Moduly Brno

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod Tomas_C. » pát 29 dub, 2011 5:42 pm

...tak nelením... a trochu tvořím...
http://model-railway.webnode.cz/news/prvni-zasilka/
je už třeba trošku zarolovat...
nebo na rajčeti...
http://cadrik.rajce.idnes.cz/Modulovka/#IMG_4645.jpg
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod depo201 » pát 29 dub, 2011 5:52 pm

super, taky mě to s příchodem jara zase chytlo! :)
Uživatelský avatar
depo201
 
Příspěvky: 710
Registrován: úte 11 srp, 2009 10:03 am
Bydliště: Brno

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » pon 02 kvě, 2011 7:48 am

Tomas_C. píše:...tak nelením... a trochu tvořím...
http://model-railway.webnode.cz/news/prvni-zasilka/
je už třeba trošku zarolovat...
nebo na rajčeti...
http://cadrik.rajce.idnes.cz/Modulovka/#IMG_4645.jpg


Za sebe mohu říct že se mě to líbí a myslím že vzhledem k měřítku je tento způsob tvorby zdiva optimální. V reálném prostředí se obvykle používal kamen dostupný v míst stavby, pokud se jednalo o tvrdší kámen byla zeď obvykle nepravidelná, v tvém případě se jedná o pravidelné kvádry které na rozměr byly přitesávány, obvykle se jednalo o pískovec (nelekněte se je z něho i Karlův most). Kvádry se dělali tak aby byly mnipulovatelné, u mostů bývali maximálně 80x20x30 cm, na železnici většinou ještě menší maximum vetšinou bývalo tak 20x40 až 20x50 pokud jde o rozměry na které vidíme, pokud to tedy zmenšíš do modelových 1:120 tak máš rozměr kvádru 2x4 mm, spára by pak měla být silná cca. 0,2 mm a hluboká tak 0,1 mm.

To je vpodstatě nevyrobitelné, snad jen to namalovat v PC a nechat vyleptat. Pokud to budeš dělat takto pomocí smirku, nebo jako kolega ritím do sádry vždy to bude buďto nemodelově větší a nebo takto "nedokonalé".
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod Tomas_C. » pon 02 kvě, 2011 7:49 pm

airwar píše:...Za sebe mohu říct že se mě to líbí ...


Děkuji za pochvalu Tome...na první pohled to opravdu zle nevypadá....ale člověk pořád přemýšlí zda-li by to nemohlo být lepší...
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » pon 02 kvě, 2011 8:14 pm

Tomas_C. píše:
airwar píše:...Za sebe mohu říct že se mě to líbí ...


Děkuji za pochvalu Tome...na první pohled to opravdu zle nevypadá....ale člověk pořád přemýšlí zda-li by to nemohlo být lepší...


Není zač... on je největší problém opravdu v modelovosti, viděl jsem i ty tunely co staví Houmr na vlastní oči a to co na fotkách i v reálu vypadá pěkně a kostky se jeví relativněmale, vychází po přepočtu do reálného rozměru strašně robustně, tyhle drobnosti jako zdivo jsou skutečně dost těžko proveditelné i v H0 natož v TT či N.

Když se na ty fotky koukám a přemýšlím nad tím, tak ten podjezd je vysoký cca. 7-8 cm, v reálu tedy 8,5-9,5 metru což je poměrně mohutná stavba, takže si říkám jestli by to nemělo být trochu menší, otázke ole je zda by to menší nepůsobilo divně. Sám se na něco podobného chystám, tak jsem zvědav jak se s tím popasiji, chci vyzkoušet jak metodu rytí, tak metodu smirkového papíru, a dost možná zkusím i ty lepty, v budocnu bych chtěl postavit modul s mostem co leží kousek za střelicema a ten stojí na cihlovém základu, což je podle mě modelově zvládnutelné pouze leptem či polotovarem od nějakého výrobce.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod Ferda » pon 02 kvě, 2011 8:48 pm

airwar píše:... stojí na cihlovém základu, což je podle mě modelově zvládnutelné pouze leptem či polotovarem od nějakého výrobce.

