Navrhnout tento typ uhláku je poměrně výzva. Kování je navrženo podle fotky vozu ÚTD z knihy Lokomotivy Ústecko Teplické dráhy, ve které je poměrně velký výkres uhláku s plošinkou a brzdou v příloze. Podle tohoto výkresu je vše navrženo, protože jiný tak kompletní a podrobný podklad jsme neměli. Pár náhod chtělo jako první komplet díly pro vůz s klapkou a nikoli středními dveřmi, kde jsme museli něco odkoukat z mnoha různých fotek. Když se vrátím k vozu ÚTD, tak kolega HOforTT, který díly navrhoval, chtěl udělat i to kování, které je umístěno na bocích skříně tak, že je na boční pohled "kolmé", nebo "z profilu", což jsem usoudil, že už by bylo až moc... a teď si přísloví podle libosti doplňte
Pokud budeme brát množství fotek, které se s přispěním mnoha kolegů modelářů a příznivců železnic podařilo shromáždit, tak máme připravené k aplikaci verze bočních trámků, které mají třeba v případě šikmých výztuh ukotvení do rohu, vedle rohu, nad roh, zkrátka se nám ty verze hrozně moc rozvětvily. Máme je označené písmenky a poslední přidělaná verze je "i", byť tedy "i" je verze s korbou 1,9 m vysoká, o které jsem psal minule, jejíž vzhled se následně ustálil na úplně jiné podobě, než jsme ji nechali zpracovat, ale to "nevadí". Vůz ÚTD to kování v dolních rozích má, Jiné vozy ho nemají. Bržděné vozy ÚTD a BEB se zase liší tím, že vůz BEB má skříň asymetricky vůči rozvoru, vůz ÚTD ji má na rozvoru symetricky a plošinka je "navíc" z jedné strany vozu. Vůz BEB má, a teď jsem zapomněl na odborný výraz, rozsochy spojené vespodu táhlem. Na vše se snažíme myslet, ale vše nejde udělat. Takže náš model nakonec převzal podobu vozu ÚTD, protože jsme měli nejvíc podkladů a ze zmíněné knihy i docela detailní fotku. To že prezentuji vůz s klapkou je spíše náhoda, kolegové ty lepty dali dohromady jako první, ale základ je vůz ÚTD. Planžeta obsahuje díly svým počtem odpovídajícím vozu se dvěma klapkami, kde je odlišné kování na čele vozu, které planžeta rovněž obsahuje. Samozřejmě to nevyšlo napoprvé na sto procent, takže než lept a komplet díly nabídneme ostatním, ještě odstraníme drobné nedostatky. Každopádně poznatky z tohoto typu uhláku uplatníme u dalších verzí, jejichž vývoj se tímto podstatně urychlil. Mezitím kolega HOforTT zapracoval na dalších velmi potřebných dílech, jejichž vzorek zde brzy ukážu a které budou univerzálně použitelné na nákladní vozy II.epochy bez ohledu na typ vozu a jeho rozvor. Každopádně všem děkuji za připomínky, jsou nesmírně užitečné.