se nijak zvlášť neřeší: pokud se spojují jen mechanicky na šrouby, vznikne v okraji krajiny, tedy hrany moduliště zub, neboť otvory pro šrouby jsou osově vzdáleny od sebe 140 mm. Při použití spojení na kolík válcový kalený spodní část čela musí být širší než oněch 200 mm, protože osová vzdálenost otvorů pro pouzdra kolíků je právě 200 mm. Rozšířením spodní části pro pouzdra na kolík jsou řešeny technické mosty některých kolegů.

U Milanova náčrtu rozbočení se mi nezdá, že traťová kolej v oblouku není v ose na 400 mm čelo modulu, resp. může to tak být, ale pak je nutno o příslušnou hodnotu posunout i otvory pro spojovací šrouby, příp. pouzder pro kolíky - a na přechodu modulů vznikne na okraji zub (kterého si většina lidí stejně nevšimne). Nepřijde mi to však úplně výhodné.

Někdy se rozvětvení staví tak, že modul se podélně skládá ze dvou symetrických zrcadlových kusů - dobře se pak balí do přepravní bedny. Pro možnost kombinací zapojení modulu do layoutu je však nutné mít čelo, resp. čela na rozbočení právě alespoň šíře 400 mm, aby šlo bez problémů napojit ostatní běžné moduly široké nejčastěji právě oněch 400 mm - pak nezbývá než rozbočovací modul vyrobit patřičně dlouhý, aby se tam čelo 400 mm na rozbočení vešlo. V modulovce to nevadí, v halách/tělocvičnách je místa dost, na rozdíl od domácích kolejišť se nezápasí o každý centimetr.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 126
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod milan ferdián » úte 29 led, 2019 8:41 pm

Všechny kolejové osy jsou vyvedeny na střed rozhraní rovina.Vás asi mate číslo 231 mm,ale když připočtete těch 169 mm,součet je 400 mm.To znamená že rozměr 231 mm je rozdělen na 200 mm a pokračuje číslem 31 mm.
Ty údaje jsem tam měl napsat.Matematicky
200 x tng/30°:sin/30°
200 x 0,57735 = 115,5 : 0,5 = 231 mm
Milan
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10669
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod modelarTT/TTe » stř 30 led, 2019 7:49 am

milan ferdián píše:Všechny kolejové osy jsou vyvedeny na střed rozhraní rovina.Vás asi mate


Ale ne, mě zmátlo moje špatné čtení výkresu. Teď vidím, že kolej je na osu rozhraní, tím je to ok, a moji předchozí poznámku přelepte bez náhrady a zúčastněné zaměstnance zpravte.

Ahoj
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 126
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod milan ferdián » stř 30 led, 2019 8:23 am

modelarTT/TTe píše:
milan ferdián píše:...Správně by mělo být rozteč 40 mm
Milan


Ano, 40 mm v přepočtu 1:120 (TT) dává osovou vzdálenost sousedních kolejí 4800 mm, což se blíží nejběžnější osové vzdálenosti epochy I až III/IV, kterou většina lidí staví, a která byla 4750 mm (39,5 mm v TT), v některých případech i jen 4500 mm (vše v přímé). Ovšem při rekonstrukcích a novostavbách provedených v epoše IV už se mělo stavět na osovou vzdálenost u staničních kolejí, mezi nimiž je nástupiště přístupné v úrovni kolejí, 6000 mm, tedy v přepočtu TT 50 mm (zdroj: Klimeš, L.: Železniční stavitelství II, str. 38 - 39). Vzhledem k běžně užívanému Code 83 a šířce hlavy kolejnic není oněch 43 Tillig /44 (Kuehn) žádným optickým prohřeškem, zvláště při přepočteném rozchodu 1440 mm.

