Moduly Brno

Vše co souvisí s moduly.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký

Re: Moduly Brno

Příspěvekod MirekTT » ned 30 čer, 2013 9:51 am

Mcx píše:...Už nebudu s tímto dále tuto diskuzi "obtěžovat"...

Místy si dost i protiřečíš

Mcx píše:....., nejsem elektronik, .......

Pak mi nezbývá, než se zeptat, proč tedy vedeš diskuzi tímhle způsobem?

Mcx píše:.....A jinak se opakuji - ať se vám dílo daří, ať z něj máte radost.

Upřímě děkuji za celý klub
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod radeksindy » ned 30 čer, 2013 9:54 am

Ad Mirek TT:

Po něco veřejně prezentuji, musím počítat s veřejnou diskuzí. U kolegy Airwar jsem poprvé získal pocit, že odpovídá někdo, kdo ví o čem mluví a mluví k věci. Ale mohu uklidnit, je to moje poslední reakce k věci 8)

Jirka_us:

jinak řečeno "intuicí" dospěli k velmi podobnému řešení, které nabízí profesionální výrobce.

Dopourčuji přečíst manuál. Toto řešení a zapojování je v manuálech označeno jako nedoporučené, obzvláště pro velká kolejiště.

Airwar:

Pro mě jsou slova o bez problémovém provozu v rozporu se zde a v článku prezentovanou potřebou stavět centrální giga zdroj s něajou zpětnou vazbou řídicí fázové posuny DCC signály :-)

U nás je jinak daná povinnost mít ke každé stanici zesilovač, tím se řeší všechny problémy včetně logistiky a zapojování. Když nastanou problémy, vím, že sousední stanice pomůže. Nad určité množství modulů už bohužel neprojde tzv. "coin test". Tedy test mincí, modeláři za mořem to dělají opravdu tak, že dají na kolej čtvrťák. Zkratuji koleje šroubovákem a pokud se nevyvolá zkrat, tak je buď někde chyba nebo už je moc modulů. Bohužel toto běžnému provozu nevadí, takže to zjistíte až v okamžiku, kdy dlouhodobě protéká obvodem těsně podzkratový proud, který někde topí. DCC zesilovače jsou poměrně tvrdé a pokud při větším zatížení klesá napětí, tak je obvykle známka právě tohoto problému. Žádné dogma na počet zesilovačů není, my jsme prostě postupným vývojem došli do stavu, kdy je v každé stanici. Případné problémy se tak nepřenášejí do vedlejších stanic. Tam totiž o zkratu nevědí a zkoušejí strkat do vozidel v dojmu, že jsou špinavé koleje. Majitelé lokomotiv nebo vozů jsou pak naštvaní, že jim někdo při takové manipulci poškodil nárazník, madla, světla apod. Spolehlivé DCC nelze oddělit od modelářské stránky věci.

Co se týče zkušeností nebo rad, existují SZ :)
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » ned 30 čer, 2013 9:58 am

Pokud jsem napadán slovy o žumpě, vybízením administrátora ke smazání příspěvků tak budu odpovídat a reagovat - já jsem na nikoho kámen neházel. Je to veřejná diskuze a tak slušně odpovídám.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod mlha » ned 30 čer, 2013 10:15 am

airwar píše:
mlha píše:Takže 5 lokomotiv odebere 1 A,to je normální provoz mezi stanicema,otázka je čím máš napájené příslušenství.


Musíš počítat s tím že to je celkem ideální stav, měřil jsem to na nových jen mírně zajetých strojích, vše TT, povětšinou mám páry a v těch je Maschima 1020 a 1024, ty větší Maschimi 1224 co jsou třeba ve V100 od Tilliga už berou více, taktéž motorky v Brejlovcích od Kuehnu či ten Sergej žerou víc, Brejlovci od Kuehna tuším 300-350 mA a ten nepovedenej Sergej 500 mA. A pozor bavíme se o odběru při jízdě, při rozjezdu to vyskočí krátkodobě výš, klidně i o 50%. Pak ten vlak byl metrový, ale opět nové a dobře fungující vozy, vy na modulovce používáte delší a těžší soupravy, což opět zvyšuje odběr. Na prvních 2-3 setkáních co jsme měli jsem jezdili naráz maximálně se pěti či šesti soupravami a bylo to na hraně schopností základního setu od Roco který dává 1,8 Ampér.

Další kapitolou jsou osvětlené osobní vozy, když jedna ledka má odběr 20-30 mA tak pokud je těch ledek ve vagonu 10-15 ks tak by jsi se dostal na 200-450 mA na vagon. Takže pak je otázka kolik by brala souprava s Kuehnovým Brejlovcem (350 mA) + 5ks osvětlených Ypsilonek (řekněme že jen 5x 200 mA), to by pak souprava v ideálním případě měla odběr k 1,5 ampéru !!! Ale vagony změřené nemám, takže to je čistá matematika.

Na současném setkání jsme měli layout rozdělený na dvě větve, obě opět jela ROCO boosterech 1,8 A a naráz mohlo být v pohybu maximálně tak 10 souprav a bylo to naprosto bezproblémové. Ale my modelujeme lokálkovou trať a hodně tomu odpovídají i soupravy, když náhodou nákladní vlak tak maximálně 1,2-1,5 metru, manipuláky do 80 cm délky ale i kratší, a v osobní dopravě loko + 2-3 osobní vozy či jen motorový vůz.

Myslím že vy v H0 a při délce vlakových souprav dva a více metrů se musíte díky vyšší váze souprav pohybovat na řádově vyšších odběrech, myslím že těch 0,5 Ampéru bude lepší standart.

Proto jdeme cestou více boosterů,je to taky proto,aby jsme byli kompatibilní i při setkáních s Ostramem a Zababovem.Takže přecházíme na spaxy.Myslím si,že pokud někdy v budoucnu budete chtít jezdit na nějakém setkání s klubem Zababov tak Vás bude čekat toto samé.

Pánové,na zkoušku.moderátor
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2692
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Moduly Brno

Příspěvekod D » stř 03 črc, 2013 8:26 am

Na klubových stránkách jsme zveřejnili reportáž z červnového provozního setkání:

Páté provozní setkání v Žebětíně

Obrázek
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Moduly Brno

Příspěvekod airwar » stř 03 črc, 2013 4:44 pm

mlha píše:Proto jdeme cestou více boosterů,je to taky proto,aby jsme byli kompatibilní i při setkáních s Ostramem a Zababovem.Takže přecházíme na spaxy.Myslím si,že pokud někdy v budoucnu budete chtít jezdit na nějakém setkání s klubem Zababov tak Vás bude čekat toto samé.


Tak větší layout potřebuje rozdělit na několik oddílů, my jdeme toutéž cestou. Jen nás netrápí ta kompatibilita se Zababovem, takže můžeme volit z širší škály řešení.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: Moduly Brno

Příspěvekod mlha » stř 03 črc, 2013 4:53 pm

Zatím si stačíte sami,taky jsme ze začátku tvrdili že se Zababovem jezdit nebudem,přešly dva roky a situace se změnila....
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2692
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Moduly Brno

Příspěvekod airwar » čtv 04 črc, 2013 3:52 am

mlha píše:Zatím si stačíte sami,taky jsme ze začátku tvrdili že se Zababovem jezdit nebudem,přešly dva roky a situace se změnila....


Tak to je vždy o určitém vývoji a směrování konkrétního projektu.

My měli na začátku naopak představu, že postavíme jen pár modulů, na kterých si sice zajezdíme, ale pořádný provoz bude možný jen v kooperaci s někým jiným (Zababovem), takže jsme se maximálně soustředili na vzájemnou kompatibilitu. Ale jak jde vývoj, a ten projekt se formuje tak se nám Zababov spíše vzdaluje, stavíme konkrétní trať s určitým charakterem a součástí té trati by měl být i autentický vozový park, který také pomalu budujeme, s tím že ve finále možná 80% vozového parku budou doma dělané či malosériové modely.

Takže náš projekt je poměrně dost odlišný od Zababova a nevím zda jsou oba směry myšlenkově vůbec kompatibilní.

Další věcí pak je velikost a rozsah Zababováckých setkání. ta je jaksi nad rámec toho co bych byl ochoten absolvovat. Jako modelář a účastník podobných akcí s 30 letou praxí vím že zábava roste z rozsahem akce jen do určité míry, a pak se to už mění spíše v utrpení. Takže i když nemohu mluvit za kluky, tak za sebe si umím představit společnou akci spíše menšího rozsahu na lokálnější úrovni, ale akce jako je Rokytnice či Zákupy rád jako aktivní účastník vynechám.

I když se říká nikdy neříkej nikdy, že.
Naposledy upravil airwar dne čtv 04 črc, 2013 4:19 pm, celkově upraveno 1
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: Moduly Brno

Příspěvekod milan ferdián » čtv 04 črc, 2013 6:19 am

airwar píše:Další věcí pak je velikost a rozsah Zababováckých setkání. ta je jaksi nad rámec toho co bych byl ochoten absolvovat. Jako modelář a účastník podobných akcí s 30 letou praxí vím že zábava roste z rozsahem akce jen do určité míry, a pak se to už mění spíše v utrpení.

Velmi zajímavý postřeh a něco na tom bude.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » čtv 04 črc, 2013 7:39 am

Není přímá úměra, že modelářovo potěšení roste s velikostí akce, ale je to spíše ne velikostí akce, ale lidmi - v menším kolektivu se lépe eliminují jedinci, řekněme trochu vybočující, ve velkém, kde se sejdou lidé i navzájem se neznající je to daleko obtížnější a takový jedinci pak naruší celý průběh.
Ale jinak vše má něco do sebe a pro mne má velký význam ta variabilita toho co můžu zažít - čeho se můžu aktivně zůčastnit - od klubové akce na 35 metrech jednokolejné trati po akce s desítkami stanic a stovkami metrů tratě. A hlavně je třeba z toho mít potěšení - proto to děláme :D
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod zdeno » čtv 04 črc, 2013 1:19 pm

milan ferdián píše:
airwar píše:Další věcí pak je velikost a rozsah Zababováckých setkání. ta je jaksi nad rámec toho co bych byl ochoten absolvovat. Jako modelář a účastník podobných akcí s 30 letou praxí vím že zábava roste z rozsahem akce jen do určité míry, a pak se to už mění spíše v utrpení.

Velmi zajímavý postřeh a něco na tom bude.

Souhlasim, mne vytrestalo pred asi 5 roky Madarsko, byli tam kluci z Milevska. To bylo nekonecnych 7 dni skakani okolo kolejiste a od rana 8:00 do vecera 18:00. Myslim, ze ctvrty den jsem si rekl, mam ja tohle zapotrebi ??
A od te doby jsem se stahoval a prestal se zucastnovat na akcich a sem tam se jdu jen kouknout a pokecat s kamarady, kterych mam spoustu. Jinak ted uz ani nemuzu, mam zdravotni problemy a cestovani je pro mne utrpeni.
Navic puristi a "akademici" nejsou moje krevni skupina a ja mam radsi urcitou volnost a invenci, opravdu nemusim mit spocitane nyty na tendru lokomotivy ;-)
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Moduly Brno

Příspěvekod fulda » čtv 04 črc, 2013 1:54 pm

milan ferdián píše:
airwar píše:Další věcí pak je velikost a rozsah Zababováckých setkání. ta je jaksi nad rámec toho co bych byl ochoten absolvovat. Jako modelář a účastník podobných akcí s 30 letou praxí vím že zábava roste z rozsahem akce jen do určité míry, a pak se to už mění spíše v utrpení.

Velmi zajímavý postřeh a něco na tom bude.
... a proto se aktivně účastním jen setkání v Napajedlích :mrgreen:

mimochodem - dalo by se to vyjádřit tak, že úroveň zábavy má ve vztahu k počtu účastníků gausovskou charakteristiku.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Moduly Brno

Příspěvekod Mcx » čtv 04 črc, 2013 8:56 pm

zdeno píše:To bylo nekonecnych 7 dni skakani okolo kolejiste

no..., to přeci vím když se někam přihlásím - program je předem daný. Pro mne je únosný jedenkrát za rok 4 denní setkání, ale například nastěhovat někam moduly v sobotu, začít jezdit odpoledne a v neděli po obědě bourat mi přijde trochu krátké vzhledem k úsilí které to stojí - sejít se, postavit a zprovoznit. Takže i krátké "regionální" setkání http://ostramo.parostroj.net/oa/2013_Vratimov/2013_Vratimov.html začalo v pátek odpoledne a celá sobota a neděle do 14 hodin byla věnována provozu. Letošní Hluk bude začínat ve čtvrtek, stavba odpoledne a v pátek již předpoklad provozu (přeci jen je to trochu větší, předpokládaná účast modulářů z Česka, Polska a Slovenska). Něco jiného je to v klubu, kde si těch 34 metrů trati nachystáme dopředu, sejdeme se v sobotu dopoledne, rozestavíme vozidla a v 10 hodin jezdíme a v 17 hod ukončíme po druhém grafikonu provoz (čas 1:5, 6 - 18 hod) sklidíme vozidla a rozjedem se domů.
Každé má něco do sebe, na malém setkání můžu lidi "učit" na velkém to musí umět jinak kazí "hru" velkému počtu lidí, vše záleží na lidech, organizátorech, tvůrci moduliště, tvůrci grafikonu, disciplinovanosti lidí - potěšení mohu z malého i velkého setkání, velké bývá fyzicky náročnější. a něco jiného je přijít na čumendu a aktivně se účastnit provozu.

Ale 100 lidí, sto chutí a tvrdit, že jedno je lepší než druhé, to bych si asi netroufl - každé je jiné a každé dá účastnikovi něco jiného, ale účast - je to volba každého jednotlivce.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2740
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Moduly Brno

Příspěvekod zdeno » pát 05 črc, 2013 6:37 am

Mcx píše:
zdeno píše:To bylo nekonecnych 7 dni skakani okolo kolejiste

Ale 100 lidí, sto chutí a tvrdit, že jedno je lepší než druhé, to bych si asi netroufl - každé je jiné a každé dá účastnikovi něco jiného, ale účast - je to volba každého jednotlivce.

tehdy to bylo jeste nadseni a podpora dobre veci. Cloveka to bavilo a najednou to prekrocilo nejake hranice a prislo vystrizliveni a kocovina. Nejak mne opustil entuziasmus a s radosti sem prenechal stafetu druhym, mladsim. Jsem rad, ze se chytili a pokracuji v nasem dile, jen mne to az tak nebavi. Ale tim asi musi projit kazdy sam a najit si tu svoji parketu, ktera ho uspokojuje a bavi. Mne vzdycky bavila elektronika, uz od mladych let a vyuziti pro zeleznici byla takova ceresnicka a bylo to nadherne a vsem zucastnenym za to dekuji.
---
Navic kluby maji velkou vyhodu v zastupovani, kdyz jeden vyhori, onemocni nebo proste nema cas, tak ho zastoupi jiny a jede se dal. Pokud je clovek sam, tak je to mnohem, mnohem narocnejsi. Kdo nezkusil,nepochopi. ;-)
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Moduly Brno

Příspěvekod depo201 » pát 05 črc, 2013 7:14 am

Přátelé, už to v dobrém uzavřeme a debatujme hlavně o naší práci :).

My jsme si sedli hlavně jako parta kamarádů, co si dokáže pomoct i v civilním životě. Zjistili jsme, že nepotřebujeme jezdit na daleké cesty, protože nás to baví tak jak jsme si to sami zařídili. Věřte, že dokážeme ocenit i práci ostatních, tak jako si dovedem říct, že touto cestou nepůjdeme, ale v respektu.

hezký svátek a prázdniny všem.

michal.
Uživatelský avatar
depo201
 
Příspěvky: 710
Registrován: úte 11 srp, 2009 10:03 am
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Moduly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků