od hank » pát 18 led, 2019 8:31 pm
Tak tu mám ještě upřesnění k Červenému Potoku od místního znalce.
Nákladiště Červený Potok se stává stanicí od 22. 12. 1997, kdy sem byl přesunut výpravčí z Podlesí. Důvod přesunutí výpravčího z Podlesí byl jednoduchý, neboť v Červeném Potoce byla od roku 1985 zakonzervovaná stanice vybavena zabezpečovacím zařízením TEST 10. V duchu šetření a personálních problémů s nedostatkem zaměstnanců, který přišel v první polovině let 90., tak bylo rozhodnuto že se Podlesí, kde byl ve směně výpravčí a dva výhybkáři zruší a aktivuje se 12 let zakonzervované zařízení. Ta aktivace nebyla jednoduchá, neboť nečinný TEST musel ještě před spuštěním projít generální opravou a byl tak rovnou rekonstruován na „jednomužnou obsluhu” na TEST 12 (původní TEST 10 měl ručně stavěné výhybky).
Stanice (tedy z hlediska kolejového, SZZ a nové výpravní budovy) v Červeném Potoce byla postavena v letech 1983 - 1985 v rámci strategické akce s názvem „Objezd uzlu Česká Třebová”. Jak už název napovídá jednalo se o zkapacitnění úseku Hanušovice - Dolní Lipka jako alternativní objízdné trasy. Jmenovaný úsek doznal v rámci této akce opravy mostů a propustků a v místech i výměnu kolejového svršku za únosnější. S tím byly spojeny i související práce jako sanace náspů, zářezů aj.
Červený Potok byl původně hláskou, která byla aktivována v roce 1947. Její vznik se však datuje buď těsně ke konci války, nebo až těsně po jejím skončení. Jsou i jisté indície, že pro vznik hlásky bylo využito materiálu nedokončené výstavby nového SZZ ve stanici Podlesí, která tam ve válečných letech probíhala, včetně prodloužení dopravní koleje č. 3. Nedokončené zařízení bylo po válce demontováno a navážka pro nepostavenou kolej využita až v roce 1983 při jejím prodloužení. Ale to jsou pouhé dohady nad fragmenty dokumentů.
Hláska byla zrušena pravděpodobně v roce 1967, ale opět je to informace, která ještě potřebuje prověřit.
Kolej u rampy vznikla už se vznikem nákladiště a to bylo už před rokem 1921. Přesný vznik nákladiště lichtenštejnských lesů je také ještě neznámý údaj. Kusá kolej odbočující z této koleje a vedoucí ve směru Dolní Lipka (kolej 3b, poznámka moje) vznikla až v 50. letech pro skládku materiálu traťovky v Dolní Lipce. (To znamená, že neměla nic společného s výstavbou pěchotního srubu K-S 8 "U nádraží" - poznámka moje.) Kusá kolej odbočující z koleje u rampy vedoucí ve směru Podlesí (kolej 3a, poznámka moje) vznikla až v letech 83 - 85 s výstavbou stanice v Potoku jako odvrat.
Tentýž zdroj zároveň zpochybnil informaci Zd. Šindlauera, že rozšíření Č. Potoka na regulérní stanici nějak souviselo s vagónováním vojenské techniky sovětské Střední skupiny vojsk.
A ještě bych chtěl připomenout, že u přejezdu v km 84,245 stál původně strážní domek podle normálie MGB, který už taky dávno vzal za své; bohužel mi není známo kdy. Na mapě z r. 1953 ještě je.
No, víc už toho ze mě k Červenému Potoku asi nedostaneš... Rozepsal jsem se k tomu tak podrobně proto, aby bylo vidět, že i tak nenápadná stanice měla zajímavé a někdy dost dramatické osudy.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.