Ano,zalistoval jsem na ty stránky.Na stránce 40 je tabulka 2.2 Vzdálenosti mezi sousedními kolejemi.
Ještě k těm osám kolejím 44 a 43 mm.Na modulech to sice opticky nevadí,ale pro domácí kolejiště ano,protože když se řekne osová vzdálenost 44 mm,automaticky vyskočí kolejivo KUEHN s výhybkami 20° a BTTB s výhybkami 22°30´.Osová vzdálenost 43 mm,automaticky kolejivo TILLIG s výhybkami 15°a 12°(plus extra další výhybky s menšími úhly).
Píšeš o 50 mm v TT,jenže musíte vkládat mezi výhybky v odbočné větvi přímé kolejové mezikusy,což dělá při úhlu 12° mezikus 33,5 mm.To mu jsem snažil vyhnout,proto při navrhování stanic na modulech v TT jsem automaticky používal kolejivo TILLIG/43 mm.
Není to ale dogma a je mi jasné,že každý konstruktér se stavitelem modulu stanice se dohodnou.Poslední poznámka a jen na okraj,je škoda,že v TT a H0 nejde z výrobního sortimentu výhybek sestavit tzv."Zkrácené zhlaví".Jde jen v "N-ku" z kolejiva PECO.Něco jiného je kolejivo/výhybky "Filigrán",mám pocit že v něm je postavena stanice "Karlštejn".

Necháme celou věc,jak se s ní popere samotný hopeter.
Milan

P.S.
"D" díky za info o osách kolejí na dvojkolejné trati v TT.M.
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10669
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod milan ferdián » stř 30 led, 2019 11:41 am

Ještě jedno řešení,ale trojúhelník/díl není součástí přepravního balíku.Čela rozhraní rovina síla 12 mm.
Milan
Přílohy
odbočka Lampertice II. DF.jpg
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10669
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » stř 30 led, 2019 4:54 pm

Bohužel momentálně nemám moc prostoru z důvodu jiné akce ale alespoň jsem zkusil hodit něco do CADu.

Sestava2.jpg

Držel bych se tvaru "trenky", který nejlépe vystihuje skutečný tvar tratě a vlečky. Dva moduly po 800 mm. Na stranu Královce bych ještě asi přidal jeden modul 600 až 800 mm aby hlavní motiv byl uprostřed. Čela jsou všechna rovina šíře 400 mm. Rozšíření k jedné straně je z důvodu místa pro stavby.
Námětem je železniční stanice Lampertice v dnešní podobě. Odbočka není odbočná trať ale vlečka na důl Jan Šverma ( dnes muzeum )
Na jaře mám ještě v plánu znovu okouknout zbytky stanice a třeba bude nějaké upřesnění. :wink:
Díky všem za rady minulé i budoucí. Opravdu jsou moduly docela věda ale s pomocí kamarádů se to snad dá zvládnout. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2057
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod modelarTT/TTe » stř 30 led, 2019 10:08 pm

hopeter píše: Opravdu jsou moduly docela věda


Já bych si dovolil ve vší úctě trochu odporovat: moduly nejsou zase taková věda - tedy stanice, odbočky složitěji trasované možná trochu docela ano, ale základní rovný modul traťový, posléze obloukový je docela jednouchý na stavbu a ještě jednodušší na elektrické zapojení a jak se na něm dá vyřádit krajinářsky, je-li chuť, nebo naopak i jednoduše, a přesto pěkně zakrajinovat. Navíc je tu veliká výhoda, že základní konstrukční postupy a použití materiálů byly nejen už vymyšleny, ale v desítkách, resp. stovkách případů v praxi úspěšně odzkoušeny a zopakovány, není tedy třeba jít cestou neprobádaných slepých uliček, stavitel se může soustředit už jen na tu oblast, která ho baví. Přitom se moduly dají v naprosté pohodě použít jak na domácí ježdění, tak na setkáních.
A s provozními setkáními se to má asi tak: kdo osobně nezažil dobré a skutečně provozní setkání, neuvěří. Kdo zažil, propadne kouzlu modulovky navždy. Popisy, reportáže, fotky, videa - to všechno je možná hezký, ale pořád čajíček a slaboučký odvar proti skutečnosti:

"na druhé koleji zastavila řepná ucelenka s němkou v čele, vezoucí 48 náprav do Moldavy. Stroj tiše oddychoval, výpravčí se pozdravil se strojvedoucím a prohodil s ním pár slov obdivu nad němkou, zkontroloval, zda vlak vjel celý, uvolnění námezníků na svorském zhlaví, přestavení vjezdového návěstidla na Stůj! a dal odhlášku dolů do Svoru. Sotva si loknul kafe, spadla mu do klína nabídka moldavského rychlíku. Přijal nabídku, dal ji do Svoru, zapsal dopravní deník, zkontroloval volnost 1. koleje, ujistil se pohledem, že z první a na první je postaveno a postavil odjezd a vjezd pro rychlík. Ze vzdáleného zářezu už vykoukla elegantní dýmnice mikáda pod ofinou krátkého komínu a za ním služební vůz a šest rychlíkových kočárů: strojvedoucí vedl vlak na minutu přesně, jemně pootočil regulátorem fredu a dovolil mikádu na rovném úseku ukázat, jak se vjíždí do stanice těsně pod povolených 90 km/h v přímé. Pozdravil lehkým pokývnutím hlavy kolegy, upravil si motýlka, kterého nosil z úcty k tradici i stroji a už sledoval trať před vlakem ve velkém oblouku do Svoru. Jen dotloukly synkopy svištících kol rychlíkových vozů na výhybkách svorského zhlaví, výpravčí nabídl řípu do Moldavy. Celé křižování sledoval s velkým potěšením a zaujetím strojvedoucí ušaté, který přivezl osobní vlak sestavený z jedenácti krabiček dřeváků Bi/Be, BCi a Ci i s poštou, nyní stál na třetí koleji a čekal, až za předjíždějícím rychlíkem dojde odhláška, aby se také vydal, když byl vyložil noviny a přijal objednané obědy do určených vozů z nádražní restaurace, přesně podle jízdního řádu na další cestu. Těsně u výpravní budovy na páté koleji byl schovaný kufřík M 131.1 a také jeho strojvedoucí se kochal tou krásou, která stíhá nádheru, než vyjede s přípojným MOs na místní trať .. "

No, a pořád je to nevýstižný, suchý a neumělý popis jednoho z mnoha úplně obyčejných a rutinních křižování spojeného s předjetím v takové tuctové a na první pohled fádní odbočné stanici lokálky na počátku epochy III. Prostě si myslím, že nestačí jen letmo vidět, to se musí zažít včetně všech příprav, plánování a stavby ...
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 126
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod HonzaM » čtv 31 led, 2019 8:14 am

hopeter píše: Opravdu jsou moduly docela věda ale s pomocí kamarádů se to snad dá zvládnout. :)

Podívej se na http://zababov.cz/sekce/n-scale/iii-sta ... struction/. Je to sice N, ale princip je ve všech rozměrech stejný. Normalizovaná čela je někdy možné koupit hotová, bývalo dokonce možné koupit stavebnici modulu.
Honza
N, epocha 5,6, Digitrax, DR5000, MGP, TC9 Gold
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2025
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » čtv 31 led, 2019 4:09 pm

Sestava.jpg

Trošku jsem své představy doladil. Teď to nechám trošku uležet , nastuduji pravidla a doporučení pro konstrukci a pak to zkusím rozkreslit do detailů... :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2057
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod MiG » čtv 31 led, 2019 4:50 pm

Zkuste při tom zaležení a studování taky popřemyšlovat, jak budete moduly převážet na případná setkání.
V krabici dohromady, se samostatnými ochrannými futrály, jen tak... nebo ještě jinak.
MiG
 
Příspěvky: 932
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod D » čtv 31 led, 2019 4:52 pm

hopeter:
Napadlo tě, proč v Milanově návrhu jsou obě čela vystrčená a nenavazují na sebe? Umožňuje to dorovnání navazujících modulů. Ty obvykle nebudou mít přesně 400 mm, ale třeba 404. A kolej může být o kousek jinak usazená, tak se o milimetr až dva dorovná na šroubech. A kam se bude dorovnávat druhý modul, když už ten první o pár milimetrů přesáhne?

Doporučuji to udělat jako Milan nebo jedno z těch čel u spoje aspoň o centimetr rozšířit.

Buď konzervativní v tom, co nabízíš, a liberální k tomu, co přijímáš.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1108
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » čtv 31 led, 2019 6:44 pm

"Napadlo tě, proč ... " ano napadlo. :)
Obrázek výše je jen náčrt pro ověření rozměrů a geometrie kolejiva. Detaily konstrukce včetně nalícování čel budu dělat až při konkrétním kreslení dílů modulů.
Skladování a dopravu chci řešit samostatným boxem pro dva "šišaté" moduly a ten třetí už bude klasicky po modulářsku s dalším rovným L=800.
Doporučení a radám se nebráním jen je musím "strávit" a pochopit souvislosti.

Hlavně zatím nejsem členem žádného spolku a tohle kolejiště si chci postavit pro sebe. Kdybych přece jen se chtěl někdy družit tak se snažím o použitelnou modulovou konstrukci , která bude zatím na doma a pro provoz doplněna nástavci se SN.
Třeba někdy změním názor ale zatím chci modelařit když mám chuť , čas , bez závazků , podle svého a za své. :wink:
Asi teď jsem za bručouna ale se spolky všeho druhu nemám dobré zkušenosti ...
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2057
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod modelarTT/TTe » čtv 31 led, 2019 8:24 pm

hopeter píše:"Napadlo tě, proč ... " ano napadlo. :)
Obrázek výše je jen náčrt pro ověření rozměrů a geometrie kolejiva. .....Skladování a dopravu chci řešit samostatným boxem pro dva "šišaté" moduly a ten třetí už bude klasicky po modulářsku s dalším rovným L=800.
Doporučení a radám se nebráním jen je musím "strávit" a pochopit souvislosti.

Hlavně zatím nejsem členem žádného spolku a tohle kolejiště si chci postavit pro sebe. Kdybych přece jen se chtěl někdy družit tak se snažím o použitelnou modulovou konstrukci , která bude zatím na doma a pro provoz doplněna nástavci se SN.
Třeba někdy změním názor ale zatím chci modelařit když mám chuť , čas , bez závazků , podle svého a za své. :wink:
Asi teď jsem za bručouna ale se spolky všeho druhu nemám dobré zkušenosti ...


Ahoj,
"vystrčení" čel pro dorovnání napojovaných modulů je praktická nutnost, pokud má být modul plně zapojitelný do laoyutu, v tom je velmi vhodné dbát doporučení předpisatelů MF a D.
Symetrické příčné rozdělení rozvětvení pro snazší balení a přepravu je zase léty a mnohými prověřená zkušenost, ale nutnost to není, zde je každý své přepravy a balení strůjcem.

Modulovka v dobře a rozumně vedeném společenství splňuje všechny uvedené požadavky na modelaření když má člověk "chuť, čas a za své". Ovšem "podle svého" už nikoli a "bez závazků" už vůbec ne. To nejsou nevýhody modulovky, to jsou její vlastnosti, pro které se v ní stejně postižení sdružují. Každé provozní setkání je kompromis přání a tužeb účastníků. Nejlíp vycházejí ta, kdy nadkritické množství účastníků se snaží v rámci pravidel vyhovět vzájemně těm druhým. Modulovka není o tom "tak tady mě máte a bavte mě a bude se to dělat po mým", ale o tom "jak mohu nejlépe přispět ke společné hře?" Důvod je jednoduchý: provozní modulové setkání je jedna z nejkomplexnějších her, kterou ovšem hrají samé modelářské individuality, začasté oprávněně přesvědčené o své naprosté výjimečnosti.

Závazky jsou jasné: když se rozhodnu, že se setkání zúčastním s modulem, není cesty zpět: svůj modul musím včas do layoutu dopravit, připravit a zapojit, protože úplně všichni ostatní na mě v tu chvíli závisí. Je to o modelářské cti: když onemocním, zajistím náhradníka pro dopravu, a jen mírně literárně nadneseno, když umřu, v závěti poručím, aby moduly dopravili dědicové či správce dědictví.

Je mnohem lepší být za bručouna a správně si říct, že teď se mi sdružovat nechce, než se nutit do něčeho, o čem si nejsem jist, zda mě vlastně nebaví. Všechno má svůj čas.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 126
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník