Ahoj Abe,
Čachnov je moc pěkná stanička a krásný námět na modul. V roce 2016 jsem si ji taky dost podrobně nafotil. Pokud budeš mít zájem, napiš mimo konferu a fotky Ti nasdílím.
Co se týče kolejového plánu, tak „duši“ má určitě ten z roku 1945 včetně té vlečky, která jak vidět vydržela až do našeho tisíciletí a pravděpodobně tam byla už podstatně dříve. I ve skutečnosti bylo mnoho stanic, která možná i více než 100let výrazně nezměnily podobu. Pokud tedy nejsi ortodoxním vyznavačem moderních epoch, tak bych doporučoval udělat tu stanici tak, aby byla použitelná pro setkání od dvacátých let po devadesátá a jenom výměnou/přidáním/ubráním pár detailů ji přizpůsobit tématu setkání. Já takto teď upravuji Kvítečkov.
Co se týče výhybek, nenech se odradit od těch šestistupňových. Až tu stanici postavíš, tak uvidíš, že to bylo správné rozhodnutí. Já si dodnes nadávám, že jsem poslechl podobné hlasy, když jsem v počátcích Zababova jako modulář začátečník stavěl Kvítečkov. Taky jsem uvažoval o použití šestistupňových výhybek, ale podlehl jsem tehdejšímu doporučení a použil EW3 a ve vedlejších kolejích dokonce EW1. Blbost. Blbost a ještě jednou Blbost. EW1 jsem po pár letech trhal a nahrazoval a zbyla tam jen jedna (vlečka do uhelných skladů, kde tak moc nevadí). Naštěstí mi docvaklo, že u nás většinou výhybky za srdcovkou netočí a tak jsem i ty oblouky za srdcovkou narovnal. Tím vznikly výhybky devíti stupňové a Kvítečkov je perfektně sjízdný. Ta EW1 do uhelných skladů je jedenáctistupňová. Své zkušenosti jsem shrnul v článku
https://sites.google.com/site/spolekzababov/home/clanky/modulareni/stavba-zhlav%C3%ADPřesto, že se dobře sjízdné zhlaví dá postavit z devítistupňových výhybek, pokud se staví podle stejných zásad jako ve skutečnosti, tak to nedoporučuji a určitě by se měly nové stanice pro modulovku stavět z těch šestistupňových. Samozřejmě opět podle pravidel jako ve skutečnosti. Tedy se zkrácenou matečnou kolejí (druhá výhybka oboustranná a úhel matečné koleje 10st). Pokud to člověk dodrží, Tak to prodloužení zhlaví opravdu není výrazné.
Tomáši,
Ty taky skutečnost ohýbáš trochu směrem jak se Ti to líbí, jsa deformován Vašimi malými klubovými prostory. Nechci se jich dotknout. Zaplať pámbů za ně. Ale to nejsou typická modulová setkání. Obvykle tak prostorem šetřit člověk nemusí. Na takto malá setkání se moc stanic nevejde a těch, které tam použít jdou je mezi moduláři už poměrně dost. Není tedy moc důvodů stavět komprimované stanice dále s výjimkou pokud by je někdo chtěl do domácí modulovky. A i tam bych spíše použil dlouhé výhybky a měl pro provoz doma krátké koleje a na setkání bych vozil další vložený díl.
Pár proti argumentů.
1) To co je na obrázku uprostřed je s odpuštěním „prasárna“, která na modulovku nepatří, protože jsou tam přímé protioblouky relativně malého poloměru a není to univerzálně sjízdné spojení. Můžeš argumentovat tím, že je to v řadě stanic, ale taky tam občas vozy vykolejují a není to tím, že by to byl problém těch vozů. Je to jen kombinace dvou delších vozů s pevnými spřáhly podle našich norem, které když se sejdou, tak už se do toho protioblouku nevejdou. Překvapuje mě, že člověk s Tvými zkušenostmi tady něco takového prezentuje. Pokud spojku z EW3, tak výhybky musí být za srdcovkou narovnány.
2) Není pravda, že by stanice s dlouhými výhybkami byla brzdou provozu. Jezdil už jsem v mnoha takových stanicích, stejně jako jsem dělal grafikon pro mnoho setkání a za svým tvrzením si stojím. Když dělám grafikon, tak si vždy pro každou stanici počítám časy nutné pro manipulaci (objezd, vytažení soupravy, přestavení vozu z koleje na kolej,...). Podle toho dávám do grafikonu pobyty vlaků. Ano ve stanici s dlouhými výhybkami dám pár minut navíc. Ve stanici typu Čachnov to bude třeba 15 min navíc. Vadí to? Ne. Prostě se s tím počítá a je to. Máš pravdu, že pokud budu přestavovat jeden vůz z koleje na kolej a budu muset vyjet před prví výhybku, tak to bude trvat procentuálně déle o kolik je delší zhlaví. Ale to je ten nejhorší případ. Pokud budeš vytahovat delší díl, tak dráha, kterou musíš ujet je daná součtem délky toho dílu a zhlaví a tím pádem je přírůstek času relativně menší. Mohli bychom rozebírat další situace, ale nemá to asi cenu. Ano, určité prodloužení tam je, ale není katastrofické a musí/dá se s ním počítat.
3) Souhlasím s Tebou, že by poloměry oblouků na trati neměly být výrazně menší než ve výhybkách. Na větších setkáních to není problém dodržet. Tedy pokud je dost těch oblouků s velkými poloměry, což mnohdy není, neboť mnoho lidí staví oblouky s poloměrem malým ovlivněna právě názory lidí, že jsou potřeba malé poloměry pro setkání ve stísněných prostorech. Nicméně, i na těch stísněných setkáních mě v podstatě nepohoršuje ostřejší oblouk u stanice s dlouhými výhybkami. To je daň za pořádání setkání v těch stísněných prostorech. Kvůli tomu nemusím mršit tu stanici. Na druhou stranu mě štvou stanice za každou cenu a mnohdy zbytečně zkracované, kde jsou problémy se sjízdností i vzhledem a zhlaví nejsou podle reality.
To by pro dnešek (vlastně včerejšek) stačilo.