Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » pát 01 úno, 2019 8:10 am

Myslím , že čas ukáže. Dodržovat pravidla a sliby určitě není můj problém , mě to vadívalo naopak.
Lampertice chci postavit sice pro sebe ale tak aby byly použitelné do modulovky. Zatím opravdu nejsem připravený na to abych odjel na druhý konec republiky a čtyři dny byl v zápřahu u vláčků...
Asi tak prozatím. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2057
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod milan ferdián » pát 01 úno, 2019 8:57 am

O.T.
Jen drobnost,když se dostane do party "červotoč",tak veškeré úsilí,snaha,nadšení a vložená energie přichází postupně vniveč.Viz praxe.Milan
Uživatelský avatar
milan ferdián
 
Příspěvky: 10669
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » pát 01 úno, 2019 9:23 am

Milane pod to se můžu podepsat a poslední spolek jsem opustil vloni v létě. :?
A jak pravil pan Hrušínský ve filmu o básnících : "...nejsem nikde organizován a proto si můžu malovat co chci a jak chci..." :mrgreen:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2057
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod modelarTT/TTe » pát 01 úno, 2019 2:13 pm

milan ferdián píše:O.T.
Jen drobnost,když se dostane do party "červotoč",tak veškeré úsilí,snaha,nadšení a vložená energie přichází postupně vniveč.Viz praxe.Milan


Lituji, nemohu souhlasit, to není žádné dogma. Záleží totiž na tom, zda členové party/spolku jsou natolik submisivní, že si to nechají líbit, nebo nikoli. Viz praxe.
T.O.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 126
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » pát 01 úno, 2019 4:25 pm

Pánové tohle je vlákno o kolejišti ( snad i modulu ) tak se toho držme. Je zbytečné tady debatovat jak to chodí nebo nechodí na setkáních. Já jsem se jen snažil objasnit záměr a myšlenku díla. Děkuji. :wink:

Ještě bych si rád ujasnil otázku ovládání výhybek a zajištění stanice návěstími.
K výhybkám : Je třeba DCC nebo je ovládání výhybek na volbě stavitele ? Dočetl jsem se , že je podmínka možnost ovládat z obou stran modulu. V tom případě mě vychází nejlépe odnímací pultík na konektory zavěšený na bočnici modulu a motorické přestavníky nebo serva.
K návěstím : Stanice bude mít na vjezdech lichoběžníkové tabulky. Požadavkem LT je jejich umístění na vzdálenost možného posunu. S jakou vzdáleností mám počítat ? Je možné mít LT zapichovací a umístit je na sousední moduly ?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2057
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod D » pát 01 úno, 2019 5:19 pm

hopeter:
Ovládání stanice z obou stran máme v klubu silně doporučené, ale skoro nikdo se tím neřídí. Ono zbudovat složitější oboustranný panel, aby zůstal použitelný, je trochu těžší než jednostranný. Nejlépe na tom máme stanice s mechanickým přestavováním (bowdeny, táhla, přepínače). Všichni ale stejně sedí na straně výpravní budovy. Na vlaky pak ostatní lépe vidí a manipulující strojvedoucí se nemusí nahýbat a rozpojovat vlaky přes nádraží budovy s rizikem nějakého poškození.

Volba ovládání je na každém staviteli. Ovládání bývá zakazováno z DCC signálu určeného pro vlaky.

Zapojení tvé odbočky lze řešit jedním přepínačem. Analog, žádné složitosti. Pokud použiješ přestavníky s přepínači (například MTB MP5, popřípadě MP7), necháš je v závěsu. Přestavení jedné výhybky přestaví následně druhou. Dovedl bych si představit přepínač nebo tlačítka zapuštěné do bočnice modulu. Třeba na obě strany. A třetí ovladač klidně přes zásuvku na kabelu, pro dálkové ovládání odbočky z jiné stanice. Napájení z vnějšího zdroje, a tam, kde nejsou moc striktní, napíchnout napájení z kolejí.

Značky se běžně zabodávají do sousedních modulů. Ideálně do vlastních. Další variantou je vložit mezi cizí moduly návěstní modul o šířce jednoho čela. – Zůstala ta odbočka po zjednodušení vůbec dopravnou? Na zastávce se posun nedělá, byl by to celé jeden traťový oddíl na navazující trati, bez lichoběžníkových tabulek.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1108
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod modelarTT/TTe » pát 01 úno, 2019 8:48 pm

hopeter píše:Pánové tohle je vlákno o kolejišti ( snad i modulu ) tak se toho držme. Je zbytečné tady debatovat jak to chodí nebo nechodí na setkáních. Já jsem se jen snažil objasnit záměr a myšlenku díla. Děkuji. :wink:

Ještě bych si rád ujasnil otázku ovládání výhybek a zajištění stanice návěstími.
K výhybkám : Je třeba DCC nebo je ovládání výhybek na volbě stavitele ? Dočetl jsem se , že je podmínka možnost ovládat z obou stran modulu. V tom případě mě vychází nejlépe odnímací pultík na konektory zavěšený na bočnici modulu a motorické přestavníky nebo serva.
K návěstím : Stanice bude mít na vjezdech lichoběžníkové tabulky. Požadavkem LT je jejich umístění na vzdálenost možného posunu. S jakou vzdáleností mám počítat ? Je možné mít LT zapichovací a umístit je na sousední moduly ?


Pardon, omlouvám se za OT.

Potvrzuji v části příspěvek předpisatele kol. D. K ovládání výhybek není třeba DCC a je plně na volbě stavitele. Jedinou podmínkou je, že ovládání výhybek i dalšího příslušenství nesmí být elektricky propojeno se silovinou pro napájení trakce (X1), ani se signálem centrály pro ovládání lokomotiv (X3), musí být úplně odděleno. Ale tady si vyjadřuju jako laik, v případě podrobností chodím sám o radu ke kolegům.

Požadavek možnosti oboustranného ovládání vznikl kvůli fírotrasám (tj. trasám, kudy chodí fírové doprovázející s fredem vlak) a vesměs je dodržován, zejména u menších a D3 dopraven a vleček (Mochov, Kouřim, Oldřichov, Hádkov, Drnov ...) Vynikajícím způsobem a vzorově jsou postaveny z hlediska oboustranného ovládání Skovice.
Velké stanice kvůli své konfiguraci mívají obvykle jednostranné ovládání. Ale např. taková Moldava je takříkajíc plně obojživelná díky genialitě Signálních dílen Šváb & Netáhlo, což je využito zejména tak, že výpravčí a vedoucí posunu na ranžíru (s kumulovanou funkcí přednosty výtopny) jsou obvykle na opačných stranách stanice.

Každý používá ovládání dle své konstrukční chuti: od PC s Model JOP, přes klasické modelářské páčkové přepínače na reliéfu až po nezničitelné přepínače typ "3336" nebo do bočnice modulu zapuštěná tlačítka různého provedení a konstrukce. V minulosti Mochov a Hádkov měly mechanické ovládání, Hádkov pak želvu, nyní vše na servech s tlačítky či páčkou. Úzkorozchodná frakce TTe používá s velkým úspěchem mechanické ovládání a přestavníky vlastní originální konstrukce.

Potvrzuji předpisovatelova slova v tom, že pro odbočku je velmi vhodné zkonstruovat ovládání na kabel umožňující dálkové ovládání odbočky (=obvykle z nejbližší stanice). Odbočky se totiž často používají k tomu, aby se z nácestné stanice udělala odbočná i za cenu toho, že vznikne pro konstruktéra grafikonu oříšek typu "vše se sjede na jedné veksli".

"a tam, kde nejsou moc striktní, napíchnout napájení z kolejí."
Tady předem upozorňuji, že sekce TT-provoz v Zababově v tomto je naprosto a bezvýjimečně striktní, a takový modul není u nich připuštěn na setkání.

Umísťování návěstidel typu LT, tabulka s křížem, tabule před zastávkou, rychlostníky atd. opatrným zapíchnutím i do cizího modulu po předchozím zeptání se a konzultaci s majitelem kam lze zapíchnout (obvykle se řeší buď tvorbě layoutu nebo stavbě) je běžné a není to žádný problém, příp. se využívá spáry na rozhraní modulů.
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 126
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod modelarTT/TTe » sob 02 úno, 2019 12:53 pm

Ještě ke konstrukci beden a jejich případné přepravě u nesymetrických modulů:

Kolega mě upozornil na zajímavé a v praxi odzkoušené řešení, použité kolegou Bocem z bratislavského Railnetu. Vše je popsáno, spolu s dalšími vychytávkami, v článku Petera Harmadyho zde:

https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2014060004
modelarTT/TTe
 
Příspěvky: 126
Registrován: úte 24 črc, 2018 2:37 pm

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » sob 02 úno, 2019 12:54 pm

Tak když shrnu to ovládání tak by asi bylo nejšikovnější udělat pultík se dvěma tlačítky. Výhybky obě na jeden přestavník. Jedna poloha výhybek obě rovně ( trať / odvrat ) a druhá poloha obě do odbočky. K pultíku dát třížilový kabel ( společná "zem" a dvě tlačítka ) dlouhý cca 10 metrů. V modulu vlastní trafo jako zdroj.
Tím bych mohl mít ovladač podle potřeby na jedné nebo druhé straně případně v nejbližší stanici. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2057
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod D » sob 02 úno, 2019 3:00 pm

hopeter:
Spíš dva přístavníky, aby výhybky chodily po sobě. Na tlačítka bych použil MTB MP7 nebo MP6 a druhý MTB MP5 spínaný ohlasem prvního. Při použití MP7 by stačila dvojlinka a diody. Trafo zvlášť, do modulu nesmí vést 230 V.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1108
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod hopeter » sob 02 úno, 2019 3:35 pm

O.K. tak do modulu jack a trafo ( napáječ 12V = ) mimo modul.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 2057
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Královec - LAMPERTICE - Žacléř

Příspěvekod Trainmaniak » stř 13 úno, 2019 9:41 am

Kluci, jen pro zajímavost, tady je pohled na "královecké zhlaví" Lampertic z přejezdu, foto č. 2: http://www.trainmania.info/sira_trat.html. Je to z 23. května 2002. To ještě jezdily vlaky.
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1009
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Předchozí

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron