radeksindy,
Mcx,
milan ferdián:
Odpovím zde a další debatu prosím směřujte
do komentářů přímo pod článek. Nerad bych v klubovém tématu řešil podrobnosti z elektroniky.
----------------------------------------
Pro úvod malé seznámení. Pokud to někdo ještě neví, tak v klubu používáme sběrnici
XpressNet a to hlavně z důvodu dostupnosti ovladačů (MultiMaus máme všichni). Až narazíme na její limity, zvážíme jinou variantu.
1. Fázový posunDůvod, proč Zababov fázové posuny DCC signálů neřeší, je ten, že (pokud je mi známo) používá stejné zesilovače (s téměř stejným fázovým zpožděním) pro všechny napájené úseky řízené pomocí DCC signálu z LocoNetu. Tyto zesilovače ani řídící signál skrz kolejiště nemáme. Pokusy se zavedením DCC signálu do XpressNetu znamenaly přeprogramování myší a úpravu přípojných kabelů - vyzkoušeno, funguje, ale chvíli to trvá.
Problém s fázovým posunem jsme zaznamenali na čtvrtém provozním setkání, kdy náš layout dorostl do rozměru, že bylo třeba ho napájet z více míst. A připojení druhého zesilovače řízeného DCC signálem z kolejí nesplňovalo naše očekávání - zpoždění dosahovalo 5 - 10 % šířky pulzu, což bylo dost pro nadproudovou ochranu, aby pomalu jedoucí lokomotiva přes rozhraní shodila celý layout. Řetězením zesilovačů cesta nevedla.
Zbývaly tedy cesty dvě - použít jednotné zesilovače řízené centrálou nebo postavit jeden předimenzovaný výkonový zesilovač, který by utáhl celé kolejiště.
Začnu řešením
s jedním zesilovačem. Ten eliminuje fázový posun zcela. Bylo by třeba ale vyrobit ho a to včetně rozdělení na výstupu přes proudové pojistky omezující tok proudu do jednotlivých napájených úseků. To bohužel v článku
radeksindy nedočetl nebo nepochopil a podsouvá nám, že bychom dimenzovali moduly pro 15 A, což je pochopitelně pitomost. Takže ještě jednou, zesilovač by byl jedním zdrojem, výstupů by měl ale několik, každý z nich přes samostatnou proudovou pojistku (cca 3 A), z každého výstupu by vedl zvláštní kabel mimo rozvod modulů až na místo, kde by se napojil jen do potřebného úseku. Toto řešení zatím nepoužíváme ani neplánujeme, protože se osvědčilo následující.
Řešení
se zesilovači Roco. To jsem nakonec použil a osvědčilo se. Centrála vyráběla jen DCC signál do Booster výstupu a veškerý výkon ležel na zesilovačích, do kterých byl tento signál jako referenční zaveden. Stejným typem zesilovačů jsme se téměř zbavili fázového posunu a vlastně i napodobili Zababov - jen řídící signál se táhl separátní B-BUS sběrnicí. Sběrnice ale byla velmi krátká, veškerá elektronika byla tentokrát na jednom místě, takže jsme ani neřešili terminaci a úbytky.
2. Výstupní napětíZ našich měření vyplývá, že námi používané zdroje tvrdé nejsou a pokud se v jednom úseku rozjíždí tři těžké vlaky s rozsvícenými vagóny a v druhém sviští jediný motorák, je na přechodu mezi úseky napěťový rozdíl dosahující až jednotek voltů nemluvě o toleranci jednotlivých neříditelných zesilovačů.
3. Rozdílný potenciálVšechny zesilovače se chovají jako izolované (SELV). Tam, kde se natvrdo spojí, se i srovná vzájemná nula. Nespojujeme je do kruhu, aby to někde vadilo. Není třeba dbát na nějakou jednotné uzemnění, žádné v kolejišti prostě není a vše plave. Podotýkám, že spojení jedné kolejnice skrz layout jsme nejen použili, ale desítky hodin plného provozu používali bez jediného problému.
4. Zkrat mezi úsekyDomnívám se, že zkrat napájený dvěma zesilovači naráz je poměrně zásadní problém. Nechtěl bych být majitelem výhybky, přes kterou teče 6 A nebo lokomotivy s 3A průtokem přes sběrné plíšky. Že to nikdo neřeší pro nás není odpověď. My však řešení známe.
Předávací úsekSystém pasivního předávacího úseku je geniální jednoduchá a levná součást layoutu, která vyřešila všechny přechodové problémy mezi úseky. Na rozdíl od minulého setkání se ani jednou provoz nezastavil kvůli zkratu na předávání lokomotiv mezi úseky nebo z nedostatku výkonu pro lokomotivy.
Vše výše uvedené jsme uvedli do bezproblémové praxe. Stálo nás to 24 korun na přechodový úsek a dva vhodně zapojené levné Roco zesilovače ze start setu.
----------------------------------------
Očekávám, že případnou další debatu na toto téma budete směřovat přímo
do komentářů pod článek. Do klubového tématu se nehodí.