Klsická cihla ti po přepočtu do TT vychází cca 0,6 x 2,6 mm. To myslím ani žádný výrobce nedělá. Tuším, že nejmenší rozměr bývá 0,8 x 3 mm. Nicméně né vše lze otrocky přepočítat a ty komerční výrobky působí na oko realisticky. Cihlu 0,8 x 3mm jsem zkoušel rýt do styroduru a jde to. Jen to přibývá velmi pomalu :x

Asi by to ani nevypadalo dobře. Pan Báňa má Brejlovce proporčně v měřítku a sklidil spoustu kritiky. Lidem se víc líbí Brejlák od ROCA i když je to trochu paskvil.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod mnitka » pon 02 kvě, 2011 9:01 pm

Při použití plastových desek, polotovarů jako největší problém vidím navázání struktury zdiva v rozích. Bude třeba pracovat přesně.
U leptu tohle odpadá
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1225
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » úte 03 kvě, 2011 6:04 am

Ferda píše:
airwar píše:... stojí na cihlovém základu, což je podle mě modelově zvládnutelné pouze leptem či polotovarem od nějakého výrobce.

Klsická cihla ti po přepočtu do TT vychází cca 0,6 x 2,6 mm. To myslím ani žádný výrobce nedělá. Tuším, že nejmenší rozměr bývá 0,8 x 3 mm. Nicméně né vše lze otrocky přepočítat a ty komerční výrobky působí na oko realisticky. Cihlu 0,8 x 3mm jsem zkoušel rýt do styroduru a jde to. Jen to přibývá velmi pomalu :x

Asi by to ani nevypadalo dobře. Pan Báňa má Brejlovce proporčně v měřítku a sklidil spoustu kritiky. Lidem se víc líbí Brejlák od ROCA i když je to trochu paskvil.


Tak jistě ono vše přepočítat přesně podle měřítka je naprosto v pořádku, ale pro člověka žijícího v reálním světě se pak zdá model mnohdy nerealistický. Je to všechno o kompromisu, já také zkoušel rytí, jde to ale jednak je to přes veškerou snahu trochu nepravidelné a jednak je to extrémní piplačka náročná na čas, když jsem to zkoušel z leptu tak namalovat to v PC je to otázka několika minut. Chci stavět pro moduly a své kolejiště některé stavby z trati Střelie - Moravské Bránice kolem Brna a vetšina těchto staveb je z holé cihly, mnohdy cihla vystupuje ve rormě mozajky. Neumím si představit jak to vytvořit, tedy kromě metody že to namaluji v PC, nechám vyleptat v několika vrstvách leptu a sestavím. Už mám něco i rozkresleno, tak jak toho bude víc, nechám to někde vyleptat a zveřejním to.

Ještě přidávám dva odkazy na fotky pro pochopení, je to ten most a nádražní budova co chci mít na kolejišti:

Budova stanice Moravské Bránice http://www.tomashora.cz/soubory/DSCN8140.jpg
Budova stanice Střelice http://www.tomashora.cz/soubory/DSCN8199.jpg
Most na trati ze Střelic do Moravských Bránic http://www.tomashora.cz/soubory/DSCN8154.jpg

PS. ty budovy ve Střelicích a Moravských Bránicích jsou až na drobné odchylky shodné.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod Lubomír » úte 03 kvě, 2011 6:53 am

arwar: Tím mostem a budovou jsi mi udělal největší radost na světě... Máme totiž společnou (dle mého názoru velmi trnitou) cestu.
Je trystní, že neexistuje přesný polotovar cihlového zdiva. K budovám a mostům StEG jsem zatím dělal pro trať Hevlín - Střelice strážní domek: http://kubickaparabola.wz.cz/stavba07/P1010635.JPG
Jsou tam klenuté cihlové překlady nad otvory a věnec. Dělal jsem to z narýhováného tvrdého papíru. Při větších plochách je ta jednoduchá metoda nepoužitelná.
Tytó nádherné cihlové mosty a nadjezdy, jakož i oběry ocelových mostů (viz airwar), nevím.
M_km123,969_01.JPG
M_km123,969_01.JPG (97.4 KiB) Zobrazeno 4841 krát

N_km122,845_07.JPG
N_km122,845_07.JPG (106.64 KiB) Zobrazeno 4841 krát

Udělat z leptu celé? Co takhle udělat formu pro sárdu z leptu?
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod MirekTT » úte 03 kvě, 2011 6:58 am

Kluci, já nevím, tyhle velmi hladké cihlové povrchy, nebojíte se, že po zmenšení do měřítka to bude nudné?
Co se forem týče, bylo by možná lepší udělat pozitiv lept a obtisknout negativ z lukoprenu a pak odlívat z čehokoliv, ale zkušenosti nemám.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod Lubomír » úte 03 kvě, 2011 7:10 am

Mirek TT: no, já jsem pro zjednodušení v rámci možností, ale myslím, že právě v poslední Slunečnici jsi mi Ty říkal, že bys keramický obklad Poštorné nebo Lednice (který má jistě jemnější strukturu, než cihlové zdivo) leptal...
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod MirekTT » úte 03 kvě, 2011 9:04 am

To, jo. Ale nemyslím, že by zrovna barevná Lednice nudila oproti holým cihlám. Jinak odlitky jsem směřoval spíše na pilíře mostů, než budovy. Pokud si vzpomenu, přinesu na ukázku cihlové zdivo od Litomyského.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » úte 03 kvě, 2011 10:54 am

Lubomír píše:arwar: Tím mostem a budovou jsi mi udělal největší radost na světě... Máme totiž společnou (dle mého názoru velmi trnitou) cestu.
Je trystní, že neexistuje přesný polotovar cihlového zdiva. K budovám a mostům StEG jsem zatím dělal pro trať Hevlín - Střelice strážní domek: http://kubickaparabola.wz.cz/stavba07/P1010635.JPG
Jsou tam klenuté cihlové překlady nad otvory a věnec. Dělal jsem to z narýhováného tvrdého papíru. Při větších plochách je ta jednoduchá metoda nepoužitelná.
Tytó nádherné cihlové mosty a nadjezdy, jakož i oběry ocelových mostů (viz airwar), nevím.
M_km123,969_01.JPG

N_km122,845_07.JPG

Udělat z leptu celé? Co takhle udělat formu pro sárdu z leptu?


Ten problém s polotovarem cihlového zdiva je už v tom jak moc je to zmenšeno, ať už 1:120 tak i 1:87 je prostě na zmenšení cihly moc, o dost jednodušší to mají ti co staví bojovou techniku, pri zmenšení 1:35 má cihla ještě jakčtakš hamtatelný rozměr. Jak už jsem psal tíhnu k trati 244, a především k úseku kolem Střelic a Moravských Bránic, takže se cihlovým stavbám nevyhnu a lept se mě u cihlové stavby jeví jako dobrá metoda. Ty cihlové polotovyry co se nabízejí nejsou špatné, jsou malinko větší, ale to bych skousnul, problém je v tomž e je to jen hladké zdivo a to co chci stavět má kolem oblouků relief z cihel, viz ten můj most a tvůj most, teby i u tunelů je relief, takže z holé desky to neudělám a je potřeba si pomoci, tak proč si nepomoci leptem, v PC to namaluji za pár minut a to že bude ten lept n+ěco stát se vrátí v ušetřeném čase a reprodukovatelnosti v případě potřeby, Nehledě na to že i s leptem pořád bude kopa práce, trochu ho přebrousit aby nebyli cihla ta khlodké, základně nabarvit cihly, pak napustit spáry, následně některá pole cihel vyšisovat - zesvětlit, ztmavit, alpikovat různě filty, šmouhy tam kde yb ogicky měli být (pod okny, na konci různých výstupků a pod. Prostě prostor na individuálí úpravu a zlidštění toho přesného leptu tam rozhodně bude.

MirekTT píše:Kluci, já nevím, tyhle velmi hladké cihlové povrchy, nebojíte se, že po zmenšení do měřítka to bude nudné?
Co se forem týče, bylo by možná lepší udělat pozitiv lept a obtisknout negativ z lukoprenu a pak odlívat z čehokoliv, ale zkušenosti nemám.


To máš těžky kdy to ná té mé top trati tak postavili cihle se prostě nevyhnu, krom toho mám slabost pro "Baťovskou" architekturu.

Nudnost se dá potlačit patinou, zeď nesmí být jednolitá.

Řešení vytvoření leptové formy a odlévání je zajímavé z hlediska reprodukovatelnosti, otázka je jak moc by ty odlitky byly pracné a jak kvalitní, přecejinom cihlové zdivo má hodně jemnou strukturu, to už by bylo potřeboval do té struktury ten epoxid "tlačit".
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » stř 04 kvě, 2011 7:54 am

Včera se jedním z diskutovaných bodů na setkání stalo přechodové rozhraní modulů, respektive jeho věrnost vzhledem ke skutečné realitě. Jednalo se především o chybějící prvek, kterým je tzv. chodníček neboli krajnice který se nachází mezi štěrkovým ložem a odvodňovacím kanálkem, včera jsem si k tomu večer ještě sednul a namaloval jsem si modulové rozhraní versus normu NEM_122 která definuje průřez drážního tělesa. Našel sjem několik poměrně zásadních odchylek. Protože jsem si vědom toho že norma prezentuje spíše rychlíkovou trať než trať lokálkovou, zajem jsem si dnes ráno obhlédnout některé fragmenty trati 244 kousek za Střelickým nádražím. No a na co jsem přišel, tak především jak vypadá realita modulů cersus norma NEM_122. (normu si můžete stáhnout zde: http://www.tomashora.cz/soubory/NEM_122.jpg)

Obrázek

Pro vysvětlení to černé je modulové rozhraní, pražec, kolejnice a naznačená výztuha pod kolejí, červená část pak je implementace normy NEM 122 do normovaného čela, jednak by měla být výztuha trati o 1mm níž, ale to je menší problém, ten větší je že by musel být zásadně hloubš umístěn odvodňovací kanálek, pokud by se odřezala část čela jak včera navrhoval Tomáš C (něco z toho růžových kosočtverců co je trochu hůř vidět) tak si výtrazně zmenšíme hloubku odvodňovacího kanálku.

Proto jsem se vidal na lokálkvou trať kterou hodlám ztvárňovat a chtěl jsem se přesvědčit čemu se vzhled trati blíží. Podle toho co jsem viděl nebo toho co lze spatřit například na fotografiích na ŽELPAGE se domnívám že se realita lokálkové trati blíží mnohem více Zababováckým modulům než normě NEM 122, viz například následující fotky:

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/475047.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/hist057.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/842317.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/850122.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/850096.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/850053.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/850077.jpg

Podle mě norma NEM 122 alespoNˇpro lokálkové tratě není použitelná, dokonce si myslím že i na rychlíkových koridorech by bylo její využití diskutabilní, domnívám se totiž že je vytvořena aby uměle více zdůraznila některé prvky drážního tělesa než jak by to vypadalo po zmenšení v měřítku 1:120. Za sdebe jsem tedy toho názoru že bych do normovaných čel v tomto ohledu nezasahoval a pracoval s nimi tak jak jsou. Pokud budu chtít kolem trati znázornit pochůzný chodníček neboli krajnici, využiji k tomu tu plochu na vrcholu té růžové plochy mezi štěrkovým násepem a svyhem odvodňovacího kanálku.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: MODULY_TT_ BRNĚNSKO

Příspěvekod airwar » stř 04 kvě, 2011 8:14 am

A ještě jena věc, pokud jde o počet obloukových modulu na plotnu tak při rozložení jen 6 ks obloukových modulů r1000/45 st se an plotnu vleze cca. 18-20 normovaných čel, tedy kromě čel na obloukové moduly tam je místo i na dalších 6-8 čel do zásoby.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků