Zdravím kolegy diskutující a jsem rád, že se mohu do debaty zapojit po naší cestě "za zkušenou" na zababovské setkání v Rokytnici. Téma jsme probírali i tam a tak není divu, že si odvážíme v podstatě stejné závěry, k jakým to spěje zde.
1. Vymodelovat v přesném zmenšení nějakou skutečnou vozovou dílnu se vším všudy je přinejmenším nepraktické a asi i neúčelné, záměr zatím skutečně spěje k tomu, že si uděláme obrázek o podstatných částech skutečné vozové dílny, vazbách mezi nimi (dnešním jazykem o logistice vnitřních pochodů) a zapojení do modelového provozu a vymodeluje se "modelová" dílna, tedy vůči skutečnosti fiktivní, ale provozně se vším základním, co má mít. Zároveň platí, že asi nebude možné vymodelovat dílny s nádražím. Jeden kolega doporučil postavit to do úrovně předávací koleje (kolejí), tedy v podstatě jako vlečku
2. Poprvé jsem měl možnost se blíže seznámit s modelovaným oběhem vozů, v žádném případě ale netvrdím, že znám všechna příslušná pravidla
3. Při sestavování layoutu by mělo být zřejmé, jaké účely bude vozová dílna plnit.
4. Umím si představit, že každý vůz bude mít nějakou přidělenou domovskou stanici a ve složce s kartou vozu přibude ještě jedna, kde bude třeba plán revizí. Pokud se setkání naplánuje na 4 provozní dny, tak přednosta stanice (obsluha, výpravčí, je jedno jak to nazveme) dostane přidělené výchozí vozy a bude mít za úkol jednou za celé setkání v daný den poslat vůz na revizi do dílen. To by se navíc mohlo týkat jen vozů ČSD. Takže během 4 dnů by se v dílnách vyskytly všechny vozy a na kartě by se revize potvrdila. Vozovka by po revizi vůz nejbližší možnou soupravou odeslala do domovské stanice.
5. V dílnách by byla posunovací lokomotiva, která by imitovala posun vozů mezi jednotlivými částmi dílny. To by řešila přidělená obsluha kolejiště dílen (vystřídali bysme se, to by asi byli naši členové)
6. Dále by mohlo být u dílen zřízeno skutečné modelové pracoviště, kde by se opravovaly modely s drobným provozním poškozením. Tj. upadlé stupačky, ohnuté stupačky, případně by se tam odehrály možné pokusy o zprovoznění špatně fungujících kinematik a podobně, pokud by byla a mohla být přítomna osoba, která vůz vlastní či která vůz postavila. Vůz by se poslal do dílen a tam by si dotyčný vůz opravil. Nářadí a pomůcky k tomu na každém setkání jsou.
No a nakonec, pokud se na setkání sejde dvojice, kdy jeden model prodává a druhý kupuje, tak se to zrealizuje přes vozovou dílnu. Čili provoz prodávaného modelu začne na kolejišti vozové dílny a vůz bude odeslán do stanice, kterou si kupující určí. Tam si ho vezme a schová nebo ho zapojí do oběhu s revizí poslední provozní den.
7. Opravdu nelze modelovat pořízení nového laku a podobně, to nejde
8. Profíci od fochu tyto představy budou schopni rozvinout do nějaké provozně reálné podoby, podle které se teprve námět vozových dílen zpracuje
9. Pokud se něco takového dá navrhnout, odsouhlasit a zrealizovat, má potom smysl vozovou dílnu postavit. Jinak to smysl nemá. Vozová dílna by neměla suplovat "skryťák"
Technická poznámka na závěr: Mě na setkání při ježdění nejvíce bavily manipuláky. Dnes jsem celé dopoledne vlastně nic jiného nedělal, než že sestavoval soupravy, rozvážel vozy, rozposunovával je a řadil tak, aby to mělo logiku..., ale ne ve skryťáku, ale po trase manipuláku, v každém nádraží něco. Prostě dnes jsem si skutečně zajezdil podle mých představ. A pokud to obsluha stanice brala vážně a sebemenší chybička se musela opravit dalším posunem, tím líp.
Berte prosím výše uvedené jako nějakou úvodní představu z pera železničářského laika